A magyar kamatpolitika ĂŠs az USA nyersolaj-kitermelĂŠsi javaslata egyĂźttes hatĂĄsakĂŠnt szerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra. Ezzel akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠves trend is megtĂśrhet – a GKI szakĂŠrtője legalĂĄbbis erre szĂĄmĂt. A benzinfogyasztĂĄs csĂśkkent, de talĂĄn nem a magas ĂĄrak miatt – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
SzerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra – ĂŠrtesĂźlt lapunk piaci forrĂĄsokbĂłl. Ilyen mĂŠrtĂŠkű csĂśkkentĂŠsre 2007 januĂĄrja Ăłta nem volt pĂŠlda. Csak ĂŠppen akkor a benzin egy jĂł 60-assal, a gĂĄzolaj pedig 90 forinttal volt olcsĂłbb. AzĂłta sok olaj ĂĄtfolyt a kĂştfejeken: mĂg akkor mĂŠg a benzin volt a drĂĄgĂĄbb, ma mĂĄr a gĂĄzolajĂŠrt kell tĂśbbet fizetni. A mostani csĂśkkenĂŠssel a benzin vĂĄrhatĂł kĂśzĂŠpĂĄra 310, a gĂĄzolajĂŠ pedig 330 forint kĂśrĂźl alakulhat, kutaktĂłl fĂźggően tovĂĄbbra is 10-15 forintos szĂłrĂĄssal.
BĂĄr a nyersolaj elkĂŠpzelhetetlen rekordokat dĂśntĂśgető nemzetkĂśzi ĂĄra a mĂşlt hĂŠten mintegy 10 szĂĄzalĂŠkot zuhant, szakĂŠrtők szerint ez a hazai nagykereskedő rĂŠszĂŠről nem feltĂŠtlenĂźl indokolt volna ekkora ĂĄrcsĂśkkentĂŠst. A mostani, MagyarorszĂĄgon is abszolĂşt rekordnak szĂĄmĂtĂł ĂźzemanyagĂĄrak ugyanis mintegy egy hĂłnappal ezelőtt alakultak ki, egy 4 forintos emelĂŠssel. AkkortĂłl szĂĄmĂtott ĂĄtlagban viszont az “automatikus” ĂĄrkĂŠpzĂŠs alapjĂĄul szolgĂĄlĂł nemzetkĂśzi benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak nemigen vĂĄltoztak. Igaz, ezalatt nagy volt a fel-le mozgĂĄs. A valĂłdi okot tehĂĄt szakĂŠrtőink elsősorban a forint-dollĂĄr vĂĄltozĂĄsban lĂĄtjĂĄk, ahol az elmĂşlt hetekben egy egyĂŠrtelmű, mintegy 10 szĂĄzalĂŠkos forinterősĂśdĂŠs ment vĂŠgbe. Ez a finomĂtĂĄst vĂŠgző Mol szĂĄmĂĄra olcsĂłbbĂĄ teszi az ĂĄltala dollĂĄrban kifizetett alapanyagot. A nyersolajĂĄrak az utĂłbbi hĂŠten a hordĂłnkĂŠnti 150 dollĂĄros csĂşcsrĂłl 130 dollĂĄr alĂĄ estek, ami a forinterősĂśdĂŠsen kĂvĂźl feltĂŠtlen hatĂĄst gyakorol a hazai ĂźzemanyagĂĄrakra – vĂŠlekedik Hegedűs MiklĂłs, a GKI EnergiakutatĂł vezetője. Szerinte a piaci keresletet főkĂŠnt az amerikai kitermelĂŠs bővĂtĂŠsĂŠre tett elnĂśki javaslat csĂśkkentette, de bizonyos ĂĄrfolyamspekulĂĄciĂłs hatĂĄsok is kĂśzrejĂĄtszhattak. A szakĂŠrtő szerint az olaj ĂĄra az elkĂśvetkező hĂłnapokban sem emelkedik 130-150 dollĂĄr fĂślĂŠ. (Tegnap 133,5-re nőtt.) Ăgy vĂŠlte, a vilĂĄgpiaci benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak szintĂŠn nem nőnek mĂĄr.
A kĂŠt termĂŠk kĂśzĂźl a dĂzelre nehezedik a nagyobb ĂĄrnyomĂĄs: az igĂŠny a rohamosan nĂśvekedő kĂnai ĂŠs indiai kereslet miatt tĂśretlenĂźl dĂźbĂśrĂśg, ĂĄm ezekez az Ăşj igĂŠnyeket kielĂŠgĂtő gĂĄzolajas finomĂtĂłkat csak tĂśbb ĂŠv alatt lehet felĂŠpĂteni ĂŠs munkĂĄba ĂĄllĂtani. Ăgy Hegedűs MiklĂłs arra szĂĄmĂt, hogy a gĂĄzolaj hosszĂş tĂĄvon is drĂĄgĂĄbb lesz a benzinnĂŠl. A forintot viszont nagyon drĂĄgĂĄnak tartja, aminek szerinte a magyar gazdasĂĄg egĂŠszĂŠre nĂŠzve most mĂĄr sokkal tĂśbb a rossz mint a jĂł hatĂĄsa. Ăgy vĂŠlte, a forintot a magyar kamatpolitika mestersĂŠgesen erősĂti, ezzel csak a devizahitelt fizetők jĂĄrnak jĂłl. Ăgy szerinte a hazai valuta az idĂŠn mĂĄr inkĂĄbb gyengĂźlni fog a dollĂĄrral szemben. Mindezek eredőjekĂŠnt Ăşgy vĂŠli, az idĂŠn a hazai ĂźzemanyagĂĄrak mĂŠg 10-15 forinttal csĂśkkenhetnek.
Ez egyben azt eredmĂŠnyeznĂŠ, hogy a motorbenzin ĂĄra ismĂŠt a lĂŠlektani hatĂĄrnak szĂĄmĂtĂł 300-as szint alĂĄ csĂśkkenhetne. GĂĄzolajfronton viszont őszszel kezdődik a hagyomĂĄnyos fogyasztĂĄsi csĂşcsszezon, Ăgy ott a csĂśkkenĂŠs mĂŠrtĂŠke nem enynyire belĂĄthatĂł.
A szerdĂĄn vĂĄrhatĂł lĂŠpĂŠs az ĂĄrgrafikonok alapjĂĄn akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠve tartĂł emelkedĂŠsi pĂĄlyĂĄt is megtĂśrhet. A mĂŠlypontot a hazai ĂĄrak 2007 elejĂŠn ĂŠrtĂŠk el. 2007 nyara mĂĄr csak a benzin ĂĄrĂĄban hozott nĂŠmi megnyugvĂĄst, azĂłta viszont – egy januĂĄri minicsĂśkkenĂŠst leszĂĄmĂtva – mindkĂŠt termĂŠk ĂĄra nyĂlegyenesen szĂśkik az ĂŠg felĂŠ.
A Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MĂSZ) kimutatĂĄsa szerint 2008 ĂŠs 2007 első fĂŠl ĂŠvĂŠnek ĂśsszehasonlĂtĂĄsa alapjĂĄn megtĂśrt mind a benzin, mind a gĂĄzolaj ĂŠvek Ăłta tartĂł forgalomemelkedĂŠse. MĂg a korĂĄbban sokszor kĂŠt szĂĄmjegyű nĂśvekedĂŠst produkĂĄlĂł gĂĄzolaj ezĂşttal ĂŠpphogy a nulla szĂĄzalĂŠk fĂślĂŠ kerĂźlt, az eddig is gyengĂŠbben szereplő benzinnĂŠl 3 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠst mĂŠrtek. (Igaz, a 95-Ăśs benzinre csak 2 szĂĄzalĂŠk igaz, amit statisztikailag lehĂşz az egyre kevĂŠsbĂŠ forgalmazott 98-as benzin 27 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠse.) FĂŠl ĂŠv alatt 95-Ăśsből 750 milliĂł, gĂĄzolajbĂłl 776 milliĂłt fogyasztottunk.
Hegedűs MiklĂłs szerint ez kevĂŠsbĂŠ a magas ĂźzemanyagĂĄrak, sokkal inkĂĄbb a csekĂŠly gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs szĂĄmlĂĄjĂĄra ĂrhatĂł. MagyarorszĂĄgon a lakossĂĄgszĂĄmra vetĂtett autĂłk arĂĄnya mĂŠg mindig messze elmarad a nyugat-eurĂłpai ĂĄtlagtĂłl. Vagyis, ha ismĂŠt erőteljesebb gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs indulna be, Ăşjra meglĂłdulhat mind az Ăźzemanyag-, mind az autĂłforgalmazĂĄs – szĂśgezte le. Az elsősorban benzint fogyasztĂł magĂĄnautĂłsok a magas ĂĄrak miatt talĂĄn valamelyest vĂĄltoztathatnak fogyasztĂĄsi szokĂĄsaikon – pĂŠldĂĄul ĂĄtĂźlhetnek tĂśmegkĂśzlekedĂŠsi eszkĂśzĂśkre. Azt azonban elkĂŠpzelhetetlennek tartja, hogy egy fuvarozĂł a magas gĂĄzolajĂĄrak miatt elutasĂtana egy megbĂzĂĄst.
A mostani ĂĄrcsĂśkkentĂŠs politikailag igen ĂŠrzĂŠkeny pillanatban kĂśvetkezett be. Az uniĂłban ĂŠs MagyarorszĂĄgon is dĂşl a vita arrĂłl, hogy a kormĂĄnyok csĂśkkenthetnĂŠk-e az Ăźzemanyagokra kirĂłtt jĂśvedĂŠki adĂłt, mĂĄsrĂŠszt viszont kivethetnĂŠnek-e pluszadĂłt a magas energiaĂĄrak miatt Ăşgymond busĂĄs haszonban fĂźrdőző energiacĂŠgekre. A friss fejlemĂŠnyek ezeket a kezdemĂŠnyezĂŠseket – melyekkel egyĂŠbkĂŠnt Hegedűs MiklĂłs nem ĂŠrt egyet – most lehűthetik.
Â
Â
Lejtmenetbe kapcsolt az üzemanyagár
A magyar kamatpolitika ĂŠs az USA nyersolaj-kitermelĂŠsi javaslata egyĂźttes hatĂĄsakĂŠnt szerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra. Ezzel akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠves trend is megtĂśrhet – a GKI szakĂŠrtője legalĂĄbbis erre szĂĄmĂt. A benzinfogyasztĂĄs csĂśkkent, de talĂĄn nem a magas ĂĄrak miatt – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
SzerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra – ĂŠrtesĂźlt lapunk piaci forrĂĄsokbĂłl. Ilyen mĂŠrtĂŠkű csĂśkkentĂŠsre 2007 januĂĄrja Ăłta nem volt pĂŠlda. Csak ĂŠppen akkor a benzin egy jĂł 60-assal, a gĂĄzolaj pedig 90 forinttal volt olcsĂłbb. AzĂłta sok olaj ĂĄtfolyt a kĂştfejeken: mĂg akkor mĂŠg a benzin volt a drĂĄgĂĄbb, ma mĂĄr a gĂĄzolajĂŠrt kell tĂśbbet fizetni. A mostani csĂśkkenĂŠssel a benzin vĂĄrhatĂł kĂśzĂŠpĂĄra 310, a gĂĄzolajĂŠ pedig 330 forint kĂśrĂźl alakulhat, kutaktĂłl fĂźggően tovĂĄbbra is 10-15 forintos szĂłrĂĄssal.
BĂĄr a nyersolaj elkĂŠpzelhetetlen rekordokat dĂśntĂśgető nemzetkĂśzi ĂĄra a mĂşlt hĂŠten mintegy 10 szĂĄzalĂŠkot zuhant, szakĂŠrtők szerint ez a hazai nagykereskedő rĂŠszĂŠről nem feltĂŠtlenĂźl indokolt volna ekkora ĂĄrcsĂśkkentĂŠst. A mostani, MagyarorszĂĄgon is abszolĂşt rekordnak szĂĄmĂtĂł ĂźzemanyagĂĄrak ugyanis mintegy egy hĂłnappal ezelőtt alakultak ki, egy 4 forintos emelĂŠssel. AkkortĂłl szĂĄmĂtott ĂĄtlagban viszont az “automatikus” ĂĄrkĂŠpzĂŠs alapjĂĄul szolgĂĄlĂł nemzetkĂśzi benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak nemigen vĂĄltoztak. Igaz, ezalatt nagy volt a fel-le mozgĂĄs. A valĂłdi okot tehĂĄt szakĂŠrtőink elsősorban a forint-dollĂĄr vĂĄltozĂĄsban lĂĄtjĂĄk, ahol az elmĂşlt hetekben egy egyĂŠrtelmű, mintegy 10 szĂĄzalĂŠkos forinterősĂśdĂŠs ment vĂŠgbe. Ez a finomĂtĂĄst vĂŠgző Mol szĂĄmĂĄra olcsĂłbbĂĄ teszi az ĂĄltala dollĂĄrban kifizetett alapanyagot. A nyersolajĂĄrak az utĂłbbi hĂŠten a hordĂłnkĂŠnti 150 dollĂĄros csĂşcsrĂłl 130 dollĂĄr alĂĄ estek, ami a forinterősĂśdĂŠsen kĂvĂźl feltĂŠtlen hatĂĄst gyakorol a hazai ĂźzemanyagĂĄrakra – vĂŠlekedik Hegedűs MiklĂłs, a GKI EnergiakutatĂł vezetője. Szerinte a piaci keresletet főkĂŠnt az amerikai kitermelĂŠs bővĂtĂŠsĂŠre tett elnĂśki javaslat csĂśkkentette, de bizonyos ĂĄrfolyamspekulĂĄciĂłs hatĂĄsok is kĂśzrejĂĄtszhattak. A szakĂŠrtő szerint az olaj ĂĄra az elkĂśvetkező hĂłnapokban sem emelkedik 130-150 dollĂĄr fĂślĂŠ. (Tegnap 133,5-re nőtt.) Ăgy vĂŠlte, a vilĂĄgpiaci benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak szintĂŠn nem nőnek mĂĄr.
A kĂŠt termĂŠk kĂśzĂźl a dĂzelre nehezedik a nagyobb ĂĄrnyomĂĄs: az igĂŠny a rohamosan nĂśvekedő kĂnai ĂŠs indiai kereslet miatt tĂśretlenĂźl dĂźbĂśrĂśg, ĂĄm ezekez az Ăşj igĂŠnyeket kielĂŠgĂtő gĂĄzolajas finomĂtĂłkat csak tĂśbb ĂŠv alatt lehet felĂŠpĂteni ĂŠs munkĂĄba ĂĄllĂtani. Ăgy Hegedűs MiklĂłs arra szĂĄmĂt, hogy a gĂĄzolaj hosszĂş tĂĄvon is drĂĄgĂĄbb lesz a benzinnĂŠl. A forintot viszont nagyon drĂĄgĂĄnak tartja, aminek szerinte a magyar gazdasĂĄg egĂŠszĂŠre nĂŠzve most mĂĄr sokkal tĂśbb a rossz mint a jĂł hatĂĄsa. Ăgy vĂŠlte, a forintot a magyar kamatpolitika mestersĂŠgesen erősĂti, ezzel csak a devizahitelt fizetők jĂĄrnak jĂłl. Ăgy szerinte a hazai valuta az idĂŠn mĂĄr inkĂĄbb gyengĂźlni fog a dollĂĄrral szemben. Mindezek eredőjekĂŠnt Ăşgy vĂŠli, az idĂŠn a hazai ĂźzemanyagĂĄrak mĂŠg 10-15 forinttal csĂśkkenhetnek.
Ez egyben azt eredmĂŠnyeznĂŠ, hogy a motorbenzin ĂĄra ismĂŠt a lĂŠlektani hatĂĄrnak szĂĄmĂtĂł 300-as szint alĂĄ csĂśkkenhetne. GĂĄzolajfronton viszont őszszel kezdődik a hagyomĂĄnyos fogyasztĂĄsi csĂşcsszezon, Ăgy ott a csĂśkkenĂŠs mĂŠrtĂŠke nem enynyire belĂĄthatĂł.
A szerdĂĄn vĂĄrhatĂł lĂŠpĂŠs az ĂĄrgrafikonok alapjĂĄn akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠve tartĂł emelkedĂŠsi pĂĄlyĂĄt is megtĂśrhet. A mĂŠlypontot a hazai ĂĄrak 2007 elejĂŠn ĂŠrtĂŠk el. 2007 nyara mĂĄr csak a benzin ĂĄrĂĄban hozott nĂŠmi megnyugvĂĄst, azĂłta viszont – egy januĂĄri minicsĂśkkenĂŠst leszĂĄmĂtva – mindkĂŠt termĂŠk ĂĄra nyĂlegyenesen szĂśkik az ĂŠg felĂŠ.
A Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MĂSZ) kimutatĂĄsa szerint 2008 ĂŠs 2007 első fĂŠl ĂŠvĂŠnek ĂśsszehasonlĂtĂĄsa alapjĂĄn megtĂśrt mind a benzin, mind a gĂĄzolaj ĂŠvek Ăłta tartĂł forgalomemelkedĂŠse. MĂg a korĂĄbban sokszor kĂŠt szĂĄmjegyű nĂśvekedĂŠst produkĂĄlĂł gĂĄzolaj ezĂşttal ĂŠpphogy a nulla szĂĄzalĂŠk fĂślĂŠ kerĂźlt, az eddig is gyengĂŠbben szereplő benzinnĂŠl 3 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠst mĂŠrtek. (Igaz, a 95-Ăśs benzinre csak 2 szĂĄzalĂŠk igaz, amit statisztikailag lehĂşz az egyre kevĂŠsbĂŠ forgalmazott 98-as benzin 27 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠse.) FĂŠl ĂŠv alatt 95-Ăśsből 750 milliĂł, gĂĄzolajbĂłl 776 milliĂłt fogyasztottunk.
Hegedűs MiklĂłs szerint ez kevĂŠsbĂŠ a magas ĂźzemanyagĂĄrak, sokkal inkĂĄbb a csekĂŠly gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs szĂĄmlĂĄjĂĄra ĂrhatĂł. MagyarorszĂĄgon a lakossĂĄgszĂĄmra vetĂtett autĂłk arĂĄnya mĂŠg mindig messze elmarad a nyugat-eurĂłpai ĂĄtlagtĂłl. Vagyis, ha ismĂŠt erőteljesebb gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs indulna be, Ăşjra meglĂłdulhat mind az Ăźzemanyag-, mind az autĂłforgalmazĂĄs – szĂśgezte le. Az elsősorban benzint fogyasztĂł magĂĄnautĂłsok a magas ĂĄrak miatt talĂĄn valamelyest vĂĄltoztathatnak fogyasztĂĄsi szokĂĄsaikon – pĂŠldĂĄul ĂĄtĂźlhetnek tĂśmegkĂśzlekedĂŠsi eszkĂśzĂśkre. Azt azonban elkĂŠpzelhetetlennek tartja, hogy egy fuvarozĂł a magas gĂĄzolajĂĄrak miatt elutasĂtana egy megbĂzĂĄst.
A mostani ĂĄrcsĂśkkentĂŠs politikailag igen ĂŠrzĂŠkeny pillanatban kĂśvetkezett be. Az uniĂłban ĂŠs MagyarorszĂĄgon is dĂşl a vita arrĂłl, hogy a kormĂĄnyok csĂśkkenthetnĂŠk-e az Ăźzemanyagokra kirĂłtt jĂśvedĂŠki adĂłt, mĂĄsrĂŠszt viszont kivethetnĂŠnek-e pluszadĂłt a magas energiaĂĄrak miatt Ăşgymond busĂĄs haszonban fĂźrdőző energiacĂŠgekre. A friss fejlemĂŠnyek ezeket a kezdemĂŠnyezĂŠseket – melyekkel egyĂŠbkĂŠnt Hegedűs MiklĂłs nem ĂŠrt egyet – most lehűthetik.
Â
Â