close
Lejtmenetbe kapcsolt az üzemanyagár
Egyéb - Olaj

Lejtmenetbe kapcsolt az üzemanyagár

A magyar kamatpolitika ĂŠs az USA nyersolaj-kitermelĂŠsi javaslata egyĂźttes hatĂĄsakĂŠnt szerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra. Ezzel akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠves trend is megtĂśrhet – a GKI szakĂŠrtője legalĂĄbbis erre szĂĄmĂ­t. A benzinfogyasztĂĄs csĂśkkent, de talĂĄn nem a magas ĂĄrak miatt – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

SzerdĂĄtĂłl 5-5 forinttal csĂśkken a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄra – ĂŠrtesĂźlt lapunk piaci forrĂĄsokbĂłl. Ilyen mĂŠrtĂŠkű csĂśkkentĂŠsre 2007 januĂĄrja Ăłta nem volt pĂŠlda. Csak ĂŠppen akkor a benzin egy jĂł 60-assal, a gĂĄzolaj pedig 90 forinttal volt olcsĂłbb. AzĂłta sok olaj ĂĄtfolyt a kĂştfejeken: mĂ­g akkor mĂŠg a benzin volt a drĂĄgĂĄbb, ma mĂĄr a gĂĄzolajĂŠrt kell tĂśbbet fizetni. A mostani csĂśkkenĂŠssel a benzin vĂĄrhatĂł kĂśzĂŠpĂĄra 310, a gĂĄzolajĂŠ pedig 330 forint kĂśrĂźl alakulhat, kutaktĂłl fĂźggően tovĂĄbbra is 10-15 forintos szĂłrĂĄssal.

BĂĄr a nyersolaj elkĂŠpzelhetetlen rekordokat dĂśntĂśgető nemzetkĂśzi ĂĄra a mĂşlt hĂŠten mintegy 10 szĂĄzalĂŠkot zuhant, szakĂŠrtők szerint ez a hazai nagykereskedő rĂŠszĂŠről nem feltĂŠtlenĂźl indokolt volna ekkora ĂĄrcsĂśkkentĂŠst. A mostani, MagyarorszĂĄgon is abszolĂşt rekordnak szĂĄmĂ­tĂł ĂźzemanyagĂĄrak ugyanis mintegy egy hĂłnappal ezelőtt alakultak ki, egy 4 forintos emelĂŠssel. AkkortĂłl szĂĄmĂ­tott ĂĄtlagban viszont az “automatikus” ĂĄrkĂŠpzĂŠs alapjĂĄul szolgĂĄlĂł nemzetkĂśzi benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak nemigen vĂĄltoztak. Igaz, ezalatt nagy volt a fel-le mozgĂĄs. A valĂłdi okot tehĂĄt szakĂŠrtőink elsősorban a forint-dollĂĄr vĂĄltozĂĄsban lĂĄtjĂĄk, ahol az elmĂşlt hetekben egy egyĂŠrtelmű, mintegy 10 szĂĄzalĂŠkos forinterősĂśdĂŠs ment vĂŠgbe. Ez a finomĂ­tĂĄst vĂŠgző Mol szĂĄmĂĄra olcsĂłbbĂĄ teszi az ĂĄltala dollĂĄrban kifizetett alapanyagot. A nyersolajĂĄrak az utĂłbbi hĂŠten a hordĂłnkĂŠnti 150 dollĂĄros csĂşcsrĂłl 130 dollĂĄr alĂĄ estek, ami a forinterősĂśdĂŠsen kĂ­vĂźl feltĂŠtlen hatĂĄst gyakorol a hazai ĂźzemanyagĂĄrakra – vĂŠlekedik Hegedűs MiklĂłs, a GKI EnergiakutatĂł vezetője. Szerinte a piaci keresletet főkĂŠnt az amerikai kitermelĂŠs bővĂ­tĂŠsĂŠre tett elnĂśki javaslat csĂśkkentette, de bizonyos ĂĄrfolyamspekulĂĄciĂłs hatĂĄsok is kĂśzrejĂĄtszhattak. A szakĂŠrtő szerint az olaj ĂĄra az elkĂśvetkező hĂłnapokban sem emelkedik 130-150 dollĂĄr fĂślĂŠ. (Tegnap 133,5-re nőtt.) Úgy vĂŠlte, a vilĂĄgpiaci benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄrak szintĂŠn nem nőnek mĂĄr.

A kĂŠt termĂŠk kĂśzĂźl a dĂ­zelre nehezedik a nagyobb ĂĄrnyomĂĄs: az igĂŠny a rohamosan nĂśvekedő kĂ­nai ĂŠs indiai kereslet miatt tĂśretlenĂźl dĂźbĂśrĂśg, ĂĄm ezekez az Ăşj igĂŠnyeket kielĂŠgĂ­tő gĂĄzolajas finomĂ­tĂłkat csak tĂśbb ĂŠv alatt lehet felĂŠpĂ­teni ĂŠs munkĂĄba ĂĄllĂ­tani. Így Hegedűs MiklĂłs arra szĂĄmĂ­t, hogy a gĂĄzolaj hosszĂş tĂĄvon is drĂĄgĂĄbb lesz a benzinnĂŠl. A forintot viszont nagyon drĂĄgĂĄnak tartja, aminek szerinte a magyar gazdasĂĄg egĂŠszĂŠre nĂŠzve most mĂĄr sokkal tĂśbb a rossz mint a jĂł hatĂĄsa. Úgy vĂŠlte, a forintot a magyar kamatpolitika mestersĂŠgesen erősĂ­ti, ezzel csak a devizahitelt fizetők jĂĄrnak jĂłl. Így szerinte a hazai valuta az idĂŠn mĂĄr inkĂĄbb gyengĂźlni fog a dollĂĄrral szemben. Mindezek eredőjekĂŠnt Ăşgy vĂŠli, az idĂŠn a hazai ĂźzemanyagĂĄrak mĂŠg 10-15 forinttal csĂśkkenhetnek.

Ez egyben azt eredmĂŠnyeznĂŠ, hogy a motorbenzin ĂĄra ismĂŠt a lĂŠlektani hatĂĄrnak szĂĄmĂ­tĂł 300-as szint alĂĄ csĂśkkenhetne. GĂĄzolajfronton viszont őszszel kezdődik a hagyomĂĄnyos fogyasztĂĄsi csĂşcsszezon, Ă­gy ott a csĂśkkenĂŠs mĂŠrtĂŠke nem enynyire belĂĄthatĂł.

A szerdĂĄn vĂĄrhatĂł lĂŠpĂŠs az ĂĄrgrafikonok alapjĂĄn akĂĄr egy mĂĄsfĂŠl ĂŠve tartĂł emelkedĂŠsi pĂĄlyĂĄt is megtĂśrhet. A mĂŠlypontot a hazai ĂĄrak 2007 elejĂŠn ĂŠrtĂŠk el. 2007 nyara mĂĄr csak a benzin ĂĄrĂĄban hozott nĂŠmi megnyugvĂĄst, azĂłta viszont – egy januĂĄri minicsĂśkkenĂŠst leszĂĄmĂ­tva – mindkĂŠt termĂŠk ĂĄra nyĂ­legyenesen szĂśkik az ĂŠg felĂŠ.

A Magyar ÁsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MÁSZ) kimutatĂĄsa szerint 2008 ĂŠs 2007 első fĂŠl ĂŠvĂŠnek ĂśsszehasonlĂ­tĂĄsa alapjĂĄn megtĂśrt mind a benzin, mind a gĂĄzolaj ĂŠvek Ăłta tartĂł forgalomemelkedĂŠse. MĂ­g a korĂĄbban sokszor kĂŠt szĂĄmjegyű nĂśvekedĂŠst produkĂĄlĂł gĂĄzolaj ezĂşttal ĂŠpphogy a nulla szĂĄzalĂŠk fĂślĂŠ kerĂźlt, az eddig is gyengĂŠbben szereplő benzinnĂŠl 3 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠst mĂŠrtek. (Igaz, a 95-Ăśs benzinre csak 2 szĂĄzalĂŠk igaz, amit statisztikailag lehĂşz az egyre kevĂŠsbĂŠ forgalmazott 98-as benzin 27 szĂĄzalĂŠkos visszaesĂŠse.) FĂŠl ĂŠv alatt 95-Ăśsből 750 milliĂł, gĂĄzolajbĂłl 776 milliĂłt fogyasztottunk.

Hegedűs MiklĂłs szerint ez kevĂŠsbĂŠ a magas ĂźzemanyagĂĄrak, sokkal inkĂĄbb a csekĂŠly gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs szĂĄmlĂĄjĂĄra Ă­rhatĂł. MagyarorszĂĄgon a lakossĂĄgszĂĄmra vetĂ­tett autĂłk arĂĄnya mĂŠg mindig messze elmarad a nyugat-eurĂłpai ĂĄtlagtĂłl. Vagyis, ha ismĂŠt erőteljesebb gazdasĂĄgi nĂśvekedĂŠs indulna be, Ăşjra meglĂłdulhat mind az Ăźzemanyag-, mind az autĂłforgalmazĂĄs – szĂśgezte le. Az elsősorban benzint fogyasztĂł magĂĄnautĂłsok a magas ĂĄrak miatt talĂĄn valamelyest vĂĄltoztathatnak fogyasztĂĄsi szokĂĄsaikon – pĂŠldĂĄul ĂĄtĂźlhetnek tĂśmegkĂśzlekedĂŠsi eszkĂśzĂśkre. Azt azonban elkĂŠpzelhetetlennek tartja, hogy egy fuvarozĂł a magas gĂĄzolajĂĄrak miatt elutasĂ­tana egy megbĂ­zĂĄst.

A mostani ĂĄrcsĂśkkentĂŠs politikailag igen ĂŠrzĂŠkeny pillanatban kĂśvetkezett be. Az uniĂłban ĂŠs MagyarorszĂĄgon is dĂşl a vita arrĂłl, hogy a kormĂĄnyok csĂśkkenthetnĂŠk-e az Ăźzemanyagokra kirĂłtt jĂśvedĂŠki adĂłt, mĂĄsrĂŠszt viszont kivethetnĂŠnek-e pluszadĂłt a magas energiaĂĄrak miatt Ăşgymond busĂĄs haszonban fĂźrdőző energiacĂŠgekre. A friss fejlemĂŠnyek ezeket a kezdemĂŠnyezĂŠseket – melyekkel egyĂŠbkĂŠnt Hegedűs MiklĂłs nem ĂŠrt egyet – most lehűthetik.

 

Â