Moszkva a Nyugattal szembeni bĂŠkĂźlĂŠkenyebb magatartĂĄsĂĄt jelzi, hogy Szergej Lavrov orosz kĂźlĂźgyminiszter a hĂŠt vĂŠgĂŠn NĂŠmetorszĂĄgban utalt a “rĂŠgi” G8-asok OroszorszĂĄg rĂŠszvĂŠtelĂŠvel tartandĂł jĂśvő tavaszi csĂşcstalĂĄlkozĂłjĂĄra, amit szerinte nem szabad halogatni. Moszkva sajĂĄt megoldĂĄst kĂnĂĄl a pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg megoldĂĄsĂĄra ĂŠs a G8-asok talĂĄlkozĂłjĂĄra meghĂvnĂĄ KĂnĂĄt, IndiĂĄt, BrazĂliĂĄt ĂŠs DĂŠl-AfrikĂĄt is – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Az OroszorszĂĄg-EU megbĂŠkĂŠlĂŠs zĂĄloga lehetne a Nabucco gĂĄzcsővezetĂŠkben valĂł orosz rĂŠszvĂŠtel. Andrej Gyenyiszov orosz kĂźlĂźgyminiszter-helyettes a mĂşlt hĂŠten az Interfaxnak nyilatkozva azt mondta, hogy az orosz rĂŠszvĂŠtel a NabuccĂłban “a rĂŠgiĂł helyzetĂŠnek a fĂźggvĂŠnye”. Ez a talĂĄnyos megfogalmazĂĄs sok mindent takarhat. Hogy Moszkva mikĂŠnt magyarĂĄzza, vĂŠlhetően attĂłl is fĂźgg, hogy az elkĂśvetkezendő hĂłnapokban mit lĂŠp a Nyugat.
Moszkva, vĂĄrva az Ăşj amerikai elnĂśk, adminisztrĂĄciĂł lĂŠpĂŠseit, nyitva tartja a lehetősĂŠget, hogy szĂłt ĂŠrtsen a Nyugattal. MĂĄr csak azĂŠrt is, mert egymĂĄsra vannak utalva. Nyugat-EurĂłpa, mint az orosz szĂŠnhidrogĂŠn-energiaforrĂĄsok vevője, OroszorszĂĄg pedig mint szĂĄllĂtĂł. Moszkvai forrĂĄsok beszĂĄmolnak arrĂłl is, hogy gazdasĂĄgi ĂŠs politikai okokbĂłl erősĂśdik az idegenkedĂŠs KĂna, mint a Nyugat energiavĂĄsĂĄrlĂł rivĂĄlisa bekapcsolĂĄsĂĄtĂłl. A Gazprom, az orosz szĂŠnhidrogĂŠn-szupervĂĄllalat Nabucco-kritikĂĄjĂĄra is hangfogĂł kerĂźlt az utĂłbbi hetekben, nyilvĂĄnvalĂłan a politikai vezetĂŠs nyomĂĄsĂĄra.
MoszkvĂĄt az is a Nyugattal valĂł megegyezĂŠs irĂĄnyĂĄba szorĂthatja, hogy sajĂĄt, nagyrĂŠszt legalĂĄbb fĂŠl ĂŠvszĂĄzados vezetĂŠkrendszerei felĂşjĂtĂĄsra szorulnak, a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs vesztesĂŠgei emiatt egyes szakaszokon elĂŠrik a 30-35 szĂĄzalĂŠkot. A javĂtĂĄsi kĂśltsĂŠgek miatt Ăşjabb, keletre tartĂł vezetĂŠkĂŠpĂtĂŠsbe fogni kockĂĄzatos lenne neki. (A mĂĄsik oldal, Nyugat-EurĂłpa is kutyaszorĂtĂłban van. A kyotĂłi egyezmĂŠny folytĂĄn a gĂĄzĂźzemű erőművek – amelyek jĂłval kevesebb szĂŠn-dioxid-kibocsĂĄtĂĄsĂşak, mint a mondjuk szĂŠnnel vagy lignittel műkĂśdő tĂĄrsaik – viszonylag jobb poziciĂłba kerĂźlnek, ami a gĂĄz irĂĄnti keresletet is serkenti.)
CsĂşszik a DĂŠli ĂĄramlat is, az eredetileg előirĂĄnyzott 2013 helyett csak 2015-ben kezdi el a rĂŠszleges műkĂśdĂŠst. A Vedomosztyi orosz napilap birtokĂĄban lĂŠvő, belső hasznĂĄlatra szĂĄnt Gazprom-tanulmĂĄny az ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠtert szĂĄllĂtĂł DĂŠli ĂĄramlat kapcsĂĄn nemcsak a hatĂĄridő csĂşszĂĄsĂĄval, hanem a projekt tovĂĄbbi drĂĄgulĂĄsĂĄval is szĂĄmol. Csak a Fekete-tenger alatti csővezetĂŠkszakasz tĂśbb mint tĂzmilliĂĄrd dollĂĄrba kerĂźlhet, de ez az irĂĄnyĂĄr ĂŠvente 5-10 szĂĄzalĂŠkkal emelkedhet az ĂŠppen a megemelkedett energiaĂĄrak ĂĄltal is kivĂĄltott inflĂĄciĂł kĂśvetkeztĂŠben. Ugyanakkor az olaj- gĂĄzĂĄrak visszaesĂŠse, a globĂĄlis pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg egyik leĂĄgazĂĄsa, kedvezőtlenĂźl ĂŠrinti a nagy mĂŠrtĂŠkben monokultĂşrĂĄs, az olaj-gĂĄzipari exporton alapulĂł orosz kivitelt, a bevĂŠteleket. A Vedomosztyi-dokumentum mĂŠg egy, ritkĂĄn felbukkanĂł ĂŠrvet is megemlĂt: ahhoz, hogy Moszkva Ăźzembe helyezze a DĂŠli ĂĄramlatot, 2400 kilomĂŠternyi belső, oroszorszĂĄgi vezetĂŠkrendszert kell lefektetnie. MĂĄrpedig az inflĂĄciĂł, a felfelĂŠ kĂşszĂł acĂŠlĂĄrak a gĂĄzcsőĂĄrakat is emelik.
Â
A Nabucco problĂŠmĂĄi hasonlĂłak. A gĂĄzcsőĂĄremelkedĂŠs ĂŠppĂşgy ĂŠrinti, mint a DĂŠli ĂĄramlatot, emellett tovĂĄbbra is bizonytalan, honnan kerĂźl ĂŠvi 30 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi gĂĄz a tĂśrĂśkorszĂĄgi ErzurumnĂĄl kezdődő, nyugatra tartĂł Nabucco-csőbe. Az azerbajdzsĂĄni Sangachan-mezőtől Erzurumig tartĂł gĂĄzvezetĂŠk kapacitĂĄsa a NabuccóÊnak egyharmada, de TĂśrĂśkorszĂĄg igĂŠnyt tart a sangachani gĂĄz egy rĂŠszĂŠre. IrĂĄn lenne a logikus partner, ĂĄm TeherĂĄn a Nyugattal fenntartott kapcsolatai fagyosak ĂŠs nem lĂĄtszik enyhĂźlĂŠs a horizonton. A Nabucco-tervekben szerepel iraki beszerzĂŠs is. Ezzel is az a bĂśkkenő, hogy a rĂŠgiĂł biztonsĂĄgi helyzete tovĂĄbbra is nagyon bizonytalan. A Nabucco-tervekben kiemelt szĂĄllĂtĂłkĂŠnt szereplő TurkmenisztĂĄn gĂĄzĂĄra az orosz ĂłriĂĄs, a Gazprom is pĂĄlyĂĄzik. OroszorszĂĄg nyugat-eurĂłpai ĂĄrakat ajĂĄnlva “felvĂĄsĂĄrolja” a Nyugat orra elől a tĂźrkmĂŠn (azeri, kazahsztĂĄni) gĂĄzt, ĂŠs Moszkva mĂŠg jĂł nĂŠhĂĄny ĂŠvig tartĂł előnye, hogy a tĂŠrsĂŠgből gyakorlatilag csak rajta keresztĂźl lehet gĂĄzt Nyugatra szĂĄllĂtani.
Moszkva beszáll a Nabuccoba?
Moszkva a Nyugattal szembeni bĂŠkĂźlĂŠkenyebb magatartĂĄsĂĄt jelzi, hogy Szergej Lavrov orosz kĂźlĂźgyminiszter a hĂŠt vĂŠgĂŠn NĂŠmetorszĂĄgban utalt a “rĂŠgi” G8-asok OroszorszĂĄg rĂŠszvĂŠtelĂŠvel tartandĂł jĂśvő tavaszi csĂşcstalĂĄlkozĂłjĂĄra, amit szerinte nem szabad halogatni. Moszkva sajĂĄt megoldĂĄst kĂnĂĄl a pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg megoldĂĄsĂĄra ĂŠs a G8-asok talĂĄlkozĂłjĂĄra meghĂvnĂĄ KĂnĂĄt, IndiĂĄt, BrazĂliĂĄt ĂŠs DĂŠl-AfrikĂĄt is – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Az OroszorszĂĄg-EU megbĂŠkĂŠlĂŠs zĂĄloga lehetne a Nabucco gĂĄzcsővezetĂŠkben valĂł orosz rĂŠszvĂŠtel. Andrej Gyenyiszov orosz kĂźlĂźgyminiszter-helyettes a mĂşlt hĂŠten az Interfaxnak nyilatkozva azt mondta, hogy az orosz rĂŠszvĂŠtel a NabuccĂłban “a rĂŠgiĂł helyzetĂŠnek a fĂźggvĂŠnye”. Ez a talĂĄnyos megfogalmazĂĄs sok mindent takarhat. Hogy Moszkva mikĂŠnt magyarĂĄzza, vĂŠlhetően attĂłl is fĂźgg, hogy az elkĂśvetkezendő hĂłnapokban mit lĂŠp a Nyugat.
Moszkva, vĂĄrva az Ăşj amerikai elnĂśk, adminisztrĂĄciĂł lĂŠpĂŠseit, nyitva tartja a lehetősĂŠget, hogy szĂłt ĂŠrtsen a Nyugattal. MĂĄr csak azĂŠrt is, mert egymĂĄsra vannak utalva. Nyugat-EurĂłpa, mint az orosz szĂŠnhidrogĂŠn-energiaforrĂĄsok vevője, OroszorszĂĄg pedig mint szĂĄllĂtĂł. Moszkvai forrĂĄsok beszĂĄmolnak arrĂłl is, hogy gazdasĂĄgi ĂŠs politikai okokbĂłl erősĂśdik az idegenkedĂŠs KĂna, mint a Nyugat energiavĂĄsĂĄrlĂł rivĂĄlisa bekapcsolĂĄsĂĄtĂłl. A Gazprom, az orosz szĂŠnhidrogĂŠn-szupervĂĄllalat Nabucco-kritikĂĄjĂĄra is hangfogĂł kerĂźlt az utĂłbbi hetekben, nyilvĂĄnvalĂłan a politikai vezetĂŠs nyomĂĄsĂĄra.
MoszkvĂĄt az is a Nyugattal valĂł megegyezĂŠs irĂĄnyĂĄba szorĂthatja, hogy sajĂĄt, nagyrĂŠszt legalĂĄbb fĂŠl ĂŠvszĂĄzados vezetĂŠkrendszerei felĂşjĂtĂĄsra szorulnak, a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs vesztesĂŠgei emiatt egyes szakaszokon elĂŠrik a 30-35 szĂĄzalĂŠkot. A javĂtĂĄsi kĂśltsĂŠgek miatt Ăşjabb, keletre tartĂł vezetĂŠkĂŠpĂtĂŠsbe fogni kockĂĄzatos lenne neki. (A mĂĄsik oldal, Nyugat-EurĂłpa is kutyaszorĂtĂłban van. A kyotĂłi egyezmĂŠny folytĂĄn a gĂĄzĂźzemű erőművek – amelyek jĂłval kevesebb szĂŠn-dioxid-kibocsĂĄtĂĄsĂşak, mint a mondjuk szĂŠnnel vagy lignittel műkĂśdő tĂĄrsaik – viszonylag jobb poziciĂłba kerĂźlnek, ami a gĂĄz irĂĄnti keresletet is serkenti.)
CsĂşszik a DĂŠli ĂĄramlat is, az eredetileg előirĂĄnyzott 2013 helyett csak 2015-ben kezdi el a rĂŠszleges műkĂśdĂŠst. A Vedomosztyi orosz napilap birtokĂĄban lĂŠvő, belső hasznĂĄlatra szĂĄnt Gazprom-tanulmĂĄny az ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠtert szĂĄllĂtĂł DĂŠli ĂĄramlat kapcsĂĄn nemcsak a hatĂĄridő csĂşszĂĄsĂĄval, hanem a projekt tovĂĄbbi drĂĄgulĂĄsĂĄval is szĂĄmol. Csak a Fekete-tenger alatti csővezetĂŠkszakasz tĂśbb mint tĂzmilliĂĄrd dollĂĄrba kerĂźlhet, de ez az irĂĄnyĂĄr ĂŠvente 5-10 szĂĄzalĂŠkkal emelkedhet az ĂŠppen a megemelkedett energiaĂĄrak ĂĄltal is kivĂĄltott inflĂĄciĂł kĂśvetkeztĂŠben. Ugyanakkor az olaj- gĂĄzĂĄrak visszaesĂŠse, a globĂĄlis pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄg egyik leĂĄgazĂĄsa, kedvezőtlenĂźl ĂŠrinti a nagy mĂŠrtĂŠkben monokultĂşrĂĄs, az olaj-gĂĄzipari exporton alapulĂł orosz kivitelt, a bevĂŠteleket. A Vedomosztyi-dokumentum mĂŠg egy, ritkĂĄn felbukkanĂł ĂŠrvet is megemlĂt: ahhoz, hogy Moszkva Ăźzembe helyezze a DĂŠli ĂĄramlatot, 2400 kilomĂŠternyi belső, oroszorszĂĄgi vezetĂŠkrendszert kell lefektetnie. MĂĄrpedig az inflĂĄciĂł, a felfelĂŠ kĂşszĂł acĂŠlĂĄrak a gĂĄzcsőĂĄrakat is emelik.
Â
A Nabucco problĂŠmĂĄi hasonlĂłak. A gĂĄzcsőĂĄremelkedĂŠs ĂŠppĂşgy ĂŠrinti, mint a DĂŠli ĂĄramlatot, emellett tovĂĄbbra is bizonytalan, honnan kerĂźl ĂŠvi 30 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternyi gĂĄz a tĂśrĂśkorszĂĄgi ErzurumnĂĄl kezdődő, nyugatra tartĂł Nabucco-csőbe. Az azerbajdzsĂĄni Sangachan-mezőtől Erzurumig tartĂł gĂĄzvezetĂŠk kapacitĂĄsa a NabuccóÊnak egyharmada, de TĂśrĂśkorszĂĄg igĂŠnyt tart a sangachani gĂĄz egy rĂŠszĂŠre. IrĂĄn lenne a logikus partner, ĂĄm TeherĂĄn a Nyugattal fenntartott kapcsolatai fagyosak ĂŠs nem lĂĄtszik enyhĂźlĂŠs a horizonton. A Nabucco-tervekben szerepel iraki beszerzĂŠs is. Ezzel is az a bĂśkkenő, hogy a rĂŠgiĂł biztonsĂĄgi helyzete tovĂĄbbra is nagyon bizonytalan. A Nabucco-tervekben kiemelt szĂĄllĂtĂłkĂŠnt szereplő TurkmenisztĂĄn gĂĄzĂĄra az orosz ĂłriĂĄs, a Gazprom is pĂĄlyĂĄzik. OroszorszĂĄg nyugat-eurĂłpai ĂĄrakat ajĂĄnlva “felvĂĄsĂĄrolja” a Nyugat orra elől a tĂźrkmĂŠn (azeri, kazahsztĂĄni) gĂĄzt, ĂŠs Moszkva mĂŠg jĂł nĂŠhĂĄny ĂŠvig tartĂł előnye, hogy a tĂŠrsĂŠgből gyakorlatilag csak rajta keresztĂźl lehet gĂĄzt Nyugatra szĂĄllĂtani.