Egekbe szökő energiaárak, változó ártámogatás, új számlarend, a tényleges fogyasztásnál jóval magasabb számlák, majd a háborgó ügyfelek rohamától összeomló ügyfélszolgálatok – az év eleji energiaszolgáltatói helyzetképet a Magyar Energia Hivatal is vizsgálja – írja a Népszabadság.A számlázási mód tavaly őszi váltásakor a nem elég körültekintő előkészítés miatt az Elmű rendszere az adatok betöltése során több alkalommal összeomlott. Az indulás után pedig – a normál ügyintézést lehetetlenné tevő mértékben – lassan üzemelt – állapítja meg a Magyar Energia Hivatal (MEH) nemrég elkészült jelentése. Mintegy 100 ezer fogyasztó – akiknek ideiglenesen ellehetetlenült a számlázása – került számlázásihiba-listára. A közel egy hónapos leállás alatt a fogyasztói adatok változását nem tudták átvezetni, majd az új rendszer indulásakor több számlázási, pénzforgalmi probléma akadt. Ez oly mértékűre duzzasztotta az ügyfélforgalmat, amivel a cég nem tudott megbirkózni. Most pedig többhavi számlát egyszerre kapnak kézhez a fogyasztók.
Boross Norbert, az Elmű szóvivője a történteket másként látja. Azzal együtt, hogy előfordulhattak “nem tervezett események” a próbaüzem alatt, szerinte a számlázásihiba-listára kerüléssel, illetve a számlázás ellehetetlenülésével voltaképp a fogyasztók jártak jól, mivel tovább maradt náluk a pénzük. Olyan esetben ugyanis, amikor nem teljesen biztos a kiállított számla helyességében a szolgáltató, azt várólistára teszi, és amíg tisztázzák a helyzetet, a fogyasztótól nem kér pénzt és befizetési határidőket sem ír elő a számára. Az extra érdeklődés kezelésére pedig vettek fel új ügyfélszolgálatosokat, de mára az érdeklődési hullám lecsengett. Ma már az új számlázási rendszer is szinte hibamentesen működik, a számlák ellenértékét elkezdték beszedni.
A Tigáznál is hasonló problémákat tapasztaltak. A cég egyszerre tért át új számlázási rendszerre és vezette be az éves leolvasást. A fogyasztók közül azonban még így is sokan választották a havi mérőállás-bediktálást, ami túlterhelte a – szintén most üzembe állított – telefonos ügyfélszolgálatot. Ráadásul, ha a fogyasztó nem azon a napon diktált, mint amit a szolgáltató kijelölt számára, nem ezt, hanem az éves becslést vették alapul. Így az új számlaformátum és a megváltoztatott gázár-kompenzációs rendszer okozta pluszérdeklődés mellett ez is növelte az ügyfélforgalmat. A Tigáz februári közleménye szerint a korábbinál négyszer-ötször több ügyfelet fogadtak, telefonközpontjukat a korábbi nyolcezer helyett 60 ezren hívták naponta. Ennek megfelelően a gázszolgáltató is több ügyfélszolgálatost alkalmazott, és meghosszabbították az irodák nyitva tartását. Kiss Béla, a társaság számlázási vezetője szerint a MEH által megállapítottak főként azzal magyarázhatók, hogy sokan a tavaly megkötött szerződésük ellenére – tévesen – havonta kívánták bediktálni a mérőállást.
A MEH vizsgálatának ugyanakkor még nincs vége: a két társaságnál azt nézik, hogy milyen hibát vétettek a szolgáltatók, és mindent megtettek-e ezek elhárításáért – mondta Szörényi Gábor, a MEH energiaszolgáltatási és fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője. Ennek eredményétől függ, hogy kell-e majd büntetést fizetniük. A Tigáznál bíznak abban, hogy erre nem kerül sor, és folyamatosan egyeztetnek a hivatallal. Az Elműnél azt mondták: még nem kaptak hivatalos értesítést a vizsgálat megállapításairól.
Szörényi szerint a korábbi években is voltak problémák az energiaszolgáltatók ügykezelésével, de a panaszáradat az idén év elején a korábbi többszörösére duzzadt. Ez több tényező együttes hatásának tudható be: több cég mostanra időzítette a számlázás módosítását, megváltozott az országos gázár-kompenzáció rendszere (amelyet hiányosan és félreérthetően kommunikáltak), a számlák bonyolultabbá váltak, és a tavalyi fogyasztáson alapuló becslés miatt tömeges volt a túlszámlázás is. Utóbbi egyébként az összes gázszolgáltatóra és részben a távhőcégekre is igaz. A hivatal mindenesetre azt javasolja: az éves helyett térjenek át a háztartások a negyedéves leolvasásra – így ők is jobban nyomon tudják követni, mennyit is fogyasztanak -, és ugyanezen okból szereltessenek fel speciális elektronikus mérőket.
Március végéig, tehát még ezen a héten lehet visszamenőlegesen igényelni a gáz-, illetve távhőtámogatást. Akik március 31-én éjfélig eljuttatják az igénylést a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) – és az jogosnak bizonyul -, azoknak januártól jár a támogatás, annak összegét jóváírják számukra. A háromhavi támogatás akkor sem vész el, ha az ügyintézés elhúzódik, például hiánypótlás miatt. Április elsejétől a jogosultak a kérelem benyújtása utáni hónaptól kapnak támogatást: aki áprilisban igényel – jogosan -, az májustól fizeti a támogatott gázárat. Március közepéig több mint kétmillió kérelem érkezett a MÁK-hoz, ebből 30 ezret utasítottak el, s ugyanennyit küldtek vissza hiánypótlásra.
Az elmúlt három hónapban tízmilliárd forinttal nőtt a lakosság tartozása a gázszolgáltatók felé – mondta Molnár Gábor, a Magyar Gázipari Egyesülés főtitkára a Magyar Nemzetnek. A nem fizetők száma a gázár tavaly augusztusi 30 százalékos, az áfa szeptemberi 5 százalékos emelése, valamint a gázár-kompenzáció januári módosítása miatt ugrott meg.
Kiss Béla, a Tigáz számlázási vezetője elmondta: a hozzájuk érkezett levelek szerint a szociális minisztérium kommunikációja alapján sokan már a januárban megkapott decemberi számlában szerették volna a gázárkedvezményt látni, miközben a legtöbbeknek átmenetileg még a január első napjaira eső fogyasztást is emelt, teljes áron kellett kifizetniük. Hozzátette: a fizetési morál elég rossz, részben a fogyasztást meghaladó számlák miatt. Ugyanakkor bízik abban, hogy ha az év eleji események okozta számlatartozásokat rendezik, a fizetési hajlandóság is visszaáll a megszokott szintre. Akik pedig 60 napon túl nem fizetnek, továbbra is számíthatnak órájuk kikapcsolására.
Kiszolgált, kiszolgáltatott energiafogyasztók
Egekbe szökő energiaárak, változó ártámogatás, új számlarend, a tényleges fogyasztásnál jóval magasabb számlák, majd a háborgó ügyfelek rohamától összeomló ügyfélszolgálatok – az év eleji energiaszolgáltatói helyzetképet a Magyar Energia Hivatal is vizsgálja – írja a Népszabadság.A számlázási mód tavaly őszi váltásakor a nem elég körültekintő előkészítés miatt az Elmű rendszere az adatok betöltése során több alkalommal összeomlott. Az indulás után pedig – a normál ügyintézést lehetetlenné tevő mértékben – lassan üzemelt – állapítja meg a Magyar Energia Hivatal (MEH) nemrég elkészült jelentése. Mintegy 100 ezer fogyasztó – akiknek ideiglenesen ellehetetlenült a számlázása – került számlázásihiba-listára. A közel egy hónapos leállás alatt a fogyasztói adatok változását nem tudták átvezetni, majd az új rendszer indulásakor több számlázási, pénzforgalmi probléma akadt. Ez oly mértékűre duzzasztotta az ügyfélforgalmat, amivel a cég nem tudott megbirkózni. Most pedig többhavi számlát egyszerre kapnak kézhez a fogyasztók.
Boross Norbert, az Elmű szóvivője a történteket másként látja. Azzal együtt, hogy előfordulhattak “nem tervezett események” a próbaüzem alatt, szerinte a számlázásihiba-listára kerüléssel, illetve a számlázás ellehetetlenülésével voltaképp a fogyasztók jártak jól, mivel tovább maradt náluk a pénzük. Olyan esetben ugyanis, amikor nem teljesen biztos a kiállított számla helyességében a szolgáltató, azt várólistára teszi, és amíg tisztázzák a helyzetet, a fogyasztótól nem kér pénzt és befizetési határidőket sem ír elő a számára. Az extra érdeklődés kezelésére pedig vettek fel új ügyfélszolgálatosokat, de mára az érdeklődési hullám lecsengett. Ma már az új számlázási rendszer is szinte hibamentesen működik, a számlák ellenértékét elkezdték beszedni.
A Tigáznál is hasonló problémákat tapasztaltak. A cég egyszerre tért át új számlázási rendszerre és vezette be az éves leolvasást. A fogyasztók közül azonban még így is sokan választották a havi mérőállás-bediktálást, ami túlterhelte a – szintén most üzembe állított – telefonos ügyfélszolgálatot. Ráadásul, ha a fogyasztó nem azon a napon diktált, mint amit a szolgáltató kijelölt számára, nem ezt, hanem az éves becslést vették alapul. Így az új számlaformátum és a megváltoztatott gázár-kompenzációs rendszer okozta pluszérdeklődés mellett ez is növelte az ügyfélforgalmat. A Tigáz februári közleménye szerint a korábbinál négyszer-ötször több ügyfelet fogadtak, telefonközpontjukat a korábbi nyolcezer helyett 60 ezren hívták naponta. Ennek megfelelően a gázszolgáltató is több ügyfélszolgálatost alkalmazott, és meghosszabbították az irodák nyitva tartását. Kiss Béla, a társaság számlázási vezetője szerint a MEH által megállapítottak főként azzal magyarázhatók, hogy sokan a tavaly megkötött szerződésük ellenére – tévesen – havonta kívánták bediktálni a mérőállást.
A MEH vizsgálatának ugyanakkor még nincs vége: a két társaságnál azt nézik, hogy milyen hibát vétettek a szolgáltatók, és mindent megtettek-e ezek elhárításáért – mondta Szörényi Gábor, a MEH energiaszolgáltatási és fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője. Ennek eredményétől függ, hogy kell-e majd büntetést fizetniük. A Tigáznál bíznak abban, hogy erre nem kerül sor, és folyamatosan egyeztetnek a hivatallal. Az Elműnél azt mondták: még nem kaptak hivatalos értesítést a vizsgálat megállapításairól.
Szörényi szerint a korábbi években is voltak problémák az energiaszolgáltatók ügykezelésével, de a panaszáradat az idén év elején a korábbi többszörösére duzzadt. Ez több tényező együttes hatásának tudható be: több cég mostanra időzítette a számlázás módosítását, megváltozott az országos gázár-kompenzáció rendszere (amelyet hiányosan és félreérthetően kommunikáltak), a számlák bonyolultabbá váltak, és a tavalyi fogyasztáson alapuló becslés miatt tömeges volt a túlszámlázás is. Utóbbi egyébként az összes gázszolgáltatóra és részben a távhőcégekre is igaz. A hivatal mindenesetre azt javasolja: az éves helyett térjenek át a háztartások a negyedéves leolvasásra – így ők is jobban nyomon tudják követni, mennyit is fogyasztanak -, és ugyanezen okból szereltessenek fel speciális elektronikus mérőket.
Március végéig, tehát még ezen a héten lehet visszamenőlegesen igényelni a gáz-, illetve távhőtámogatást. Akik március 31-én éjfélig eljuttatják az igénylést a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) – és az jogosnak bizonyul -, azoknak januártól jár a támogatás, annak összegét jóváírják számukra. A háromhavi támogatás akkor sem vész el, ha az ügyintézés elhúzódik, például hiánypótlás miatt. Április elsejétől a jogosultak a kérelem benyújtása utáni hónaptól kapnak támogatást: aki áprilisban igényel – jogosan -, az májustól fizeti a támogatott gázárat. Március közepéig több mint kétmillió kérelem érkezett a MÁK-hoz, ebből 30 ezret utasítottak el, s ugyanennyit küldtek vissza hiánypótlásra.
Az elmúlt három hónapban tízmilliárd forinttal nőtt a lakosság tartozása a gázszolgáltatók felé – mondta Molnár Gábor, a Magyar Gázipari Egyesülés főtitkára a Magyar Nemzetnek. A nem fizetők száma a gázár tavaly augusztusi 30 százalékos, az áfa szeptemberi 5 százalékos emelése, valamint a gázár-kompenzáció januári módosítása miatt ugrott meg.
Kiss Béla, a Tigáz számlázási vezetője elmondta: a hozzájuk érkezett levelek szerint a szociális minisztérium kommunikációja alapján sokan már a januárban megkapott decemberi számlában szerették volna a gázárkedvezményt látni, miközben a legtöbbeknek átmenetileg még a január első napjaira eső fogyasztást is emelt, teljes áron kellett kifizetniük. Hozzátette: a fizetési morál elég rossz, részben a fogyasztást meghaladó számlák miatt. Ugyanakkor bízik abban, hogy ha az év eleji események okozta számlatartozásokat rendezik, a fizetési hajlandóság is visszaáll a megszokott szintre. Akik pedig 60 napon túl nem fizetnek, továbbra is számíthatnak órájuk kikapcsolására.