close
Kiszolgált, kiszolgáltatott energiafogyasztók
Egyéb - Olaj

Kiszolgált, kiszolgáltatott energiafogyasztók

Egekbe szökő energiaárak, változó ártámogatás, új számlarend, a tényleges fogyasztásnál jóval magasabb számlák, majd a háborgó ügyfelek rohamától összeomló ügyfélszolgálatok – az év eleji energiaszolgáltatói helyzetképet a Magyar Energia Hivatal is vizsgálja – írja a Népszabadság.A számlázási mód tavaly őszi váltásakor a nem elég körültekintő előkészítés miatt az Elmű rendszere az adatok betöltése során több alkalommal összeomlott. Az indulás után pedig – a normál ügyintézést lehetetlenné tevő mértékben – lassan üzemelt – állapítja meg a Magyar Energia Hivatal (MEH) nemrég elkészült jelentése. Mintegy 100 ezer fogyasztó – akiknek ideiglenesen ellehetetlenült a számlázása – került számlázásihiba-listára. A közel egy hónapos leállás alatt a fogyasztói adatok változását nem tudták átvezetni, majd az új rendszer indulásakor több számlázási, pénzforgalmi probléma akadt. Ez oly mértékűre duzzasztotta az ügyfélforgalmat, amivel a cég nem tudott megbirkózni. Most pedig többhavi számlát egyszerre kapnak kézhez a fogyasztók.

Boross Norbert, az Elmű szóvivője a történteket másként látja. Azzal együtt, hogy előfordulhattak “nem tervezett események” a próbaüzem alatt, szerinte a számlázásihiba-listára kerüléssel, illetve a számlázás ellehetetlenülésével voltaképp a fogyasztók jártak jól, mivel tovább maradt náluk a pénzük. Olyan esetben ugyanis, amikor nem teljesen biztos a kiállított számla helyességében a szolgáltató, azt várólistára teszi, és amíg tisztázzák a helyzetet, a fogyasztótól nem kér pénzt és befizetési határidőket sem ír elő a számára. Az extra érdeklődés kezelésére pedig vettek fel új ügyfélszolgálatosokat, de mára az érdeklődési hullám lecsengett. Ma már az új számlázási rendszer is szinte hibamentesen működik, a számlák ellenértékét elkezdték beszedni.

A Tigáznál is hasonló problémákat tapasztaltak. A cég egyszerre tért át új számlázási rendszerre és vezette be az éves leolvasást. A fogyasztók közül azonban még így is sokan választották a havi mérőállás-bediktálást, ami túlterhelte a – szintén most üzembe állított – telefonos ügyfélszolgálatot. Ráadásul, ha a fogyasztó nem azon a napon diktált, mint amit a szolgáltató kijelölt számára, nem ezt, hanem az éves becslést vették alapul. Így az új számlaformátum és a megváltoztatott gázár-kompenzációs rendszer okozta pluszérdeklődés mellett ez is növelte az ügyfélforgalmat. A Tigáz februári közleménye szerint a korábbinál négyszer-ötször több ügyfelet fogadtak, telefonközpontjukat a korábbi nyolcezer helyett 60 ezren hívták naponta. Ennek megfelelően a gázszolgáltató is több ügyfélszolgálatost alkalmazott, és meghosszabbították az irodák nyitva tartását. Kiss Béla, a társaság számlázási vezetője szerint a MEH által megállapítottak főként azzal magyarázhatók, hogy sokan a tavaly megkötött szerződésük ellenére – tévesen – havonta kívánták bediktálni a mérőállást.

A MEH vizsgálatának ugyanakkor még nincs vége: a két társaságnál azt nézik, hogy milyen hibát vétettek a szolgáltatók, és mindent megtettek-e ezek elhárításáért – mondta Szörényi Gábor, a MEH energiaszolgáltatási és fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője. Ennek eredményétől függ, hogy kell-e majd büntetést fizetniük. A Tigáznál bíznak abban, hogy erre nem kerül sor, és folyamatosan egyeztetnek a hivatallal. Az Elműnél azt mondták: még nem kaptak hivatalos értesítést a vizsgálat megállapításairól.

Szörényi szerint a korábbi években is voltak problémák az energiaszolgáltatók ügykezelésével, de a panaszáradat az idén év elején a korábbi többszörösére duzzadt. Ez több tényező együttes hatásának tudható be: több cég mostanra időzítette a számlázás módosítását, megváltozott az országos gázár-kompenzáció rendszere (amelyet hiányosan és félreérthetően kommunikáltak), a számlák bonyolultabbá váltak, és a tavalyi fogyasztáson alapuló becslés miatt tömeges volt a túlszámlázás is. Utóbbi egyébként az összes gázszolgáltatóra és részben a távhőcégekre is igaz. A hivatal mindenesetre azt javasolja: az éves helyett térjenek át a háztartások a negyedéves leolvasásra – így ők is jobban nyomon tudják követni, mennyit is fogyasztanak -, és ugyanezen okból szereltessenek fel speciális elektronikus mérőket.

Március végéig, tehát még ezen a héten lehet visszamenőlegesen igényelni a gáz-, illetve távhőtámogatást. Akik március 31-én éjfélig eljuttatják az igénylést a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) – és az jogosnak bizonyul -, azoknak januártól jár a támogatás, annak összegét jóváírják számukra. A háromhavi támogatás akkor sem vész el, ha az ügyintézés elhúzódik, például hiánypótlás miatt. Április elsejétől a jogosultak a kérelem benyújtása utáni hónaptól kapnak támogatást: aki áprilisban igényel – jogosan -, az májustól fizeti a támogatott gázárat. Március közepéig több mint kétmillió kérelem érkezett a MÁK-hoz, ebből 30 ezret utasítottak el, s ugyanennyit küldtek vissza hiánypótlásra.

Az elmúlt három hónapban tízmilliárd forinttal nőtt a lakosság tartozása a gázszolgáltatók felé – mondta Molnár Gábor, a Magyar Gázipari Egyesülés főtitkára a Magyar Nemzetnek. A nem fizetők száma a gázár tavaly augusztusi 30 százalékos, az áfa szeptemberi 5 százalékos emelése, valamint a gázár-kompenzáció januári módosítása miatt ugrott meg.

Kiss Béla, a Tigáz számlázási vezetője elmondta: a hozzájuk érkezett levelek szerint a szociális minisztérium kommunikációja alapján sokan már a januárban megkapott decemberi számlában szerették volna a gázárkedvezményt látni, miközben a legtöbbeknek átmenetileg még a január első napjaira eső fogyasztást is emelt, teljes áron kellett kifizetniük. Hozzátette: a fizetési morál elég rossz, részben a fogyasztást meghaladó számlák miatt. Ugyanakkor bízik abban, hogy ha az év eleji események okozta számlatartozásokat rendezik, a fizetési hajlandóság is visszaáll a megszokott szintre. Akik pedig 60 napon túl nem fizetnek, továbbra is számíthatnak órájuk kikapcsolására.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.