JĂśvőre a Gazprom mĂĄr 300-400 dollĂĄrĂŠrt adhatja a gĂĄz ezer kĂśbmĂŠterĂŠt EurĂłpĂĄnak – jelentette be Alexander Medvegyev, az orosz gĂĄzmogul vezĂŠrigazgatĂł-helyettese. SzĂĄmĂtĂĄsaink szerint hazĂĄnk feltehetőleg ennek felső tartomĂĄnyĂĄba kerĂźl majd: nĂĄlunk ugyanis – egy 1996-os gĂĄzĂĄrkĂŠplet szerint – mĂĄr ĂĄprilisban 340 dollĂĄrt kĂŠr majd az orosz gĂĄzszĂĄllĂtĂł – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
 A mostani, hordĂłnkĂŠnt 100 dollĂĄrt kĂśzelĂtő olajĂĄrak pedig mĂŠg csak ezutĂĄn ĂŠpĂźlnĂŠnek be a tarifĂĄba. Mivel a tĂĄrsasĂĄg az idĂŠn viszonylag alacsonyabb ĂĄron, 270 dollĂĄrĂŠrt is szĂĄllĂtott, egy ĂŠv alatt akĂĄr 40 szĂĄzalĂŠkkal is emelkedhet hazĂĄnk gĂĄzimportĂĄra. A vezĂŠrigazgatĂł-helyettes Ăłvott az uniĂłs gĂĄzpiac ĂĄrfelszabadĂtĂĄsĂĄtĂłl, ami szerinte akĂĄr 50 szĂĄzalĂŠkos ĂĄremelkedĂŠshez vezethet. A minap pedig Ăşgy fogalmazott: ha EurĂłpa “akadĂĄlyozza” az ide tervezett Ăszaki, illetve DĂŠli ĂĄramlat nevű gĂĄzvezetĂŠk kiĂŠpĂtĂŠsĂŠt, gĂĄzhiĂĄnnyal kell szembesĂźlnie. MagyarorszĂĄg ugyanakkor – legalĂĄbbis a kommunikĂĄciĂł szintjĂŠn – elsősorban a Gazpromnak elvi versenytĂĄrsĂĄul szolgĂĄlĂł, “ĂśsszeurĂłpai” Nabucco gĂĄzvezetĂŠkterv mellett ĂĄll. Tegnap az MTI tudĂłsĂtĂĄsa szerint Garamhegyi Ăbel, a GazdasĂĄgi ĂŠs KĂśzlekedĂŠsi MinisztĂŠrium ĂĄllamtitkĂĄra bejelentette: KĂłka JĂĄnos tĂĄrcavezető, valamint HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśke a jelentős gĂĄzforrĂĄsokkal bĂrĂł AzerbajdzsĂĄnba ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnba, illetve a fontos szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonalnak szĂĄmĂtĂł TĂśrĂśkorszĂĄgba lĂĄtogat, “lendĂźletet adni” a Nabucco-projektnek. (A Mol a Nabucco- ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat-tervben is rĂŠszt vesz.) KĂŠrdĂŠsre vĂĄlaszolva az ĂĄllamtitkĂĄr Ăşgy vĂŠlte: az, hogy az osztrĂĄk OMV – amely szintĂŠn tagja a Nabucco-szĂśvetsĂŠgnek – a Gazpromot befektetőkĂŠnt vonja be kĂŠszĂźlő baumgarteni gĂĄzelosztĂłkĂśzpontjĂĄba, nem veszĂŠlyezteti a Nabucco-tervet. (A Nabucco elvben nyitott az orosz gĂĄzra.)
Az immĂĄron az eurĂłpai ĂśszszefogĂĄs presztĂzskĂŠrdĂŠsĂŠvĂŠ vĂĄlt terv kapcsĂĄn konkrĂŠtumok tovĂĄbbra sem ismertek. BĂĄr lapunknak Reinhard Mitschek, az Ăśt rĂŠszt vevő orszĂĄg gĂĄzcĂŠgĂŠt tĂśmĂśrĂtő Nabucco Gas Pipeline GmbH Ăźgyvezetője szeptemberben azt nyilatkozta: oktĂłber-novemberben megnevezik a hatodik bevonandĂł tagot, erre mĂĄig nem kerĂźlt sor. Igaz, mĂĄr egy hetedik tag felvĂŠteli lehetősĂŠgĂŠről is hallani. A cĂŠg oktĂłberben azt is bejelentette, hogy a KazahsztĂĄnban folytatott tĂĄrgyalĂĄsokat kĂśvetően ez az orszĂĄg is “szĂĄllĂthat” majd gĂĄzt a Nabucco vezetĂŠken. Jelentős lehetsĂŠges forrĂĄskĂŠnt rendre szĂłba kerĂźl IrĂĄn is, ĂĄm az orszĂĄg bevonĂĄsĂĄtĂłl a – DĂŠli ĂĄramlattal szemben egyĂŠbkĂŠnt a NabuccĂłt favorizĂĄlĂł – EgyesĂźlt Ăllamok berzenkedik. SzakĂŠrtők szerint bĂĄrhogy is dőlnek el a vitĂĄk, 2015 előtt egyik vezetĂŠk sem ĂŠri el hazĂĄnkat.
Elvi gázcsövek, gyakorlati áremelések
JĂśvőre a Gazprom mĂĄr 300-400 dollĂĄrĂŠrt adhatja a gĂĄz ezer kĂśbmĂŠterĂŠt EurĂłpĂĄnak – jelentette be Alexander Medvegyev, az orosz gĂĄzmogul vezĂŠrigazgatĂł-helyettese. SzĂĄmĂtĂĄsaink szerint hazĂĄnk feltehetőleg ennek felső tartomĂĄnyĂĄba kerĂźl majd: nĂĄlunk ugyanis – egy 1996-os gĂĄzĂĄrkĂŠplet szerint – mĂĄr ĂĄprilisban 340 dollĂĄrt kĂŠr majd az orosz gĂĄzszĂĄllĂtĂł – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
 A mostani, hordĂłnkĂŠnt 100 dollĂĄrt kĂśzelĂtő olajĂĄrak pedig mĂŠg csak ezutĂĄn ĂŠpĂźlnĂŠnek be a tarifĂĄba. Mivel a tĂĄrsasĂĄg az idĂŠn viszonylag alacsonyabb ĂĄron, 270 dollĂĄrĂŠrt is szĂĄllĂtott, egy ĂŠv alatt akĂĄr 40 szĂĄzalĂŠkkal is emelkedhet hazĂĄnk gĂĄzimportĂĄra. A vezĂŠrigazgatĂł-helyettes Ăłvott az uniĂłs gĂĄzpiac ĂĄrfelszabadĂtĂĄsĂĄtĂłl, ami szerinte akĂĄr 50 szĂĄzalĂŠkos ĂĄremelkedĂŠshez vezethet. A minap pedig Ăşgy fogalmazott: ha EurĂłpa “akadĂĄlyozza” az ide tervezett Ăszaki, illetve DĂŠli ĂĄramlat nevű gĂĄzvezetĂŠk kiĂŠpĂtĂŠsĂŠt, gĂĄzhiĂĄnnyal kell szembesĂźlnie. MagyarorszĂĄg ugyanakkor – legalĂĄbbis a kommunikĂĄciĂł szintjĂŠn – elsősorban a Gazpromnak elvi versenytĂĄrsĂĄul szolgĂĄlĂł, “ĂśsszeurĂłpai” Nabucco gĂĄzvezetĂŠkterv mellett ĂĄll. Tegnap az MTI tudĂłsĂtĂĄsa szerint Garamhegyi Ăbel, a GazdasĂĄgi ĂŠs KĂśzlekedĂŠsi MinisztĂŠrium ĂĄllamtitkĂĄra bejelentette: KĂłka JĂĄnos tĂĄrcavezető, valamint HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśke a jelentős gĂĄzforrĂĄsokkal bĂrĂł AzerbajdzsĂĄnba ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnba, illetve a fontos szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonalnak szĂĄmĂtĂł TĂśrĂśkorszĂĄgba lĂĄtogat, “lendĂźletet adni” a Nabucco-projektnek. (A Mol a Nabucco- ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat-tervben is rĂŠszt vesz.) KĂŠrdĂŠsre vĂĄlaszolva az ĂĄllamtitkĂĄr Ăşgy vĂŠlte: az, hogy az osztrĂĄk OMV – amely szintĂŠn tagja a Nabucco-szĂśvetsĂŠgnek – a Gazpromot befektetőkĂŠnt vonja be kĂŠszĂźlő baumgarteni gĂĄzelosztĂłkĂśzpontjĂĄba, nem veszĂŠlyezteti a Nabucco-tervet. (A Nabucco elvben nyitott az orosz gĂĄzra.)
Az immĂĄron az eurĂłpai ĂśszszefogĂĄs presztĂzskĂŠrdĂŠsĂŠvĂŠ vĂĄlt terv kapcsĂĄn konkrĂŠtumok tovĂĄbbra sem ismertek. BĂĄr lapunknak Reinhard Mitschek, az Ăśt rĂŠszt vevő orszĂĄg gĂĄzcĂŠgĂŠt tĂśmĂśrĂtő Nabucco Gas Pipeline GmbH Ăźgyvezetője szeptemberben azt nyilatkozta: oktĂłber-novemberben megnevezik a hatodik bevonandĂł tagot, erre mĂĄig nem kerĂźlt sor. Igaz, mĂĄr egy hetedik tag felvĂŠteli lehetősĂŠgĂŠről is hallani. A cĂŠg oktĂłberben azt is bejelentette, hogy a KazahsztĂĄnban folytatott tĂĄrgyalĂĄsokat kĂśvetően ez az orszĂĄg is “szĂĄllĂthat” majd gĂĄzt a Nabucco vezetĂŠken. Jelentős lehetsĂŠges forrĂĄskĂŠnt rendre szĂłba kerĂźl IrĂĄn is, ĂĄm az orszĂĄg bevonĂĄsĂĄtĂłl a – DĂŠli ĂĄramlattal szemben egyĂŠbkĂŠnt a NabuccĂłt favorizĂĄlĂł – EgyesĂźlt Ăllamok berzenkedik. SzakĂŠrtők szerint bĂĄrhogy is dőlnek el a vitĂĄk, 2015 előtt egyik vezetĂŠk sem ĂŠri el hazĂĄnkat.