close
Az emberi erőforások fékezhetik leginkább a nukleáris reneszánszt
Atom - Blog - Egyéb

Az emberi erőforások fékezhetik leginkább a nukleáris reneszánszt

A NAÜ-nek nem feladata a közvélemény megnyerése az atomenergia számára,
ez az atomenergiĂĄt alkalmazĂł orszĂĄgok feladata ĂŠs cĂŠlja – jelentette ki a NemzetkĂśzi Atomenergia ÜgynĂśksĂŠg (NAÜ) nukleĂĄris
biztonságért és fizikai védelemért felelős főigazgató-helyettese nemrég a NucNet-nek adott interjúban. Denis Flory hozzátette: de az
ĂźzemeltetĂŠs rĂŠsze a biztonsĂĄg, a fizikai vĂŠdelem ĂŠs a biztosĂ­tĂŠki
rendszer teljes kĂśrĹą alkalmazĂĄsa, amihez kell a kĂśzvĂŠlemĂŠny elfogadĂĄsa
is. A közvélemény bizalma a technológia megbízhatóságával és a megfelelő
szabályozással növekszik. Hangsúlyozta, a nukleáris reneszánsz során az atomenergia termnelésbe most bekapcsolódó országok nagy várakozással tekintenek a NAÜ-re, és nekik még meg kell teremteniük a nukleáris hatósági rendszert és a megfelelő tudás
kapacitĂĄst.

Az egyik legfontosabb kihívás a hatóságok részére az emberi erőforrás biztosítása, miután egy olyan évtizeden vagyunk túl, amelyben az atomenergia csak alacsony szinten bővült, illetve szembenézett a leszereléssel is. Most viszont hatalmas igény mutatkozik a kompetens szakemberekre, akik jól képzettek és gyakorlottak a biztonság terén. A fejlett, az atomenergiát már évtizedek óta alkalmazó országokban is felmerül a kérdés, hogy mi legyen a következő lépés. Ezekben az országokban 30-40 éve épült erőművek üzemelnek és jelenleg a 60 évig tartó üzemidő-hosszabbításra készülnek. Ezzel párhuzamosan új blokkok is épülnek, így egyszerre kell majd a már 50 éves és az új reaktorokat üzemeltetni. A biztonsági megfontolások ezen típusok esetén eltérőek, az egyik esetében a 20. század, a másiknál a 21. század követelményeinek felelnek meg. Minden valószínűség szerint ezeket a reaktorokat fogjuk üzemeltetni a 21. században, és a biztonsági különbségükkel együtt kell élnünk. A közvélemény bizonyára érdeklődni fog a különbség mibenlétéről, amely szintén kihívást jelent a fejlett országok biztonsági hatóságai számára. 

Az olyan új nukleáris országok, mint például Jordánia elsősorban az emberi erőforrás és a hatóság kialakításának problémájával szembesül. Egyik országban sem lehet ugyanazt a modellt alkalmazni. A francia biztonsági rendszerek nem egyeznek a brit vagy amerikai biztonsági rendszerekkel említett egy példát. A különböző modellek közül az új belépők választhatnak, mérlegelniük kell a meglévő típusokat, és figyelembe kell venniük a nemzetközi biztonsági szabványokat. Ez nem könnyű, de a NAÜ feladata segíteni ebben a folyamatban. 

A NAÜ-nek nem feladata a közvélemény megnyerése az atomenergia számára, ez az atomenergiát alkalmazó országok feladata és célja. De az üzemeltetés része a biztonság, a fizikai védelem és a biztosítéki rendszer teljes körű alkalmazása, amihez kell a közvélemény elfogadása is. A közvélemény bizalma a technológia megbízhatóságával és a megfelelő szabályozással nő. A NAÜ mindkét területért dolgozik. 

A hatóságoknak arra is szükségük van, hogy a jelenleginél jobban megismerje őket a közvélemény. A NAÜ rendszeresen rendez konferenciát a hatósági szabályozás hatékonyságáról, ebben az évben a japán nukleáris hatósággal együttműködve. Az idei konferencián a műszaki és tudományos intézményi rendszer kihívásait tárgyalják. A konferencia eredményeit átültetik a gyakorlatba. 

A korábban felmerült problémák közül továbbra is aktuális téma az orvosi alkalmazás területén alkalmazott sugárvédelem, főként a betegeké. Ezzel kapcsolatban Denis Flory elmondta: ez egy olyan terület, amely nem elegendően szabályozott, az orvos szakma nem rendelkezik megfelelő sugárvédelmi kultúrával.
A nukleĂĄris biztonsĂĄgi kĂśvetelmĂŠnyek ĂśsszehangolĂĄsĂĄrĂłl Flory Ăşgy nyilatkozott: a reaktorokat standardizĂĄljĂĄk, de a hatĂłsĂĄgoknĂĄl legfeljebb – a nemzeti sajĂĄtsĂĄgok miatt – csak hasonlĂłsĂĄgrĂłl beszĂŠlhetĂźnk. RĂĄadĂĄsul vĂĄltozĂĄsok is tĂśrtĂŠnnek a modellekben. Jelenleg pl. a brit hatĂłsĂĄg koherens a NAÜ szabvĂĄnyaival, de jelentősen kĂźlĂśnbĂśzik a franciĂĄtĂłl, amely szintĂŠn megfelel a NAÜ normĂĄknak. Az alapvető biztonsĂĄgi megkĂśzelĂ­tĂŠs azonos, de a kĂŠt orszĂĄg jogrendszere mĂĄs berendezkedĂŠsĹą. 

Fontos szerep jut a tapasztalatok visszacsatolásának, Európában jelenleg ez sláger téma. A nagy nukleáris országok megteremtették saját tapasztalat-visszacsatolási rendszerüket, és azt gondolták, hogy nincs másokéira szükségük. De pl. a NAÜ-ben nyilvánvalóvá vált, hogy szükség van a más típusú reaktort üzemeltető országok tapasztalatára is. Ez fontossá vált a biztonsági közösség számára, és ehhez el kell végezni a megfelelő fejlesztéseket. Az európai Clearinghouse-tól eltekintve nincsenek egyéb regionális kezdeményezések erre a célra, de a különböző reaktorokat üzemeltető országok hatóságainak különböző klubjai nagyon hasznosak ebből a szempontból. Létezik például a VVER vagy a Candu típust üzemeltető országok hatóságainak klubja. 

Az INES nemzetközi eseményskála nemrégiben ünnepelte 20. évfordulóját. A skálát használók közé mind több ország csatlakozik. A rendszer megteremti az események közös értelmezhetőségére az alapot, amely szintén segít növelni a lakosság bizalmát az atomenergiát komolyan vevő országokban.