JanuĂĄrtĂłl a Gazprom nem ad tĂśbb gĂĄzt UkrajnĂĄnak, ha az orszĂĄg nem fizet – nyilatkozta lapunknak Szergej Kuprijanov, az orosz gĂĄzcĂŠg szĂłvivője. BĂĄr a 2006-os hasonlĂł helyzetből MagyarorszĂĄg ĂŠs EurĂłpa hĂşzta a rĂśvidebbet, most ezt el szeretnĂŠk kerĂźlni – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
– JanuĂĄr elsejĂŠtől, az orosz-ukrĂĄn szĂĄllĂtĂĄsi szerződĂŠsek lejĂĄrtĂĄval kap-e MagyarorszĂĄg tovĂĄbbra is gĂĄzt?
– MeggyőződĂŠsem, hogy igen. A Gazprom mindent megtesz ezĂŠrt. Pillanatnyilag annak ĂŠrdekĂŠben folytatunk tĂĄrgyalĂĄsokat UkrajnĂĄval, hogy tĂśrleszsze az adĂłssĂĄgait. MĂĄig nem fizette ki az oktĂłberben ĂŠs a novemberben leszĂĄllĂtott gĂĄzt, de mĂŠg a szeptemberi szĂĄmlĂĄk rendezĂŠsĂŠre vonatkozĂł ĂgĂŠretĂŠt sem teljesĂtette. Ha ez Ăgy folytatĂłdik, a tartozĂĄs ĂŠv vĂŠgĂŠig hĂĄrommilliĂĄrd dollĂĄr fĂślĂŠ nőhet. Azok az ukrĂĄn hangok, hogy nem is tartoznĂĄnak, mĂĄra szerencsĂŠre elhalkultak. Ahhoz azonban tovĂĄbbra is mereven ragaszkodnak, hogy egy Ăşj megĂĄllapodĂĄs a jĂśvő ĂŠv elejĂŠvel a teljes adĂłssĂĄgot leĂrja. Ez szĂĄmunkra elfogadhatatlan.
– Akkor mĂŠgiscsak felmerĂźl, hogy a vitĂĄk nyomĂĄn esetleg januĂĄrtĂłl MagyarorszĂĄg a tĂśbbi, UkrajnĂĄn keresztĂźl ellĂĄtott orszĂĄggal egyĂźtt gĂĄz nĂŠlkĂźl marad.
– Ha semmifajta szerződĂŠst nem tudunk alĂĄĂrni, akkor nem lesz gĂĄz. MiĂŠrt van az, hogy MagyarorszĂĄg tud fizetni ĂŠrte, Ukrajna meg nem?
– FizetĂźnk, ĂŠs talĂĄn mĂŠgis gĂĄz nĂŠlkĂźl maradunk. AkĂĄrcsak 2006 elejĂŠn.
– A 2005-2006-os helyzet utĂĄn egy olyan szerződĂŠst kĂśtĂśttĂźnk UkrajnĂĄval, ami teljes mĂŠrtĂŠkben kĂźlĂśnvĂĄlasztja a belfĂśldi felhasznĂĄlĂĄst ĂŠs a tovĂĄbbszĂĄllĂtĂĄst. Ennek mindentől fĂźggetlenĂźl, minden kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt eleget kell tenniĂźk.
– A korĂĄbbi vĂĄdak szerint Ukrajna, ha nem kap sajĂĄt cĂŠlra, elvehet a tovĂĄbbszĂĄllĂtott gĂĄzbĂłl, amiből a vitĂĄban rĂŠszt nem vevő orszĂĄgok hĂşzhatjĂĄk a rĂśvidebbet.
– MindenkĂŠppen el szeretnĂŠnk kerĂźlni a 2006-os helyzet megismĂŠtlődĂŠsĂŠt. De mindenkinek meg kell ĂŠrtenie, hogy a helyzetet nem a Gazprom, hanem a szerződĂŠseket megsĂŠrtő Ukrajna okozza.
– Mennyi lesz Ukrajna jĂśvő ĂŠvi gĂĄzĂĄra?
– Ukrajna mint volt szovjet tagĂĄllam, hagyomĂĄnyosan alacsony ĂĄron kapta a gĂĄzt. 2005-ben – amikor a tarifa 50 dollĂĄr volt ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnt – ennek fokozatos vilĂĄgpiaci szintre emelĂŠsĂŠről ĂĄllapodtunk meg. IdĂŠn az ĂĄr 179,5 dollĂĄr. Ez ĂŠv elejĂŠn tĂśbb pontbĂłl ĂĄllĂł megĂĄllapodĂĄst kĂśtĂśttĂźnk UkrajnĂĄval. Eszerint folytatjuk a folyamatos emelĂŠst, ha ĂĄttĂŠrĂźnk a hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsekre, a Gazprom ĂśnĂĄllĂłan lĂŠphet fel az ukrĂĄn piacon, ĂŠs Ukrajna tĂśrleszti minden adĂłssĂĄgĂĄt. Ha ez utĂłbbi pont nem teljesĂźl, mi sem tudjuk garantĂĄlni a fokozatossĂĄgot. Ebben az esetben januĂĄrtĂłl a nemzetkĂśzi, 400 dollĂĄros tarifĂĄt szĂĄmlĂĄzzuk ki felĂŠ is. A volt szovjet tagkĂśztĂĄrsasĂĄgok kĂśzĂźl mindegyikkel mĂĄs-mĂĄsfajta megĂĄllapodĂĄst kĂśtĂśttĂźnk, Ăgy Ukrajna kĂźlĂśnbĂśző pĂŠldĂĄkat is alapul vehet. A mostani vita egyĂŠbkĂŠnt Ăşjabb ĂŠrv a Gazprom kĂŠt tervezett gĂĄzvezetĂŠk-beruhĂĄzĂĄsa, az Ăszaki ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat mellett. MagyarorszĂĄgon is zajlanak a vitĂĄk a DĂŠli ĂĄramlat ĂŠs a Nabucco gĂĄzvezetĂŠkről, olyan felvetĂŠsekkel, hogy a DĂŠli ĂĄramlat az eddigieknĂŠl nagyobb orosz befolyĂĄst jelentene-e. A mostani ukrĂĄn helyzet is rĂĄvilĂĄgĂt: a DĂŠli ĂĄramlat MagyarorszĂĄg ĂŠs EurĂłpa gĂĄzellĂĄtĂĄsĂĄnak biztonsĂĄgĂĄt nĂśvelő beruhĂĄzĂĄs. A NabuccĂłhoz nincs kĂśzĂźnk, de a kĂŠt terv szerintem nem ĂśsszehasonlĂthatĂł.
– A Nabucco is becsatlakozna az ĂśnĂśk rĂŠsztulajdonĂĄba kerĂźlt osztrĂĄk baumgarteni gĂĄzelosztĂłba, nem?
– Ausztriai beruhĂĄzĂĄsaink, pĂŠldĂĄul a gĂĄztĂĄrolĂłk, szintĂŠn EurĂłpa ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt nĂśvelik. Az uniĂłs szabĂĄlyok szerint a gĂĄzelosztĂłhoz harmadik fĂŠl is hozzĂĄfĂŠrhet. A Nabucco-elkĂŠpzelĂŠst nem vĂŠlemĂŠnyeznĂŠm, de tudni kell: minden gĂĄzvezetĂŠkhez szĂźksĂŠg van gĂĄzra ĂŠs fogyasztĂłkra.
– A nemzetkĂśzi olajĂĄresĂŠs nyomĂĄn mikor ĂĄll vissza a MagyarorszĂĄgra szĂĄllĂtott gĂĄz importĂĄra a mostani 540 dollĂĄrrĂłl a tavalyi 270 dollĂĄrra?
– A Gazprom egy 1996-ban kĂśtĂśtt kĂŠtoldalĂş szerződĂŠs automatikus ĂĄrformulĂĄjĂĄt alkalmazza. HangsĂşlyozom: nem mi hatĂĄrozzuk meg az ĂĄrakat, hanem a kĂŠplet. Ez a nemzetkĂśzi olajĂĄrakat hat-kilenc havi kĂŠsĂŠssel ĂŠrvĂŠnyesĂti. Ennek tudhatĂł be, hogy az olajĂĄrak esĂŠse ellenĂŠre jelenleg igencsak magas a tarifa. A jĂśvő ĂŠvi ĂĄrakra pontos becslĂŠs ilyen erősen hullĂĄmzĂł nemzetkĂśzi ĂĄrak mellett nem adhatĂł. Ha tartĂłsan marad a 40 dollĂĄr kĂśrĂźli olajkurzus, akkor a gĂĄzĂĄr legfeljebb 2009 harmadik-negyedik negyedĂŠre ĂĄllhat be a 2007-eshez hasonlĂł szinten. A vĂĄrhatĂł magyar belfĂśldi ĂĄrakat nem kĂvĂĄnom megbecsĂźlni. Azt ugyanis alapvetően befolyĂĄsolja a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam is, ami az utĂłbbi időben szintĂŠn nagy mĂŠrtĂŠkben vĂĄltozott.
– Nem hĂşzĂłdnak a DĂŠli ĂĄramlatrĂłl a magyar kormĂĄnnyal ĂŠs a Mollal folytatott tĂĄrgyalĂĄsok?
– Folyamatosak az egyeztetĂŠsek. Mivel magyar rĂŠszről felmerĂźlt, hogy a Magyar FejlesztĂŠsi Bank is szerepeljen a beruhĂĄzĂĄsban, a szerződĂŠsmintĂĄinkat mĂłdosĂtani kell. A kĂŠslekedĂŠs technikai jellegű, ami a műszaki előkĂŠszĂtĂŠst egyĂĄltalĂĄn nem befolyĂĄsolja. A tanulmĂĄnyok fĂźggvĂŠnyĂŠben 2013 ĂŠs 2015 kĂśzĂśtt valĂłsulhat meg a fejlesztĂŠs. A nyomvonal a jelenlegi elkĂŠpzelĂŠsek szerint elĂĄgazna SzlovĂŠnia ĂŠs Ausztria felĂŠ.
– Mi a vĂŠlemĂŠnye a kĂśzĂŠp-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠk-hĂĄlĂłzatok egyesĂtĂŠsi tervĂŠről?
– Ha ettől nĂśvekszik az ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄga, tĂĄmogatjuk. A Mollal ez Ăźgyben is folytatunk tĂĄrgyalĂĄsokat.
– PĂĄlyĂĄznak-e a FőgĂĄz tĂśbbsĂŠgi rĂŠszvĂŠnycsomagjĂĄra?
– Egyelőre semmifĂŠle hivatalos eljĂĄrĂĄsrĂłl vagy pĂĄlyĂĄzatrĂłl nem tudunk az Ăźgyben, Ăgy erre nem tudok vĂĄlaszolni.
Az interjĂş tegnapi beharangozĂłjĂĄban tĂŠvesen idĂŠztĂźk Szergej Kuprijanovot a magyarorszĂĄgi gĂĄzellĂĄtĂĄsra vonatkozĂłan. A Gazprom mindent tőle telhetőt megtesz azĂŠrt, hogy megoldĂĄst talĂĄljon Ukrajna gĂĄzadĂłssĂĄgĂĄnak rendezĂŠsĂŠre. MagyarorszĂĄgi ĂŠs eurĂłpai gĂĄzellĂĄtĂĄs nincs ĂŠrintve az Ăźgyben, mivel arra egy kĂźlĂśn tranzit-megĂĄllapodĂĄs vonatkozik – kĂśzĂślte a NĂŠpszabadsĂĄggal a tĂĄrsasĂĄg.