close
A Gazprom el akarja kerülni a gázhiányt
Blog - Egyéb - Gáz

A Gazprom el akarja kerülni a gázhiányt

JanuĂĄrtĂłl a Gazprom nem ad tĂśbb gĂĄzt UkrajnĂĄnak, ha az orszĂĄg nem fizet – nyilatkozta lapunknak Szergej Kuprijanov, az orosz gĂĄzcĂŠg szĂłvivője. BĂĄr a 2006-os hasonlĂł helyzetből MagyarorszĂĄg ĂŠs EurĂłpa hĂşzta a rĂśvidebbet, most ezt el szeretnĂŠk kerĂźlni – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

– JanuĂĄr elsejĂŠtől, az orosz-ukrĂĄn szĂĄllĂ­tĂĄsi szerződĂŠsek lejĂĄrtĂĄval kap-e MagyarorszĂĄg tovĂĄbbra is gĂĄzt?

– MeggyőződĂŠsem, hogy igen. A Gazprom mindent megtesz ezĂŠrt. Pillanatnyilag annak ĂŠrdekĂŠben folytatunk tĂĄrgyalĂĄsokat UkrajnĂĄval, hogy tĂśrleszsze az adĂłssĂĄgait. MĂĄig nem fizette ki az oktĂłberben ĂŠs a novemberben leszĂĄllĂ­tott gĂĄzt, de mĂŠg a szeptemberi szĂĄmlĂĄk rendezĂŠsĂŠre vonatkozĂł Ă­gĂŠretĂŠt sem teljesĂ­tette. Ha ez Ă­gy folytatĂłdik, a tartozĂĄs ĂŠv vĂŠgĂŠig hĂĄrommilliĂĄrd dollĂĄr fĂślĂŠ nőhet. Azok az ukrĂĄn hangok, hogy nem is tartoznĂĄnak, mĂĄra szerencsĂŠre elhalkultak. Ahhoz azonban tovĂĄbbra is mereven ragaszkodnak, hogy egy Ăşj megĂĄllapodĂĄs a jĂśvő ĂŠv elejĂŠvel a teljes adĂłssĂĄgot leĂ­rja. Ez szĂĄmunkra elfogadhatatlan.

– Akkor mĂŠgiscsak felmerĂźl, hogy a vitĂĄk nyomĂĄn esetleg januĂĄrtĂłl MagyarorszĂĄg a tĂśbbi, UkrajnĂĄn keresztĂźl ellĂĄtott orszĂĄggal egyĂźtt gĂĄz nĂŠlkĂźl marad.

– Ha semmifajta szerződĂŠst nem tudunk alĂĄĂ­rni, akkor nem lesz gĂĄz. MiĂŠrt van az, hogy MagyarorszĂĄg tud fizetni ĂŠrte, Ukrajna meg nem?

FizetĂźnk, ĂŠs talĂĄn mĂŠgis gĂĄz nĂŠlkĂźl maradunk. AkĂĄrcsak 2006 elejĂŠn.

– A 2005-2006-os helyzet utĂĄn egy olyan szerződĂŠst kĂśtĂśttĂźnk UkrajnĂĄval, ami teljes mĂŠrtĂŠkben kĂźlĂśnvĂĄlasztja a belfĂśldi felhasznĂĄlĂĄst ĂŠs a tovĂĄbbszĂĄllĂ­tĂĄst. Ennek mindentől fĂźggetlenĂźl, minden kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt eleget kell tenniĂźk.

– A korĂĄbbi vĂĄdak szerint Ukrajna, ha nem kap sajĂĄt cĂŠlra, elvehet a tovĂĄbbszĂĄllĂ­tott gĂĄzbĂłl, amiből a vitĂĄban rĂŠszt nem vevő orszĂĄgok hĂşzhatjĂĄk a rĂśvidebbet.

– MindenkĂŠppen el szeretnĂŠnk kerĂźlni a 2006-os helyzet megismĂŠtlődĂŠsĂŠt. De mindenkinek meg kell ĂŠrtenie, hogy a helyzetet nem a Gazprom, hanem a szerződĂŠseket megsĂŠrtő Ukrajna okozza.

– Mennyi lesz Ukrajna jĂśvő ĂŠvi gĂĄzĂĄra?

– Ukrajna mint volt szovjet tagĂĄllam, hagyomĂĄnyosan alacsony ĂĄron kapta a gĂĄzt. 2005-ben – amikor a tarifa 50 dollĂĄr volt ezer kĂśbmĂŠterenkĂŠnt – ennek fokozatos vilĂĄgpiaci szintre emelĂŠsĂŠről ĂĄllapodtunk meg. IdĂŠn az ĂĄr 179,5 dollĂĄr. Ez ĂŠv elejĂŠn tĂśbb pontbĂłl ĂĄllĂł megĂĄllapodĂĄst kĂśtĂśttĂźnk UkrajnĂĄval. Eszerint folytatjuk a folyamatos emelĂŠst, ha ĂĄttĂŠrĂźnk a hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsekre, a Gazprom ĂśnĂĄllĂłan lĂŠphet fel az ukrĂĄn piacon, ĂŠs Ukrajna tĂśrleszti minden adĂłssĂĄgĂĄt. Ha ez utĂłbbi pont nem teljesĂźl, mi sem tudjuk garantĂĄlni a fokozatossĂĄgot. Ebben az esetben januĂĄrtĂłl a nemzetkĂśzi, 400 dollĂĄros tarifĂĄt szĂĄmlĂĄzzuk ki felĂŠ is. A volt szovjet tagkĂśztĂĄrsasĂĄgok kĂśzĂźl mindegyikkel mĂĄs-mĂĄsfajta megĂĄllapodĂĄst kĂśtĂśttĂźnk, Ă­gy Ukrajna kĂźlĂśnbĂśző pĂŠldĂĄkat is alapul vehet. A mostani vita egyĂŠbkĂŠnt Ăşjabb ĂŠrv a Gazprom kĂŠt tervezett gĂĄzvezetĂŠk-beruhĂĄzĂĄsa, az Északi ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat mellett. MagyarorszĂĄgon is zajlanak a vitĂĄk a DĂŠli ĂĄramlat ĂŠs a Nabucco gĂĄzvezetĂŠkről, olyan felvetĂŠsekkel, hogy a DĂŠli ĂĄramlat az eddigieknĂŠl nagyobb orosz befolyĂĄst jelentene-e. A mostani ukrĂĄn helyzet is rĂĄvilĂĄgĂ­t: a DĂŠli ĂĄramlat MagyarorszĂĄg ĂŠs EurĂłpa gĂĄzellĂĄtĂĄsĂĄnak biztonsĂĄgĂĄt nĂśvelő beruhĂĄzĂĄs. A NabuccĂłhoz nincs kĂśzĂźnk, de a kĂŠt terv szerintem nem ĂśsszehasonlĂ­thatĂł.

– A Nabucco is becsatlakozna az ĂśnĂśk rĂŠsztulajdonĂĄba kerĂźlt osztrĂĄk baumgarteni gĂĄzelosztĂłba, nem?

– Ausztriai beruhĂĄzĂĄsaink, pĂŠldĂĄul a gĂĄztĂĄrolĂłk, szintĂŠn EurĂłpa ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt nĂśvelik. Az uniĂłs szabĂĄlyok szerint a gĂĄzelosztĂłhoz harmadik fĂŠl is hozzĂĄfĂŠrhet. A Nabucco-elkĂŠpzelĂŠst nem vĂŠlemĂŠnyeznĂŠm, de tudni kell: minden gĂĄzvezetĂŠkhez szĂźksĂŠg van gĂĄzra ĂŠs fogyasztĂłkra.

– A nemzetkĂśzi olajĂĄresĂŠs nyomĂĄn mikor ĂĄll vissza a MagyarorszĂĄgra szĂĄllĂ­tott gĂĄz importĂĄra a mostani 540 dollĂĄrrĂłl a tavalyi 270 dollĂĄrra?

– A Gazprom egy 1996-ban kĂśtĂśtt kĂŠtoldalĂş szerződĂŠs automatikus ĂĄrformulĂĄjĂĄt alkalmazza. HangsĂşlyozom: nem mi hatĂĄrozzuk meg az ĂĄrakat, hanem a kĂŠplet. Ez a nemzetkĂśzi olajĂĄrakat hat-kilenc havi kĂŠsĂŠssel ĂŠrvĂŠnyesĂ­ti. Ennek tudhatĂł be, hogy az olajĂĄrak esĂŠse ellenĂŠre jelenleg igencsak magas a tarifa. A jĂśvő ĂŠvi ĂĄrakra pontos becslĂŠs ilyen erősen hullĂĄmzĂł nemzetkĂśzi ĂĄrak mellett nem adhatĂł. Ha tartĂłsan marad a 40 dollĂĄr kĂśrĂźli olajkurzus, akkor a gĂĄzĂĄr legfeljebb 2009 harmadik-negyedik negyedĂŠre ĂĄllhat be a 2007-eshez hasonlĂł szinten. A vĂĄrhatĂł magyar belfĂśldi ĂĄrakat nem kĂ­vĂĄnom megbecsĂźlni. Azt ugyanis alapvetően befolyĂĄsolja a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam is, ami az utĂłbbi időben szintĂŠn nagy mĂŠrtĂŠkben vĂĄltozott.

– Nem hĂşzĂłdnak a DĂŠli ĂĄramlatrĂłl a magyar kormĂĄnnyal ĂŠs a Mollal folytatott tĂĄrgyalĂĄsok?

– Folyamatosak az egyeztetĂŠsek. Mivel magyar rĂŠszről felmerĂźlt, hogy a Magyar FejlesztĂŠsi Bank is szerepeljen a beruhĂĄzĂĄsban, a szerződĂŠsmintĂĄinkat mĂłdosĂ­tani kell. A kĂŠslekedĂŠs technikai jellegű, ami a műszaki előkĂŠszĂ­tĂŠst egyĂĄltalĂĄn nem befolyĂĄsolja. A tanulmĂĄnyok fĂźggvĂŠnyĂŠben 2013 ĂŠs 2015 kĂśzĂśtt valĂłsulhat meg a fejlesztĂŠs. A nyomvonal a jelenlegi elkĂŠpzelĂŠsek szerint elĂĄgazna SzlovĂŠnia ĂŠs Ausztria felĂŠ.

– Mi a vĂŠlemĂŠnye a kĂśzĂŠp-eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠk-hĂĄlĂłzatok egyesĂ­tĂŠsi tervĂŠről?

– Ha ettől nĂśvekszik az ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄga, tĂĄmogatjuk. A Mollal ez Ăźgyben is folytatunk tĂĄrgyalĂĄsokat.

– PĂĄlyĂĄznak-e a FőgĂĄz tĂśbbsĂŠgi rĂŠszvĂŠnycsomagjĂĄra?

– Egyelőre semmifĂŠle hivatalos eljĂĄrĂĄsrĂłl vagy pĂĄlyĂĄzatrĂłl nem tudunk az Ăźgyben, Ă­gy erre nem tudok vĂĄlaszolni.

Az interjĂş tegnapi beharangozĂłjĂĄban tĂŠvesen idĂŠztĂźk Szergej Kuprijanovot a magyarorszĂĄgi gĂĄzellĂĄtĂĄsra vonatkozĂłan. A Gazprom mindent tőle telhetőt megtesz azĂŠrt, hogy megoldĂĄst talĂĄljon Ukrajna gĂĄzadĂłssĂĄgĂĄnak rendezĂŠsĂŠre. MagyarorszĂĄgi ĂŠs eurĂłpai gĂĄzellĂĄtĂĄs nincs ĂŠrintve az Ăźgyben, mivel arra egy kĂźlĂśn tranzit-megĂĄllapodĂĄs vonatkozik – kĂśzĂślte a NĂŠpszabadsĂĄggal a tĂĄrsasĂĄg.