close
Újra kétszázötven fölé kúszik a benzinár
Egyéb - Olaj

Újra kétszázötven fölé kúszik a benzinár

Ismét jelentős mértékben, hét forinttal drágul az üzemanyag. A Mol Rt. továbbra is azt várja, éves átlagban nem lesz nagy áremelkedés – írja a Népszabadság. Április elsejétől hét forinttal emeli a benzin és a gázolaj árát a Mol. A közzétett irányadó kútárak szerint péntektől a 95-ös ólmozatlan benzin literjéért 251,50 forintot, a 95-ös keverékért 254,50-et, a 98-as ólmozatlanért 260,50-et, a gázolajért pedig 247 forintot kell fizetnünk. A hazai piacot irányadó áraival meghatározó olajipari társaság utoljára március elején emelt öt, illetve a gázolaj esetében hat forinttal. A jelentősnek tűnő áremeléseket Ferencz I. Szabolcs, kommunikációs igazgató – a Mol szokásának megfelelően – a nemzetközi piac folyamataival indokolta. Az elmúlt hónapban folyamatosan emelkedett a nemzetközi nyersolajár – az irányadó Brent-féle kőolaj hordónkénti ára minden idők legmagasabb árfolyamán a 60 dollárt ostromolta -, emellett a dollár is erősödött a forinthoz képest, ami szintén árnövelő tényező. Ezeket a folyamatokat a Mol csak most építette be áraiba. Legutóbb ugyan kismértékű olajárcsökkenés, illetve dollárgyengülés is tapasztalható volt, de ezt már csak a következő árváltoztatásnál veszik figyelembe. (Ráadásul a Mol alapvetően nem a nyersolajárat, hanem a benzin nemzetközi ármozgását figyeli, ami az elmúlt napokban növekvő tendenciát mutatott.) A Mol továbbra is úgy véli: ha nem következnek be váratlan nemzetközi események, éves átlagban kismértékű üzemanyagár-változásra kell számítani – szögezte le a kommunikációs igazgató. Elismerte, ehhez – elvileg – a mostanihoz hasonló mértékben csökkenteniük is kell majd az árakat. Várakozásaik szerint a kőolaj ára az idén várhatóan nem fog jelentősen csökkenni, de 40 és 60 dollár között sűrűn változhat. A forint viszont szerintük hosszú távon erős marad a dollárral szemben. A kommunikációs igazgató úgy véli, a benzin és a gázolaj ára a mostani szinten sem veti vissza nagymértékben a hazai fogyasztást. (Ennek érzékeltetésére felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi árak nagyjából megfelelnek az öt évvel ezelőttieknek, amikor szintén nem tapasztaltak komoly keresletcsökkenést.) A fogyasztás szempontjából a második negyedév amúgy is hagyományosan gyengének számít. Éves távlatban továbbra is várható a dízelüzemanyag-fogyasztás további térnyerése a benzin ellenében, így annak ára újra beérheti a hagyományosan drágább benzinét. A piaci hatásokat tekintve a Moléhoz hasonló álláspontot foglal el Sarkadi Szabó Kornél, a Raiffeisen Bank elemzője is, aki elmondta: a térségben emelkedtek a finomítói árrések, ami a Molnak kedvező, ám a végfelhasználói árakat felfele nyomja. Kérdésünkre megjegyezte: a Mol árképzési politikája nem nyilvános, így elvileg elképzelhető, hogy esetenként az indokoltnál valamivel nagyobb mértékben emelnek, de ez bizonyosan nem haladja meg a literenkénti egy forintot. A Pénzügyminisztérium (PM) továbbra is vizsgálja annak lehetőségét, hogy – a tavaly bevezetett, majd év végével megszüntetett rendszer szerint – egy bizonyos ár felett csökkentsék az üzemanyagok jövedéki adóját – tudtuk meg a PM sajtóosztályán. A kidolgozásra azonban nincs határidejük, és a megvalósítás módja sem forrott még ki. A Mol Rt. tapasztalatai szerint egyébként tavaly a kedvezmény nem volt számottevő hatással a forgalomra.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.