close
Regionális gázvezeték cég alapítását javasolja a Mol
Egyéb - Gáz

Regionális gázvezeték cég alapítását javasolja a Mol

A Mol Nyrt. tĂĄmogatja leĂĄnyvĂĄllalata, a Mol FĂśldgĂĄzszĂĄllĂ­tĂł Zrt., javaslatĂĄt, amely a kĂśzĂŠp- ĂŠs dĂŠlkelet eurĂłpai gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł hĂĄlĂłzatok egyesĂ­tĂŠsĂŠt cĂŠlozza egy Ăşj, fĂźggetlen gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł tĂĄrsasĂĄg keretein belĂźl.

A jelenleg egymĂĄstĂłl elszigetelten műkĂśdő gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł eszkĂśzĂśk Ăşj, kĂśzĂśs tulajdonosi ĂŠs menedzsment irĂĄnyĂ­tĂĄs alatt tĂśrtĂŠnő egyesĂ­tĂŠse ĂŠs egyben a gĂĄzkereskedelemtől ĂŠs termelĂŠstől valĂł levĂĄlasztĂĄsa a rĂŠszvĂŠnyesek szĂĄmĂĄra lĂŠnyegesen tĂśbb ĂŠrtĂŠket teremtene, mint ha ezen rendszereket a nemzeti vĂĄllalatok tovĂĄbbra is ĂśnĂĄllĂłan ĂźzemeltetnĂŠk. Az Ăşj egyesĂ­tett vĂĄllalat EurĂłpa egyik leghosszabb szĂĄllĂ­tĂł hĂĄlĂłzatĂĄval rendelkezne (27 ezer kilomĂŠter) ĂŠs kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz jelentősebb beruhĂĄzĂĄsok finanszĂ­rozĂĄsa ĂŠrdekĂŠben. A fogyasztĂłk az integrĂĄlt gĂĄzellĂĄtĂĄsi platform lĂŠtrejĂśttĂŠvel magasabb szintű ellĂĄtĂĄsi biztonsĂĄgot ĂŠlvezhetnĂŠnek.


A napokban SzlovĂŠnia, HorvĂĄtorszĂĄg, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, RomĂĄnia, BulgĂĄria ĂŠs Ausztria gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł vĂĄllalatai kaptak felkĂŠrĂŠst arra, hogy legyenek rĂŠszesei a javasolt Ăşj vĂĄllalakozĂĄsrĂłl szĂłlĂł egyeztetĂŠseknek. A kezdemĂŠnyezĂŠs nyitva ĂĄll a rĂŠgiĂł tovĂĄbbi piaci szereplői előtt is.

A koncepciĂł egyenlő partnerek kĂśzĂśtti egyĂźttműkĂśdĂŠsen alapul. Az elkĂŠpzelĂŠs sikeres megvalĂłsĂ­tĂĄsa ĂŠrdekĂŠben alapvető fontossĂĄgĂş egy olyan vĂĄllalatirĂĄnyĂ­tĂĄsi rendszer kialakĂ­tĂĄsa amely az Ăśsszes rĂŠsztvevő orszĂĄg energiapolitikai cĂŠlkitűzĂŠsĂŠvel Ăśsszhangban ĂĄll. A tĂĄrsasĂĄg tulajdonlĂĄsi ĂŠs irĂĄnyĂ­tĂĄsi rendszere is a rĂŠgiĂł ĂŠrintett vĂĄllalatainak ĂŠs szervezeteinek bevonĂĄsĂĄval alakĂ­thatĂł majd ki. A nemzeti szabĂĄlyozĂł hatĂłsĂĄgok rĂŠszvĂŠtelĂŠre is szĂźksĂŠg lesz a pontos ĂźzemeltetĂŠsi szabĂĄlyok kidolgozĂĄsa, a műszaki feltĂŠtelek biztosĂ­tĂĄsa ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł rendszerek biztonsĂĄgos, hatĂŠkony, zavartalan ĂŠs nyeresĂŠges műkĂśdĂŠsĂŠnek megteremtĂŠse ĂŠrdekĂŠben.


Egy kĂśzĂśs tulajdonban levő regionĂĄlis gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł tĂĄrsasĂĄg, a hĂĄlĂłzatok ĂśsszekapcsolĂĄsĂĄval lĂŠnyegesen jobb tőkehatĂŠkonysĂĄgot ĂŠs kapacitĂĄskihasznĂĄltsĂĄgot ĂŠrhet el a Mol kĂśzlemĂŠnye szerint. Az egyesĂ­tett vĂĄllalat kĂŠpes lenne az integrĂĄlt eszkĂśzĂśk műkĂśdtetĂŠsĂŠből, egyesĂ­tett beszerzĂŠsből ĂŠs projekt megvalĂłsĂ­tĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł szinergiĂĄk hasznosĂ­tĂĄsĂĄra. Egy Ăşj, vezető, regionĂĄlis, “blue-chip” gĂĄzipari vĂĄllalat, kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz, s ezĂĄltal Ăşj, eurĂłpai lĂŠptĂŠkű projekteket is egyszerűbben tudna megvalĂłsĂ­tani ĂŠs finanszĂ­rozni ( ld. a tervezett Nabucco vezetĂŠk). A javasolt egyeztetĂŠsek sorĂĄn az is tisztĂĄzhatĂł lesz, hogy az Ăşj vĂĄllalatnak bizonyos idő elteltĂŠvel cĂŠlszerű lenne-e nyilvĂĄnos rĂŠszvĂŠnykibocsĂĄtĂĄs rĂŠvĂŠn emelnie az alaptőkĂŠjĂŠt. Ez egyben azt is lehetővĂŠ tennĂŠ a rĂŠsztvevő orszĂĄgok szĂĄmĂĄra, hogy gyorsabb Ăźtemben ĂŠpĂ­tsĂŠk meg a szĂĄmos orszĂĄg kĂśzĂśtt jelenleg mĂŠg nem lĂŠtező fĂśldgĂĄz tranzitvezetĂŠkeket, Ă­gy a rĂŠgiĂłban korlĂĄtozottan rendelkezĂŠsre ĂĄllĂł ĂĄllami pĂŠnzeszkĂśzĂśket mĂĄs cĂŠlok megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄra lehetne fordĂ­tani.