A Mol Nyrt. tĂĄmogatja leĂĄnyvĂĄllalata, a Mol FĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł Zrt., javaslatĂĄt, amely a kĂśzĂŠp- ĂŠs dĂŠlkelet eurĂłpai gĂĄzszĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzatok egyesĂtĂŠsĂŠt cĂŠlozza egy Ăşj, fĂźggetlen gĂĄzszĂĄllĂtĂł tĂĄrsasĂĄg keretein belĂźl.
A jelenleg egymĂĄstĂłl elszigetelten műkĂśdő gĂĄzszĂĄllĂtĂł eszkĂśzĂśk Ăşj, kĂśzĂśs tulajdonosi ĂŠs menedzsment irĂĄnyĂtĂĄs alatt tĂśrtĂŠnő egyesĂtĂŠse ĂŠs egyben a gĂĄzkereskedelemtől ĂŠs termelĂŠstől valĂł levĂĄlasztĂĄsa a rĂŠszvĂŠnyesek szĂĄmĂĄra lĂŠnyegesen tĂśbb ĂŠrtĂŠket teremtene, mint ha ezen rendszereket a nemzeti vĂĄllalatok tovĂĄbbra is ĂśnĂĄllĂłan ĂźzemeltetnĂŠk. Az Ăşj egyesĂtett vĂĄllalat EurĂłpa egyik leghosszabb szĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzatĂĄval rendelkezne (27 ezer kilomĂŠter) ĂŠs kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz jelentősebb beruhĂĄzĂĄsok finanszĂrozĂĄsa ĂŠrdekĂŠben. A fogyasztĂłk az integrĂĄlt gĂĄzellĂĄtĂĄsi platform lĂŠtrejĂśttĂŠvel magasabb szintű ellĂĄtĂĄsi biztonsĂĄgot ĂŠlvezhetnĂŠnek.
A napokban SzlovĂŠnia, HorvĂĄtorszĂĄg, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, RomĂĄnia, BulgĂĄria ĂŠs Ausztria gĂĄzszĂĄllĂtĂł vĂĄllalatai kaptak felkĂŠrĂŠst arra, hogy legyenek rĂŠszesei a javasolt Ăşj vĂĄllalakozĂĄsrĂłl szĂłlĂł egyeztetĂŠseknek. A kezdemĂŠnyezĂŠs nyitva ĂĄll a rĂŠgiĂł tovĂĄbbi piaci szereplői előtt is.
A koncepciĂł egyenlő partnerek kĂśzĂśtti egyĂźttműkĂśdĂŠsen alapul. Az elkĂŠpzelĂŠs sikeres megvalĂłsĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben alapvető fontossĂĄgĂş egy olyan vĂĄllalatirĂĄnyĂtĂĄsi rendszer kialakĂtĂĄsa amely az Ăśsszes rĂŠsztvevő orszĂĄg energiapolitikai cĂŠlkitűzĂŠsĂŠvel Ăśsszhangban ĂĄll. A tĂĄrsasĂĄg tulajdonlĂĄsi ĂŠs irĂĄnyĂtĂĄsi rendszere is a rĂŠgiĂł ĂŠrintett vĂĄllalatainak ĂŠs szervezeteinek bevonĂĄsĂĄval alakĂthatĂł majd ki. A nemzeti szabĂĄlyozĂł hatĂłsĂĄgok rĂŠszvĂŠtelĂŠre is szĂźksĂŠg lesz a pontos ĂźzemeltetĂŠsi szabĂĄlyok kidolgozĂĄsa, a műszaki feltĂŠtelek biztosĂtĂĄsa ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂtĂł rendszerek biztonsĂĄgos, hatĂŠkony, zavartalan ĂŠs nyeresĂŠges műkĂśdĂŠsĂŠnek megteremtĂŠse ĂŠrdekĂŠben.
Egy kĂśzĂśs tulajdonban levő regionĂĄlis gĂĄzszĂĄllĂtĂł tĂĄrsasĂĄg, a hĂĄlĂłzatok ĂśsszekapcsolĂĄsĂĄval lĂŠnyegesen jobb tőkehatĂŠkonysĂĄgot ĂŠs kapacitĂĄskihasznĂĄltsĂĄgot ĂŠrhet el a Mol kĂśzlemĂŠnye szerint. Az egyesĂtett vĂĄllalat kĂŠpes lenne az integrĂĄlt eszkĂśzĂśk műkĂśdtetĂŠsĂŠből, egyesĂtett beszerzĂŠsből ĂŠs projekt megvalĂłsĂtĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł szinergiĂĄk hasznosĂtĂĄsĂĄra. Egy Ăşj, vezető, regionĂĄlis, “blue-chip” gĂĄzipari vĂĄllalat, kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz, s ezĂĄltal Ăşj, eurĂłpai lĂŠptĂŠkű projekteket is egyszerűbben tudna megvalĂłsĂtani ĂŠs finanszĂrozni ( ld. a tervezett Nabucco vezetĂŠk). A javasolt egyeztetĂŠsek sorĂĄn az is tisztĂĄzhatĂł lesz, hogy az Ăşj vĂĄllalatnak bizonyos idő elteltĂŠvel cĂŠlszerű lenne-e nyilvĂĄnos rĂŠszvĂŠnykibocsĂĄtĂĄs rĂŠvĂŠn emelnie az alaptőkĂŠjĂŠt. Ez egyben azt is lehetővĂŠ tennĂŠ a rĂŠsztvevő orszĂĄgok szĂĄmĂĄra, hogy gyorsabb Ăźtemben ĂŠpĂtsĂŠk meg a szĂĄmos orszĂĄg kĂśzĂśtt jelenleg mĂŠg nem lĂŠtező fĂśldgĂĄz tranzitvezetĂŠkeket, Ăgy a rĂŠgiĂłban korlĂĄtozottan rendelkezĂŠsre ĂĄllĂł ĂĄllami pĂŠnzeszkĂśzĂśket mĂĄs cĂŠlok megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra lehetne fordĂtani.
Regionális gázvezeték cég alapítását javasolja a Mol
A Mol Nyrt. tĂĄmogatja leĂĄnyvĂĄllalata, a Mol FĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł Zrt., javaslatĂĄt, amely a kĂśzĂŠp- ĂŠs dĂŠlkelet eurĂłpai gĂĄzszĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzatok egyesĂtĂŠsĂŠt cĂŠlozza egy Ăşj, fĂźggetlen gĂĄzszĂĄllĂtĂł tĂĄrsasĂĄg keretein belĂźl.
A jelenleg egymĂĄstĂłl elszigetelten műkĂśdő gĂĄzszĂĄllĂtĂł eszkĂśzĂśk Ăşj, kĂśzĂśs tulajdonosi ĂŠs menedzsment irĂĄnyĂtĂĄs alatt tĂśrtĂŠnő egyesĂtĂŠse ĂŠs egyben a gĂĄzkereskedelemtől ĂŠs termelĂŠstől valĂł levĂĄlasztĂĄsa a rĂŠszvĂŠnyesek szĂĄmĂĄra lĂŠnyegesen tĂśbb ĂŠrtĂŠket teremtene, mint ha ezen rendszereket a nemzeti vĂĄllalatok tovĂĄbbra is ĂśnĂĄllĂłan ĂźzemeltetnĂŠk. Az Ăşj egyesĂtett vĂĄllalat EurĂłpa egyik leghosszabb szĂĄllĂtĂł hĂĄlĂłzatĂĄval rendelkezne (27 ezer kilomĂŠter) ĂŠs kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz jelentősebb beruhĂĄzĂĄsok finanszĂrozĂĄsa ĂŠrdekĂŠben. A fogyasztĂłk az integrĂĄlt gĂĄzellĂĄtĂĄsi platform lĂŠtrejĂśttĂŠvel magasabb szintű ellĂĄtĂĄsi biztonsĂĄgot ĂŠlvezhetnĂŠnek.
A napokban SzlovĂŠnia, HorvĂĄtorszĂĄg, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, RomĂĄnia, BulgĂĄria ĂŠs Ausztria gĂĄzszĂĄllĂtĂł vĂĄllalatai kaptak felkĂŠrĂŠst arra, hogy legyenek rĂŠszesei a javasolt Ăşj vĂĄllalakozĂĄsrĂłl szĂłlĂł egyeztetĂŠseknek. A kezdemĂŠnyezĂŠs nyitva ĂĄll a rĂŠgiĂł tovĂĄbbi piaci szereplői előtt is.
A koncepciĂł egyenlő partnerek kĂśzĂśtti egyĂźttműkĂśdĂŠsen alapul. Az elkĂŠpzelĂŠs sikeres megvalĂłsĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben alapvető fontossĂĄgĂş egy olyan vĂĄllalatirĂĄnyĂtĂĄsi rendszer kialakĂtĂĄsa amely az Ăśsszes rĂŠsztvevő orszĂĄg energiapolitikai cĂŠlkitűzĂŠsĂŠvel Ăśsszhangban ĂĄll. A tĂĄrsasĂĄg tulajdonlĂĄsi ĂŠs irĂĄnyĂtĂĄsi rendszere is a rĂŠgiĂł ĂŠrintett vĂĄllalatainak ĂŠs szervezeteinek bevonĂĄsĂĄval alakĂthatĂł majd ki. A nemzeti szabĂĄlyozĂł hatĂłsĂĄgok rĂŠszvĂŠtelĂŠre is szĂźksĂŠg lesz a pontos ĂźzemeltetĂŠsi szabĂĄlyok kidolgozĂĄsa, a műszaki feltĂŠtelek biztosĂtĂĄsa ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂtĂł rendszerek biztonsĂĄgos, hatĂŠkony, zavartalan ĂŠs nyeresĂŠges műkĂśdĂŠsĂŠnek megteremtĂŠse ĂŠrdekĂŠben.
Egy kĂśzĂśs tulajdonban levő regionĂĄlis gĂĄzszĂĄllĂtĂł tĂĄrsasĂĄg, a hĂĄlĂłzatok ĂśsszekapcsolĂĄsĂĄval lĂŠnyegesen jobb tőkehatĂŠkonysĂĄgot ĂŠs kapacitĂĄskihasznĂĄltsĂĄgot ĂŠrhet el a Mol kĂśzlemĂŠnye szerint. Az egyesĂtett vĂĄllalat kĂŠpes lenne az integrĂĄlt eszkĂśzĂśk műkĂśdtetĂŠsĂŠből, egyesĂtett beszerzĂŠsből ĂŠs projekt megvalĂłsĂtĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł szinergiĂĄk hasznosĂtĂĄsĂĄra. Egy Ăşj, vezető, regionĂĄlis, “blue-chip” gĂĄzipari vĂĄllalat, kĂśnnyebben hozzĂĄfĂŠrne a nemzetkĂśzi tőkepiacokhoz, s ezĂĄltal Ăşj, eurĂłpai lĂŠptĂŠkű projekteket is egyszerűbben tudna megvalĂłsĂtani ĂŠs finanszĂrozni ( ld. a tervezett Nabucco vezetĂŠk). A javasolt egyeztetĂŠsek sorĂĄn az is tisztĂĄzhatĂł lesz, hogy az Ăşj vĂĄllalatnak bizonyos idő elteltĂŠvel cĂŠlszerű lenne-e nyilvĂĄnos rĂŠszvĂŠnykibocsĂĄtĂĄs rĂŠvĂŠn emelnie az alaptőkĂŠjĂŠt. Ez egyben azt is lehetővĂŠ tennĂŠ a rĂŠsztvevő orszĂĄgok szĂĄmĂĄra, hogy gyorsabb Ăźtemben ĂŠpĂtsĂŠk meg a szĂĄmos orszĂĄg kĂśzĂśtt jelenleg mĂŠg nem lĂŠtező fĂśldgĂĄz tranzitvezetĂŠkeket, Ăgy a rĂŠgiĂłban korlĂĄtozottan rendelkezĂŠsre ĂĄllĂł ĂĄllami pĂŠnzeszkĂśzĂśket mĂĄs cĂŠlok megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra lehetne fordĂtani.