A 2008. Ăłta tartĂł vĂĄlsĂĄg az EU-t sĂşjtotta leginkĂĄbb, a vilĂĄg gazdasĂĄgi rĂŠgiĂłi kĂśzĂźl itt a legnagyobb a visszaesĂŠs, leglassĂşbb a kilĂĄbalĂĄs. Ideje lenne az EU vezetĂŠsnek szembe nĂŠzni a helyzettel, ĂŠs a valĂłs gondokkal â hanyatlĂł versenykĂŠpessĂŠg, magas munkanĂŠlkĂźlisĂŠg, magas eladĂłsodottsĂĄg ĂŠs ĂĄllamhĂĄztartĂĄsi hiĂĄny â foglalkozni.
A rĂŠgi EurĂłpai UniĂł, amelyet akkor mĂŠg KĂśzĂśs Piacnak hĂvtak, rendkĂvĂźl sikeres gazdasĂĄgi formĂĄciĂł volt. Pragmatikus, realisztikus cĂŠlkitĹązĂŠsei segĂtettĂŠk a hĂĄborĂş utĂĄni EurĂłpa ĂşjjĂĄĂŠpĂtĂŠsĂŠt ĂŠs az ezerĂŠves nĂŠmet-francia ellentĂŠtek leszerelĂŠsĂŠt. A 70-es ĂŠvekre mĂĄr lĂĄtvĂĄnyos gazdasĂĄgi sikereket ĂŠrtek el, ĂŠs EurĂłpa ismĂŠt a vilĂĄg egyik vezetĹ rĂŠgiĂłjĂĄvĂĄ vĂĄlt, kĂśszĂśnhetĹen rĂŠszben a nĂŠmet gazdasĂĄgi csodĂĄnak, a “Wirtschaftwunder”-nek, ĂŠs annak, hogy EurĂłpĂĄban a katonai kiadĂĄsokat a minimĂĄlis szinten tartottĂĄk.
A rendszervĂĄltĂĄs utĂĄn azonban az UniĂł egyre inkĂĄbb politikai szerepet vĂĄllalt. Az Ăşj kĂśzĂŠp-eurĂłpai demokrĂĄciĂĄk integrĂĄlĂĄsa, az UniĂł erĹltetett bĹvĂtĂŠse hĂĄttĂŠrbe szorĂtotta a gazdasĂĄgi kĂŠrdĂŠseket, ĂŠs helyĂźkre grandiĂłzus vĂziĂłk lĂŠptek az egysĂŠges EurĂłpĂĄrĂłl, az eurĂłpai EgyesĂźlt ĂllamokrĂłl, ahol BrĂźsszelbĹl irĂĄnyĂtanak fĂŠlmilliĂĄrd eurĂłpai polgĂĄrt. Az egyre magasabb szintĹą integrĂĄciĂł hajszolĂĄsa, a politikailag nĂŠpszerĹą cĂŠlok hivatalos megfogalmazĂĄsa kĂśzben egyre inkĂĄbb elszakadtak a brĂźsszeli bĂźrokratĂĄk a valĂłsĂĄgos lehetĹsĂŠgektĹl. A nagyvonalĂş szociĂĄlis, emberjogi ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelmi programokra nem lehetett nemet mondani. A 90-es ĂŠvek vĂŠgĂŠre ugyan mĂĄr feltĹąnt, hogy itt-ott baj van. Ki is tĹąztĂŠk gyorsan, hogy 2010-re az EU legyen a vilĂĄg legversenykĂŠpesebb rĂŠgiĂłja. A kĂŠtezres ĂŠvek elsĹ ĂŠvtizedĂŠben 10 tagĂĄllammal bĹvĂźlt az EU, ĂŠs bĂĄr jĂłl lĂĄtszott, hogy az USA, KĂna, India ĂŠs mĂŠg egy sor fejlĹdĹ orszĂĄg sokkal gyorsabban fejlĹdĂśtt, mint az EU, ezzel nem foglalkoztak. Egyre ambĂciĂłzusabb szociĂĄlis ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelmi cĂŠlokat tĹąztek ki, melyek piaci alapon soha nem valĂłsultak volna meg, ezĂŠrt a cĂŠlok elĂŠrĂŠsĂŠt kĂśtelezĹvĂŠ tettĂŠk. Mindenki tudta, ezek a cĂŠlok csak erĹteljes ĂĄllami tĂĄmogatĂĄssal valĂłsĂthatĂłk meg. A politikai ĂgĂŠrgetĂŠs, az irreĂĄlis cĂŠlok hajszolĂĄsa irdatlan tĂşlkĂśltekezĂŠshez vezetett az EU tagĂĄllamokban.
A 2008-2009-es vilĂĄggazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg az EU-t sĂşjtotta a legjobban, ĂŠs az EU lĂĄbol ki a leglassabban a vĂĄlsĂĄgbĂłl. De a vĂĄlsĂĄggal elĂŠrkezett az igazsĂĄg ĂłrĂĄja. KiderĂźlt, az egĂŠsz jĂłlĂŠti-kĂśrnyezetbarĂĄt szociĂĄlis piacgazdasĂĄg hitelekbĹl ĂŠpĂźlt, a tagĂĄllamok elkĂŠpesztĹ mĂŠrtĂŠkben eladĂłsodtak.Â
De az USA ĂŠs JapĂĄn 100 illetve 180%-os eladĂłsodottsĂĄga is figyelmeztetĹ, tĹlĂźk mĂĄr nem lehet hitelt-segĂŠlyt kapni. Az ĂŠves ĂĄllamhĂĄztartĂĄsi hiĂĄny szinte minden EU tagĂĄllamban magasba szĂśkĂśtt, pl. GĂśrĂśgorszĂĄgban 13,6%, EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄg 11,5%, SpanyolorszĂĄg 11,2%, PortugĂĄlia 9,4%. Jelenleg tĂśbb mint 20 EU tagĂĄllam ellen folyik tĂşlzott deficit eljĂĄrĂĄs, mert kĂśltsĂŠgvetĂŠsi hiĂĄnyuk tĂşllĂŠpte a megengedett 3%-ot. Az ok: a populista gazdasĂĄg- ĂŠs szociĂĄl-politika, melyet mĂŠg sĂşlyosbĂtott a tragikus demogrĂĄfiai helyzet, a tĂşl kevĂŠs gyermek. Megtudtuk, hogy pl. GĂśrĂśgorszĂĄgban ĂĄtlagban 54 ĂŠvesen mennek nyugdĂjba az emberek, ĂŠs a nyugdĂj Ăśsszege az utolsĂł fizetĂŠs 95%-a, a gyermekĂŠt egyedĂźl nevelĹ nĹ ĂśrĂśkli szĂźlei nyugdĂjĂĄt. Vagyis az ĂĄllam, fĂŠlrevezetve az embereket, fedezet nĂŠlkĂźl, a jĂśvĹ felĂŠlĂŠsĂŠvel ĂgĂŠr jĂłlĂŠtet, egĂŠszsĂŠges kĂśrnyezet az embereknek.
Ăs mikĂśzben naponta hallottunk a fenntarthatĂł fejlĹdĂŠsrĹl, BrĂźsszel ĂŠs a nemzetĂĄllami kormĂĄnyok tĂśbbsĂŠge fenntarthatatlan pĂĄlyĂĄra ĂĄllĂtotta a gazdasĂĄgot. SĹt, az eurĂłzĂłna egysĂŠges monetĂĄris politikĂĄjĂĄval ĂŠs az ĂŠvtizedekre szĂłlĂł kĂśtelezĹ kĂśrnyezetvĂŠdelmi cĂŠlkitĹązĂŠseivel â nem tĂśrĹdve azzal, hogy az UniĂłn kĂvĂźli piaci vetĂŠlytĂĄrsaink mit tesznek â mĂŠg akadĂĄlyozza is a letĂŠrĂŠst a fenntarthatatlan pĂĄlyĂĄrĂłl.
SzomorĂş, de az UniĂłs tagĂĄllamok tĂśbbsĂŠge csak egyetlen dologban tartozik a vilĂĄg ĂŠlvonalĂĄba: a gazdasĂĄgi adatok kozmetikĂĄzĂĄsĂĄban. BĂĄr lassĂş az ĂŠbredĂŠs, ĂŠs nehĂŠz szembenĂŠzni az Ăşj helyzettel, Strauss-Kahn IMF elnĂśk mĂĄr kimondta: “EurĂłpa szĂĄmĂĄra az a nagy gazdasĂĄgi kockĂĄzat, hogy hamarosan nem a focibajnoksĂĄg elsĹ osztĂĄlyĂĄban fog jĂĄtszani, hanem visszaszorul a mĂĄsodik ligĂĄba.”
Az eurĂłzĂłna pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄgĂĄval, a zĂłna stabilizĂĄlĂĄsĂĄra felĂĄllĂtott 950 milliĂĄrd eurĂłs mentĹ-alap felĂĄllĂtĂĄsĂĄval elĂŠrkezett az igazsĂĄg pillanata, ĂŠs ki kell mondani: ez Ăgy nem mehet tovĂĄbb! Az EU tagĂĄllamok eladĂłsodottsĂĄga nem nĂśvelhetĹ tovĂĄbb, vĂŠget kell vetni a szociĂĄlis ĂĄlmodozĂĄsoknak, ĂŠs az eurĂłpai polgĂĄroknak is a kemĂŠny munkĂĄt kell vĂĄlasztaniuk a sokhetes ĂŠvi szabadsĂĄg, a korai nyugdĂjba menetel ĂŠs a nagyvonalĂş segĂŠlyek-tĂĄmogatĂĄsok helyett. A szociĂĄlis piacgazdasĂĄgbĂłl egyelĹre tĂśrĂślni kell a szociĂĄlist, mert kĂźlĂśnben az EU tagĂĄllamai vĂĄlsĂĄgbĂłl-vĂĄlsĂĄgba botladoznak, ĂŠs egyre mĂŠlyebbre sĂźllyednek.
Hogyan ĂŠrinti mindez MagyarorszĂĄgot?
A hazai politikĂĄnak is tudomĂĄsul kell vennie, hogy a korĂĄbbi igĂŠrgetĹs, kĂźlfĂśldi hitelekre ĂŠpĂźlĹ gazdasĂĄgpolitika nem folytathatĂł tovĂĄbb. MagyarorszĂĄg a leginkĂĄbb eladĂłsodott, legsebezhetĹbb orszĂĄgok kĂśzĂŠ tartozik. A gazdasĂĄgpolitikĂĄnak nem lehet mĂĄs cĂŠlja, mint a versenykĂŠpessĂŠg nĂśvelĂŠse, exportkĂŠpes gazdasĂĄg kiĂŠpĂtĂŠse, mely szigorĂş fiskĂĄlis ĂŠs megfelelĹ monetĂĄris politikĂĄval, kĂśzel nullszaldĂłs kĂśltsĂŠgvetĂŠssel rĂśvid idĹn belĂźl lehetĹvĂŠ teszi, hogy a GDP 3-4%-kal nĂśvekedjĂŠk. A megtermelt tĂśbblet-jĂśvedelmet rĂŠszben az adĂłssĂĄg tĂśrlesztĂŠsĂŠre kell fordĂtani.
A “zĂśld-gazdasĂĄg” kiĂŠpĂtĂŠse megoldĂĄsnak tĹąnik a foglalkoztatĂĄsi gondok csĂśkkentĂŠsĂŠre, az energiafĂźggetlensĂŠg nĂśvelĂŠsĂŠre. De ezek az ĂĄllam ĂĄltal indĂtott programok rĂśvid tĂĄvon csak nĂśvelik a deficitet, ezĂŠrt a mostani kritikus helyzetben csak korlĂĄtozott mĂŠrtĂŠkben alkalmazhatĂłk. A gazdasĂĄg megerĹsĂśdĂŠsĂŠvel pĂĄrhuzamosan lehet csak nĂśvelni a kĂśrnyezetbarĂĄt megoldĂĄsokat.
A szigorĂş kĂśltsĂŠgvetĂŠsi politika nyilvĂĄn ĂŠrinti a gazdasĂĄg ĂŠs az ellĂĄtĂł rendszerek szĂĄmos terĂźletĂŠt, de itt csak az energetikĂĄval foglalkozunk. Az ĂĄgazat piaci szereplĹinek biztosĂtani kell, hogy kizĂĄrĂłlag szakmai feladataikkal foglalkozzanak, ĂŠs ne lĂĄssanak el szociĂĄlpolitikai (nyomott, piaci ĂŠrtĂŠk alatti ĂĄrak!) ĂŠs foglalkoztatĂĄsi feladatokat. Az ĂĄllami ĂĄrszabĂĄlyozĂĄs (pl. rendszerhasznĂĄlati dĂjak) feladatait a fĂźggetlen Magyar Energia Hivatal lĂĄssa el, ĂŠs az ĂĄllamnak ne legyen beleszĂłlĂĄsa a MEH ĂĄltal szabĂĄlyozott ĂĄrakba.
Az energiahatĂŠkonysĂĄgi ĂŠs a megĂşjulĂł energia programokat is alapvetĹen a racionalitĂĄs talajĂĄra kell ĂĄllĂtani. Olyan helyzetben, mikor az orszĂĄg mĂŠg nemrĂŠg a pĂŠnzĂźgyi ĂśsszeomlĂĄs hatĂĄrĂĄn ĂĄllt, ĂŠs mĂŠg most is veszĂŠlyeztetett, akkor ne akarjunk “kĂśrnyezetvĂŠdelmi ĂŠltanulĂłk” lenni, ĂŠs ĂŠvtizedek mĂşlva bekĂśvetkezĹ kĂśrnyezetvĂŠdelmi hatĂĄsokkal foglalkozni. Csak egy egĂŠszsĂŠges gazdasĂĄgĂş orszĂĄg tud komoly Ăśsszegeket fordĂtani a kĂśrnyezetvĂŠdelemre. EzĂŠrt most csak azokat az energiahatĂŠkonysĂĄgi projekteket ĂŠrdemes folytatni, melyek kedvezĹ megtĂŠrĂźlĂŠsĹąek ĂŠs elĹsegĂtik a hazai foglalkoztatottsĂĄg nĂśvekedĂŠsĂŠt. Ilyenek pl. a soklakĂĄsos ĂŠpĂźletek (pl. panelhĂĄzak) ĂŠs nagy irodahĂĄzak szigetelĂŠse, nyĂlĂĄszĂĄrĂł cserĂŠje, fĹątĂŠskorszerĹąsĂtĂŠse illetve a lakossĂĄgi ĂŠs irodai elektromos kĂŠszĂźlĂŠkek (hĹątĹszekrĂŠnyek, szĂĄmĂtĂłgĂŠpek, vilĂĄgĂtĂĄs stb.) cserĂŠje hatĂŠkonyabbra. A kapcsolt energiatermelĂŠs sok-tĂzmilliĂĄrdos tĂĄmogatĂĄsĂĄt nem tartjuk indokoltnak, mert ezt a tĂĄmogatĂĄst ĂŠvrĹl-ĂŠvre Ăşjra ki kell fizetni (mĂg egy ĂŠpĂźlet-szigetelĂŠsi program egyszeri beruhĂĄzĂĄssal 20 ĂŠvig takarĂt meg energiĂĄt), tovĂĄbbĂĄ a kapcsolt termelĂŠs nem segĂti elĹ a foglalkoztatĂĄst. EzĂŠrt a KĂT rendszert ĂĄt kell alakĂtani, ĂŠs a hangsĂşlyt a megĂşjulĂł energiĂĄk tĂĄmogatĂĄsĂĄra kell helyezni.
Az eddigi megĂşjulĂł energia politikĂĄt is Ăşjra kell gondolni. EgyrĂŠszt ezen a terĂźleten nem ĂŠrdemes elĹrerohanni, mert a megĂşjulĂł energiĂĄs technolĂłgiĂĄk gyorsan fejlĹdnek, ĂŠs kĂśnnyen lehet, hogy 2-3 ĂŠv mĂşlva sokkal olcsĂłbb ĂŠs hatĂŠkonyabb technolĂłgiĂĄhoz lehet hozzĂĄjutni. MĂĄsrĂŠszt nem indokolt olyan megĂşjulĂłs fejlesztĂŠst tĂĄmogatni, melynek semmifĂŠle pozitĂv foglalkoztatĂĄsi hatĂĄsa sincs. FelmerĂźl a kĂŠrdĂŠs, miĂŠrt ĂŠrdemes olyan megĂşjulĂł energia technolĂłgiĂĄt tĂĄmogatni, melyet kĂźlfĂśldrĹl importĂĄlunk, ĂŠs mely egyarĂĄnt igĂŠnyel beruhĂĄzĂĄsi ĂŠs ĂźzemeltetĂŠsi tĂĄmogatĂĄst, semmifĂŠle foglalkoztatĂĄsi hatĂĄsa nincs, ĂŠs vĂŠletlenszerĹąen, nem az igĂŠnyeknek megfelelĹ idĹszakban termeli az energiĂĄt, viszont ĂĄllandĂł tartalĂŠkot igĂŠnyel, ĂŠs speciĂĄlis szabĂĄlyozĂĄsi gondokat okoz, megjegyezzĂźk, ez utĂłbbi kettĹ komoly kĂśltsĂŠggel jĂĄr. (Aki nem tudnĂĄ, ez a szĂŠlenergia. A nĂŠmetek ezt a technolĂłgiĂĄt azĂŠrt futtatjĂĄk, mert jelentĹs exportot bonyolĂtanak le ezen a terĂźleten.)
Ehelyett azokat a megoldĂĄsokat kell tĂĄmogatni, melyekkel kapcsolatban MagyarorszĂĄg valamilyen komparatĂv elĹnnyel rendelkezik, amelyek beilleszkednek a hazai hĹellĂĄtĂĄsi ĂŠs villamosenergia rendszerbe, rugalmasan szabĂĄlyozhatĂłk ĂŠs elĹsegĂtik a hazai gyĂĄrtĂĄst ĂŠs/vagy foglalkoztatĂĄst. Ilyen megoldĂĄsok pl. a biomassza tĂźzelĂŠsĹą kazĂĄnok, a kiserĹmĹąvek, a gĂĄzvezetĂŠk hĂĄlĂłzatra dolgozĂł biogĂĄz termelĂŠs, vagy a kĂźlĂśnfĂŠle mĂĄsodik generĂĄciĂłs bio-Ăźzemanyagok.
ZĂĄrĂł-megjegyzĂŠs
Az EU-ban az elmĂşlt ĂŠvtizedben sorozatban nem teljesĂtettĂŠk a kĂźlĂśnbĂśzĹ cĂŠlkitĹązĂŠseket (pl. a Lisszaboni program: az EU legyen a vilĂĄg legversenykĂŠpesebb rĂŠgiĂłja), vagy a 2010-es energetikai cĂŠlokat (megĂşjulĂł energia ĂŠs zĂśldĂĄram cĂŠlok), sĹt az alapvetĹ fontossĂĄgĂş maastrichti pĂŠnzĂźgyi stabilitĂĄsi cĂŠlkitĹązĂŠseket is semmibe vette a tagĂĄllamok nagy tĂśbbsĂŠge. EzĂŠrt, kĂźlĂśnĂśsen tekintettel a jelenlegi elhĂşzĂłdĂł ĂŠs mĂŠlyĂźlĹ EU gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄgra, ĂŠs a pĂŠldĂĄtlan mĂŠretĹą eladĂłsodottsĂĄgra, biztosra vehetĹ, hogy a 2020-as 3Ă20-as cĂŠlkitĹązĂŠseket sem fogja betartani a tagĂĄllamok tĂśbbsĂŠge. EzĂŠrt a mostani nehĂŠz helyzetben indokoltnak tartom, hogy a magyar ĂŠrdekeknek ĂŠs lehetĹsĂŠgeknek megfelelĹen jĂĄrjunk el, ĂŠs csak addig menjĂźnk el a cĂŠlok teljesĂtĂŠsĂŠben, ameddig azt a magyar gazdasĂĄgi ĂŠrdekek lehetĹvĂŠ teszik. ElsĹdleges prioritĂĄs most csak a gazdasĂĄgi versenykĂŠpessĂŠg nĂśvelĂŠse lehet.
Â
Paradigmaváltás kell az európai gazdaság és energiapolitikában
A 2008. Ăłta tartĂł vĂĄlsĂĄg az EU-t sĂşjtotta leginkĂĄbb, a vilĂĄg gazdasĂĄgi rĂŠgiĂłi kĂśzĂźl itt a legnagyobb a visszaesĂŠs, leglassĂşbb a kilĂĄbalĂĄs. Ideje lenne az EU vezetĂŠsnek szembe nĂŠzni a helyzettel, ĂŠs a valĂłs gondokkal â hanyatlĂł versenykĂŠpessĂŠg, magas munkanĂŠlkĂźlisĂŠg, magas eladĂłsodottsĂĄg ĂŠs ĂĄllamhĂĄztartĂĄsi hiĂĄny â foglalkozni.
A rĂŠgi EurĂłpai UniĂł, amelyet akkor mĂŠg KĂśzĂśs Piacnak hĂvtak, rendkĂvĂźl sikeres gazdasĂĄgi formĂĄciĂł volt. Pragmatikus, realisztikus cĂŠlkitĹązĂŠsei segĂtettĂŠk a hĂĄborĂş utĂĄni EurĂłpa ĂşjjĂĄĂŠpĂtĂŠsĂŠt ĂŠs az ezerĂŠves nĂŠmet-francia ellentĂŠtek leszerelĂŠsĂŠt. A 70-es ĂŠvekre mĂĄr lĂĄtvĂĄnyos gazdasĂĄgi sikereket ĂŠrtek el, ĂŠs EurĂłpa ismĂŠt a vilĂĄg egyik vezetĹ rĂŠgiĂłjĂĄvĂĄ vĂĄlt, kĂśszĂśnhetĹen rĂŠszben a nĂŠmet gazdasĂĄgi csodĂĄnak, a “Wirtschaftwunder”-nek, ĂŠs annak, hogy EurĂłpĂĄban a katonai kiadĂĄsokat a minimĂĄlis szinten tartottĂĄk.
A rendszervĂĄltĂĄs utĂĄn azonban az UniĂł egyre inkĂĄbb politikai szerepet vĂĄllalt. Az Ăşj kĂśzĂŠp-eurĂłpai demokrĂĄciĂĄk integrĂĄlĂĄsa, az UniĂł erĹltetett bĹvĂtĂŠse hĂĄttĂŠrbe szorĂtotta a gazdasĂĄgi kĂŠrdĂŠseket, ĂŠs helyĂźkre grandiĂłzus vĂziĂłk lĂŠptek az egysĂŠges EurĂłpĂĄrĂłl, az eurĂłpai EgyesĂźlt ĂllamokrĂłl, ahol BrĂźsszelbĹl irĂĄnyĂtanak fĂŠlmilliĂĄrd eurĂłpai polgĂĄrt. Az egyre magasabb szintĹą integrĂĄciĂł hajszolĂĄsa, a politikailag nĂŠpszerĹą cĂŠlok hivatalos megfogalmazĂĄsa kĂśzben egyre inkĂĄbb elszakadtak a brĂźsszeli bĂźrokratĂĄk a valĂłsĂĄgos lehetĹsĂŠgektĹl. A nagyvonalĂş szociĂĄlis, emberjogi ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelmi programokra nem lehetett nemet mondani. A 90-es ĂŠvek vĂŠgĂŠre ugyan mĂĄr feltĹąnt, hogy itt-ott baj van. Ki is tĹąztĂŠk gyorsan, hogy 2010-re az EU legyen a vilĂĄg legversenykĂŠpesebb rĂŠgiĂłja. A kĂŠtezres ĂŠvek elsĹ ĂŠvtizedĂŠben 10 tagĂĄllammal bĹvĂźlt az EU, ĂŠs bĂĄr jĂłl lĂĄtszott, hogy az USA, KĂna, India ĂŠs mĂŠg egy sor fejlĹdĹ orszĂĄg sokkal gyorsabban fejlĹdĂśtt, mint az EU, ezzel nem foglalkoztak. Egyre ambĂciĂłzusabb szociĂĄlis ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelmi cĂŠlokat tĹąztek ki, melyek piaci alapon soha nem valĂłsultak volna meg, ezĂŠrt a cĂŠlok elĂŠrĂŠsĂŠt kĂśtelezĹvĂŠ tettĂŠk. Mindenki tudta, ezek a cĂŠlok csak erĹteljes ĂĄllami tĂĄmogatĂĄssal valĂłsĂthatĂłk meg. A politikai ĂgĂŠrgetĂŠs, az irreĂĄlis cĂŠlok hajszolĂĄsa irdatlan tĂşlkĂśltekezĂŠshez vezetett az EU tagĂĄllamokban.
A 2008-2009-es vilĂĄggazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg az EU-t sĂşjtotta a legjobban, ĂŠs az EU lĂĄbol ki a leglassabban a vĂĄlsĂĄgbĂłl. De a vĂĄlsĂĄggal elĂŠrkezett az igazsĂĄg ĂłrĂĄja. KiderĂźlt, az egĂŠsz jĂłlĂŠti-kĂśrnyezetbarĂĄt szociĂĄlis piacgazdasĂĄg hitelekbĹl ĂŠpĂźlt, a tagĂĄllamok elkĂŠpesztĹ mĂŠrtĂŠkben eladĂłsodtak.Â
De az USA ĂŠs JapĂĄn 100 illetve 180%-os eladĂłsodottsĂĄga is figyelmeztetĹ, tĹlĂźk mĂĄr nem lehet hitelt-segĂŠlyt kapni. Az ĂŠves ĂĄllamhĂĄztartĂĄsi hiĂĄny szinte minden EU tagĂĄllamban magasba szĂśkĂśtt, pl. GĂśrĂśgorszĂĄgban 13,6%, EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄg 11,5%, SpanyolorszĂĄg 11,2%, PortugĂĄlia 9,4%. Jelenleg tĂśbb mint 20 EU tagĂĄllam ellen folyik tĂşlzott deficit eljĂĄrĂĄs, mert kĂśltsĂŠgvetĂŠsi hiĂĄnyuk tĂşllĂŠpte a megengedett 3%-ot. Az ok: a populista gazdasĂĄg- ĂŠs szociĂĄl-politika, melyet mĂŠg sĂşlyosbĂtott a tragikus demogrĂĄfiai helyzet, a tĂşl kevĂŠs gyermek. Megtudtuk, hogy pl. GĂśrĂśgorszĂĄgban ĂĄtlagban 54 ĂŠvesen mennek nyugdĂjba az emberek, ĂŠs a nyugdĂj Ăśsszege az utolsĂł fizetĂŠs 95%-a, a gyermekĂŠt egyedĂźl nevelĹ nĹ ĂśrĂśkli szĂźlei nyugdĂjĂĄt. Vagyis az ĂĄllam, fĂŠlrevezetve az embereket, fedezet nĂŠlkĂźl, a jĂśvĹ felĂŠlĂŠsĂŠvel ĂgĂŠr jĂłlĂŠtet, egĂŠszsĂŠges kĂśrnyezet az embereknek.
Ăs mikĂśzben naponta hallottunk a fenntarthatĂł fejlĹdĂŠsrĹl, BrĂźsszel ĂŠs a nemzetĂĄllami kormĂĄnyok tĂśbbsĂŠge fenntarthatatlan pĂĄlyĂĄra ĂĄllĂtotta a gazdasĂĄgot. SĹt, az eurĂłzĂłna egysĂŠges monetĂĄris politikĂĄjĂĄval ĂŠs az ĂŠvtizedekre szĂłlĂł kĂśtelezĹ kĂśrnyezetvĂŠdelmi cĂŠlkitĹązĂŠseivel â nem tĂśrĹdve azzal, hogy az UniĂłn kĂvĂźli piaci vetĂŠlytĂĄrsaink mit tesznek â mĂŠg akadĂĄlyozza is a letĂŠrĂŠst a fenntarthatatlan pĂĄlyĂĄrĂłl.
SzomorĂş, de az UniĂłs tagĂĄllamok tĂśbbsĂŠge csak egyetlen dologban tartozik a vilĂĄg ĂŠlvonalĂĄba: a gazdasĂĄgi adatok kozmetikĂĄzĂĄsĂĄban. BĂĄr lassĂş az ĂŠbredĂŠs, ĂŠs nehĂŠz szembenĂŠzni az Ăşj helyzettel, Strauss-Kahn IMF elnĂśk mĂĄr kimondta: “EurĂłpa szĂĄmĂĄra az a nagy gazdasĂĄgi kockĂĄzat, hogy hamarosan nem a focibajnoksĂĄg elsĹ osztĂĄlyĂĄban fog jĂĄtszani, hanem visszaszorul a mĂĄsodik ligĂĄba.”
Az eurĂłzĂłna pĂŠnzĂźgyi vĂĄlsĂĄgĂĄval, a zĂłna stabilizĂĄlĂĄsĂĄra felĂĄllĂtott 950 milliĂĄrd eurĂłs mentĹ-alap felĂĄllĂtĂĄsĂĄval elĂŠrkezett az igazsĂĄg pillanata, ĂŠs ki kell mondani: ez Ăgy nem mehet tovĂĄbb! Az EU tagĂĄllamok eladĂłsodottsĂĄga nem nĂśvelhetĹ tovĂĄbb, vĂŠget kell vetni a szociĂĄlis ĂĄlmodozĂĄsoknak, ĂŠs az eurĂłpai polgĂĄroknak is a kemĂŠny munkĂĄt kell vĂĄlasztaniuk a sokhetes ĂŠvi szabadsĂĄg, a korai nyugdĂjba menetel ĂŠs a nagyvonalĂş segĂŠlyek-tĂĄmogatĂĄsok helyett. A szociĂĄlis piacgazdasĂĄgbĂłl egyelĹre tĂśrĂślni kell a szociĂĄlist, mert kĂźlĂśnben az EU tagĂĄllamai vĂĄlsĂĄgbĂłl-vĂĄlsĂĄgba botladoznak, ĂŠs egyre mĂŠlyebbre sĂźllyednek.
Hogyan ĂŠrinti mindez MagyarorszĂĄgot?
A hazai politikĂĄnak is tudomĂĄsul kell vennie, hogy a korĂĄbbi igĂŠrgetĹs, kĂźlfĂśldi hitelekre ĂŠpĂźlĹ gazdasĂĄgpolitika nem folytathatĂł tovĂĄbb. MagyarorszĂĄg a leginkĂĄbb eladĂłsodott, legsebezhetĹbb orszĂĄgok kĂśzĂŠ tartozik. A gazdasĂĄgpolitikĂĄnak nem lehet mĂĄs cĂŠlja, mint a versenykĂŠpessĂŠg nĂśvelĂŠse, exportkĂŠpes gazdasĂĄg kiĂŠpĂtĂŠse, mely szigorĂş fiskĂĄlis ĂŠs megfelelĹ monetĂĄris politikĂĄval, kĂśzel nullszaldĂłs kĂśltsĂŠgvetĂŠssel rĂśvid idĹn belĂźl lehetĹvĂŠ teszi, hogy a GDP 3-4%-kal nĂśvekedjĂŠk. A megtermelt tĂśbblet-jĂśvedelmet rĂŠszben az adĂłssĂĄg tĂśrlesztĂŠsĂŠre kell fordĂtani.
A “zĂśld-gazdasĂĄg” kiĂŠpĂtĂŠse megoldĂĄsnak tĹąnik a foglalkoztatĂĄsi gondok csĂśkkentĂŠsĂŠre, az energiafĂźggetlensĂŠg nĂśvelĂŠsĂŠre. De ezek az ĂĄllam ĂĄltal indĂtott programok rĂśvid tĂĄvon csak nĂśvelik a deficitet, ezĂŠrt a mostani kritikus helyzetben csak korlĂĄtozott mĂŠrtĂŠkben alkalmazhatĂłk. A gazdasĂĄg megerĹsĂśdĂŠsĂŠvel pĂĄrhuzamosan lehet csak nĂśvelni a kĂśrnyezetbarĂĄt megoldĂĄsokat.
A szigorĂş kĂśltsĂŠgvetĂŠsi politika nyilvĂĄn ĂŠrinti a gazdasĂĄg ĂŠs az ellĂĄtĂł rendszerek szĂĄmos terĂźletĂŠt, de itt csak az energetikĂĄval foglalkozunk. Az ĂĄgazat piaci szereplĹinek biztosĂtani kell, hogy kizĂĄrĂłlag szakmai feladataikkal foglalkozzanak, ĂŠs ne lĂĄssanak el szociĂĄlpolitikai (nyomott, piaci ĂŠrtĂŠk alatti ĂĄrak!) ĂŠs foglalkoztatĂĄsi feladatokat. Az ĂĄllami ĂĄrszabĂĄlyozĂĄs (pl. rendszerhasznĂĄlati dĂjak) feladatait a fĂźggetlen Magyar Energia Hivatal lĂĄssa el, ĂŠs az ĂĄllamnak ne legyen beleszĂłlĂĄsa a MEH ĂĄltal szabĂĄlyozott ĂĄrakba.
Az energiahatĂŠkonysĂĄgi ĂŠs a megĂşjulĂł energia programokat is alapvetĹen a racionalitĂĄs talajĂĄra kell ĂĄllĂtani. Olyan helyzetben, mikor az orszĂĄg mĂŠg nemrĂŠg a pĂŠnzĂźgyi ĂśsszeomlĂĄs hatĂĄrĂĄn ĂĄllt, ĂŠs mĂŠg most is veszĂŠlyeztetett, akkor ne akarjunk “kĂśrnyezetvĂŠdelmi ĂŠltanulĂłk” lenni, ĂŠs ĂŠvtizedek mĂşlva bekĂśvetkezĹ kĂśrnyezetvĂŠdelmi hatĂĄsokkal foglalkozni. Csak egy egĂŠszsĂŠges gazdasĂĄgĂş orszĂĄg tud komoly Ăśsszegeket fordĂtani a kĂśrnyezetvĂŠdelemre. EzĂŠrt most csak azokat az energiahatĂŠkonysĂĄgi projekteket ĂŠrdemes folytatni, melyek kedvezĹ megtĂŠrĂźlĂŠsĹąek ĂŠs elĹsegĂtik a hazai foglalkoztatottsĂĄg nĂśvekedĂŠsĂŠt. Ilyenek pl. a soklakĂĄsos ĂŠpĂźletek (pl. panelhĂĄzak) ĂŠs nagy irodahĂĄzak szigetelĂŠse, nyĂlĂĄszĂĄrĂł cserĂŠje, fĹątĂŠskorszerĹąsĂtĂŠse illetve a lakossĂĄgi ĂŠs irodai elektromos kĂŠszĂźlĂŠkek (hĹątĹszekrĂŠnyek, szĂĄmĂtĂłgĂŠpek, vilĂĄgĂtĂĄs stb.) cserĂŠje hatĂŠkonyabbra. A kapcsolt energiatermelĂŠs sok-tĂzmilliĂĄrdos tĂĄmogatĂĄsĂĄt nem tartjuk indokoltnak, mert ezt a tĂĄmogatĂĄst ĂŠvrĹl-ĂŠvre Ăşjra ki kell fizetni (mĂg egy ĂŠpĂźlet-szigetelĂŠsi program egyszeri beruhĂĄzĂĄssal 20 ĂŠvig takarĂt meg energiĂĄt), tovĂĄbbĂĄ a kapcsolt termelĂŠs nem segĂti elĹ a foglalkoztatĂĄst. EzĂŠrt a KĂT rendszert ĂĄt kell alakĂtani, ĂŠs a hangsĂşlyt a megĂşjulĂł energiĂĄk tĂĄmogatĂĄsĂĄra kell helyezni.
Az eddigi megĂşjulĂł energia politikĂĄt is Ăşjra kell gondolni. EgyrĂŠszt ezen a terĂźleten nem ĂŠrdemes elĹrerohanni, mert a megĂşjulĂł energiĂĄs technolĂłgiĂĄk gyorsan fejlĹdnek, ĂŠs kĂśnnyen lehet, hogy 2-3 ĂŠv mĂşlva sokkal olcsĂłbb ĂŠs hatĂŠkonyabb technolĂłgiĂĄhoz lehet hozzĂĄjutni. MĂĄsrĂŠszt nem indokolt olyan megĂşjulĂłs fejlesztĂŠst tĂĄmogatni, melynek semmifĂŠle pozitĂv foglalkoztatĂĄsi hatĂĄsa sincs. FelmerĂźl a kĂŠrdĂŠs, miĂŠrt ĂŠrdemes olyan megĂşjulĂł energia technolĂłgiĂĄt tĂĄmogatni, melyet kĂźlfĂśldrĹl importĂĄlunk, ĂŠs mely egyarĂĄnt igĂŠnyel beruhĂĄzĂĄsi ĂŠs ĂźzemeltetĂŠsi tĂĄmogatĂĄst, semmifĂŠle foglalkoztatĂĄsi hatĂĄsa nincs, ĂŠs vĂŠletlenszerĹąen, nem az igĂŠnyeknek megfelelĹ idĹszakban termeli az energiĂĄt, viszont ĂĄllandĂł tartalĂŠkot igĂŠnyel, ĂŠs speciĂĄlis szabĂĄlyozĂĄsi gondokat okoz, megjegyezzĂźk, ez utĂłbbi kettĹ komoly kĂśltsĂŠggel jĂĄr. (Aki nem tudnĂĄ, ez a szĂŠlenergia. A nĂŠmetek ezt a technolĂłgiĂĄt azĂŠrt futtatjĂĄk, mert jelentĹs exportot bonyolĂtanak le ezen a terĂźleten.)
Ehelyett azokat a megoldĂĄsokat kell tĂĄmogatni, melyekkel kapcsolatban MagyarorszĂĄg valamilyen komparatĂv elĹnnyel rendelkezik, amelyek beilleszkednek a hazai hĹellĂĄtĂĄsi ĂŠs villamosenergia rendszerbe, rugalmasan szabĂĄlyozhatĂłk ĂŠs elĹsegĂtik a hazai gyĂĄrtĂĄst ĂŠs/vagy foglalkoztatĂĄst. Ilyen megoldĂĄsok pl. a biomassza tĂźzelĂŠsĹą kazĂĄnok, a kiserĹmĹąvek, a gĂĄzvezetĂŠk hĂĄlĂłzatra dolgozĂł biogĂĄz termelĂŠs, vagy a kĂźlĂśnfĂŠle mĂĄsodik generĂĄciĂłs bio-Ăźzemanyagok.
ZĂĄrĂł-megjegyzĂŠs
Az EU-ban az elmĂşlt ĂŠvtizedben sorozatban nem teljesĂtettĂŠk a kĂźlĂśnbĂśzĹ cĂŠlkitĹązĂŠseket (pl. a Lisszaboni program: az EU legyen a vilĂĄg legversenykĂŠpesebb rĂŠgiĂłja), vagy a 2010-es energetikai cĂŠlokat (megĂşjulĂł energia ĂŠs zĂśldĂĄram cĂŠlok), sĹt az alapvetĹ fontossĂĄgĂş maastrichti pĂŠnzĂźgyi stabilitĂĄsi cĂŠlkitĹązĂŠseket is semmibe vette a tagĂĄllamok nagy tĂśbbsĂŠge. EzĂŠrt, kĂźlĂśnĂśsen tekintettel a jelenlegi elhĂşzĂłdĂł ĂŠs mĂŠlyĂźlĹ EU gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄgra, ĂŠs a pĂŠldĂĄtlan mĂŠretĹą eladĂłsodottsĂĄgra, biztosra vehetĹ, hogy a 2020-as 3Ă20-as cĂŠlkitĹązĂŠseket sem fogja betartani a tagĂĄllamok tĂśbbsĂŠge. EzĂŠrt a mostani nehĂŠz helyzetben indokoltnak tartom, hogy a magyar ĂŠrdekeknek ĂŠs lehetĹsĂŠgeknek megfelelĹen jĂĄrjunk el, ĂŠs csak addig menjĂźnk el a cĂŠlok teljesĂtĂŠsĂŠben, ameddig azt a magyar gazdasĂĄgi ĂŠrdekek lehetĹvĂŠ teszik. ElsĹdleges prioritĂĄs most csak a gazdasĂĄgi versenykĂŠpessĂŠg nĂśvelĂŠse lehet.
Â