Tegnap olyan megĂĄllapodĂĄst Ărt alĂĄ OrbĂĄn Viktor miniszterelnĂśk Bakuban, amely rĂŠvĂŠn idĂľvel azeri fĂśldgĂĄz ĂŠrkezhet MagyarorszĂĄgra. Az AGRI projektnek AzerbajdzsĂĄn, GrĂşzia ĂŠs RomĂĄnia is tagja. Az azeri gĂĄzt GrĂşziĂĄba szĂĄllĂtanĂĄk, onnan cseppfolyĂłsĂtva juttatnĂĄk ĂĄt a Fekete-tengeren RomĂĄniĂĄig, ahonnan viszont szinte egyenes az Ăşt MagyarorszĂĄgig. Vagy mĂŠgsem ilyen egyszerĂť?
Az AGRI gĂĄzvezetĂŠk projektrĂľl tegnap Bakuban alĂĄrt megĂĄllapodĂĄsnak kĂśszĂśnhetĂľen Ăşj vezetĂŠkkel bĂľvĂźlne az Ăşgynevezett dĂŠli folyosĂł, amelynek egyelĂľre mĂŠg egy csĂśve sincs, annĂĄl tĂśbb tervet dĂŠdelgetnek orosz ĂŠs eurĂłpai vĂĄllalatok. A bejelentĂŠs szerint az AGRI-n Ăşgy jutna el az azeri gĂĄz MagyarorszĂĄgra, hogy elĂľszĂśr vezetĂŠken GrĂşziĂĄba szĂĄllĂtanĂĄk, ott cseppfolyĂłsĂtanĂĄk, majd tartĂĄlyhajĂłra rakva juttatnĂĄk ĂĄt a Fekete-tengeren. A romĂĄniai partoknĂĄl tennĂŠk ki, ahonnan a romĂĄniai gĂĄzvezetĂŠk rendszeren keresztĂźl bĂĄrmely eurĂłpai orszĂĄgba, Ăgy MagyarorszĂĄgra is tovĂĄbbszĂĄllĂthatnĂĄk.
A magyar rĂŠszrĂľl OrbĂĄn Viktor miniszterelnĂśk ĂĄltal alĂĄrt szerzĂľdĂŠsben foglaltak megvalĂłsĂtĂĄsa mĂŠgsem ĂgĂŠrkezik zĂśkkenĂľmentesnek. AzerbajdzsĂĄnnak tovĂĄbbra sincs eladhatĂł gĂĄza. Amit felszĂnre hoz, ĂŠvekre elĂľre eladta mĂĄr, fĂľkĂŠnt az orosz Gazpromnak. Amit pedig mĂŠg fell kell tĂĄrni -a Sah Deniz 2 projekt keretĂŠben -, s amibĂľl az azeri vezetĂŠs a majdani Nabucco projektnek is ĂgĂŠrt, arra a Gazprom mĂĄr szintĂŠn bejelentette az igĂŠnyĂŠt. MĂŠgpedig, a teljes feltĂĄrt mennyisĂŠgre. Ăs, a Sah Deniz 2 esetĂŠben mĂŠg nem beszĂŠlhetĂźnk bizonyĂtott kĂŠszletekrĂľl.
HĂrek szerint 1,2-4 milliĂĄrd eurĂłba kerĂźlhet a vĂĄllalkozĂĄs, kapacitĂĄstĂłl fĂźggĂľen, amelynek rĂŠszekĂŠnt maga a gĂĄzvezetĂŠk lefektetĂŠse viszonylag rĂśvid idĂľt vesz majd igĂŠnybe. Csakhogy, ahogyan a forrĂĄsrĂłl, Ăşgy a vezetĂŠk kapacitĂĄsĂĄrĂłl sem jĂśtt hĂr, rĂĄadĂĄsul a projekt “hĂşzĂłsabb” rĂŠsze nem is a vezetĂŠkĂŠpĂtĂŠs, hanem a cseppfolyĂłsĂtĂĄs, illetve a visszagĂĄzosĂtĂĄs lenne. Itt ĂŠrdemes megjegyezni, hogy befagyasztottĂĄk a tĂśbb eurĂłpai tĂĄrsasĂĄg rĂŠszvĂŠtelĂŠvel indĂtott, horvĂĄtorszĂĄgi visszagĂĄzosĂtĂł projektet, ĂŠs nem halad a lengyelorszĂĄgi sem. A beruhĂĄzĂĄs ugyanis nagyon drĂĄga, gazdasĂĄgossĂĄga pedig erĂľsen kĂŠrdĂŠses. A gĂĄzpiaci ĂĄrvĂĄltozĂĄsok nyomĂĄn ĂşjbĂłl romlik a cseppfolyĂłs gĂĄz (LNG) versenykĂŠpessĂŠge. VilĂĄgszerte az LNG projektek lelassĂtĂĄsĂĄrĂłl, elhalasztĂĄsĂĄrĂłl, visszamondĂĄsĂĄrĂłl ĂŠrkezik hĂr. Ugyenezen problĂŠma merĂźlhet fel a grĂşz partokon ĂŠpĂtĂľ, gĂĄz cseppfolyĂłsĂtĂł beruhĂĄzĂĄsrĂłl.
Van persze mĂĄs, lehetsĂŠges Ăştvonal is. A TĂśrĂśkorszĂĄgon keresztĂźli esetĂŠben pĂŠldĂĄul a nyomvonal lĂŠnyegĂŠben azonos lenne a NabuccóÊval. VezetĂŠket is le lehetne fektetni a Fekete-tenger alatt, itt viszont a DĂŠli Ăramlatba botlana az AGRI. Van mĂŠg egy szintĂŠn “mĂĄr hasznĂĄlt” lehetĂľsĂŠg, az OroszorszĂĄgon, majd az UkrajnĂĄn keresztĂźli szĂĄllĂtĂĄs. Ez esetben erĂľsen kĂŠrdĂŠses, hogy OroszorszĂĄgot meg lehetne nyerni egy olyan tranzitra, amely a Gazprom ĂŠrdekei ellen valĂł.
KedvezĂľ esetben azonban olyan Ăşj importgĂĄz Ăştvonala lesz EurĂłpĂĄnak, amelyben nem fĂźgg az orosz rĂŠszvĂŠteltĂľl. Legfeljebb az azeritĂłl ĂŠs a grĂşztĂłl.
AGRI gázvezeték, kérdőjelekkel
Tegnap olyan megĂĄllapodĂĄst Ărt alĂĄ OrbĂĄn Viktor miniszterelnĂśk Bakuban, amely rĂŠvĂŠn idĂľvel azeri fĂśldgĂĄz ĂŠrkezhet MagyarorszĂĄgra. Az AGRI projektnek AzerbajdzsĂĄn, GrĂşzia ĂŠs RomĂĄnia is tagja. Az azeri gĂĄzt GrĂşziĂĄba szĂĄllĂtanĂĄk, onnan cseppfolyĂłsĂtva juttatnĂĄk ĂĄt a Fekete-tengeren RomĂĄniĂĄig, ahonnan viszont szinte egyenes az Ăşt MagyarorszĂĄgig. Vagy mĂŠgsem ilyen egyszerĂť?
Az AGRI gĂĄzvezetĂŠk projektrĂľl tegnap Bakuban alĂĄrt megĂĄllapodĂĄsnak kĂśszĂśnhetĂľen Ăşj vezetĂŠkkel bĂľvĂźlne az Ăşgynevezett dĂŠli folyosĂł, amelynek egyelĂľre mĂŠg egy csĂśve sincs, annĂĄl tĂśbb tervet dĂŠdelgetnek orosz ĂŠs eurĂłpai vĂĄllalatok. A bejelentĂŠs szerint az AGRI-n Ăşgy jutna el az azeri gĂĄz MagyarorszĂĄgra, hogy elĂľszĂśr vezetĂŠken GrĂşziĂĄba szĂĄllĂtanĂĄk, ott cseppfolyĂłsĂtanĂĄk, majd tartĂĄlyhajĂłra rakva juttatnĂĄk ĂĄt a Fekete-tengeren. A romĂĄniai partoknĂĄl tennĂŠk ki, ahonnan a romĂĄniai gĂĄzvezetĂŠk rendszeren keresztĂźl bĂĄrmely eurĂłpai orszĂĄgba, Ăgy MagyarorszĂĄgra is tovĂĄbbszĂĄllĂthatnĂĄk.
A magyar rĂŠszrĂľl OrbĂĄn Viktor miniszterelnĂśk ĂĄltal alĂĄrt szerzĂľdĂŠsben foglaltak megvalĂłsĂtĂĄsa mĂŠgsem ĂgĂŠrkezik zĂśkkenĂľmentesnek. AzerbajdzsĂĄnnak tovĂĄbbra sincs eladhatĂł gĂĄza. Amit felszĂnre hoz, ĂŠvekre elĂľre eladta mĂĄr, fĂľkĂŠnt az orosz Gazpromnak. Amit pedig mĂŠg fell kell tĂĄrni -a Sah Deniz 2 projekt keretĂŠben -, s amibĂľl az azeri vezetĂŠs a majdani Nabucco projektnek is ĂgĂŠrt, arra a Gazprom mĂĄr szintĂŠn bejelentette az igĂŠnyĂŠt. MĂŠgpedig, a teljes feltĂĄrt mennyisĂŠgre. Ăs, a Sah Deniz 2 esetĂŠben mĂŠg nem beszĂŠlhetĂźnk bizonyĂtott kĂŠszletekrĂľl.
HĂrek szerint 1,2-4 milliĂĄrd eurĂłba kerĂźlhet a vĂĄllalkozĂĄs, kapacitĂĄstĂłl fĂźggĂľen, amelynek rĂŠszekĂŠnt maga a gĂĄzvezetĂŠk lefektetĂŠse viszonylag rĂśvid idĂľt vesz majd igĂŠnybe. Csakhogy, ahogyan a forrĂĄsrĂłl, Ăşgy a vezetĂŠk kapacitĂĄsĂĄrĂłl sem jĂśtt hĂr, rĂĄadĂĄsul a projekt “hĂşzĂłsabb” rĂŠsze nem is a vezetĂŠkĂŠpĂtĂŠs, hanem a cseppfolyĂłsĂtĂĄs, illetve a visszagĂĄzosĂtĂĄs lenne. Itt ĂŠrdemes megjegyezni, hogy befagyasztottĂĄk a tĂśbb eurĂłpai tĂĄrsasĂĄg rĂŠszvĂŠtelĂŠvel indĂtott, horvĂĄtorszĂĄgi visszagĂĄzosĂtĂł projektet, ĂŠs nem halad a lengyelorszĂĄgi sem. A beruhĂĄzĂĄs ugyanis nagyon drĂĄga, gazdasĂĄgossĂĄga pedig erĂľsen kĂŠrdĂŠses. A gĂĄzpiaci ĂĄrvĂĄltozĂĄsok nyomĂĄn ĂşjbĂłl romlik a cseppfolyĂłs gĂĄz (LNG) versenykĂŠpessĂŠge. VilĂĄgszerte az LNG projektek lelassĂtĂĄsĂĄrĂłl, elhalasztĂĄsĂĄrĂłl, visszamondĂĄsĂĄrĂłl ĂŠrkezik hĂr. Ugyenezen problĂŠma merĂźlhet fel a grĂşz partokon ĂŠpĂtĂľ, gĂĄz cseppfolyĂłsĂtĂł beruhĂĄzĂĄsrĂłl.
Van persze mĂĄs, lehetsĂŠges Ăştvonal is. A TĂśrĂśkorszĂĄgon keresztĂźli esetĂŠben pĂŠldĂĄul a nyomvonal lĂŠnyegĂŠben azonos lenne a NabuccóÊval. VezetĂŠket is le lehetne fektetni a Fekete-tenger alatt, itt viszont a DĂŠli Ăramlatba botlana az AGRI. Van mĂŠg egy szintĂŠn “mĂĄr hasznĂĄlt” lehetĂľsĂŠg, az OroszorszĂĄgon, majd az UkrajnĂĄn keresztĂźli szĂĄllĂtĂĄs. Ez esetben erĂľsen kĂŠrdĂŠses, hogy OroszorszĂĄgot meg lehetne nyerni egy olyan tranzitra, amely a Gazprom ĂŠrdekei ellen valĂł.
KedvezĂľ esetben azonban olyan Ăşj importgĂĄz Ăştvonala lesz EurĂłpĂĄnak, amelyben nem fĂźgg az orosz rĂŠszvĂŠteltĂľl. Legfeljebb az azeritĂłl ĂŠs a grĂşztĂłl.