close
AGRI gázvezeték, kérdőjelekkel
Egyéb - Gáz

AGRI gázvezeték, kérdőjelekkel

Tegnap olyan megållapodåst írt alå Orbån Viktor miniszterelnÜk Bakuban, amely rÊvÊn idþvel azeri fÜldgåz Êrkezhet Magyarorszågra. Az AGRI projektnek Azerbajdzsån, Grúzia Ês Romånia is tagja. Az azeri gåzt Grúziåba szållítanåk, onnan cseppfolyósítva juttatnåk åt a Fekete-tengeren Romåniåig, ahonnan viszont szinte egyenes az út Magyarorszågig. Vagy mÊgsem ilyen egyszerÝ?

Az AGRI gåzvezetÊk projektrþl tegnap Bakuban alårt megållapodåsnak kÜszÜnhetþen új vezetÊkkel bþvßlne az úgynevezett dÊli folyosó, amelynek egyelþre mÊg egy csÜve sincs, annål tÜbb tervet dÊdelgetnek orosz Ês európai vållalatok. A bejelentÊs szerint az AGRI-n úgy jutna el az azeri gåz Magyarorszågra, hogy elþszÜr vezetÊken Grúziåba szållítanåk, ott cseppfolyósítanåk, majd tartålyhajóra rakva juttatnåk åt a Fekete-tengeren. A romåniai partoknål tennÊk ki, ahonnan a romåniai gåzvezetÊk rendszeren keresztßl bårmely európai orszågba, így Magyarorszågra is tovåbbszållíthatnåk.
A magyar részrõl Orbán Viktor miniszterelnök által alárt szerzõdésben foglaltak megvalósítása mégsem ígérkezik zökkenõmentesnek. Azerbajdzsánnak továbbra sincs eladható gáza. Amit felszínre hoz, évekre elõre eladta már, fõként az orosz Gazpromnak. Amit pedig még fell kell tárni -a Sah Deniz 2 projekt keretében -, s amibõl az azeri vezetés a majdani Nabucco projektnek is ígért, arra a Gazprom már szintén bejelentette az igényét. Mégpedig, a teljes feltárt mennyiségre. És, a Sah Deniz 2 esetében még nem beszélhetünk bizonyított készletekrõl.
HĂ­rek szerint 1,2-4 milliĂĄrd eurĂłba kerĂźlhet a vĂĄllalkozĂĄs, kapacitĂĄstĂłl fĂźggĂľen, amelynek rĂŠszekĂŠnt maga a gĂĄzvezetĂŠk lefektetĂŠse viszonylag rĂśvid idĂľt vesz majd igĂŠnybe. Csakhogy, ahogyan a forrĂĄsrĂłl, Ăşgy a vezetĂŠk kapacitĂĄsĂĄrĂłl sem jĂśtt hĂ­r, rĂĄadĂĄsul a projekt “hĂşzĂłsabb” rĂŠsze nem is a vezetĂŠkĂŠpĂ­tĂŠs, hanem a cseppfolyĂłsĂ­tĂĄs, illetve a visszagĂĄzosĂ­tĂĄs lenne. Itt ĂŠrdemes megjegyezni, hogy befagyasztottĂĄk  a tĂśbb eurĂłpai tĂĄrsasĂĄg rĂŠszvĂŠtelĂŠvel indĂ­tott, horvĂĄtorszĂĄgi visszagĂĄzosĂ­tĂł projektet, ĂŠs nem halad a lengyelorszĂĄgi sem. A beruhĂĄzĂĄs ugyanis nagyon drĂĄga, gazdasĂĄgossĂĄga pedig erĂľsen kĂŠrdĂŠses. A gĂĄzpiaci ĂĄrvĂĄltozĂĄsok nyomĂĄn ĂşjbĂłl romlik a cseppfolyĂłs gĂĄz (LNG) versenykĂŠpessĂŠge. VilĂĄgszerte az LNG projektek lelassĂ­tĂĄsĂĄrĂłl, elhalasztĂĄsĂĄrĂłl, visszamondĂĄsĂĄrĂłl ĂŠrkezik hĂ­r. Ugyenezen problĂŠma merĂźlhet fel a grĂşz partokon ĂŠpĂ­tĂľ, gĂĄz cseppfolyĂłsĂ­tĂł beruhĂĄzĂĄsrĂłl.
Van persze mĂĄs, lehetsĂŠges Ăştvonal is. A TĂśrĂśkorszĂĄgon keresztĂźli esetĂŠben pĂŠldĂĄul a nyomvonal lĂŠnyegĂŠben azonos lenne a NabuccóÊval. VezetĂŠket is le lehetne fektetni a Fekete-tenger alatt, itt viszont a DĂŠli Áramlatba botlana az AGRI. Van mĂŠg egy szintĂŠn “mĂĄr hasznĂĄlt” lehetĂľsĂŠg, az OroszorszĂĄgon, majd az UkrajnĂĄn keresztĂźli szĂĄllĂ­tĂĄs. Ez esetben erĂľsen kĂŠrdĂŠses, hogy OroszorszĂĄgot meg lehetne nyerni egy olyan tranzitra, amely a Gazprom ĂŠrdekei ellen valĂł.
KedvezĂľ esetben azonban olyan Ăşj importgĂĄz Ăştvonala lesz EurĂłpĂĄnak, amelyben nem fĂźgg az orosz rĂŠszvĂŠteltĂľl. Legfeljebb az azeritĂłl ĂŠs a grĂşztĂłl.