A sajĂĄt gĂĄzzal alig rendelkezĂľ, de tĂŠrsĂŠgi gĂĄzkĂśzponti szerepre tĂśrĂľ TĂśrĂśkorszĂĄg tĂźrkmĂŠn gĂĄz vĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄrĂłl tĂĄrgyal sajĂĄt felhasznĂĄlĂĄsra, vagy a majdani Nabucco vezetĂŠken keresztĂźli reexportra. A tĂśrĂśkĂśknek mĂĄr azeri gĂĄzra is van egy nĂŠhĂĄny hĂłnappal korĂĄbbi ĂgĂŠretĂźk. A kisĂĄzsiai orszĂĄg nem egyszerĂťen tranzitĂľr szeretne lenni, hanem jelentĂľs gĂĄzkereskedĂľ is.Â
TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠvi 5,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter fĂśldgĂĄzt vĂĄsĂĄrolna a malajziai Petronas tĂĄrsasĂĄgtĂłl, amely egy tĂźrkmenisztĂĄni olaj- ĂŠs gĂĄzlelĂľhelyet Ăźzemeltet. A gĂĄzt sĂťrĂtett, vagy cseppfolyĂłsĂtott formĂĄban, esetleg normĂĄl ĂĄllapotban, vezetĂŠken juttatnĂĄk el a megrendelĂľhĂśz. Vagy a tĂśrĂśk piacon hasznĂĄlnĂĄk fel, vagy tovĂĄbb ĂŠrtĂŠkesĂtenĂŠk, vagyis mĂŠg meglehetĂľsen sok a nyitott kĂŠrdĂŠs azon tĂĄjĂŠkoztatĂĄs szerint, amelyet Taner Yildiz tĂśrĂśk energiaminiszter adott ĂşjsĂĄgĂrĂłknak, miutĂĄn azeri partnerekkel tĂĄrgyalt. “Ott, ahol a Petronas dolgozik, 5-5,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄz van. JeleztĂźk a tĂźrkmĂŠn miniszternek, hogy megvennĂŠnk a mennyisĂŠget. Nem lĂĄtjuk akadĂĄlyĂĄt, hogy ezt a gĂĄzt a tĂśrĂśk piacra juttassuk, vagy azon keresztĂźl tovĂĄbbszĂĄllĂtsuk, mĂĄs vevĂľkhĂśz” – mondta. “Vagyis a felhozott mennyisĂŠg egĂŠszĂŠre ajĂĄnlatot adhatunk”.
TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠs partnerei tagjai a majdani, mintegy 10 milliĂĄrd dollĂĄros Nabucco gĂĄzvezetĂŠk projektnek, s azon dolgoznak, hogy a szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal szĂĄmĂĄra forrĂĄsokat talĂĄljanak. Ha Ăźzembe helyezik a vezetĂŠket, csĂśkkenhet az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk kitettsĂŠge az orosz gĂĄznak. A csĂľ kapacitĂĄsa ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne, ĂĄtadĂĄsa 2014-re vĂĄrhatĂł. Ugyanakkor a projektnek mĂŠg egyetlen szĂĄllĂtĂĄsi szerzĂľdĂŠse sincs. Az eddigi bejelentĂŠsek szerint a csĂľbe tĂźrkmĂŠn, azeri, iraki, irĂĄni ĂŠs egyiptomi gĂĄz kerĂźlhet, IrĂĄn esetĂŠben ĂŠrtelemszerĂťen ki kell vĂĄrni az orszĂĄg kĂśrĂźli nemzetkĂśzi feszĂźltsĂŠg.
A malajziai tĂĄrsasĂĄg olyan tĂźrkmĂŠn partmenti vizeken termel, amely elemzĂľk szerint ĂśsszekĂśttetĂŠsben lehetazeri vizeken lĂŠvĂľ szĂŠnhidrogĂŠn fĂşrĂł tornyokkal. EgyĂŠbkĂŠnt ĂŠppen a tĂŠrsĂŠg orszĂĄgainak terĂźleti vitĂĄi nehezĂtettĂŠk az utĂłbbi idĂľben a medence hatalmas olaj- ĂŠs gĂĄzkincsĂŠnek kiaknĂĄzĂĄsĂĄt.OroszorszĂĄg, IrĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, AzerbajdzsĂĄn ĂŠs KazahsztĂĄn is jogot formĂĄl egyes, korĂĄbban kĂśzĂśsnek szĂĄmĂtĂł lelĂľhelyekre, a SzovjetuniĂł felbomlĂĄsa Ăłta.Ugyanakkor Yildiz szerint vannak olyan terĂźletek, ahol egyĂŠrtelmĂťen el lehet dĂśnteni a blokk hovatartozĂĄsĂĄt. TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠppen ezĂŠrt csak olyan terĂźletrĂľl szĂĄrmazĂł gĂĄz megvĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄrĂłl tĂĄrgyal, amelyerĂľl nem folynak vitĂĄk, a tĂźrkmenisztĂĄni partmenti lelĂľhelyek pedig ĂŠppen ilyenek.
A Nabucco rĂŠszvĂŠnyesei a magyar MOL, a romĂĄnaiTransgaz, a bulgĂĄriaiBulgargaz, a tĂśrĂśkorszĂĄgiBotas, a nĂŠmetorszĂĄgi RWE ĂŠs az osztrĂĄk OMV. A projekt versenytĂĄrsa az orosz hĂĄtterĂť DĂŠli ĂĄramlatnak, ĂŠs mĂĄs olyan vĂĄllalkozĂĄsoknak, amelyek a mostaninĂĄl olcsĂłbb gĂĄzt hozna EurĂłpĂĄba TĂśrĂśkorszĂĄgon ĂĄt. Ilyen a Transz-Adria vezetĂŠk (TAP), azITGI, illetve az AGRI-nak. TĂśrĂśkorszĂĄgnak kevĂŠs sajĂĄt gĂĄzforrĂĄsa van, de arra tĂśrekszik, hogy a kelet ĂŠs a nyugat kĂśzĂśtti gĂĄzkĂśzponttĂĄ fejlessze ĂśnmagĂĄt.
Â
Türkmén gázt vennének a törökök
A sajĂĄt gĂĄzzal alig rendelkezĂľ, de tĂŠrsĂŠgi gĂĄzkĂśzponti szerepre tĂśrĂľ TĂśrĂśkorszĂĄg tĂźrkmĂŠn gĂĄz vĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄrĂłl tĂĄrgyal sajĂĄt felhasznĂĄlĂĄsra, vagy a majdani Nabucco vezetĂŠken keresztĂźli reexportra. A tĂśrĂśkĂśknek mĂĄr azeri gĂĄzra is van egy nĂŠhĂĄny hĂłnappal korĂĄbbi ĂgĂŠretĂźk. A kisĂĄzsiai orszĂĄg nem egyszerĂťen tranzitĂľr szeretne lenni, hanem jelentĂľs gĂĄzkereskedĂľ is.Â
TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠvi 5,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter fĂśldgĂĄzt vĂĄsĂĄrolna a malajziai Petronas tĂĄrsasĂĄgtĂłl, amely egy tĂźrkmenisztĂĄni olaj- ĂŠs gĂĄzlelĂľhelyet Ăźzemeltet. A gĂĄzt sĂťrĂtett, vagy cseppfolyĂłsĂtott formĂĄban, esetleg normĂĄl ĂĄllapotban, vezetĂŠken juttatnĂĄk el a megrendelĂľhĂśz. Vagy a tĂśrĂśk piacon hasznĂĄlnĂĄk fel, vagy tovĂĄbb ĂŠrtĂŠkesĂtenĂŠk, vagyis mĂŠg meglehetĂľsen sok a nyitott kĂŠrdĂŠs azon tĂĄjĂŠkoztatĂĄs szerint, amelyet Taner Yildiz tĂśrĂśk energiaminiszter adott ĂşjsĂĄgĂrĂłknak, miutĂĄn azeri partnerekkel tĂĄrgyalt. “Ott, ahol a Petronas dolgozik, 5-5,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄz van. JeleztĂźk a tĂźrkmĂŠn miniszternek, hogy megvennĂŠnk a mennyisĂŠget. Nem lĂĄtjuk akadĂĄlyĂĄt, hogy ezt a gĂĄzt a tĂśrĂśk piacra juttassuk, vagy azon keresztĂźl tovĂĄbbszĂĄllĂtsuk, mĂĄs vevĂľkhĂśz” – mondta. “Vagyis a felhozott mennyisĂŠg egĂŠszĂŠre ajĂĄnlatot adhatunk”.
TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠs partnerei tagjai a majdani, mintegy 10 milliĂĄrd dollĂĄros Nabucco gĂĄzvezetĂŠk projektnek, s azon dolgoznak, hogy a szĂĄllĂtĂĄsi Ăştvonal szĂĄmĂĄra forrĂĄsokat talĂĄljanak. Ha Ăźzembe helyezik a vezetĂŠket, csĂśkkenhet az eurĂłpai felhasznĂĄlĂłk kitettsĂŠge az orosz gĂĄznak. A csĂľ kapacitĂĄsa ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne, ĂĄtadĂĄsa 2014-re vĂĄrhatĂł. Ugyanakkor a projektnek mĂŠg egyetlen szĂĄllĂtĂĄsi szerzĂľdĂŠse sincs. Az eddigi bejelentĂŠsek szerint a csĂľbe tĂźrkmĂŠn, azeri, iraki, irĂĄni ĂŠs egyiptomi gĂĄz kerĂźlhet, IrĂĄn esetĂŠben ĂŠrtelemszerĂťen ki kell vĂĄrni az orszĂĄg kĂśrĂźli nemzetkĂśzi feszĂźltsĂŠg.
A malajziai tĂĄrsasĂĄg olyan tĂźrkmĂŠn partmenti vizeken termel, amely elemzĂľk szerint ĂśsszekĂśttetĂŠsben lehetazeri vizeken lĂŠvĂľ szĂŠnhidrogĂŠn fĂşrĂł tornyokkal. EgyĂŠbkĂŠnt ĂŠppen a tĂŠrsĂŠg orszĂĄgainak terĂźleti vitĂĄi nehezĂtettĂŠk az utĂłbbi idĂľben a medence hatalmas olaj- ĂŠs gĂĄzkincsĂŠnek kiaknĂĄzĂĄsĂĄt.OroszorszĂĄg, IrĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, AzerbajdzsĂĄn ĂŠs KazahsztĂĄn is jogot formĂĄl egyes, korĂĄbban kĂśzĂśsnek szĂĄmĂtĂł lelĂľhelyekre, a SzovjetuniĂł felbomlĂĄsa Ăłta.Ugyanakkor Yildiz szerint vannak olyan terĂźletek, ahol egyĂŠrtelmĂťen el lehet dĂśnteni a blokk hovatartozĂĄsĂĄt. TĂśrĂśkorszĂĄg ĂŠppen ezĂŠrt csak olyan terĂźletrĂľl szĂĄrmazĂł gĂĄz megvĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄrĂłl tĂĄrgyal, amelyerĂľl nem folynak vitĂĄk, a tĂźrkmenisztĂĄni partmenti lelĂľhelyek pedig ĂŠppen ilyenek.
A Nabucco rĂŠszvĂŠnyesei a magyar MOL, a romĂĄnaiTransgaz, a bulgĂĄriaiBulgargaz, a tĂśrĂśkorszĂĄgiBotas, a nĂŠmetorszĂĄgi RWE ĂŠs az osztrĂĄk OMV. A projekt versenytĂĄrsa az orosz hĂĄtterĂť DĂŠli ĂĄramlatnak, ĂŠs mĂĄs olyan vĂĄllalkozĂĄsoknak, amelyek a mostaninĂĄl olcsĂłbb gĂĄzt hozna EurĂłpĂĄba TĂśrĂśkorszĂĄgon ĂĄt. Ilyen a Transz-Adria vezetĂŠk (TAP), azITGI, illetve az AGRI-nak. TĂśrĂśkorszĂĄgnak kevĂŠs sajĂĄt gĂĄzforrĂĄsa van, de arra tĂśrekszik, hogy a kelet ĂŠs a nyugat kĂśzĂśtti gĂĄzkĂśzponttĂĄ fejlessze ĂśnmagĂĄt.
Â