close
Nabucco-nagykövetünk keresi a cső végét
Egyéb - Gáz

Nabucco-nagykövetünk keresi a cső végét

Tegnap a kĂźlĂźgyi bizottsĂĄgnak bemutatkozott Bayer MihĂĄly, az eurĂłpai Nabucco gĂĄzvezetĂŠkterv Ăşj magyar “utazĂł nagykĂśvete”. Mint megtudtuk, tevĂŠkenysĂŠgĂŠnek, Ă­gy a terv megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄnak nincsenek szigorĂş cĂŠldĂĄtumai, ĂŠs vilĂĄgos kĂźlĂśnbsĂŠget lĂĄt a diplomĂĄcia ĂŠs a cĂŠgek feladatai kĂśzĂśtt – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

– Mik lennĂŠnek a feladatai a Nabucco utazĂł magyar nagykĂśvetekĂŠnt?

– A legfontosabb felgyorsĂ­tani a terv előkĂŠszĂźleteit. Tavaly MagyarorszĂĄgon a tĂŠmĂĄrĂłl nagyszabĂĄsĂş konferenciĂĄt tartottak, ĂŠs a kormĂĄny kidolgozott a rĂŠszt vevő ĂĄllamok szĂĄmĂĄra egy ĂĄllamkĂśzi szerződĂŠstervezetet. Ez bemutatja az ĂŠrintett cĂŠgek szĂĄmĂĄra a megtĂŠrĂźlĂŠs biztosĂ­tĂŠkait is. KinevezĂŠsem MagyarorszĂĄgnak azt a szĂĄndĂŠkĂĄt tĂźkrĂśzheti, hogy
a kormĂĄny aktĂ­vabban dolgozna egyĂźtt az ĂŠrdekeltekkel a fejlesztĂŠs lĂĄbra ĂĄllĂ­tĂĄsa ĂŠrdekĂŠben.

– Mikor Ă­rhatjĂĄk alĂĄ a kormĂĄnykĂśzi szerződĂŠst?

– FebruĂĄrban ĂĄtadtuk a partnereknek, akik tanulmĂĄnyozzĂĄk. Ilyennel foglalkozik az EurĂłpai BizottsĂĄg is. Úgy gondolom, vĂŠlemĂŠnyĂźkre mĂŠg kicsit vĂĄrni kell. Az alĂĄĂ­rĂĄsra kimondott, rĂśvidĂ­tett hatĂĄridő nincs. Minden fĂŠl ĂŠrdeke, hogy ez mielőbb megtĂśrtĂŠnjen.

– Mi biztosĂ­tanĂĄ a megtĂŠrĂźlĂŠst?

– Elsősorban jogi garanciĂĄkrĂłl van szĂł. SzĂźksĂŠges, hogy a kormĂĄnyok segĂ­tsĂŠk a nyitott kĂŠrdĂŠsek tisztĂĄzĂĄsĂĄt. Hogy a politikai tĂĄmogatĂĄs is meglegyen egy olyan Ăźgy mĂśgĂśtt, amelynek jelentős geopolitikai, biztonsĂĄgi vonzatai vannak.

– HĂĄny Ăźtemben valĂłsulna meg a Nabucco ĂŠs mikor?

– TĂśbb Ăźtemben ĂŠrnĂŠ el a vĂŠgső, ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄsĂĄt. KorĂĄbban 2012-es ĂĄtadĂĄsrĂłl volt szĂł. MostanĂĄban mĂĄr 2013-2014-ről hallani. A kĂŠrdĂŠs nyitott: az elmĂşlt időszakban talĂĄn nem haladt elĂŠg gyorsan az előkĂŠszĂ­tő munka, Ă­gy nem hiszem, hogy ma erre pontos vĂĄlaszt lehet adni. De nekem az Ăźgy kĂźl- ĂŠs gazdasĂĄgpolitikai, uniĂłs, mĂĄs partnerekre vonatkozĂł kĂŠrdĂŠseivel kell foglalkoznom. Hogy kiĂŠpĂźljenek a lehetsĂŠges beszĂĄllĂ­tĂł ĂĄllamokkal a megfelelő kapcsolatok. Hogy a munka honi egyeztetĂŠsĂŠhez hozzĂĄ tudjak jĂĄrulni.

– Mely orszĂĄgok ĂŠs milyen mennyisĂŠgben tudnĂĄnak beszĂĄllĂ­tani, ĂŠs ezek a tĂĄrgyalĂĄsok milyen fĂĄzisban vannak?

– Itt is van nĂŠmi bizonytalansĂĄg. SzĂĄmĂ­tĂĄsba jĂśhet AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, esetleg rĂŠszben KazahasztĂĄn. LehetsĂŠges szĂĄllĂ­tĂł IrĂĄn, Irak ĂŠs Egyiptom is. AzerbajdzsĂĄn mĂĄr egyĂŠrtelműen elkĂśtelezte magĂĄt amellett, hogy adott időben biztosĂ­tja a szĂźksĂŠges gĂĄzt.

– De szerződĂŠst mĂŠg nem Ă­rt alĂĄ.

– A fejlesztĂŠs mĂŠg nem ĂĄll itt. Azt szeretnĂŠnk elĂŠrni, hogy előĂĄlljon egy helyzet, amikor mĂĄr a rĂŠsztvevők lĂĄtjĂĄk az alagĂşt vagy ha Ăşgy tetszik, a cső vĂŠgĂŠt. De ez mĂĄr a rĂŠszt vevő cĂŠgek feladata lesz.

– Akkor vĂŠgĂźl is Ăśn kiktől ĂŠs milyen tĂ­pusĂş Ă­gĂŠrvĂŠnyeket vĂĄr?

– Nem nekem kell Ă­gĂŠrvĂŠnyeket adni. Azon dolgozom, hogy lĂŠtrejĂśhessenek a politikai feltĂŠtelei a technikai kĂŠrdĂŠsek vizsgĂĄlatĂĄnak. AzĂŠrt lobbiznĂŠk, hogy biztosĂ­tsanak gĂĄzt a Nabucco szĂĄmĂĄra. De az Ăźgynek megvannak a rĂŠszt vevő vĂĄllalatokra tartozĂł oldalai, amit meghagynĂŠk nekik.

– A hĂ­rek szerint ezekben az orszĂĄgokban főkĂŠnt OroszorszĂĄg kereskedelmi ellenlĂŠpĂŠsei miatt nemigen van szabad gĂĄzkĂ­nĂĄlat. Hogyan tudja ezt Ăśn vagy az EurĂłpai UniĂł ellensĂşlyozni?

– Az EurĂłpai UniĂł abbĂłl indul ki, hogy a Nabucco ĂŠs mĂĄs vezetĂŠkek kiegĂŠszĂ­tik egymĂĄst. Az orosz DĂŠli ĂĄramlat ĂŠs a Nabucco egyĂźtt a 2030-ra vĂĄrhatĂł uniĂłs keresletnĂśvekedĂŠsnek jĂł, ha a felĂŠt ki tudja elĂŠgĂ­teni.

– Nem pont erre cĂŠloztam, hanem hogy OroszorszĂĄg megveszi a Nabucco elől a tĂŠrsĂŠgbeli gĂĄzt. Tervez-e oroszorszĂĄgi tĂĄrgyalĂĄsokat?

– Az uniĂłval kĂśzĂśsen az a cĂŠlunk, hogy a lehetsĂŠges orszĂĄgok a NabuccĂłba is szĂĄllĂ­tsanak gĂĄzt. A DĂŠli ĂĄramlattal kapcsolatban nincsenek feladataim, mandĂĄtumom kizĂĄrĂłlag a NabuccĂłra vonatkozik. Az a kĂŠrdĂŠs mĂŠg tĂşl korai, hogy ennek kapcsĂĄn orosz partnerekkel szĂźksĂŠg lesz-e tĂĄrgyalĂĄsokra.

– Mi a vĂŠlemĂŠnye az EgyesĂźlt Államok ĂĄllĂĄspontjĂĄrĂłl, amely elvben barĂĄtja a NabuccĂłnak, ĂĄm IrĂĄn bekapcsolĂĄsĂĄt ellenzi?

– Az EgyesĂźlt Államok a Nabucco sikerĂŠben ĂŠrdekelt, amihez jelentős politikai tĂĄmogatĂĄst nyĂşjt. IrĂĄn valĂłban sĂşlyos geopolitikai kĂŠrdĂŠs, amiről a jĂśvőben mĂŠg bizonyosan sok szĂł lesz. Az első kĂśrben nem merĂźlt fel, hogy a NabuccĂłba irĂĄni gĂĄz ĂŠrkezzen. Ennek tĂśbbek kĂśzĂśtt IrĂĄnon belĂźli szervezeti okai is vannak. Jelenleg IrĂĄnnal szemben politikailag nemcsak az USA-nak, hanem az EU-nak is komoly fenntartĂĄsai vannak. BĂ­zom benne, hogy amikor IrĂĄn beszĂĄllĂ­tĂłkĂŠnt szĂłba kerĂźl, a kĂŠrdĂŠs mĂĄr mĂĄshogy is feltehető lesz.

– Mikor dőlhet el, hogy megvalĂłsul-e a Nabucco?

– JĂłs lennĂŠk, ha erre konkrĂŠt időpontot mondanĂŠk. Azon vagyok, hogy minĂŠl előbb, de mandĂĄtumomnak nincs hatĂĄrideje. Ez egy sokszereplős Ăźgy: egy ĂśtmilliĂĄrd eurĂłs befektetĂŠsről van szĂł, amelynek a kormĂĄnyok tĂĄmogatĂĄsa mellett Ăźzleti szempontbĂłl a sajĂĄt lĂĄbĂĄn kell megĂĄllnia.

– Milyen munkamegosztĂĄst tervez az EurĂłpai BizottsĂĄg NabuccóÊrt felelős megbĂ­zottjĂĄval, Van Aartsen Ăşrral?

– Magyar kĂśztisztviselő vagyok, Ă­gy a NabuccĂłval kapcsolatos magyar ĂŠrdekeket kĂŠpviselem. Ugyanakkor Van Aartsen Ăşr munkĂĄjĂĄnak segĂ­tĂŠse ĂŠrdekĂŠben sűrű egyeztetĂŠseket tartok szĂźksĂŠgesnek, ami vĂĄrhatĂł is.

Â