Tegnap a kĂźlĂźgyi bizottsĂĄgnak bemutatkozott Bayer MihĂĄly, az eurĂłpai Nabucco gĂĄzvezetĂŠkterv Ăşj magyar “utazĂł nagykĂśvete”. Mint megtudtuk, tevĂŠkenysĂŠgĂŠnek, Ăgy a terv megvalĂłsĂtĂĄsĂĄnak nincsenek szigorĂş cĂŠldĂĄtumai, ĂŠs vilĂĄgos kĂźlĂśnbsĂŠget lĂĄt a diplomĂĄcia ĂŠs a cĂŠgek feladatai kĂśzĂśtt – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
– Mik lennĂŠnek a feladatai a Nabucco utazĂł magyar nagykĂśvetekĂŠnt?
– A legfontosabb felgyorsĂtani a terv előkĂŠszĂźleteit. Tavaly MagyarorszĂĄgon a tĂŠmĂĄrĂłl nagyszabĂĄsĂş konferenciĂĄt tartottak, ĂŠs a kormĂĄny kidolgozott a rĂŠszt vevő ĂĄllamok szĂĄmĂĄra egy ĂĄllamkĂśzi szerződĂŠstervezetet. Ez bemutatja az ĂŠrintett cĂŠgek szĂĄmĂĄra a megtĂŠrĂźlĂŠs biztosĂtĂŠkait is. KinevezĂŠsem MagyarorszĂĄgnak azt a szĂĄndĂŠkĂĄt tĂźkrĂśzheti, hogy
a kormĂĄny aktĂvabban dolgozna egyĂźtt az ĂŠrdekeltekkel a fejlesztĂŠs lĂĄbra ĂĄllĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben.
– Mikor ĂrhatjĂĄk alĂĄ a kormĂĄnykĂśzi szerződĂŠst?
– FebruĂĄrban ĂĄtadtuk a partnereknek, akik tanulmĂĄnyozzĂĄk. Ilyennel foglalkozik az EurĂłpai BizottsĂĄg is. Ăgy gondolom, vĂŠlemĂŠnyĂźkre mĂŠg kicsit vĂĄrni kell. Az alĂĄĂrĂĄsra kimondott, rĂśvidĂtett hatĂĄridő nincs. Minden fĂŠl ĂŠrdeke, hogy ez mielőbb megtĂśrtĂŠnjen.
– Mi biztosĂtanĂĄ a megtĂŠrĂźlĂŠst?
– Elsősorban jogi garanciĂĄkrĂłl van szĂł. SzĂźksĂŠges, hogy a kormĂĄnyok segĂtsĂŠk a nyitott kĂŠrdĂŠsek tisztĂĄzĂĄsĂĄt. Hogy a politikai tĂĄmogatĂĄs is meglegyen egy olyan Ăźgy mĂśgĂśtt, amelynek jelentős geopolitikai, biztonsĂĄgi vonzatai vannak.
– HĂĄny Ăźtemben valĂłsulna meg a Nabucco ĂŠs mikor?
– TĂśbb Ăźtemben ĂŠrnĂŠ el a vĂŠgső, ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄsĂĄt. KorĂĄbban 2012-es ĂĄtadĂĄsrĂłl volt szĂł. MostanĂĄban mĂĄr 2013-2014-ről hallani. A kĂŠrdĂŠs nyitott: az elmĂşlt időszakban talĂĄn nem haladt elĂŠg gyorsan az előkĂŠszĂtő munka, Ăgy nem hiszem, hogy ma erre pontos vĂĄlaszt lehet adni. De nekem az Ăźgy kĂźl- ĂŠs gazdasĂĄgpolitikai, uniĂłs, mĂĄs partnerekre vonatkozĂł kĂŠrdĂŠseivel kell foglalkoznom. Hogy kiĂŠpĂźljenek a lehetsĂŠges beszĂĄllĂtĂł ĂĄllamokkal a megfelelő kapcsolatok. Hogy a munka honi egyeztetĂŠsĂŠhez hozzĂĄ tudjak jĂĄrulni.
– Mely orszĂĄgok ĂŠs milyen mennyisĂŠgben tudnĂĄnak beszĂĄllĂtani, ĂŠs ezek a tĂĄrgyalĂĄsok milyen fĂĄzisban vannak?
– Itt is van nĂŠmi bizonytalansĂĄg. SzĂĄmĂtĂĄsba jĂśhet AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, esetleg rĂŠszben KazahasztĂĄn. LehetsĂŠges szĂĄllĂtĂł IrĂĄn, Irak ĂŠs Egyiptom is. AzerbajdzsĂĄn mĂĄr egyĂŠrtelműen elkĂśtelezte magĂĄt amellett, hogy adott időben biztosĂtja a szĂźksĂŠges gĂĄzt.
– De szerződĂŠst mĂŠg nem Ărt alĂĄ.
– A fejlesztĂŠs mĂŠg nem ĂĄll itt. Azt szeretnĂŠnk elĂŠrni, hogy előĂĄlljon egy helyzet, amikor mĂĄr a rĂŠsztvevők lĂĄtjĂĄk az alagĂşt vagy ha Ăşgy tetszik, a cső vĂŠgĂŠt. De ez mĂĄr a rĂŠszt vevő cĂŠgek feladata lesz.
– Akkor vĂŠgĂźl is Ăśn kiktől ĂŠs milyen tĂpusĂş ĂgĂŠrvĂŠnyeket vĂĄr?
– Nem nekem kell ĂgĂŠrvĂŠnyeket adni. Azon dolgozom, hogy lĂŠtrejĂśhessenek a politikai feltĂŠtelei a technikai kĂŠrdĂŠsek vizsgĂĄlatĂĄnak. AzĂŠrt lobbiznĂŠk, hogy biztosĂtsanak gĂĄzt a Nabucco szĂĄmĂĄra. De az Ăźgynek megvannak a rĂŠszt vevő vĂĄllalatokra tartozĂł oldalai, amit meghagynĂŠk nekik.
– A hĂrek szerint ezekben az orszĂĄgokban főkĂŠnt OroszorszĂĄg kereskedelmi ellenlĂŠpĂŠsei miatt nemigen van szabad gĂĄzkĂnĂĄlat. Hogyan tudja ezt Ăśn vagy az EurĂłpai UniĂł ellensĂşlyozni?
– Az EurĂłpai UniĂł abbĂłl indul ki, hogy a Nabucco ĂŠs mĂĄs vezetĂŠkek kiegĂŠszĂtik egymĂĄst. Az orosz DĂŠli ĂĄramlat ĂŠs a Nabucco egyĂźtt a 2030-ra vĂĄrhatĂł uniĂłs keresletnĂśvekedĂŠsnek jĂł, ha a felĂŠt ki tudja elĂŠgĂteni.
– Nem pont erre cĂŠloztam, hanem hogy OroszorszĂĄg megveszi a Nabucco elől a tĂŠrsĂŠgbeli gĂĄzt. Tervez-e oroszorszĂĄgi tĂĄrgyalĂĄsokat?
– Az uniĂłval kĂśzĂśsen az a cĂŠlunk, hogy a lehetsĂŠges orszĂĄgok a NabuccĂłba is szĂĄllĂtsanak gĂĄzt. A DĂŠli ĂĄramlattal kapcsolatban nincsenek feladataim, mandĂĄtumom kizĂĄrĂłlag a NabuccĂłra vonatkozik. Az a kĂŠrdĂŠs mĂŠg tĂşl korai, hogy ennek kapcsĂĄn orosz partnerekkel szĂźksĂŠg lesz-e tĂĄrgyalĂĄsokra.
– Mi a vĂŠlemĂŠnye az EgyesĂźlt Ăllamok ĂĄllĂĄspontjĂĄrĂłl, amely elvben barĂĄtja a NabuccĂłnak, ĂĄm IrĂĄn bekapcsolĂĄsĂĄt ellenzi?
– Az EgyesĂźlt Ăllamok a Nabucco sikerĂŠben ĂŠrdekelt, amihez jelentős politikai tĂĄmogatĂĄst nyĂşjt. IrĂĄn valĂłban sĂşlyos geopolitikai kĂŠrdĂŠs, amiről a jĂśvőben mĂŠg bizonyosan sok szĂł lesz. Az első kĂśrben nem merĂźlt fel, hogy a NabuccĂłba irĂĄni gĂĄz ĂŠrkezzen. Ennek tĂśbbek kĂśzĂśtt IrĂĄnon belĂźli szervezeti okai is vannak. Jelenleg IrĂĄnnal szemben politikailag nemcsak az USA-nak, hanem az EU-nak is komoly fenntartĂĄsai vannak. BĂzom benne, hogy amikor IrĂĄn beszĂĄllĂtĂłkĂŠnt szĂłba kerĂźl, a kĂŠrdĂŠs mĂĄr mĂĄshogy is feltehető lesz.
– Mikor dőlhet el, hogy megvalĂłsul-e a Nabucco?
– JĂłs lennĂŠk, ha erre konkrĂŠt időpontot mondanĂŠk. Azon vagyok, hogy minĂŠl előbb, de mandĂĄtumomnak nincs hatĂĄrideje. Ez egy sokszereplős Ăźgy: egy ĂśtmilliĂĄrd eurĂłs befektetĂŠsről van szĂł, amelynek a kormĂĄnyok tĂĄmogatĂĄsa mellett Ăźzleti szempontbĂłl a sajĂĄt lĂĄbĂĄn kell megĂĄllnia.
– Milyen munkamegosztĂĄst tervez az EurĂłpai BizottsĂĄg NabuccóÊrt felelős megbĂzottjĂĄval, Van Aartsen Ăşrral?
– Magyar kĂśztisztviselő vagyok, Ăgy a NabuccĂłval kapcsolatos magyar ĂŠrdekeket kĂŠpviselem. Ugyanakkor Van Aartsen Ăşr munkĂĄjĂĄnak segĂtĂŠse ĂŠrdekĂŠben sűrű egyeztetĂŠseket tartok szĂźksĂŠgesnek, ami vĂĄrhatĂł is.
Â