Elkaptunk, illetve megkaptunk egy levelet. Ebben KĂłka JĂĄnos, az OrszĂĄggyűlĂŠs Nabucco BizottsĂĄgĂĄnak elnĂśke tegnap – az elmĂŠrgesedő orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄt kĂśvetően – levĂŠlben sĂźrgette a magyar politikusokat egysĂŠges fellĂŠpĂŠsre a Nabucco fĂśldgĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse mellett. A levelet eljuttattĂĄk az EurĂłpai Ăgyek BizottsĂĄgĂĄnak, valamint a KĂźlĂźgyi ĂŠs GazdasĂĄgi BizottsĂĄg elnĂśkeihez. Mi pedig kĂśzzĂŠtesszĂźk.
Tisztelt ElnĂśk Ăr!
Az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvita kapcsĂĄn kialakult helyzetben lĂĄthatjuk, milyen kĂśvetkezmĂŠnyekkel jĂĄr rĂŠgiĂłnk kritikus mĂŠrtĂŠkű kiszolgĂĄltatottsĂĄga az OroszorszĂĄgbĂłl ĂŠrkező fĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂĄsoknak. A Nabucco megĂŠpĂtĂŠse, a fĂśldgĂĄztranzit ĂŠs forrĂĄsaink diverzifikĂĄlĂĄsa mĂĄra rĂŠgiĂłnk legfontosabb energetikai ĂŠs biztonsĂĄgpolitikai feladatĂĄvĂĄ vĂĄlt. Ăgy vĂŠlem, minden egyes hĂłnap, amelyet az EurĂłpai UniĂł tovĂĄbbi tĂŠtlensĂŠggel tĂślt, meghosszabbĂtja rĂŠgiĂłnk fĂźggĂŠsĂŠt az orosz gĂĄzmonopĂłliumtĂłl, tovĂĄbbĂĄ sĂşlyosan veszĂŠlyezteti a magyar hĂĄztartĂĄsok ĂŠs vĂĄllalatok ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt.
Sokadszor ĂŠljĂźk meg ugyanazt a forgatĂłkĂśnyvet, ĂŠs ha nem lĂŠpĂźnk, a jĂśvőben sem szĂĄmĂthatunk mĂĄsra: OroszorszĂĄg sajĂĄt monopolhelyzetĂŠt mindig erőteljes politikai-gazdasĂĄgi ĂŠrdekĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsre, Ukrajna a tranzitorszĂĄg szerepĂŠt pedig alkudozĂĄsra prĂłbĂĄlja felhasznĂĄlni.
A Nabucco megvalĂłsĂtĂĄsa nem csupĂĄn energiapolitikai Ăźgy, hanem ennĂŠl jĂłval tĂśbb: ma ez a beruhĂĄzĂĄs tĂŠrsĂŠgĂźnk egyik legfontosabb biztonsĂĄgpolitikai projektje. Az EurĂłpai UniĂł mintegy hĂŠt ĂŠve tervezi a megvalĂłsĂtĂĄst, lĂŠnyegi előrelĂŠpĂŠs azonban a mai napig nagyon kevĂŠs tĂśrtĂŠnt. Azt is sajnĂĄlattal kell megĂĄllapĂtanunk, hogy Jozias van Aartsen EurĂłpai UniĂłs Nabucco-koordinĂĄtor bő egy ĂŠves tevĂŠkenysĂŠge alatt sem volt kĂŠpes ĂŠrdemi előrelĂŠpĂŠst elĂŠrni. MĂĄrpedig – mint azt a jelenlegi helyzet is mutatja – EurĂłpĂĄnak ĂŠs MagyarorszĂĄgnak tĂśbb erőfeszĂtĂŠsre ĂŠs azonnali eredmĂŠnyekre van szĂźksĂŠge.
Ăgy tűnik, hogy a projekt előmozdĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben a kezdemĂŠnyezĂŠst a Nabucco kapcsĂĄn elsődlegesen ĂŠrintett orszĂĄgoknak kell a kezĂźkbe venniĂźk. Az OrszĂĄggyűlĂŠs 2008 decemberĂŠben elfogadott hatĂĄrozata azt javasolta, hogy hozzuk lĂŠtre a NemzetkĂśzi Nabucco VĂŠdnĂśki TestĂźletet, amelybe az ĂŠrintett orszĂĄgok azonos szĂĄmĂş kĂŠpviselőt delegĂĄlnak. VĂŠlemĂŠnyem szerint kĂŠslekedĂŠs nĂŠlkĂźl meg kell kezdenĂźnk ennek a hatĂĄrozatnak a vĂŠgrehajtĂĄsĂĄt, ĂŠs ezzel pĂĄrhuzamosan BrĂźsszelben addig kell lobbiznunk a Nabucco ĂŠrdekĂŠben, amĂg az EU jĂłvĂĄ nem hagyja a gĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠnek finanszĂrozĂĄsĂĄt. Meg vagyok győződve arrĂłl, hogy az ĂŠpĂtkezĂŠs mihamarabbi megkezdĂŠse az EU, a tĂŠrsĂŠg ĂŠs MagyarorszĂĄg kĂśzĂśs ĂŠrdeke. HasonlĂłan fontosnak tartom azt is, hogy a munkĂĄlatokkal pĂĄrhuzamosan kĂŠszĂźljenek el azok a szerződĂŠsek, amelyeket a forrĂĄsorszĂĄgokkal kĂvĂĄnunk alĂĄĂrni.
AttĂłl tartok, hogy a jelenlegi tĂŠtlensĂŠg elhĂşzĂłdĂĄsa komoly kĂśvetkezmĂŠnyekkel jĂĄrhat. Ha a gĂĄzforrĂĄsok bizonytalansĂĄgĂĄra hivatkozva nem kezdődik meg a Nabucco ĂŠpĂtĂŠse, akkor a megvĂĄsĂĄrolhatĂł fĂśldgĂĄz-kapacitĂĄsokat illetően tovĂĄbbra sem tudunk majd ĂŠrdemi tĂĄrgyalĂĄsokba bocsĂĄtkozni AzerbajdzsĂĄnnal, TĂźrkmenisztĂĄnnal, valamint a tĂŠrsĂŠg jĂśvőbeli ellĂĄtĂĄsĂĄban potenciĂĄlisan jelentős szerepet jĂĄtszĂł Egyiptommal, illetve Irakkal.
OroszorszĂĄg ĂŠs KĂna ekĂśzben sorra vĂĄsĂĄroljĂĄk fel a ma mĂŠg elĂŠrhető forrĂĄsokat.
EzĂŠrt tisztelettel arra kĂŠrem Ănt, hogy lĂŠpjĂźnk fel kĂśzĂśsen a Nabucco vezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠnek megkezdĂŠse ĂŠrdekĂŠben. BizonyĂĄra egyetĂŠrtĂźnk abban, hogy a 2009. januĂĄr 26-27-ĂŠn Budapesten megrendezendő Nabucco konferencia csak akkor lehet sikeres, ha a szokĂĄsos diplomĂĄciai aktusokon tĂşlmutatĂł, kĂŠzzelfoghatĂł eredmĂŠny, konkrĂŠt előrelĂŠpĂŠs is szĂźletik a felek kĂśzĂśtt. A konferenciĂĄn kĂŠpviselendő nemzeti ĂŠrdekek megvitatĂĄsĂĄra, illetve ĂĄllĂĄspontunk egyeztetĂŠsĂŠnek ĂŠrdekĂŠben 2008. januĂĄr 22-ĂŠn 14 ĂłrĂĄra ĂśsszehĂvom az OrszĂĄggyűlĂŠs Nabucco BizottsĂĄgĂĄnak ĂźlĂŠsĂŠt, ahovĂĄ ezĂşton Ănt is tisztelettel meghĂvom.
ĂdvĂśzlettel:
KĂłka JĂĄnos, s.k.
elnĂśk
Â
Kóka levelét megírta – eljött a Nabucco ideje
Elkaptunk, illetve megkaptunk egy levelet. Ebben KĂłka JĂĄnos, az OrszĂĄggyűlĂŠs Nabucco BizottsĂĄgĂĄnak elnĂśke tegnap – az elmĂŠrgesedő orosz-ukrĂĄn gĂĄzvitĂĄt kĂśvetően – levĂŠlben sĂźrgette a magyar politikusokat egysĂŠges fellĂŠpĂŠsre a Nabucco fĂśldgĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠse mellett. A levelet eljuttattĂĄk az EurĂłpai Ăgyek BizottsĂĄgĂĄnak, valamint a KĂźlĂźgyi ĂŠs GazdasĂĄgi BizottsĂĄg elnĂśkeihez. Mi pedig kĂśzzĂŠtesszĂźk.
Tisztelt ElnĂśk Ăr!
Az orosz-ukrĂĄn gĂĄzvita kapcsĂĄn kialakult helyzetben lĂĄthatjuk, milyen kĂśvetkezmĂŠnyekkel jĂĄr rĂŠgiĂłnk kritikus mĂŠrtĂŠkű kiszolgĂĄltatottsĂĄga az OroszorszĂĄgbĂłl ĂŠrkező fĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂĄsoknak. A Nabucco megĂŠpĂtĂŠse, a fĂśldgĂĄztranzit ĂŠs forrĂĄsaink diverzifikĂĄlĂĄsa mĂĄra rĂŠgiĂłnk legfontosabb energetikai ĂŠs biztonsĂĄgpolitikai feladatĂĄvĂĄ vĂĄlt. Ăgy vĂŠlem, minden egyes hĂłnap, amelyet az EurĂłpai UniĂł tovĂĄbbi tĂŠtlensĂŠggel tĂślt, meghosszabbĂtja rĂŠgiĂłnk fĂźggĂŠsĂŠt az orosz gĂĄzmonopĂłliumtĂłl, tovĂĄbbĂĄ sĂşlyosan veszĂŠlyezteti a magyar hĂĄztartĂĄsok ĂŠs vĂĄllalatok ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄgĂĄt.
Sokadszor ĂŠljĂźk meg ugyanazt a forgatĂłkĂśnyvet, ĂŠs ha nem lĂŠpĂźnk, a jĂśvőben sem szĂĄmĂthatunk mĂĄsra: OroszorszĂĄg sajĂĄt monopolhelyzetĂŠt mindig erőteljes politikai-gazdasĂĄgi ĂŠrdekĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsre, Ukrajna a tranzitorszĂĄg szerepĂŠt pedig alkudozĂĄsra prĂłbĂĄlja felhasznĂĄlni.
A Nabucco megvalĂłsĂtĂĄsa nem csupĂĄn energiapolitikai Ăźgy, hanem ennĂŠl jĂłval tĂśbb: ma ez a beruhĂĄzĂĄs tĂŠrsĂŠgĂźnk egyik legfontosabb biztonsĂĄgpolitikai projektje. Az EurĂłpai UniĂł mintegy hĂŠt ĂŠve tervezi a megvalĂłsĂtĂĄst, lĂŠnyegi előrelĂŠpĂŠs azonban a mai napig nagyon kevĂŠs tĂśrtĂŠnt. Azt is sajnĂĄlattal kell megĂĄllapĂtanunk, hogy Jozias van Aartsen EurĂłpai UniĂłs Nabucco-koordinĂĄtor bő egy ĂŠves tevĂŠkenysĂŠge alatt sem volt kĂŠpes ĂŠrdemi előrelĂŠpĂŠst elĂŠrni. MĂĄrpedig – mint azt a jelenlegi helyzet is mutatja – EurĂłpĂĄnak ĂŠs MagyarorszĂĄgnak tĂśbb erőfeszĂtĂŠsre ĂŠs azonnali eredmĂŠnyekre van szĂźksĂŠge.
Ăgy tűnik, hogy a projekt előmozdĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben a kezdemĂŠnyezĂŠst a Nabucco kapcsĂĄn elsődlegesen ĂŠrintett orszĂĄgoknak kell a kezĂźkbe venniĂźk. Az OrszĂĄggyűlĂŠs 2008 decemberĂŠben elfogadott hatĂĄrozata azt javasolta, hogy hozzuk lĂŠtre a NemzetkĂśzi Nabucco VĂŠdnĂśki TestĂźletet, amelybe az ĂŠrintett orszĂĄgok azonos szĂĄmĂş kĂŠpviselőt delegĂĄlnak. VĂŠlemĂŠnyem szerint kĂŠslekedĂŠs nĂŠlkĂźl meg kell kezdenĂźnk ennek a hatĂĄrozatnak a vĂŠgrehajtĂĄsĂĄt, ĂŠs ezzel pĂĄrhuzamosan BrĂźsszelben addig kell lobbiznunk a Nabucco ĂŠrdekĂŠben, amĂg az EU jĂłvĂĄ nem hagyja a gĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠnek finanszĂrozĂĄsĂĄt. Meg vagyok győződve arrĂłl, hogy az ĂŠpĂtkezĂŠs mihamarabbi megkezdĂŠse az EU, a tĂŠrsĂŠg ĂŠs MagyarorszĂĄg kĂśzĂśs ĂŠrdeke. HasonlĂłan fontosnak tartom azt is, hogy a munkĂĄlatokkal pĂĄrhuzamosan kĂŠszĂźljenek el azok a szerződĂŠsek, amelyeket a forrĂĄsorszĂĄgokkal kĂvĂĄnunk alĂĄĂrni.
AttĂłl tartok, hogy a jelenlegi tĂŠtlensĂŠg elhĂşzĂłdĂĄsa komoly kĂśvetkezmĂŠnyekkel jĂĄrhat. Ha a gĂĄzforrĂĄsok bizonytalansĂĄgĂĄra hivatkozva nem kezdődik meg a Nabucco ĂŠpĂtĂŠse, akkor a megvĂĄsĂĄrolhatĂł fĂśldgĂĄz-kapacitĂĄsokat illetően tovĂĄbbra sem tudunk majd ĂŠrdemi tĂĄrgyalĂĄsokba bocsĂĄtkozni AzerbajdzsĂĄnnal, TĂźrkmenisztĂĄnnal, valamint a tĂŠrsĂŠg jĂśvőbeli ellĂĄtĂĄsĂĄban potenciĂĄlisan jelentős szerepet jĂĄtszĂł Egyiptommal, illetve Irakkal.
OroszorszĂĄg ĂŠs KĂna ekĂśzben sorra vĂĄsĂĄroljĂĄk fel a ma mĂŠg elĂŠrhető forrĂĄsokat.
EzĂŠrt tisztelettel arra kĂŠrem Ănt, hogy lĂŠpjĂźnk fel kĂśzĂśsen a Nabucco vezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠnek megkezdĂŠse ĂŠrdekĂŠben. BizonyĂĄra egyetĂŠrtĂźnk abban, hogy a 2009. januĂĄr 26-27-ĂŠn Budapesten megrendezendő Nabucco konferencia csak akkor lehet sikeres, ha a szokĂĄsos diplomĂĄciai aktusokon tĂşlmutatĂł, kĂŠzzelfoghatĂł eredmĂŠny, konkrĂŠt előrelĂŠpĂŠs is szĂźletik a felek kĂśzĂśtt. A konferenciĂĄn kĂŠpviselendő nemzeti ĂŠrdekek megvitatĂĄsĂĄra, illetve ĂĄllĂĄspontunk egyeztetĂŠsĂŠnek ĂŠrdekĂŠben 2008. januĂĄr 22-ĂŠn 14 ĂłrĂĄra ĂśsszehĂvom az OrszĂĄggyűlĂŠs Nabucco BizottsĂĄgĂĄnak ĂźlĂŠsĂŠt, ahovĂĄ ezĂşton Ănt is tisztelettel meghĂvom.
ĂdvĂśzlettel:
KĂłka JĂĄnos, s.k.
elnĂśk
Â