Alig volt napsugĂĄr, mĂŠgis fĂŠnyes diadalt aratott a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata az idei nemzetkĂśzi takarĂŠkossĂĄgi versenyen – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
A sors nem volt tĂşlsĂĄgosan kegyes hozzĂĄjuk. SolarcellĂĄs autĂłjukhoz tĂśbbnyire hiĂĄnyzott az Ăźzemanyag, a napsĂźtĂŠs. A dĂŠl-franciaorszĂĄgi Nogaro időjĂĄrĂĄsĂĄt a mĂşlt hĂŠten ĂŠppen egy hullĂĄmzĂł frontrendszer alakĂtotta, szinte fĂŠlĂłrĂĄnkĂŠnt vĂĄltotta egymĂĄst a szakadĂł eső ĂŠs a szikrĂĄzĂł napsĂźtĂŠs. A szervezők az időjĂłsokra hallgatva ide-oda tologattĂĄk a futamok kezdĂŠsi idejĂŠt, de mĂŠg vĂŠletlenĂźl se sikerĂźlt eltalĂĄlniuk a megfelelő időpontot.
Mindezek ellenĂŠre előszĂśr indult, ĂŠs mindjĂĄrt meg is nyerte a napfĂŠnnyel hajtott vĂĄrosi autĂłk kategĂłriĂĄjĂĄnak dĂjĂĄt a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata a mĂĄjus 22. ĂŠs 24. kĂśzĂśtt megrendezett Shell Eco-maraton versenyen. Pedig hĂĄromszor is Ăşgy jĂĄrt a magyar csapat, hogy nĂŠhĂĄny kĂśr megtĂŠtele utĂĄn elbĂşjt a nap, az autĂł lelassult, ĂŠs nem tudtĂĄk a megadott idő alatt teljesĂteni a versenypĂĄlyĂĄn a 14 kĂśrt, az Ăśsszesen 22,68 kilomĂŠteres tĂĄvot. A megadott 54 perc alatt vĂŠgĂźl 12 kĂśrt sikerĂźlt megtenniĂźk, mĂg versenytĂĄrsaik ennek a felĂŠt sem tudtĂĄk teljesĂteni, ezĂŠrt a zsűri Ăşgy dĂśntĂśtt, hogy kiadja nekik az első dĂjat. Sokkal nagyobb mezőnyben, a belső ĂŠgĂŠsű motorokkal hajtott prototĂpusok kategĂłriĂĄjĂĄban indult a Budapesti Műszaki főiskola csapata. A szĂĄz versenyző kĂśzĂśtt a 89. helyre futottak be, amivel teljesĂtettĂŠk azt a cĂŠlt, amiĂŠrt indultak, a tisztes helytĂĄllĂĄst. Pedig nekik sem igazĂĄn kedvezett a szerencse. A 36 kĂśbcentis fűkaszamotorral hajtott jĂĄrgĂĄnyukban előszĂśr egy lĂĄnc szakadt el, ezt mĂŠg kĂśnnyedĂŠn meg tudtĂĄk reparĂĄlni. De a tengelytĂśrĂŠs mĂĄr komolyabb problĂŠmĂĄk elĂŠ ĂĄllĂtotta őket. ElőszĂśr arra gondoltak, hogy a bogrĂĄcsĂĄllvĂĄny lĂĄbĂĄbĂłl pĂłtoljĂĄk a hiĂĄnyt, ez viszont azzal a sĂşlyos hĂĄtrĂĄnnyal jĂĄrt volna, hogy nem tudnak vacsorĂĄt főzni. VĂzvezetĂŠkcsővel pĂłtoltĂĄk az alkatrĂŠszt. Az egĂŠsz hĂŠt hĂłnapos felkĂŠszĂźlĂŠsĂźk egyik legnagyobb kihĂvĂĄsa volt, amikor kĂŠzzel-lĂĄbbal elmagyarĂĄztĂĄk a csak franciĂĄul tudĂł boltosnak, hogy pontosan milyen csőre volna szĂźksĂŠgĂźk.
InnovĂĄciĂł ĂŠs talĂĄlĂŠkonysĂĄg, ezek a jelszavai az energiatakarĂŠkos autĂłk ĂŠvente megrendezett versenyĂŠnek. Az egyetemistĂĄkbĂłl, főiskolĂĄsokbĂłl ĂĄllĂł csapatok az első csavartĂłl az utolsĂłig maguk tervezik ĂŠs ĂŠpĂtik fel az autĂłikat kereskedelmi forgalomban kaphatĂł alkatrĂŠszekből. Mindez azzal van sĂşlyosbĂtva, hogy a szponzorokat is maguknak kell megtalĂĄlniuk. A mezőnyben akadt olyan autĂł is, aminek egyetlen kereke 10 ezer eurĂłt kĂłstĂĄlt. TermĂŠszetesen a magyarok ennĂŠl jĂłval takarĂŠkosabban ĂŠpĂtkeztek, a budapestiek autĂłja pĂŠldĂĄul tĂśbbnyire fűnyĂrĂł-, ĂŠs kerĂŠkpĂĄralkatrĂŠszekből ĂĄllt Ăśssze. Ăgy aztĂĄn sikerĂźlt mindĂśssze 400 ezer forint kĂśltsĂŠgből kihozniuk a jĂĄrművet, nem szĂĄmĂtva az egyetem ĂŠs a szponzorok pĂŠnzben nem kifejezhető segĂtsĂŠgĂŠt. A győriek autĂłja is nagyjĂĄbĂłl ugyanenynyibe kerĂźlt. A magyarok előszĂśr indultak ugyan a versenyen, de az eco-marathon 24 ĂŠves tĂśrtĂŠnete fantasztikus rekordokkal bĂźszkĂŠlkedhet.
Az egyetemistĂĄk ĂŠvről ĂŠvre tĂśkĂŠletesebb autĂłkkal ĂĄllnak rajthoz. A franciaorszĂĄgi LycĂŠe La Joliverie csapatĂĄnak prototĂpusa 2004-ben, a belső ĂŠgĂŠsű motorok versenyĂŠben egy liter benzinnek megfelelő energiĂĄval 3410 kilomĂŠteres rekordot ĂĄllĂtott fel. Egy ĂŠvvel kĂŠsőbb a svĂĄjci ETH ZĂźrich csapatĂĄnak hidrogĂŠnmeghajtĂĄsĂş prototĂpusa pedig 3836 kilomĂŠter megtĂŠtelĂŠre volt kĂŠpes. Ez azt jelenti, hogy egyliternyi benzinnel hosszĂĄban keresztĂźl lehetne menni szinte egĂŠsz EurĂłpĂĄn. Persze csak elmĂŠletben. Gyakorlatilag ezek a jĂĄrművek roppant kĂŠnyelmetlenek, egy magamfajta pocakos mĂĄr eleve bele se fĂŠrne. MĂŠg a sovĂĄnyabb kollĂŠgĂĄk is, akik kiprĂłbĂĄltĂĄk, a mĂĄsfĂŠl kilomĂŠteres kĂśr megtĂŠtele utĂĄn is nagy megkĂśnnyebbĂźlĂŠssel szĂĄlltak ki az egyĂŠbkĂŠnt a normĂĄlisnĂĄl sokkal tĂĄgasabbra ĂŠpĂźlt tesztautĂłbĂłl.
Az idei versenyen 22 orszĂĄg 206 csapata indult. KĂŠt Ăşjabb rekord is szĂźletett. A vĂĄrosi kategĂłriĂĄban a versenyt a De Haagse Hogeschool holland csapat hidrogĂŠnhajtĂĄsĂş jĂĄrműve nyerte 848 km/l-rel. A belső ĂŠgĂŠsű motoroknĂĄl a svĂŠdorszĂĄgi Lulea-i Műszaki Egyetem etanolhajtĂĄsĂş autĂłja nyerte el a klĂmavĂĄltozĂĄsi dĂjat mindĂśssze 6,15 g/km-nyi szĂŠn-dioxid-kibocsĂĄtĂĄssal: ez 26-szor kevesebb, mint egy ĂĄtlagos vĂĄrosi szemĂŠlyautĂł emissziĂłja.
Ăs vĂŠgĂźl a SzĂŠchenyi IstvĂĄn Egyetem KĂśzĂşti ĂŠs VasĂşti JĂĄrművek TanszĂŠkĂŠnek győztes csapata: CzeglĂŠdi DĂĄvid, Deres ĂdĂĄm, GyĂśmbĂŠr IstvĂĄn, Homlok PĂŠter, Pados PĂŠter, PĂłcs Ervin, Pup DĂĄniel, MolnĂĄr IstvĂĄn. TanĂĄrok: Lőrincz IllĂŠs, Szauter Ferenc, SzĂŠnĂĄsy IstvĂĄn, dr. Varga ZoltĂĄn.
Â
Egy liter benzinnel, keresztül Európán
Alig volt napsugĂĄr, mĂŠgis fĂŠnyes diadalt aratott a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata az idei nemzetkĂśzi takarĂŠkossĂĄgi versenyen – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
A sors nem volt tĂşlsĂĄgosan kegyes hozzĂĄjuk. SolarcellĂĄs autĂłjukhoz tĂśbbnyire hiĂĄnyzott az Ăźzemanyag, a napsĂźtĂŠs. A dĂŠl-franciaorszĂĄgi Nogaro időjĂĄrĂĄsĂĄt a mĂşlt hĂŠten ĂŠppen egy hullĂĄmzĂł frontrendszer alakĂtotta, szinte fĂŠlĂłrĂĄnkĂŠnt vĂĄltotta egymĂĄst a szakadĂł eső ĂŠs a szikrĂĄzĂł napsĂźtĂŠs. A szervezők az időjĂłsokra hallgatva ide-oda tologattĂĄk a futamok kezdĂŠsi idejĂŠt, de mĂŠg vĂŠletlenĂźl se sikerĂźlt eltalĂĄlniuk a megfelelő időpontot.
Mindezek ellenĂŠre előszĂśr indult, ĂŠs mindjĂĄrt meg is nyerte a napfĂŠnnyel hajtott vĂĄrosi autĂłk kategĂłriĂĄjĂĄnak dĂjĂĄt a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata a mĂĄjus 22. ĂŠs 24. kĂśzĂśtt megrendezett Shell Eco-maraton versenyen. Pedig hĂĄromszor is Ăşgy jĂĄrt a magyar csapat, hogy nĂŠhĂĄny kĂśr megtĂŠtele utĂĄn elbĂşjt a nap, az autĂł lelassult, ĂŠs nem tudtĂĄk a megadott idő alatt teljesĂteni a versenypĂĄlyĂĄn a 14 kĂśrt, az Ăśsszesen 22,68 kilomĂŠteres tĂĄvot. A megadott 54 perc alatt vĂŠgĂźl 12 kĂśrt sikerĂźlt megtenniĂźk, mĂg versenytĂĄrsaik ennek a felĂŠt sem tudtĂĄk teljesĂteni, ezĂŠrt a zsűri Ăşgy dĂśntĂśtt, hogy kiadja nekik az első dĂjat. Sokkal nagyobb mezőnyben, a belső ĂŠgĂŠsű motorokkal hajtott prototĂpusok kategĂłriĂĄjĂĄban indult a Budapesti Műszaki főiskola csapata. A szĂĄz versenyző kĂśzĂśtt a 89. helyre futottak be, amivel teljesĂtettĂŠk azt a cĂŠlt, amiĂŠrt indultak, a tisztes helytĂĄllĂĄst. Pedig nekik sem igazĂĄn kedvezett a szerencse. A 36 kĂśbcentis fűkaszamotorral hajtott jĂĄrgĂĄnyukban előszĂśr egy lĂĄnc szakadt el, ezt mĂŠg kĂśnnyedĂŠn meg tudtĂĄk reparĂĄlni. De a tengelytĂśrĂŠs mĂĄr komolyabb problĂŠmĂĄk elĂŠ ĂĄllĂtotta őket. ElőszĂśr arra gondoltak, hogy a bogrĂĄcsĂĄllvĂĄny lĂĄbĂĄbĂłl pĂłtoljĂĄk a hiĂĄnyt, ez viszont azzal a sĂşlyos hĂĄtrĂĄnnyal jĂĄrt volna, hogy nem tudnak vacsorĂĄt főzni. VĂzvezetĂŠkcsővel pĂłtoltĂĄk az alkatrĂŠszt. Az egĂŠsz hĂŠt hĂłnapos felkĂŠszĂźlĂŠsĂźk egyik legnagyobb kihĂvĂĄsa volt, amikor kĂŠzzel-lĂĄbbal elmagyarĂĄztĂĄk a csak franciĂĄul tudĂł boltosnak, hogy pontosan milyen csőre volna szĂźksĂŠgĂźk.
InnovĂĄciĂł ĂŠs talĂĄlĂŠkonysĂĄg, ezek a jelszavai az energiatakarĂŠkos autĂłk ĂŠvente megrendezett versenyĂŠnek. Az egyetemistĂĄkbĂłl, főiskolĂĄsokbĂłl ĂĄllĂł csapatok az első csavartĂłl az utolsĂłig maguk tervezik ĂŠs ĂŠpĂtik fel az autĂłikat kereskedelmi forgalomban kaphatĂł alkatrĂŠszekből. Mindez azzal van sĂşlyosbĂtva, hogy a szponzorokat is maguknak kell megtalĂĄlniuk. A mezőnyben akadt olyan autĂł is, aminek egyetlen kereke 10 ezer eurĂłt kĂłstĂĄlt. TermĂŠszetesen a magyarok ennĂŠl jĂłval takarĂŠkosabban ĂŠpĂtkeztek, a budapestiek autĂłja pĂŠldĂĄul tĂśbbnyire fűnyĂrĂł-, ĂŠs kerĂŠkpĂĄralkatrĂŠszekből ĂĄllt Ăśssze. Ăgy aztĂĄn sikerĂźlt mindĂśssze 400 ezer forint kĂśltsĂŠgből kihozniuk a jĂĄrművet, nem szĂĄmĂtva az egyetem ĂŠs a szponzorok pĂŠnzben nem kifejezhető segĂtsĂŠgĂŠt. A győriek autĂłja is nagyjĂĄbĂłl ugyanenynyibe kerĂźlt. A magyarok előszĂśr indultak ugyan a versenyen, de az eco-marathon 24 ĂŠves tĂśrtĂŠnete fantasztikus rekordokkal bĂźszkĂŠlkedhet.
Az egyetemistĂĄk ĂŠvről ĂŠvre tĂśkĂŠletesebb autĂłkkal ĂĄllnak rajthoz. A franciaorszĂĄgi LycĂŠe La Joliverie csapatĂĄnak prototĂpusa 2004-ben, a belső ĂŠgĂŠsű motorok versenyĂŠben egy liter benzinnek megfelelő energiĂĄval 3410 kilomĂŠteres rekordot ĂĄllĂtott fel. Egy ĂŠvvel kĂŠsőbb a svĂĄjci ETH ZĂźrich csapatĂĄnak hidrogĂŠnmeghajtĂĄsĂş prototĂpusa pedig 3836 kilomĂŠter megtĂŠtelĂŠre volt kĂŠpes. Ez azt jelenti, hogy egyliternyi benzinnel hosszĂĄban keresztĂźl lehetne menni szinte egĂŠsz EurĂłpĂĄn. Persze csak elmĂŠletben. Gyakorlatilag ezek a jĂĄrművek roppant kĂŠnyelmetlenek, egy magamfajta pocakos mĂĄr eleve bele se fĂŠrne. MĂŠg a sovĂĄnyabb kollĂŠgĂĄk is, akik kiprĂłbĂĄltĂĄk, a mĂĄsfĂŠl kilomĂŠteres kĂśr megtĂŠtele utĂĄn is nagy megkĂśnnyebbĂźlĂŠssel szĂĄlltak ki az egyĂŠbkĂŠnt a normĂĄlisnĂĄl sokkal tĂĄgasabbra ĂŠpĂźlt tesztautĂłbĂłl.
Az idei versenyen 22 orszĂĄg 206 csapata indult. KĂŠt Ăşjabb rekord is szĂźletett. A vĂĄrosi kategĂłriĂĄban a versenyt a De Haagse Hogeschool holland csapat hidrogĂŠnhajtĂĄsĂş jĂĄrműve nyerte 848 km/l-rel. A belső ĂŠgĂŠsű motoroknĂĄl a svĂŠdorszĂĄgi Lulea-i Műszaki Egyetem etanolhajtĂĄsĂş autĂłja nyerte el a klĂmavĂĄltozĂĄsi dĂjat mindĂśssze 6,15 g/km-nyi szĂŠn-dioxid-kibocsĂĄtĂĄssal: ez 26-szor kevesebb, mint egy ĂĄtlagos vĂĄrosi szemĂŠlyautĂł emissziĂłja.
Ăs vĂŠgĂźl a SzĂŠchenyi IstvĂĄn Egyetem KĂśzĂşti ĂŠs VasĂşti JĂĄrművek TanszĂŠkĂŠnek győztes csapata: CzeglĂŠdi DĂĄvid, Deres ĂdĂĄm, GyĂśmbĂŠr IstvĂĄn, Homlok PĂŠter, Pados PĂŠter, PĂłcs Ervin, Pup DĂĄniel, MolnĂĄr IstvĂĄn. TanĂĄrok: Lőrincz IllĂŠs, Szauter Ferenc, SzĂŠnĂĄsy IstvĂĄn, dr. Varga ZoltĂĄn.
Â