close
Egy liter benzinnel, keresztül Európán
Egyéb - Megújuló

Egy liter benzinnel, keresztül Európán

Alig volt napsugĂĄr, mĂŠgis fĂŠnyes diadalt aratott a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata az idei nemzetkĂśzi takarĂŠkossĂĄgi versenyen – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

A sors nem volt tĂşlsĂĄgosan kegyes hozzĂĄjuk. SolarcellĂĄs autĂłjukhoz tĂśbbnyire hiĂĄnyzott az Ăźzemanyag, a napsĂźtĂŠs. A dĂŠl-franciaorszĂĄgi Nogaro időjĂĄrĂĄsĂĄt a mĂşlt hĂŠten ĂŠppen egy hullĂĄmzĂł frontrendszer alakĂ­totta, szinte fĂŠlĂłrĂĄnkĂŠnt vĂĄltotta egymĂĄst a szakadĂł eső ĂŠs a szikrĂĄzĂł napsĂźtĂŠs. A szervezők az időjĂłsokra hallgatva ide-oda tologattĂĄk a futamok kezdĂŠsi idejĂŠt, de mĂŠg vĂŠletlenĂźl se sikerĂźlt eltalĂĄlniuk a megfelelő időpontot.

Mindezek ellenĂŠre előszĂśr indult, ĂŠs mindjĂĄrt meg is nyerte a napfĂŠnnyel hajtott vĂĄrosi autĂłk kategĂłriĂĄjĂĄnak dĂ­jĂĄt a győri SzĂŠchenyi IstvĂĄn egyetem diĂĄkcsapata a mĂĄjus 22. ĂŠs 24. kĂśzĂśtt megrendezett Shell Eco-maraton versenyen. Pedig hĂĄromszor is Ăşgy jĂĄrt a magyar csapat, hogy nĂŠhĂĄny kĂśr megtĂŠtele utĂĄn elbĂşjt a nap, az autĂł lelassult, ĂŠs nem tudtĂĄk a megadott idő alatt teljesĂ­teni a versenypĂĄlyĂĄn a 14 kĂśrt, az Ăśsszesen 22,68 kilomĂŠteres tĂĄvot. A megadott 54 perc alatt vĂŠgĂźl 12 kĂśrt sikerĂźlt megtenniĂźk, mĂ­g versenytĂĄrsaik ennek a felĂŠt sem tudtĂĄk teljesĂ­teni, ezĂŠrt a zsűri Ăşgy dĂśntĂśtt, hogy kiadja nekik az első dĂ­jat. Sokkal nagyobb mezőnyben, a belső ĂŠgĂŠsű motorokkal hajtott prototĂ­pusok kategĂłriĂĄjĂĄban indult a Budapesti Műszaki főiskola csapata. A szĂĄz versenyző kĂśzĂśtt a 89. helyre futottak be, amivel teljesĂ­tettĂŠk azt a cĂŠlt, amiĂŠrt indultak, a tisztes helytĂĄllĂĄst. Pedig nekik sem igazĂĄn kedvezett a szerencse. A 36 kĂśbcentis fűkaszamotorral hajtott jĂĄrgĂĄnyukban előszĂśr egy lĂĄnc szakadt el, ezt mĂŠg kĂśnnyedĂŠn meg tudtĂĄk reparĂĄlni. De a tengelytĂśrĂŠs mĂĄr komolyabb problĂŠmĂĄk elĂŠ ĂĄllĂ­totta őket. ElőszĂśr arra gondoltak, hogy a bogrĂĄcsĂĄllvĂĄny lĂĄbĂĄbĂłl pĂłtoljĂĄk a hiĂĄnyt, ez viszont azzal a sĂşlyos hĂĄtrĂĄnnyal jĂĄrt volna, hogy nem tudnak vacsorĂĄt főzni. VĂ­zvezetĂŠkcsővel pĂłtoltĂĄk az alkatrĂŠszt. Az egĂŠsz hĂŠt hĂłnapos felkĂŠszĂźlĂŠsĂźk egyik legnagyobb kihĂ­vĂĄsa volt, amikor kĂŠzzel-lĂĄbbal elmagyarĂĄztĂĄk a csak franciĂĄul tudĂł boltosnak, hogy pontosan milyen csőre volna szĂźksĂŠgĂźk.

InnovĂĄciĂł ĂŠs talĂĄlĂŠkonysĂĄg, ezek a jelszavai az energiatakarĂŠkos autĂłk ĂŠvente megrendezett versenyĂŠnek. Az egyetemistĂĄkbĂłl, főiskolĂĄsokbĂłl ĂĄllĂł csapatok az első csavartĂłl az utolsĂłig maguk tervezik ĂŠs ĂŠpĂ­tik fel az autĂłikat kereskedelmi forgalomban kaphatĂł alkatrĂŠszekből. Mindez azzal van sĂşlyosbĂ­tva, hogy a szponzorokat is maguknak kell megtalĂĄlniuk. A mezőnyben akadt olyan autĂł is, aminek egyetlen kereke 10 ezer eurĂłt kĂłstĂĄlt. TermĂŠszetesen a magyarok ennĂŠl jĂłval takarĂŠkosabban ĂŠpĂ­tkeztek, a budapestiek autĂłja pĂŠldĂĄul tĂśbbnyire fűnyĂ­rĂł-, ĂŠs kerĂŠkpĂĄralkatrĂŠszekből ĂĄllt Ăśssze. Így aztĂĄn sikerĂźlt mindĂśssze 400 ezer forint kĂśltsĂŠgből kihozniuk a jĂĄrművet, nem szĂĄmĂ­tva az egyetem ĂŠs a szponzorok pĂŠnzben nem kifejezhető segĂ­tsĂŠgĂŠt. A győriek autĂłja is nagyjĂĄbĂłl ugyanenynyibe kerĂźlt. A magyarok előszĂśr indultak ugyan a versenyen, de az eco-marathon 24 ĂŠves tĂśrtĂŠnete fantasztikus rekordokkal bĂźszkĂŠlkedhet.

Az egyetemistĂĄk ĂŠvről ĂŠvre tĂśkĂŠletesebb autĂłkkal ĂĄllnak rajthoz. A franciaorszĂĄgi LycĂŠe La Joliverie csapatĂĄnak prototĂ­pusa 2004-ben, a belső ĂŠgĂŠsű motorok versenyĂŠben egy liter benzinnek megfelelő energiĂĄval 3410 kilomĂŠteres rekordot ĂĄllĂ­tott fel. Egy ĂŠvvel kĂŠsőbb a svĂĄjci ETH ZĂźrich csapatĂĄnak hidrogĂŠnmeghajtĂĄsĂş prototĂ­pusa pedig 3836 kilomĂŠter megtĂŠtelĂŠre volt kĂŠpes. Ez azt jelenti, hogy egyliternyi benzinnel hosszĂĄban keresztĂźl lehetne menni szinte egĂŠsz EurĂłpĂĄn. Persze csak elmĂŠletben. Gyakorlatilag ezek a jĂĄrművek roppant kĂŠnyelmetlenek, egy magamfajta pocakos mĂĄr eleve bele se fĂŠrne. MĂŠg a sovĂĄnyabb kollĂŠgĂĄk is, akik kiprĂłbĂĄltĂĄk, a mĂĄsfĂŠl kilomĂŠteres kĂśr megtĂŠtele utĂĄn is nagy megkĂśnnyebbĂźlĂŠssel szĂĄlltak ki az egyĂŠbkĂŠnt a normĂĄlisnĂĄl sokkal tĂĄgasabbra ĂŠpĂźlt tesztautĂłbĂłl.

Az idei versenyen 22 orszĂĄg 206 csapata indult. KĂŠt Ăşjabb rekord is szĂźletett. A vĂĄrosi kategĂłriĂĄban a versenyt a De Haagse Hogeschool holland csapat hidrogĂŠnhajtĂĄsĂş jĂĄrműve nyerte 848 km/l-rel. A belső ĂŠgĂŠsű motoroknĂĄl a svĂŠdorszĂĄgi Lulea-i Műszaki Egyetem etanolhajtĂĄsĂş autĂłja nyerte el a klĂ­mavĂĄltozĂĄsi dĂ­jat mindĂśssze 6,15 g/km-nyi szĂŠn-dioxid-kibocsĂĄtĂĄssal: ez 26-szor kevesebb, mint egy ĂĄtlagos vĂĄrosi szemĂŠlyautĂł emissziĂłja.

És vĂŠgĂźl a SzĂŠchenyi IstvĂĄn Egyetem KĂśzĂşti ĂŠs VasĂşti JĂĄrművek TanszĂŠkĂŠnek győztes csapata: CzeglĂŠdi DĂĄvid, Deres ÁdĂĄm, GyĂśmbĂŠr IstvĂĄn, Homlok PĂŠter, Pados PĂŠter, PĂłcs Ervin, Pup DĂĄniel, MolnĂĄr IstvĂĄn. TanĂĄrok: Lőrincz IllĂŠs, Szauter Ferenc, SzĂŠnĂĄsy IstvĂĄn, dr. Varga ZoltĂĄn.

Â