Gurbanguly Berdimuhamedov tĂźrkmĂŠn elnĂśk tegnapi tĂĄrgyalĂĄsain GyurcsĂĄny Ferenccel hajlandĂłsĂĄgot mutatott garancia vĂĄllalĂĄsĂĄra gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsra a tervezett eurĂłpai vezetĂŠkhez – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
AsgabatbĂłl jelenti kikĂźldĂśtt tudĂłsĂtĂłnk
TovĂĄbbra is a visszafogottsĂĄg, de mĂĄr nem az előző nap miniszterelnĂśk-helyettesi szinten kifejtett totĂĄlis elutasĂtĂĄs jellemezte a tĂźrkmĂŠn ĂĄllĂĄspontot Nabucco Ăźgyekben a magyar kormĂĄnyfő tegnapi asgabati tĂĄrgyalĂĄsain. GyurcsĂĄny Ferenc az előzetes programtĂłl eltĂŠrve hozzĂĄvetőleg hat ĂłrĂĄn ĂĄt folytatott előbb hivatalos, majd pedig kĂśtetlen megbeszĂŠlĂŠseket a tĂźrkmĂŠn ĂĄllamfővel a Nabucco-projektről ĂŠs a kĂŠtoldalĂş egyĂźttműkĂśdĂŠs ĂŠlĂŠnkĂtĂŠsĂŠnek lehetősĂŠgeiről. Mint a talĂĄlkozĂłt kĂśvetően GyurcsĂĄny elmondta, felhĂvta partnere figyelmĂŠt arra, milyen nagy kockĂĄzat lenne, ha a kĂśltsĂŠges Nabucco Ăşgy ĂŠpĂźlne ki KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄig, hogy az ĂŠrintett ĂĄllamok nem lehetnek bizonyosak abban: valĂłban sikerĂźl-e a tĂŠrsĂŠgben beszerezniĂźk a szĂźksĂŠges gĂĄzmennyisĂŠget. E gond megoldĂĄsĂĄra kĂślcsĂśnĂśs garanciavĂĄllalĂĄst javasolt: az eurĂłpaiak a maguk rĂŠszĂŠről kiĂŠpĂtenĂŠk a vezetĂŠket, a kitermelő ĂĄllamok pedig előre garantĂĄlnĂĄk, hogy megfelelő mennyisĂŠgű energiahordozĂłt juttatnak a csőrendszerbe.
Mint a tĂźrkmĂŠn ĂĄllamfő szavaibĂłl. kitetszett, megĂŠrti az EurĂłpai UniĂł ezzel kapcsolatos igĂŠnyĂŠt, ĂŠs nem zĂĄrkĂłzott el garanciavĂĄllalĂĄstĂłl. Ăgy tetszik azonban, TĂźrkmenisztĂĄn legfeljebb annyiban tekinti magĂĄt ĂŠrdekeltnek az eurĂłpai gĂĄzĂźgyletben, hogy a sajĂĄt hatĂĄrĂĄig szĂĄllĂt energiahordozĂłt, az azonban mĂĄr nem tekintik kulcskĂŠrdĂŠsnek onnantĂłl hogyan jut majd el a vevőkhĂśz. A Kaszpi-tenger-vidĂŠki orszĂĄgok megosztottak a tenger alatti vezetĂŠk lĂŠtrehozĂĄsĂĄt illetően – mĂĄrpedig az orosz terĂźleteket elkerĂźlő Nabucco-projektben ez a variĂĄns szerepel. Vagyis a tĂźrkmĂŠn gĂĄz tranzitĂĄlĂĄsĂĄra pillanatnyilag nem lĂĄtszik reĂĄlis megoldĂĄs, mivel EurĂłpĂĄnak fenntartĂĄsai lennĂŠnek, ha a vezetĂŠk IrĂĄnon ĂĄt haladna. GyurcsĂĄny a tĂźrkmĂŠn fővĂĄrosban is kifejtette a Nabucco-csĂşcstalĂĄlkozĂłra vonatkozĂł javaslatĂĄt, amelyet egy ĂŠven belĂźl lehetne tető alĂĄ hozni. (Asgabat csaknem 60 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt exportĂĄl ĂŠvente, ĂŠs kitermelĂŠsĂŠt tovĂĄbb kĂvĂĄnja nĂśvelni. A tĂśbbletmennyisĂŠg felvĂĄsĂĄrlĂĄsa irĂĄnt Peking ĂŠs Moszkva egyarĂĄnt ĂŠrdeklődĂŠst tanĂşsĂt.)
A tĂźrkmĂŠn kormĂĄny ez ĂŠvben 200-400 ezer tonna magyar gabona vĂŠtelĂŠről szeretne megĂĄllapodni, ĂŠs egy bĂĄbolnai gabonatĂĄrolĂł irĂĄnt is ĂŠrdeklődik.
Â
Árnyaltabb lett a türkmén Nabucco-politika
Gurbanguly Berdimuhamedov tĂźrkmĂŠn elnĂśk tegnapi tĂĄrgyalĂĄsain GyurcsĂĄny Ferenccel hajlandĂłsĂĄgot mutatott garancia vĂĄllalĂĄsĂĄra gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsra a tervezett eurĂłpai vezetĂŠkhez – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
AsgabatbĂłl jelenti kikĂźldĂśtt tudĂłsĂtĂłnk
TovĂĄbbra is a visszafogottsĂĄg, de mĂĄr nem az előző nap miniszterelnĂśk-helyettesi szinten kifejtett totĂĄlis elutasĂtĂĄs jellemezte a tĂźrkmĂŠn ĂĄllĂĄspontot Nabucco Ăźgyekben a magyar kormĂĄnyfő tegnapi asgabati tĂĄrgyalĂĄsain. GyurcsĂĄny Ferenc az előzetes programtĂłl eltĂŠrve hozzĂĄvetőleg hat ĂłrĂĄn ĂĄt folytatott előbb hivatalos, majd pedig kĂśtetlen megbeszĂŠlĂŠseket a tĂźrkmĂŠn ĂĄllamfővel a Nabucco-projektről ĂŠs a kĂŠtoldalĂş egyĂźttműkĂśdĂŠs ĂŠlĂŠnkĂtĂŠsĂŠnek lehetősĂŠgeiről. Mint a talĂĄlkozĂłt kĂśvetően GyurcsĂĄny elmondta, felhĂvta partnere figyelmĂŠt arra, milyen nagy kockĂĄzat lenne, ha a kĂśltsĂŠges Nabucco Ăşgy ĂŠpĂźlne ki KĂśzĂŠp-ĂzsiĂĄig, hogy az ĂŠrintett ĂĄllamok nem lehetnek bizonyosak abban: valĂłban sikerĂźl-e a tĂŠrsĂŠgben beszerezniĂźk a szĂźksĂŠges gĂĄzmennyisĂŠget. E gond megoldĂĄsĂĄra kĂślcsĂśnĂśs garanciavĂĄllalĂĄst javasolt: az eurĂłpaiak a maguk rĂŠszĂŠről kiĂŠpĂtenĂŠk a vezetĂŠket, a kitermelő ĂĄllamok pedig előre garantĂĄlnĂĄk, hogy megfelelő mennyisĂŠgű energiahordozĂłt juttatnak a csőrendszerbe.
Mint a tĂźrkmĂŠn ĂĄllamfő szavaibĂłl. kitetszett, megĂŠrti az EurĂłpai UniĂł ezzel kapcsolatos igĂŠnyĂŠt, ĂŠs nem zĂĄrkĂłzott el garanciavĂĄllalĂĄstĂłl. Ăgy tetszik azonban, TĂźrkmenisztĂĄn legfeljebb annyiban tekinti magĂĄt ĂŠrdekeltnek az eurĂłpai gĂĄzĂźgyletben, hogy a sajĂĄt hatĂĄrĂĄig szĂĄllĂt energiahordozĂłt, az azonban mĂĄr nem tekintik kulcskĂŠrdĂŠsnek onnantĂłl hogyan jut majd el a vevőkhĂśz. A Kaszpi-tenger-vidĂŠki orszĂĄgok megosztottak a tenger alatti vezetĂŠk lĂŠtrehozĂĄsĂĄt illetően – mĂĄrpedig az orosz terĂźleteket elkerĂźlő Nabucco-projektben ez a variĂĄns szerepel. Vagyis a tĂźrkmĂŠn gĂĄz tranzitĂĄlĂĄsĂĄra pillanatnyilag nem lĂĄtszik reĂĄlis megoldĂĄs, mivel EurĂłpĂĄnak fenntartĂĄsai lennĂŠnek, ha a vezetĂŠk IrĂĄnon ĂĄt haladna. GyurcsĂĄny a tĂźrkmĂŠn fővĂĄrosban is kifejtette a Nabucco-csĂşcstalĂĄlkozĂłra vonatkozĂł javaslatĂĄt, amelyet egy ĂŠven belĂźl lehetne tető alĂĄ hozni. (Asgabat csaknem 60 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt exportĂĄl ĂŠvente, ĂŠs kitermelĂŠsĂŠt tovĂĄbb kĂvĂĄnja nĂśvelni. A tĂśbbletmennyisĂŠg felvĂĄsĂĄrlĂĄsa irĂĄnt Peking ĂŠs Moszkva egyarĂĄnt ĂŠrdeklődĂŠst tanĂşsĂt.)
A tĂźrkmĂŠn kormĂĄny ez ĂŠvben 200-400 ezer tonna magyar gabona vĂŠtelĂŠről szeretne megĂĄllapodni, ĂŠs egy bĂĄbolnai gabonatĂĄrolĂł irĂĄnt is ĂŠrdeklődik.
Â