Az orosz elnĂśk is vĂŠgigjĂĄrta a gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgokat, a magyar miniszterelnĂśk hasonlĂł Ăştja ma zĂĄrul. A tĂŠrsĂŠg szĂŠnhidrogĂŠn szĂĄllĂtĂł vezetĂŠkei jelenleg csak OroszorszĂĄgon keresztĂźl ĂŠrnek el EurĂłpĂĄba, Dmitrij Medvegyev tehĂĄt igen jĂł pozĂciĂłbĂłl jĂĄr el az orosz ĂĄllami vevő, a Gazprom nevĂŠben. KĂśnnyen rĂĄ is ĂgĂŠrhet a gĂĄz eddigi ĂĄrĂĄra, hiszen azt a Gazprom Ăşgyis behajtja a vevőkĂśn, s el is lehet vele tĂĄntorĂtani a termelő orszĂĄgokat attĂłl, hogy Ăşj exportvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠbe kezdjenek. A magyar miniszterelnĂśk is ĂgĂŠrhet magas ĂĄrat a gĂĄzĂŠrt, ahhoz azonban, hogy az MagyarorszĂĄgra orosz fĂśld ĂŠrintĂŠse nĂŠlkĂźl eljusson, Ăşj csĂśvet is le kell fektetni. Tudjuk, a NabuccĂłt.
A gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgok mĂĄr sok ĂŠvre előre eladtĂĄk OroszorszĂĄgnak gĂĄztermelĂŠsĂźket. Ăm folyamatosan Ăşj mezőket nyitnak, Ăşj mennyisĂŠgekkel jelenhetnek meg a piacon. Erre mĂĄs is vevő lehet OroszorszĂĄg mellet, amely nem sajĂĄt magĂĄnak vennĂŠ a gĂĄzt. Annak igĂŠnyeire mĂŠg bőven elĂŠg lenne sajĂĄt, csĂśkkenő termelĂŠse, hosszĂş tĂĄvĂş, eurĂłpai szĂĄllĂtĂĄsi szerződĂŠsei teljesĂtĂŠsĂŠhez viszont mĂĄr kevĂŠs. MĂĄr ĂŠvek Ăłta kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzzal egĂŠszĂti ki az oroszorszĂĄgi eredetűt, eurĂłpai vevői pedig ĂŠvek Ăłta tĂśrekszenek arra, hogy kiiktassĂĄk az ĂŠrtĂŠklĂĄncbĂłl, s kĂśzvetlenĂźl a termelőktől vĂĄsĂĄroljanak. Megjelentek a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz piacĂĄn az orosz kereskedők is, ĂĄm a Gazprom vagy mĂśgĂśttĂźk ĂĄllt, vagy fĂŠlreĂĄllĂtotta őket.
Az eurĂłpai vevők ĂŠvekkel ezelőtt jeleztĂŠk előszĂśr, hogy Ăśsszefognak az irĂĄni gĂĄz kĂśzĂśs importjĂĄra az e cĂŠlra lefektetendő Nabucco gĂĄzvezetĂŠken. Azonban nem nagyon erőltettĂŠk a projektet, nem volt sĂźrgős. EgĂŠszen 2006 telĂŠig, amikor az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄr vita kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠnt szembe kellett nĂŠzniĂźk azzal, hogy esetleg gĂĄz nĂŠlkĂźl maradnak. Amilyen gyorsan leporoltĂĄk a Nabucco-terveket, olyan gyorsan kapott ĂŠszben a Gazprom is. RivĂĄlis vezetĂŠktervvel ĂĄllt elő, az Ăşj csĂśvet előszĂśr a KĂŠk Ăramlat eurĂłpai meghosszabbĂtĂĄsakĂŠnt emlegette, hogy majd Ăşj nevet adott neki: DĂŠli Ăramlat.
MĂg az eurĂłpaiak egyre nagyobb energiĂĄkat fektettek a Nabucco felgyorsĂtĂĄsĂĄba, az oroszok abba, hogy sohase jusson gĂĄz a NabuccĂłba. EmlĂŠkezetes, hogy a Gazprom, ĂĄllĂtĂłlag Nabucco-tagok felkĂŠrĂŠsre be is kĂvĂĄnt szĂĄllni az eurĂłpai projektbe 51 szĂĄzalĂŠk erejĂŠig, de elutasĂtottĂĄk. Ezzel pedig semlegesĂthette volna az orosz szĂĄllĂtĂĄsoktĂłl valĂł eurĂłpai fĂźggetlenedĂŠs tervĂŠt. Dmitrij Medvegyev tehĂĄt a napokban, gazpromosok kĂsĂŠretĂŠben a korĂĄbbinĂĄl jĂłval magasabb, eurĂłpai ĂĄrat ĂgĂŠrt a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzĂŠrt, s megĂgĂŠrte az ottani, elaggott hĂĄlĂłzat korszerűsĂtĂŠsĂŠt is. Az Ăşt sorĂĄn rendre hangsĂşlyozta, hogy a tĂŠrsĂŠg gĂĄzexportjĂĄban OroszorszĂĄg megkerĂźlhetetlen, hogy jĂśvőre eurĂłpai szintre emelkedik a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz ĂĄra.
Megtudtuk, hogy az ĂŠrintett orszĂĄgokkal szoros energiaipari ĂŠs egyĂŠb egyĂźttműkĂśdĂŠsekre kĂŠszĂźlnek. Az azerbajdzsĂĄni Ăşt utĂĄn a Gazprom szĂłvivője kĂśzĂślte, cĂŠge annyi azeri gĂĄzt vesz majd meg, amennyit eladnak neki. Medvegyev tĂĄmogatĂĄst ĂgĂŠrt az azerieknek az ĂśrmĂŠnyekkel folyĂł, terĂźleti vitĂĄjukban.TĂźrkmenisztĂĄn ĂŠs KazahsztĂĄn emellett egy Ăşj, kaszpi exportvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠre is ĂgĂŠretet kapott. A Gazprom TĂźrkmenisztĂĄnhoz tartozĂł, kaszpi-tengeri vizeken gĂĄzkutatĂĄsba ĂŠs termelĂŠsbe fogna. A Mol vezĂŠrigazgatĂłja kĂsĂŠretĂŠben kiutazott magyar miniszterelnĂśk nem EurĂłpa, csak sajĂĄt orszĂĄga ĂźgyĂŠben jĂĄrt el. KonkrĂŠt megĂĄllapodĂĄsrĂłl nem ĂŠrkezett hĂr, csak mĂĄr korĂĄbbrĂłl is ismert ĂgĂŠretekről, lehetősĂŠgekről, tervekről.
Megtudtuk, hogy a Mol egyĂźttműkĂśdĂŠs lehetősĂŠgĂŠt mĂŠrlegeli az azeri ĂŠs a tĂźrkmĂŠn olaj- ĂŠs gĂĄzipari cĂŠgeivel, mint mĂĄr korĂĄbban is, s hogy az adott orszĂĄgok nyitottak az orosz kĂśzvetĂtő kikerĂźlĂŠsĂŠvel tĂśrtĂŠnő gĂĄzexportra, mint mĂĄr korĂĄbban is. Igaz, az azeriek a NĂŠpszabadsĂĄgnak utaltak rĂĄ, hogy vezetĂŠk beruhĂĄzĂĄsba azĂŠrt nem fognak. Nem is kellene persze, elĂŠg a meglĂŠvő Ăştvonalon a Nabucco majdani tĂśrĂśkorszĂĄgi vĂŠgĂŠn betĂślteni a gĂĄzt. VilĂĄgos, hogy az ilyen, sok ĂŠvre szĂłlĂł megĂĄllapodĂĄsok gondos, ĂŠs Ăgy vĂŠlhetőleg hosszĂş előkĂŠszĂźletet igĂŠnyelnek. Ugyanakkor tovĂĄbbra sem vehetjĂźk biztosnak, hogy a tĂŠrsĂŠgben, elsősorban AzerbajdzsĂĄnban betĂśltik a magyar piacra szĂĄnt gĂĄzt a NabuccĂłba, ha eljĂśn az idő.
EgyĂŠbkĂŠnt a magyarorszĂĄgihoz hasonlĂł mĂłdon cĂŠlszerű eljĂĄrnia minden Nabucco-tagnak. Azt a gĂĄzt kapjĂĄk a csĂśvĂśn, amit sajĂĄt maguk a tĂşlsĂł vĂŠgĂŠn megvettek ĂŠs megbĂztĂĄk a tranzitőr orszĂĄgok ĂŠrintett cĂŠgeit a szĂŠnhidrogĂŠn tovĂĄbbĂtĂĄsĂĄval. Ăj szĂn a tĂśrtĂŠnetben, hogy GyurcsĂĄny Ferenc vĂĄrakozĂĄsai szerint a kĂśvetkező ĂŠvtized első felĂŠben mĂĄr afganisztĂĄni gĂĄz is ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Ezt kĂźlĂśnĂśsen jĂł olyankor hallani, amikor az eredeti, irĂĄni betĂĄplĂĄlĂĄsrĂłl mĂĄr szĂł sem esik, ĂŠs az irakirĂłl is alig.
Felverte Oroszország a közép-ázsiai gáz árát
Az orosz elnĂśk is vĂŠgigjĂĄrta a gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgokat, a magyar miniszterelnĂśk hasonlĂł Ăştja ma zĂĄrul. A tĂŠrsĂŠg szĂŠnhidrogĂŠn szĂĄllĂtĂł vezetĂŠkei jelenleg csak OroszorszĂĄgon keresztĂźl ĂŠrnek el EurĂłpĂĄba, Dmitrij Medvegyev tehĂĄt igen jĂł pozĂciĂłbĂłl jĂĄr el az orosz ĂĄllami vevő, a Gazprom nevĂŠben. KĂśnnyen rĂĄ is ĂgĂŠrhet a gĂĄz eddigi ĂĄrĂĄra, hiszen azt a Gazprom Ăşgyis behajtja a vevőkĂśn, s el is lehet vele tĂĄntorĂtani a termelő orszĂĄgokat attĂłl, hogy Ăşj exportvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠbe kezdjenek. A magyar miniszterelnĂśk is ĂgĂŠrhet magas ĂĄrat a gĂĄzĂŠrt, ahhoz azonban, hogy az MagyarorszĂĄgra orosz fĂśld ĂŠrintĂŠse nĂŠlkĂźl eljusson, Ăşj csĂśvet is le kell fektetni. Tudjuk, a NabuccĂłt.
A gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgok mĂĄr sok ĂŠvre előre eladtĂĄk OroszorszĂĄgnak gĂĄztermelĂŠsĂźket. Ăm folyamatosan Ăşj mezőket nyitnak, Ăşj mennyisĂŠgekkel jelenhetnek meg a piacon. Erre mĂĄs is vevő lehet OroszorszĂĄg mellet, amely nem sajĂĄt magĂĄnak vennĂŠ a gĂĄzt. Annak igĂŠnyeire mĂŠg bőven elĂŠg lenne sajĂĄt, csĂśkkenő termelĂŠse, hosszĂş tĂĄvĂş, eurĂłpai szĂĄllĂtĂĄsi szerződĂŠsei teljesĂtĂŠsĂŠhez viszont mĂĄr kevĂŠs. MĂĄr ĂŠvek Ăłta kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzzal egĂŠszĂti ki az oroszorszĂĄgi eredetűt, eurĂłpai vevői pedig ĂŠvek Ăłta tĂśrekszenek arra, hogy kiiktassĂĄk az ĂŠrtĂŠklĂĄncbĂłl, s kĂśzvetlenĂźl a termelőktől vĂĄsĂĄroljanak. Megjelentek a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz piacĂĄn az orosz kereskedők is, ĂĄm a Gazprom vagy mĂśgĂśttĂźk ĂĄllt, vagy fĂŠlreĂĄllĂtotta őket.
Az eurĂłpai vevők ĂŠvekkel ezelőtt jeleztĂŠk előszĂśr, hogy Ăśsszefognak az irĂĄni gĂĄz kĂśzĂśs importjĂĄra az e cĂŠlra lefektetendő Nabucco gĂĄzvezetĂŠken. Azonban nem nagyon erőltettĂŠk a projektet, nem volt sĂźrgős. EgĂŠszen 2006 telĂŠig, amikor az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄr vita kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠnt szembe kellett nĂŠzniĂźk azzal, hogy esetleg gĂĄz nĂŠlkĂźl maradnak. Amilyen gyorsan leporoltĂĄk a Nabucco-terveket, olyan gyorsan kapott ĂŠszben a Gazprom is. RivĂĄlis vezetĂŠktervvel ĂĄllt elő, az Ăşj csĂśvet előszĂśr a KĂŠk Ăramlat eurĂłpai meghosszabbĂtĂĄsakĂŠnt emlegette, hogy majd Ăşj nevet adott neki: DĂŠli Ăramlat.
MĂg az eurĂłpaiak egyre nagyobb energiĂĄkat fektettek a Nabucco felgyorsĂtĂĄsĂĄba, az oroszok abba, hogy sohase jusson gĂĄz a NabuccĂłba. EmlĂŠkezetes, hogy a Gazprom, ĂĄllĂtĂłlag Nabucco-tagok felkĂŠrĂŠsre be is kĂvĂĄnt szĂĄllni az eurĂłpai projektbe 51 szĂĄzalĂŠk erejĂŠig, de elutasĂtottĂĄk. Ezzel pedig semlegesĂthette volna az orosz szĂĄllĂtĂĄsoktĂłl valĂł eurĂłpai fĂźggetlenedĂŠs tervĂŠt. Dmitrij Medvegyev tehĂĄt a napokban, gazpromosok kĂsĂŠretĂŠben a korĂĄbbinĂĄl jĂłval magasabb, eurĂłpai ĂĄrat ĂgĂŠrt a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzĂŠrt, s megĂgĂŠrte az ottani, elaggott hĂĄlĂłzat korszerűsĂtĂŠsĂŠt is. Az Ăşt sorĂĄn rendre hangsĂşlyozta, hogy a tĂŠrsĂŠg gĂĄzexportjĂĄban OroszorszĂĄg megkerĂźlhetetlen, hogy jĂśvőre eurĂłpai szintre emelkedik a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz ĂĄra.
Megtudtuk, hogy az ĂŠrintett orszĂĄgokkal szoros energiaipari ĂŠs egyĂŠb egyĂźttműkĂśdĂŠsekre kĂŠszĂźlnek. Az azerbajdzsĂĄni Ăşt utĂĄn a Gazprom szĂłvivője kĂśzĂślte, cĂŠge annyi azeri gĂĄzt vesz majd meg, amennyit eladnak neki. Medvegyev tĂĄmogatĂĄst ĂgĂŠrt az azerieknek az ĂśrmĂŠnyekkel folyĂł, terĂźleti vitĂĄjukban.TĂźrkmenisztĂĄn ĂŠs KazahsztĂĄn emellett egy Ăşj, kaszpi exportvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠre is ĂgĂŠretet kapott. A Gazprom TĂźrkmenisztĂĄnhoz tartozĂł, kaszpi-tengeri vizeken gĂĄzkutatĂĄsba ĂŠs termelĂŠsbe fogna. A Mol vezĂŠrigazgatĂłja kĂsĂŠretĂŠben kiutazott magyar miniszterelnĂśk nem EurĂłpa, csak sajĂĄt orszĂĄga ĂźgyĂŠben jĂĄrt el. KonkrĂŠt megĂĄllapodĂĄsrĂłl nem ĂŠrkezett hĂr, csak mĂĄr korĂĄbbrĂłl is ismert ĂgĂŠretekről, lehetősĂŠgekről, tervekről.
Megtudtuk, hogy a Mol egyĂźttműkĂśdĂŠs lehetősĂŠgĂŠt mĂŠrlegeli az azeri ĂŠs a tĂźrkmĂŠn olaj- ĂŠs gĂĄzipari cĂŠgeivel, mint mĂĄr korĂĄbban is, s hogy az adott orszĂĄgok nyitottak az orosz kĂśzvetĂtő kikerĂźlĂŠsĂŠvel tĂśrtĂŠnő gĂĄzexportra, mint mĂĄr korĂĄbban is. Igaz, az azeriek a NĂŠpszabadsĂĄgnak utaltak rĂĄ, hogy vezetĂŠk beruhĂĄzĂĄsba azĂŠrt nem fognak. Nem is kellene persze, elĂŠg a meglĂŠvő Ăştvonalon a Nabucco majdani tĂśrĂśkorszĂĄgi vĂŠgĂŠn betĂślteni a gĂĄzt. VilĂĄgos, hogy az ilyen, sok ĂŠvre szĂłlĂł megĂĄllapodĂĄsok gondos, ĂŠs Ăgy vĂŠlhetőleg hosszĂş előkĂŠszĂźletet igĂŠnyelnek. Ugyanakkor tovĂĄbbra sem vehetjĂźk biztosnak, hogy a tĂŠrsĂŠgben, elsősorban AzerbajdzsĂĄnban betĂśltik a magyar piacra szĂĄnt gĂĄzt a NabuccĂłba, ha eljĂśn az idő.
EgyĂŠbkĂŠnt a magyarorszĂĄgihoz hasonlĂł mĂłdon cĂŠlszerű eljĂĄrnia minden Nabucco-tagnak. Azt a gĂĄzt kapjĂĄk a csĂśvĂśn, amit sajĂĄt maguk a tĂşlsĂł vĂŠgĂŠn megvettek ĂŠs megbĂztĂĄk a tranzitőr orszĂĄgok ĂŠrintett cĂŠgeit a szĂŠnhidrogĂŠn tovĂĄbbĂtĂĄsĂĄval. Ăj szĂn a tĂśrtĂŠnetben, hogy GyurcsĂĄny Ferenc vĂĄrakozĂĄsai szerint a kĂśvetkező ĂŠvtized első felĂŠben mĂĄr afganisztĂĄni gĂĄz is ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Ezt kĂźlĂśnĂśsen jĂł olyankor hallani, amikor az eredeti, irĂĄni betĂĄplĂĄlĂĄsrĂłl mĂĄr szĂł sem esik, ĂŠs az irakirĂłl is alig.