close
Felverte Oroszország a közép-ázsiai gáz árát
Egyéb - Gáz

Felverte Oroszország a közép-ázsiai gáz árát

Az orosz elnĂśk is vĂŠgigjĂĄrta a gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgokat, a magyar miniszterelnĂśk hasonlĂł Ăştja ma zĂĄrul. A tĂŠrsĂŠg szĂŠnhidrogĂŠn szĂĄllĂ­tĂł vezetĂŠkei jelenleg csak OroszorszĂĄgon keresztĂźl ĂŠrnek el EurĂłpĂĄba, Dmitrij Medvegyev tehĂĄt igen jĂł pozĂ­ciĂłbĂłl jĂĄr el az orosz ĂĄllami vevő, a Gazprom nevĂŠben. KĂśnnyen rĂĄ is Ă­gĂŠrhet a gĂĄz eddigi ĂĄrĂĄra, hiszen azt a Gazprom Ăşgyis behajtja a vevőkĂśn, s el is lehet vele tĂĄntorĂ­tani a termelő orszĂĄgokat attĂłl, hogy Ăşj exportvezetĂŠk ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠbe kezdjenek. A magyar miniszterelnĂśk is Ă­gĂŠrhet magas ĂĄrat a gĂĄzĂŠrt, ahhoz azonban, hogy az MagyarorszĂĄgra orosz fĂśld ĂŠrintĂŠse nĂŠlkĂźl eljusson, Ăşj csĂśvet is le kell fektetni. Tudjuk, a NabuccĂłt.

A gĂĄzban gazdag kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai orszĂĄgok mĂĄr sok ĂŠvre előre eladtĂĄk OroszorszĂĄgnak gĂĄztermelĂŠsĂźket. Ám folyamatosan Ăşj mezőket nyitnak, Ăşj mennyisĂŠgekkel jelenhetnek meg a piacon. Erre mĂĄs is vevő lehet OroszorszĂĄg mellet, amely nem sajĂĄt magĂĄnak vennĂŠ a gĂĄzt. Annak igĂŠnyeire mĂŠg bőven elĂŠg lenne sajĂĄt, csĂśkkenő termelĂŠse, hosszĂş tĂĄvĂş, eurĂłpai szĂĄllĂ­tĂĄsi szerződĂŠsei teljesĂ­tĂŠsĂŠhez viszont mĂĄr kevĂŠs. MĂĄr ĂŠvek Ăłta kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzzal egĂŠszĂ­ti ki az oroszorszĂĄgi eredetűt, eurĂłpai vevői pedig ĂŠvek Ăłta tĂśrekszenek arra, hogy kiiktassĂĄk az ĂŠrtĂŠklĂĄncbĂłl, s kĂśzvetlenĂźl a termelőktől vĂĄsĂĄroljanak. Megjelentek a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz piacĂĄn az orosz kereskedők is, ĂĄm a Gazprom vagy mĂśgĂśttĂźk ĂĄllt, vagy fĂŠlreĂĄllĂ­totta őket.

Az eurĂłpai vevők ĂŠvekkel ezelőtt jeleztĂŠk előszĂśr, hogy Ăśsszefognak az irĂĄni gĂĄz kĂśzĂśs importjĂĄra az e cĂŠlra lefektetendő Nabucco gĂĄzvezetĂŠken. Azonban nem nagyon erőltettĂŠk a projektet, nem volt sĂźrgős. EgĂŠszen 2006 telĂŠig, amikor az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄr vita kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠnt szembe kellett nĂŠzniĂźk azzal, hogy esetleg gĂĄz nĂŠlkĂźl maradnak. Amilyen gyorsan leporoltĂĄk a Nabucco-terveket, olyan gyorsan kapott ĂŠszben a Gazprom is. RivĂĄlis vezetĂŠktervvel ĂĄllt elő, az Ăşj csĂśvet előszĂśr a KĂŠk Áramlat eurĂłpai meghosszabbĂ­tĂĄsakĂŠnt emlegette, hogy majd Ăşj nevet adott neki: DĂŠli Áramlat.

MĂ­g az eurĂłpaiak egyre nagyobb energiĂĄkat fektettek a Nabucco felgyorsĂ­tĂĄsĂĄba, az oroszok abba, hogy sohase jusson gĂĄz a NabuccĂłba. EmlĂŠkezetes, hogy a Gazprom, ĂĄllĂ­tĂłlag Nabucco-tagok felkĂŠrĂŠsre be is kĂ­vĂĄnt szĂĄllni az eurĂłpai projektbe 51 szĂĄzalĂŠk erejĂŠig, de elutasĂ­tottĂĄk. Ezzel pedig semlegesĂ­thette volna az orosz szĂĄllĂ­tĂĄsoktĂłl valĂł eurĂłpai fĂźggetlenedĂŠs tervĂŠt. Dmitrij Medvegyev tehĂĄt a napokban, gazpromosok kĂ­sĂŠretĂŠben a korĂĄbbinĂĄl jĂłval magasabb, eurĂłpai ĂĄrat Ă­gĂŠrt a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄzĂŠrt, s megĂ­gĂŠrte az ottani, elaggott hĂĄlĂłzat korszerűsĂ­tĂŠsĂŠt is. Az Ăşt sorĂĄn rendre hangsĂşlyozta, hogy a tĂŠrsĂŠg gĂĄzexportjĂĄban OroszorszĂĄg megkerĂźlhetetlen, hogy jĂśvőre eurĂłpai szintre emelkedik a kĂśzĂŠp-ĂĄzsiai gĂĄz ĂĄra.

Megtudtuk, hogy az ĂŠrintett orszĂĄgokkal szoros energiaipari ĂŠs egyĂŠb egyĂźttműkĂśdĂŠsekre kĂŠszĂźlnek. Az azerbajdzsĂĄni Ăşt utĂĄn a Gazprom szĂłvivője kĂśzĂślte, cĂŠge annyi azeri gĂĄzt vesz majd meg, amennyit eladnak neki. Medvegyev tĂĄmogatĂĄst Ă­gĂŠrt az azerieknek az ĂśrmĂŠnyekkel folyĂł, terĂźleti vitĂĄjukban.TĂźrkmenisztĂĄn ĂŠs KazahsztĂĄn emellett egy Ăşj, kaszpi exportvezetĂŠk ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠre is Ă­gĂŠretet kapott. A Gazprom TĂźrkmenisztĂĄnhoz tartozĂł, kaszpi-tengeri vizeken gĂĄzkutatĂĄsba ĂŠs termelĂŠsbe fogna. A Mol vezĂŠrigazgatĂłja kĂ­sĂŠretĂŠben kiutazott magyar miniszterelnĂśk nem EurĂłpa, csak sajĂĄt orszĂĄga ĂźgyĂŠben jĂĄrt el. KonkrĂŠt megĂĄllapodĂĄsrĂłl nem ĂŠrkezett hĂ­r, csak mĂĄr korĂĄbbrĂłl is ismert Ă­gĂŠretekről, lehetősĂŠgekről, tervekről.

Megtudtuk, hogy a Mol egyĂźttműkĂśdĂŠs lehetősĂŠgĂŠt mĂŠrlegeli az azeri ĂŠs a tĂźrkmĂŠn olaj- ĂŠs gĂĄzipari cĂŠgeivel, mint mĂĄr korĂĄbban is, s hogy az adott orszĂĄgok nyitottak az orosz kĂśzvetĂ­tő kikerĂźlĂŠsĂŠvel tĂśrtĂŠnő gĂĄzexportra, mint mĂĄr korĂĄbban is. Igaz, az azeriek a NĂŠpszabadsĂĄgnak utaltak rĂĄ, hogy vezetĂŠk beruhĂĄzĂĄsba azĂŠrt nem fognak. Nem is kellene persze, elĂŠg a meglĂŠvő Ăştvonalon a Nabucco majdani tĂśrĂśkorszĂĄgi vĂŠgĂŠn betĂślteni a gĂĄzt. VilĂĄgos, hogy az ilyen, sok ĂŠvre szĂłlĂł megĂĄllapodĂĄsok gondos, ĂŠs Ă­gy vĂŠlhetőleg hosszĂş előkĂŠszĂźletet igĂŠnyelnek. Ugyanakkor tovĂĄbbra sem vehetjĂźk biztosnak, hogy a tĂŠrsĂŠgben, elsősorban AzerbajdzsĂĄnban betĂśltik a magyar piacra szĂĄnt gĂĄzt a NabuccĂłba, ha eljĂśn az idő.

EgyĂŠbkĂŠnt a magyarorszĂĄgihoz hasonlĂł mĂłdon cĂŠlszerű eljĂĄrnia minden Nabucco-tagnak. Azt a gĂĄzt kapjĂĄk a csĂśvĂśn, amit sajĂĄt maguk a tĂşlsĂł vĂŠgĂŠn megvettek ĂŠs megbĂ­ztĂĄk a tranzitőr orszĂĄgok ĂŠrintett cĂŠgeit a szĂŠnhidrogĂŠn tovĂĄbbĂ­tĂĄsĂĄval. Új szĂ­n a tĂśrtĂŠnetben, hogy GyurcsĂĄny Ferenc vĂĄrakozĂĄsai szerint a kĂśvetkező ĂŠvtized első felĂŠben mĂĄr afganisztĂĄni gĂĄz is ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Ezt kĂźlĂśnĂśsen jĂł olyankor hallani, amikor az eredeti, irĂĄni betĂĄplĂĄlĂĄsrĂłl mĂĄr szĂł sem esik, ĂŠs az irakirĂłl is alig.