close
Szennyvíziszapból üzemanyag
Egyéb - Megújuló

Szennyvíziszapból üzemanyag

Zalaegerszegen műkĂśdik Kelet-EurĂłpa legzĂśldebb tĂśltőĂĄllomĂĄsa: a szerdĂĄn ĂĄtadott kĂşton szennyvĂ­ziszapbĂłl nyert biometĂĄnnal tankolhatnak meg gĂĄzĂźzemű jĂĄrműveket. A tĂśltőĂĄllomĂĄson egyelőre nem lesz sorban ĂĄllĂĄs, mert a kĂşt mĂŠg „nem nyilvĂĄnos”, ĂŠs kevĂŠs a biogĂĄzĂźzemű jĂĄrmű – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

EgyedĂźlĂĄllĂł „zĂśldberuhĂĄzĂĄst” hajtott vĂŠgre Zalaegerszeg ĂŠs tĂŠrsĂŠgĂŠnek ivĂłvĂ­zellĂĄtĂĄsĂĄĂŠrt, szennyvĂ­ztisztĂ­tĂĄsĂĄĂŠrt felelős ZalavĂ­z Zrt. A tĂŠrsĂŠgi ĂśnkormĂĄnyzatok tulajdonĂĄban lĂŠvő tĂĄrsasĂĄg Ăźzembe helyezte Kelet-EurĂłpa első biogĂĄztĂśltőĂĄllomĂĄsĂĄt. A szerdĂĄn ĂĄtadott kĂşton gĂĄzĂźzemű jĂĄrműveket lehet feltankolni a ZalavĂ­z szennyvĂ­ztisztĂ­tĂł telepĂŠn előĂĄllĂ­tott biometĂĄnnal.

Arnhoffer AndrĂĄs, a tĂĄrsasĂĄg műszaki igazgatĂłja elmondta, hogy a szennyvĂ­z tisztĂ­tĂĄsa sorĂĄn felhasznĂĄlt iszapot Ăşgynevezett rothasztĂł tornyokba helyezik el. A rothasztĂĄs sorĂĄn keletkező gĂĄzt egy – 95 szĂĄzalĂŠkos uniĂłs tĂĄmogatĂĄssal, 120 milliĂł forintĂŠrt beszerzett –berendezĂŠs megtisztĂ­tja, majd 200 bar nyomĂĄson sűrĂ­ti. Az eljĂĄrĂĄs vĂŠgĂŠn keletkező 99 szĂĄzalĂŠkos biometĂĄn pedig mĂĄr alkalmas arra, hogy a gĂĄzĂźzeművĂŠ ĂĄtalakĂ­tott, Ăşgynevezett CNG-technolĂłgiĂĄs jĂĄrművek motorjĂĄt hajtsa. A szakember kĂŠrdĂŠsĂźnkre kĂśzĂślte: kĂśrĂźlbelĂźl 1,4 kĂśbmĂŠter biogĂĄz egyenĂŠrtĂŠkű egy liter benzinnel, de jĂłval olcsĂłbb annĂĄl, bruttĂł 150 forintba kerĂźl, ĂŠs kevĂŠsbĂŠ terheli a kĂśrnyezetet. A ZalavĂ­z jelenleg napi 1200 kĂśbmĂŠter biogĂĄz előĂĄllĂ­tĂĄsĂĄra kĂŠpes, de hamarosan meghĂĄromszorozzĂĄk a termelĂŠst.

BĂĄr a hazai utakon is futnak mĂĄr olyan jĂĄrművek, amelyek alkalmasak lehetnek a biogĂĄzĂźzemre, a zalaegerszegi kĂşt egyelőre „nem nyilvĂĄnos.” BurjĂĄn RichĂĄrd, a tĂĄrsasĂĄg vezĂŠrigazgatĂłja ennek kapcsĂĄn kĂśzĂślte: mindenekelőtt az volt a cĂŠljuk, hogy kĂśrnyezetkĂ­mĂŠlőbbĂŠ ĂŠs olcsĂłbban ĂźzemeltethetővĂŠ tegyĂŠk sajĂĄt flottĂĄjukat. Mint mondta, jelenleg csupĂĄn egy autĂłjuk kĂŠpes biogĂĄzzal műkĂśdni, de nĂŠhĂĄny ĂŠv alatt lecserĂŠlik mind a szĂĄz jĂĄrművĂźket. A vezĂŠrigazgatĂł kĂŠrdĂŠsĂźnkre elmondta: vĂĄrhatĂłan kĂŠt-hĂĄrom ĂŠv mĂşlva dĂśntenek arrĂłl, hogy kereskedelmi forgalomba hozzĂĄk-e a biogĂĄzt.

A kĂşt „nagykĂśzĂśnsĂŠg” előtti megnyitĂĄsĂĄval nem kell kĂźlĂśnĂśsebben sietnie a ZalavĂ­znek. Steier JĂłzsef, az EnergiagazdĂĄlkodĂĄsi TudomĂĄnyos EgyesĂźlet szakĂŠrtője ugyanis lapunknak elmondta: a hazaimintegy szĂĄzezer gĂĄzĂźzemű autĂł nagy tĂśbbsĂŠge LPG-t, vagyis cseppfolyĂłs propĂĄn-butĂĄnt hasznĂĄl. BiometĂĄnnal viszont csak a fĂśldgĂĄz hasznĂĄlatĂĄra tervezett CNG-s jĂĄrművek műkĂśdnek. BĂĄr tĂśbb autĂłgyĂĄr is kĂŠszĂ­t CNG-s szemĂŠlyautĂłkat, ezt a technolĂłgiĂĄt főkĂŠnt teherkocsikban ĂŠs buszokban alkalmazzĂĄk. A szakember megemlĂ­tette: a debreceni ĂŠs a szegedi kĂśzlekedĂŠsi tĂĄrsasĂĄgnĂĄl futnak mĂĄr CNG-s autĂłbuszok. A kĂŠt technolĂłgia kĂśzĂśtti kĂźlĂśnbsĂŠg kapcsĂĄn Steier kitĂŠrt arra is: az LPG-s autĂłk mĂĄr 400 hazai kĂşton tankolhatnak, a CNG-sek viszont csupĂĄn kĂŠt-hĂĄrom tĂśltőĂĄllomĂĄson. Ezzel egyĂźtt a szakember szerint ĂźdvĂśzlendő a zalaegerszegi kĂşt megnyitĂĄsa, hiszen –mint mondta – a fĂśldgĂĄz, a biometĂĄn ĂŠs a propĂĄn-butĂĄn is jĂłval olcsĂłbb, takarĂŠkosabb, kĂśrnyezetkĂ­mĂŠlőbb hajtĂłanyag a gĂĄzolajnĂĄl ĂŠs a benzinnĂŠl.