Megszerezte a horvĂĄtorszĂĄgi INA irĂĄnyĂtĂĄsi jogĂĄt a Mol Nyrt. a pĂŠnteken szĂźletett megĂĄllapodĂĄs alapjĂĄn. Az INA-ban lĂŠvő rĂŠszesedĂŠse vĂĄltozatlan, azaz kisebbsĂŠgi marad, a horvĂĄt kormĂĄnynak pedig vĂŠtĂłjoga lesz az INA-t ĂŠrintő fő dĂśntĂŠsekben. Az INA gĂĄz ĂźzletĂĄgĂĄt kiszervezik ĂŠs eladjĂĄk a PlinacrĂłnak. “MostantĂłl egyĂźtt sĂrunk, egyĂźtt nevetĂźnk”, mondta HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a szerződĂŠs alĂĄĂrĂĄsok utĂĄn. A Molnak mĂĄr Ăśt ĂŠve van tulajdonhĂĄnyada horvĂĄtorszĂĄgi stratĂŠgiai partnerĂŠben, amely nĂŠhĂĄny nap mĂşlva megnyitja első magyarorszĂĄgi benzinkĂştjĂĄt.
PĂŠnteken Ăşj rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄst Ărt alĂĄ a Mol Nyrt. a horvĂĄt kormĂĄnnyal. A magyar olajtĂĄrsasĂĄg megszerezte horvĂĄtorszĂĄgi stratĂŠgiai partnere itĂĄnyĂtĂĄsi jogĂĄt Ăşgy, hogy annak kilenc tagĂş igazgatĂłsĂĄgĂĄba Ăśt főt delegĂĄlhat. INA-hĂĄnyada azonban 47,16 szĂĄzalĂŠk marad, ahogyan a vĂŠtĂłjogot kapott horvĂĄt kormĂĄnyĂŠ is tovĂĄbbra is 44 szĂĄzalĂŠkos lesz. A tavaly tervezett rĂŠszvĂŠnycserĂŠt a Mol ĂŠs a horvĂĄt kormĂĄny kĂśzĂśtt befagyasztottĂĄk. Az INA gĂĄz ĂźzletĂĄgĂĄt kiszervezik hamarosan eladjĂĄk. Az ĂźzletĂĄghoz tartozĂł, mintegy 500 milliĂł kĂśbmĂŠteres gĂĄztĂĄrolĂł eladĂĄsĂĄrĂłl pĂŠnteken mĂĄris megĂĄllapodott az INA ĂŠs a vevő Plinacro vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg vezetĂŠse, a gĂĄzkereskedelmi tevĂŠkenysĂŠg pedig kĂŠsőbb cserĂŠl gazdĂĄt. A fentiek mĂŠg versenyhivatali jĂłvĂĄhagyĂĄsra vĂĄrnak.
A pĂŠnteki harmadik szerződĂŠs szerint a Mol-vezetĂŠsű INA a belpiacra adja el az Ăśsszes, belfĂśldĂśn termelt gĂĄzt, fokozatosan emelkedő ĂĄron. Az ĂĄr 2014-re ĂŠri el az importgĂĄz ĂĄrszintjĂŠt. Ezzel pĂĄrhuzamosan az INA egyre magasabb bĂĄnyajĂĄradĂŠkot fizet. HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a zĂĄgrĂĄbi szerződĂŠsalĂĄĂrĂĄsok utĂĄn kĂśzĂślte: win-win megĂĄllapodĂĄsok szĂźlettek. MostantĂłl a Mol azon dolgozik, hogy az INA-t – amelyben Ăśt ĂŠve rĂŠsztulajdonos – a tĂŠrsĂŠg leghatĂŠkonyabban dolgozĂł vĂĄllalatĂĄvĂĄ fejlessze. Az INA-nak tĂśbb kĂźlfĂśldi kutatĂĄsi licence van, bel- ĂŠs kĂźlfĂśldi benzinkĂşthĂĄlĂłzattal ĂŠs kĂŠt olajfinomĂtĂłval is rendelkezik. A gĂĄzĂĄrszabĂĄlyozĂĄs miatt gĂĄz ĂźzletĂĄga vesztesĂŠges, ez azonban, mĂŠg az első fĂŠlĂŠvben gazdĂĄt cserĂŠl. ĂjrafogalmaztĂĄk az INA-ban valĂł rĂŠszvĂŠnyek eladĂĄsĂĄra vonatkozĂł, korĂĄbbi szerződĂŠst is.
A meglĂŠvő rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄst amiatt kellett mĂłdosĂtani, mert maga a megĂĄllapodĂĄs is előĂrta, hogy amint 50 szĂĄzalĂŠk alĂĄ esik a horvĂĄt ĂĄllami INA-rĂŠszesedĂŠse, el kell indĂtani a felĂźlvizsgĂĄlatot. MĂĄsrĂŠszt letelt a rĂŠszvĂŠnyek eladĂĄsĂĄra vonatkozĂł ĂśtĂŠves tilalom, arrĂłl is dĂśnteni kellett tehĂĄt, mi kerĂźljĂśn ennek az elvĂĄrĂĄsnak a helyĂŠbe. A Mol egyĂŠbkĂŠnt, feltĂŠtelekkel Ăşjabb Ăśt ĂŠvre vĂĄllalta, hogy nem ad el INA rĂŠszvĂŠnyeiből. Ha a feltĂŠtelek miatt erre joga lenne, akkor a horvĂĄt ĂĄllamnak elővĂĄsĂĄrlĂĄsi joga van.
A Mol ekĂśzben MagyarorszĂĄgon Ăşj beruhĂĄzĂĄsra: szlovĂĄkiai gĂĄzvezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠs megteremtĂŠsĂŠre kĂŠszĂźl, miutĂĄn a szerdai uniĂłs javaslat alapjĂĄn erre 20 milliĂł eurĂłs tĂĄmogatĂĄst kap. A lefektetendő vezetĂŠken keresztĂźl kĂśzvetlenĂźl is ki lehet majd segĂteni gĂĄzzal SzlovĂĄkiĂĄt a magyarorszĂĄgi gĂĄztĂĄrolĂłkbĂłl. A hazai importlehetősĂŠgek viszont aligha javulnak egy esetleges Ăşjabb ukrajnai gĂĄztranzit leĂĄllĂĄs idejĂŠn, mert SzlovĂĄkia egyetlen gĂĄzbetĂĄplĂĄlĂĄsi pontja szintĂŠn Ukrajna. A Mol a mĂĄr folyĂł romĂĄniai gĂĄzĂśsszekĂśttetĂŠshez is kap uniĂłs tĂĄmogatĂĄst. MindkĂŠt beruhĂĄzĂĄsra a Mol – pontosabban leĂĄnyvĂĄllalata, az FGSZ Zrt. – ĂĄltal lĂŠtesĂtendő tĂŠrsĂŠgi gĂĄzhĂĄlĂłhoz van szĂźksĂŠg. A kĂśrnyező orszĂĄgok, gĂĄzhĂĄlĂłzatainak ĂśsszekapcsolĂĄsĂĄval gĂĄzhiĂĄny esetĂŠn kisegĂthetik egymĂĄst, vagyis a gĂĄzhĂĄlĂł javĂtja a tĂŠrsĂŠg ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgĂĄt. TermĂŠszetesen normĂĄl kereskedelmi cĂŠlra is bevethető a mĂĄr kiĂŠpĂźlőben lĂŠvő gĂĄzkapcsolati rendszer.
Horvátországban erősödik a Mol
Megszerezte a horvĂĄtorszĂĄgi INA irĂĄnyĂtĂĄsi jogĂĄt a Mol Nyrt. a pĂŠnteken szĂźletett megĂĄllapodĂĄs alapjĂĄn. Az INA-ban lĂŠvő rĂŠszesedĂŠse vĂĄltozatlan, azaz kisebbsĂŠgi marad, a horvĂĄt kormĂĄnynak pedig vĂŠtĂłjoga lesz az INA-t ĂŠrintő fő dĂśntĂŠsekben. Az INA gĂĄz ĂźzletĂĄgĂĄt kiszervezik ĂŠs eladjĂĄk a PlinacrĂłnak. “MostantĂłl egyĂźtt sĂrunk, egyĂźtt nevetĂźnk”, mondta HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a szerződĂŠs alĂĄĂrĂĄsok utĂĄn. A Molnak mĂĄr Ăśt ĂŠve van tulajdonhĂĄnyada horvĂĄtorszĂĄgi stratĂŠgiai partnerĂŠben, amely nĂŠhĂĄny nap mĂşlva megnyitja első magyarorszĂĄgi benzinkĂştjĂĄt.
PĂŠnteken Ăşj rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄst Ărt alĂĄ a Mol Nyrt. a horvĂĄt kormĂĄnnyal. A magyar olajtĂĄrsasĂĄg megszerezte horvĂĄtorszĂĄgi stratĂŠgiai partnere itĂĄnyĂtĂĄsi jogĂĄt Ăşgy, hogy annak kilenc tagĂş igazgatĂłsĂĄgĂĄba Ăśt főt delegĂĄlhat. INA-hĂĄnyada azonban 47,16 szĂĄzalĂŠk marad, ahogyan a vĂŠtĂłjogot kapott horvĂĄt kormĂĄnyĂŠ is tovĂĄbbra is 44 szĂĄzalĂŠkos lesz. A tavaly tervezett rĂŠszvĂŠnycserĂŠt a Mol ĂŠs a horvĂĄt kormĂĄny kĂśzĂśtt befagyasztottĂĄk. Az INA gĂĄz ĂźzletĂĄgĂĄt kiszervezik hamarosan eladjĂĄk. Az ĂźzletĂĄghoz tartozĂł, mintegy 500 milliĂł kĂśbmĂŠteres gĂĄztĂĄrolĂł eladĂĄsĂĄrĂłl pĂŠnteken mĂĄris megĂĄllapodott az INA ĂŠs a vevő Plinacro vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄg vezetĂŠse, a gĂĄzkereskedelmi tevĂŠkenysĂŠg pedig kĂŠsőbb cserĂŠl gazdĂĄt. A fentiek mĂŠg versenyhivatali jĂłvĂĄhagyĂĄsra vĂĄrnak.
A pĂŠnteki harmadik szerződĂŠs szerint a Mol-vezetĂŠsű INA a belpiacra adja el az Ăśsszes, belfĂśldĂśn termelt gĂĄzt, fokozatosan emelkedő ĂĄron. Az ĂĄr 2014-re ĂŠri el az importgĂĄz ĂĄrszintjĂŠt. Ezzel pĂĄrhuzamosan az INA egyre magasabb bĂĄnyajĂĄradĂŠkot fizet. HernĂĄdi Zsolt, a Mol elnĂśk-vezĂŠrigazgatĂłja a zĂĄgrĂĄbi szerződĂŠsalĂĄĂrĂĄsok utĂĄn kĂśzĂślte: win-win megĂĄllapodĂĄsok szĂźlettek. MostantĂłl a Mol azon dolgozik, hogy az INA-t – amelyben Ăśt ĂŠve rĂŠsztulajdonos – a tĂŠrsĂŠg leghatĂŠkonyabban dolgozĂł vĂĄllalatĂĄvĂĄ fejlessze. Az INA-nak tĂśbb kĂźlfĂśldi kutatĂĄsi licence van, bel- ĂŠs kĂźlfĂśldi benzinkĂşthĂĄlĂłzattal ĂŠs kĂŠt olajfinomĂtĂłval is rendelkezik. A gĂĄzĂĄrszabĂĄlyozĂĄs miatt gĂĄz ĂźzletĂĄga vesztesĂŠges, ez azonban, mĂŠg az első fĂŠlĂŠvben gazdĂĄt cserĂŠl. ĂjrafogalmaztĂĄk az INA-ban valĂł rĂŠszvĂŠnyek eladĂĄsĂĄra vonatkozĂł, korĂĄbbi szerződĂŠst is.
A meglĂŠvő rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄst amiatt kellett mĂłdosĂtani, mert maga a megĂĄllapodĂĄs is előĂrta, hogy amint 50 szĂĄzalĂŠk alĂĄ esik a horvĂĄt ĂĄllami INA-rĂŠszesedĂŠse, el kell indĂtani a felĂźlvizsgĂĄlatot. MĂĄsrĂŠszt letelt a rĂŠszvĂŠnyek eladĂĄsĂĄra vonatkozĂł ĂśtĂŠves tilalom, arrĂłl is dĂśnteni kellett tehĂĄt, mi kerĂźljĂśn ennek az elvĂĄrĂĄsnak a helyĂŠbe. A Mol egyĂŠbkĂŠnt, feltĂŠtelekkel Ăşjabb Ăśt ĂŠvre vĂĄllalta, hogy nem ad el INA rĂŠszvĂŠnyeiből. Ha a feltĂŠtelek miatt erre joga lenne, akkor a horvĂĄt ĂĄllamnak elővĂĄsĂĄrlĂĄsi joga van.
A Mol ekĂśzben MagyarorszĂĄgon Ăşj beruhĂĄzĂĄsra: szlovĂĄkiai gĂĄzvezetĂŠki ĂśsszekĂśttetĂŠs megteremtĂŠsĂŠre kĂŠszĂźl, miutĂĄn a szerdai uniĂłs javaslat alapjĂĄn erre 20 milliĂł eurĂłs tĂĄmogatĂĄst kap. A lefektetendő vezetĂŠken keresztĂźl kĂśzvetlenĂźl is ki lehet majd segĂteni gĂĄzzal SzlovĂĄkiĂĄt a magyarorszĂĄgi gĂĄztĂĄrolĂłkbĂłl. A hazai importlehetősĂŠgek viszont aligha javulnak egy esetleges Ăşjabb ukrajnai gĂĄztranzit leĂĄllĂĄs idejĂŠn, mert SzlovĂĄkia egyetlen gĂĄzbetĂĄplĂĄlĂĄsi pontja szintĂŠn Ukrajna. A Mol a mĂĄr folyĂł romĂĄniai gĂĄzĂśsszekĂśttetĂŠshez is kap uniĂłs tĂĄmogatĂĄst. MindkĂŠt beruhĂĄzĂĄsra a Mol – pontosabban leĂĄnyvĂĄllalata, az FGSZ Zrt. – ĂĄltal lĂŠtesĂtendő tĂŠrsĂŠgi gĂĄzhĂĄlĂłhoz van szĂźksĂŠg. A kĂśrnyező orszĂĄgok, gĂĄzhĂĄlĂłzatainak ĂśsszekapcsolĂĄsĂĄval gĂĄzhiĂĄny esetĂŠn kisegĂthetik egymĂĄst, vagyis a gĂĄzhĂĄlĂł javĂtja a tĂŠrsĂŠg ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgĂĄt. TermĂŠszetesen normĂĄl kereskedelmi cĂŠlra is bevethető a mĂĄr kiĂŠpĂźlőben lĂŠvő gĂĄzkapcsolati rendszer.