close
Hibrid- és gázüzemű autó tervek Oroszországban
Áram - Egyéb - Gáz

Hibrid- és gázüzemű autó tervek Oroszországban

A tervezetthez képest késik és kritikusai szerint technológiailag nem egészen megfelelő, de két év múlva kezdődhet a sorozatgyártása az orosz Yo-mobilnak. A Gazprom a tehergépjárművek gázüzemre váltását ösztönözné.

Oroszország első hibrid autója 2015 előtt nem lesz készen, egy kicsit megint kitolta a gyártó a sorozatgyártás dátumát. A Yo-Avto igazgatósági elnöke, Andrej Birjukov úgy fogalmazott, a vállalatnál elvégezték az autó elektromos átviteli tesztjeit, és általában a terveknek megfelelően haladnak a fejlesztéssel. A bejelentést követő napon pedig igazgatósági tanácskozást tartottak arról, hogy melyik modellt mutassák be a nagyközönségnek.

A tervek szerint három típusa lesz a Yo-mobilnak, ezek méretükben különböznek egymástól. Áruk nagyjából 10 ezer dollár lesz, 400 kilométert tudnak megtenni egy tank benzinnel, legfeljebb 130 km/h-val. A Szentpétervár közelében lévő gyárból évente 45 ezer Yo-mobil gurulna ki.

Az új népautó ötlete 2010-ben pattant ki Mihail Prohorov korábbi elnökjelölt fejéből, az ő, Onexim nevű befektetési cége és a Yarovit tehergépjármű-gyártó alkotta vegyesvállalat a Yo-Avto. Eredetileg tavaly év végétől lett volna kapható a Yo-mobil, később a dátumot 2014 végére tették. Sok szakértő kritizálta a vállalkozást, mondván, a fejlesztőknek nincs elég tapasztalatuk a hibrid autók terén. Mindezek ellenére már több, mint 200 ezer előjegyzés van a Yo-mobilra.

Eközben egy másik alternatív megoldáson is gondolkodnak a nagyobb orosz és külföldi gépjárműgyártók. A múlt héten a földgázüzemű járművek fejlesztéséről tanácskoztak Viktor Zubkov, a Gazprom igazgatósági tanácsának elnöke meghívására olyan nagy gyártók vezetői, mint a Volgabus, a Stork, az Iveco Russia vagy a MAN Truck & Bus Rus. Az eszmecserét követően arra jutottak, hogy egységes technológiai szabályok szerinti gyártás szükséges, valamint együttműködés a gyártók, a gáztermelők és az orosz törvényhozás között. Emellett fel kell állítani azokat a kritériumokat, amelyek alapján a törvényi szabályozás kidolgozható.

A legnagyobb szerepet a nemrég alakult Gazprom Gazomotornoje Toplivo vállalta magára azzal, hogy a gázt és a terjesztéshez szükséges eszközöket biztosítja. A cég 2013-mas célja, hogy véghez vigye bevezető programját, amely révén gáztöltő állomásokat épít, valamint kidolgozza a folyékony üzemanyagú motorok gázüzemre való átállításának lehetőségeit.