close
Feszült üzemanyagpiac
Egyéb - Olaj

Feszült üzemanyagpiac

Az üzemanyagok áremelkedése az elmúlt hetekben elérte azt a szintet, amikor már a kereslet csökkenésétől tarthatnak a kereskedők. A forgalomcsökkenés a motorbenzinek esetében már az év elejétől tart, a tavalyi évhez képest egy százalékkal esett vissza az értékesítés, miközben a gázolaj piaca 3,6 százalékkal bővült a Magyar Ásványolaj-szövetség legfrissebb jelentése szerint – írja a Világgazdaság. Az üzemanyagárak megállapításánál változatlanul a nemzetközi olajtermék-jegyzésárakat, illetve a forint dollárhoz viszonyított árfolyamát vesszük alapul, nem pedig a keresleti viszonyok alakulását – válaszolta lapunknak Lukács Bea, a Mol Rt. szóvivője. Szakértők ugyanakkor úgy vélik, a motorbenzinek és a gázolaj ára is elérte már azt a szintet, amikor számítani lehet – ha csak kisebb mértékben is – a kereslet csökkenésére. Az év első kilenc hónapjában a motorbenzinek forgalma egyértelműen az áremelkedés miatt csökkent, összességében 1 százalékkal. Egy liter 95 oktános benzin 2003 első kilenc hónapjában átlagosan 232,43 forint, az idén 243,37 forint volt. Viszszaesett a 98 oktános benzin forgalma is, ami az eredetileg is magas árnak köszönhető. Jóval kevésbé annak, hogy október 15-ig ebbe a gyártás során ugyan kevertek ólompótló adalékot, az autósok, akiknek ilyenre volt szükségük, mégis inkább a 95-öst tankoltak, és maguknak adalékolták azt. A múlt héttől azonban már az adalék sem segíti a 98-as benzint, így várhatóan folyamatosan csökken majd a piaci részesedése. A gázolaj ára az első kilenc hónapban mintegy 10 forinttal emelkedett, ez a termék azonban kevésbé árérzékeny, hiszen ebben az üzemanyag-kategóriában meghatározó a haszongépjárművek, illetve különböző ipari berendezések fogyasztása. Az elmúlt évben értékesített csaknem 2,4 milliárd liternyi dízelüzemanyagnak legfeljebb 10 százalékát töltötték személyautókba. Ez az árérzékenyebb szegmens tehát nem meghatározó piacalakító tényező, a drágulás pedig legfeljebb itt eredményezhet forgalomcsökkenést. Ugyanakkor a tartósan magas gázolajárak egy sor más területen áremelkedést eredményezhetnek a szállítási költségek növekedése miatt. Azt egyelőre nem lehet megjósolni, hogy a példátlanul magas olaj- és gázolajárak meddig maradnak meg. Az azonban nyilvánvaló, hogy a dízelüzemanyag esetében az augusztusi drágulást kell rendkívülinek tekinteni. A gázolaj-világpiacon az utóbbi napokban tapasztalható áremelkedés már a szokásos szezonális hatás eredménye. A fűtési szezon kezdetén ugyanis hagyományosan emelkedik a dízelüzemanyagok ára, és elméletileg csökken a motorbenzineké. Ez ma legfeljebb annyiban érzékelhető, hogy az utóbbi hetekben már inkább a gázolaj ára emelkedett, a benzineké nem, vagy a dízelhez képes lényegesen szerényebb mértékben.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.