A Gazprom ĂŠs az olasz ENI vĂŠgre megĂĄllapodott a MagyarorszĂĄgon is ĂĄthaladĂł DĂŠli Ăramlat gĂĄzvezetĂŠk tulajdonosai kĂśzĂśtti megosztĂĄsrĂłl: a GazpromĂŠ 50 szĂĄzalĂŠk, az ENI rĂŠsze 20 szĂĄzalĂŠkra csĂśkkent, mert korĂĄbbi rĂŠszĂŠből 15-15 szĂĄzalĂŠk a francia EdF-hez, illetve a nĂŠmet Wintershallhoz kerĂźl – jelentette szerdĂĄn a Kommerszant cĂmű orosz Ăźzleti lap. A megĂĄllapodĂĄst Alekszej Miller, a Gazprom vezĂŠrigazgatĂłja jelentette be kedden, az Ăszaki Ăramlat vezetĂŠk feltĂśltĂŠsĂŠnek megkezdĂŠse alkalmĂĄbĂłl tartott ĂźnnepsĂŠgen. A kĂśzlĂŠs szerint erők Miller az ENI vezetőjĂŠvel, Paolo Scaronival szeptember 5-ĂŠn ĂĄllapodott meg.
A DĂŠli Ăramlat tulajdoni rĂŠszeinek megoszlĂĄsĂĄbĂłl mindĂśssze annyi volt ismert, hogy a legutĂłbb csatlakozĂł Wintershall mĂĄrciusban memorandumot Ărt alĂĄ a Gazprommal 15 szĂĄzalĂŠk megszerzĂŠsĂŠről. Miller szerint a rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄs alĂĄĂrĂĄsa szeptember 16-ĂĄn, a Szocsiban tartandĂł gazdasĂĄgi fĂłrumon vĂĄrhatĂł. A Gazprom ĂŠs az ENI, a kĂŠt kezdemĂŠnyező kĂśzĂśtt ĂŠvek Ăłta hĂşzĂłdtak a tĂĄrgyalĂĄsok a rĂŠszek megosztĂĄsĂĄrĂłl. Eredetileg arrĂłl volt szĂł, hogy mindkettő 10-10 szĂĄzalĂŠkot ad sajĂĄt rĂŠszĂŠből az EdF-nek, de a Gazprom ezek szerint vĂŠgĂźl megőrizte pozĂciĂłjĂĄt az ENI-vel szemben.
SzakĂŠrtők szerint az ENI engedĂŠkenysĂŠgĂŠnek egyik oka lehet, hogy az olasz konszern nem akart mĂŠg tĂśbb kockĂĄzatot vĂĄllalni, noha nincs mĂŠg megĂĄllapodĂĄs a vezetĂŠken ĂŠrkező gĂĄz ĂŠrtĂŠkesĂtĂŠsĂŠnek megosztĂĄsĂĄrĂłl sem. A jelenlegi fő kockĂĄzat, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg mĂŠg mindig nem jĂĄrult hozzĂĄ, hogy a vezetĂŠket lefektessĂŠk felsĂŠgvizein a Fekete-tengeren, ĂŠs Ăgy a projekt eddig kĂśzĂślt ĂĄra mĂŠg jelentősen megemelkedhet. MĂĄs szakĂŠrtők szerint az ENI minden bizonnyal kĂźlĂśnfĂŠle kedvezmĂŠnyeket ĂŠs preferenciĂĄkat szerzett a folyamatban lĂŠvő gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsokra: a vĂĄlsĂĄg idejĂŠn pĂŠldĂĄul a Gazprom csak az olasz konszern szĂĄmĂĄra jelentősen leszĂĄllĂtotta az ĂĄt nem vett gĂĄzĂŠrt (take or pay) szĂĄmlĂĄzott Ăśsszeget.Â
Â
Csökkent az EN részesedése a Déli Áramlatban
A Gazprom ĂŠs az olasz ENI vĂŠgre megĂĄllapodott a MagyarorszĂĄgon is ĂĄthaladĂł DĂŠli Ăramlat gĂĄzvezetĂŠk tulajdonosai kĂśzĂśtti megosztĂĄsrĂłl: a GazpromĂŠ 50 szĂĄzalĂŠk, az ENI rĂŠsze 20 szĂĄzalĂŠkra csĂśkkent, mert korĂĄbbi rĂŠszĂŠből 15-15 szĂĄzalĂŠk a francia EdF-hez, illetve a nĂŠmet Wintershallhoz kerĂźl – jelentette szerdĂĄn a Kommerszant cĂmű orosz Ăźzleti lap. A megĂĄllapodĂĄst Alekszej Miller, a Gazprom vezĂŠrigazgatĂłja jelentette be kedden, az Ăszaki Ăramlat vezetĂŠk feltĂśltĂŠsĂŠnek megkezdĂŠse alkalmĂĄbĂłl tartott ĂźnnepsĂŠgen. A kĂśzlĂŠs szerint erők Miller az ENI vezetőjĂŠvel, Paolo Scaronival szeptember 5-ĂŠn ĂĄllapodott meg.
A DĂŠli Ăramlat tulajdoni rĂŠszeinek megoszlĂĄsĂĄbĂłl mindĂśssze annyi volt ismert, hogy a legutĂłbb csatlakozĂł Wintershall mĂĄrciusban memorandumot Ărt alĂĄ a Gazprommal 15 szĂĄzalĂŠk megszerzĂŠsĂŠről. Miller szerint a rĂŠszvĂŠnyesi megĂĄllapodĂĄs alĂĄĂrĂĄsa szeptember 16-ĂĄn, a Szocsiban tartandĂł gazdasĂĄgi fĂłrumon vĂĄrhatĂł. A Gazprom ĂŠs az ENI, a kĂŠt kezdemĂŠnyező kĂśzĂśtt ĂŠvek Ăłta hĂşzĂłdtak a tĂĄrgyalĂĄsok a rĂŠszek megosztĂĄsĂĄrĂłl. Eredetileg arrĂłl volt szĂł, hogy mindkettő 10-10 szĂĄzalĂŠkot ad sajĂĄt rĂŠszĂŠből az EdF-nek, de a Gazprom ezek szerint vĂŠgĂźl megőrizte pozĂciĂłjĂĄt az ENI-vel szemben.
SzakĂŠrtők szerint az ENI engedĂŠkenysĂŠgĂŠnek egyik oka lehet, hogy az olasz konszern nem akart mĂŠg tĂśbb kockĂĄzatot vĂĄllalni, noha nincs mĂŠg megĂĄllapodĂĄs a vezetĂŠken ĂŠrkező gĂĄz ĂŠrtĂŠkesĂtĂŠsĂŠnek megosztĂĄsĂĄrĂłl sem. A jelenlegi fő kockĂĄzat, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg mĂŠg mindig nem jĂĄrult hozzĂĄ, hogy a vezetĂŠket lefektessĂŠk felsĂŠgvizein a Fekete-tengeren, ĂŠs Ăgy a projekt eddig kĂśzĂślt ĂĄra mĂŠg jelentősen megemelkedhet. MĂĄs szakĂŠrtők szerint az ENI minden bizonnyal kĂźlĂśnfĂŠle kedvezmĂŠnyeket ĂŠs preferenciĂĄkat szerzett a folyamatban lĂŠvő gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsokra: a vĂĄlsĂĄg idejĂŠn pĂŠldĂĄul a Gazprom csak az olasz konszern szĂĄmĂĄra jelentősen leszĂĄllĂtotta az ĂĄt nem vett gĂĄzĂŠrt (take or pay) szĂĄmlĂĄzott Ăśsszeget.Â
Â