close
Átláthatóbb energiapiacot szeretne az Európai Unió
Áram - Egyéb - Gáz

Átláthatóbb energiapiacot szeretne az Európai Unió

Az egységes európai energiapiac felé vezetĂľ út részeként új szabályozási kihívásokkal nézhetnek szembe a a magyar energiapiaci (villamos energia és földgáz) szereplĂľk és ipari energiafogyasztók, amelyek célja a piaci tevékenységek átláthatóságának növelése és a verseny fokozása.

A tisztességtelen piaci magatartás visszaszorítására az EU a nemzeti szabályozó hatóságok és az Energiaszabályozók EgyüttmĂťködési Ügynöksége (ACER) aktív közremĂťködésére építve olyan Rendeletet alkotott, amelynek célja az uniós energiapiac védelme a bennfentes kereskedelemtĂľl és a piaci manipulációktól. A szektorspecifikumokat figyelembe vevĂľ REMIT-rendelet a bennfentes információk közzétételén és a piaci visszaélések tilalmán túlmenĂľen szigorú tranzakciós adatszolgáltatási kötelezettséget is elĂľír a piaci szereplĂľk számára, valamint az energiaszabályozó hatóságokat felhatalmazza a szükséges ellenĂľrzési eljárások lefolytatására – olvasható a KPMG Energy Trend Observer hírlevelében.

Habár a REMIT Rendelet 2011 végétĂľl hatályos, annak „éles” indulása 2014. január 1-jétĂľl esedékes Magyarországon. A hazai jogalkotók ugyanis idén Ăľsszel fogadták el a REMIT Rendelet szabályait kiegészítĂľ hazai szabályokat, és viszonylag rövid idĂľ áll rendelkezésre a kötelezettségek teljesítéséhez szükséges felkészüléshez. A REMIT Rendelet a várakozások szerint jelentĂľsen javítja majd az európai energiapiac átláthatóságát, és egyenlĂľ hozzáférési feltételeket teremt a piaci folyamatokat befolyásoló és alakító információkhoz. A bennfentes kereskedelem tilalma kiterjed minden típusú ügyletkötésre, így a tĂľzsdei és egyéb multilaterális kereskedési rendszerek mellett a bilaterális szerzĂľdésekkel szabályozott ügyletekre is. A vonatkozó nagykereskedelmi termékek körét tekintve szintén széles a paletta, egyebek mellett megtalálhatóak benne a villamosenergia- és földgázpiaci standard termékek, a szállítási- és tartalékkapacitás-piaci ügyletkötések is. A piaci mani puláció tilalma általános szabályként érvényesül, vagyis tiltott a bennfentes kereskedelem, azaz a bennfentes információ felhasználásával történĂľ ügyletkötés, továbbá a piaci szereplĂľk összejátszása, szándékosan manipulatív ügyletek kötése, illetve a megtévesztĂľ vételi és eladási ajánlatok. Ugyancsak tiltott lesz az álinformációk terjesztése, és a szándékosan megtévesztĂľ vagy félrevezetĂľ tájékoztatás is.

A kötelezettek köre lefedi szinte a teljes villamosenergia- és földgázpiaci vertikumot. A fogyasztók közül azok az ipari fogyasztók esnek a jogszabály hatálya alá, amelyek éves – villamosenergia- vagy földgáz – fogyasztási kapacitása meghaladja a 600 GWh-át, azzal, hogy ezen kapacitáshatár kiszámításához össze kell adni az egy cégcsoporthoz tartozó összes csatlakozási pont fogyasztási kapacitását. Az energiatermelĂľk és az energiakereskedĂľk mellett az átviteli- és szállító-, valamint az elosztótársaságok is REMIT-kötelezettek, akárcsak a földgáztároláshoz és LNG-hez kapcsolódó tevékenységek.

A hazai szabályozás a HUPX Zrt.-t nevezte meg a bennfentes információ közzétételi platform üzemeltetĂľjének, vagyis a hazai piaci – villamosenergia- és földgáz – szereplĂľknek a HUPX Zrt-vel kell szerzĂľdniük a bennfentes információk közzétételét biztosító internetes felület használatához. Az éves hozzájárulás mértékét a HUPX Zrt. 2014. március 31-ig határozza meg a Magyar Energetikai és KözmĂť-szabályozási Hivatal (MEKH) jóváhagyásával. A bennfentes információ közzétételi platformon a REMIT-kötelezettek regisztrációs folyamata már megkezdhetĂľ, aminek a teljesítése elengedhetetlen ahhoz, hogy az érintett piaci szereplĂľk meg tudjanak felelni a 2014. január 1-jétĂľl hatályos bennfentes információ közzétételi kötelezettségüknek.

A piaci visszaéléssel kapcsolatos vizsgálatok bejelentés esetén, vagy a MEKH és az ACER piacfelügyeleti tevékenysége során hivatalból indulhatnak. A lehetséges bírság mértéke a bennfentes információ közzétételi kötelezettség megszegése esetén 100 ezer és 10 millió forint között lehet eseményenként, míg a piaci visszaélés vagy annak kísérlete elkövetése akár félmilliárd forintos bírságot is maga után vonhat. A büntetés ennél is magasabbra emelkedhet, amennyiben az adott visszaélés esetén kimutatható árfolyam-különbözet. Ebben az esetben a befizetendĂľ összeg az elért árfolyamnyereség vagy az elkerült árfolyamvesztesége négyszeresét teheti ki. A MEKH által hozott elmarasztaló határozat tekintetében az érintettek kizárólag bírósági felülvizsgálatot kérhetnek.

Az Európa Bizottság még dolgozik a tranzakciós adatszolgáltatás végrehajtási intézkedésein, mindeközben az ACER részletes iránymutatásokkal igyekszik segíteni a piaci szereplĂľk felkészítését az új szabályozási elĂľírások gyakorlati alkalmazására.

Habár az új szabályok növelik majd az energiapiaci szereplĂľk adminisztratív kötelezettségeit, a REMIT-szabályozás az egyre inkább integrálódó európai piacon jó eszközt nyújthat a piactorzító tevékenységek kiszĂťrésére, és ezzel az átlátható és versenysemleges piaci folyamatok érvényesülésére.

A REMIT-szabályozásnak való megfelelés összetett feladatot jelent az érintettek számára, amely során a REMIT-információk kezelésének folyamata rendszerszinten beépül a napi operatív tevékenységbe. A felkészülésre fordítandó erĂľforrások és a potenciális szankciók kockázatának összevetését követĂľen javasolt mielĂľbb, a meghatározott határidĂľk elĂľtt megtenni a szükséges lépéseket.