DĂŠli ĂĄramlat vagy Nabucco? – szĂłl a kĂŠrdĂŠs. LegkorĂĄbban Ukrajna ĂŠs Krk-szigeti gĂĄzlefejtő – hangzik a vĂĄlasz. Katar OrbĂĄn Viktornak mĂĄr ajĂĄnlja is gĂĄzĂĄt, ami 2012-től a tengeri lefejtőn ĂĄt juthatna el hozzĂĄnk. KĂŠrdĂŠs, mennyire gazdasĂĄgosan – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
2012-re valĂłban lĂŠtrejĂśhet a horvĂĄt Krk-szigeten tervezett folyĂŠkonygĂĄz-lefejtő ĂĄllomĂĄs ĂŠs MagyarorszĂĄg kĂśzĂśtti csővezetĂŠkes kapcsolat – mondta lapunknak Kutas IstvĂĄn, a lefejtő-beruhĂĄzĂĄsban ĂŠrdekelt nĂŠmet E.ON hazai gĂĄzcĂŠgĂŠnek szĂłvivője. Annak kapcsĂĄn kĂŠrdeztĂźk, hogy OrbĂĄn Viktor, a Fidesz elnĂśke Katarban az ott termelt gĂĄz magyarorszĂĄgi szĂĄllĂtĂĄsĂĄnak lehetősĂŠgeiről tĂĄrgyalt. (NĂŠmi meglepetĂŠst keltve a KĂźlĂźgyminisztĂŠriumban.)
Katar a vilĂĄg egyik leggazdagabb gĂĄzlelőhelye. Ahmed Abdullah al-Mahmoud kĂźlĂźgyi ĂĄllamminiszter a magyar ellenzĂŠki vezetőnek felvetette: 2012-től MagyarorszĂĄgra is szĂvesen szĂĄllĂtanĂĄnak gĂĄzt. AzĂŠrt nem korĂĄbban, mert akkorra lesz szabad kĂŠszletĂźk. KorĂĄbban egyĂŠbkĂŠnt sem tudnĂĄnk fogadni a szĂĄllĂtmĂĄnyokat. MagyarorszĂĄgnak ugyanis egyelőre nincs az ĂbĂśl menti tĂŠrsĂŠggel csővezetĂŠkes kapcsolata. A hajĂłkon, folyĂŠkony ĂĄllapotban szĂĄllĂtott LNG-gĂĄzt lefejtő Ăźzemekkel szintĂŠn nem ĂĄllunk ĂśsszekĂśttetĂŠsben. Noha OrbĂĄn Viktorral az E.ON előzetesen nem egyeztetett, Kutas IstvĂĄn szerint a lehetősĂŠg 2012-re valĂłban megteremtődhet. BĂĄr a Krk-szigeten tervezett tengeri gĂĄzlefejtő gyĂĄr mĂŠg csak papĂron lĂŠtezik, 2012-ben mĂĄr Ăźzembe ĂĄllhat. Akkorra pedig – legalĂĄbbis GyurcsĂĄny Ferenc miniszterelnĂśk legutĂłbb tett kijelentĂŠsei alapjĂĄn – mĂĄr a HorvĂĄtorszĂĄgot ĂŠs MagyarorszĂĄgot ĂśsszekĂśtő gĂĄzvezetĂŠk is elkĂŠszĂźl.
Kutas IstvĂĄn kijelentette: anyavĂĄllalatuk, a nĂŠmet E.ON Ruhrgas mĂĄr megkezdte azokat a kereskedelmi tĂĄrgyalĂĄsokat, amelyek rĂŠvĂŠn a tĂŠrsĂŠgbe – Ăgy MagyarorszĂĄgra is – a krki lefejtőn keresztĂźl ĂŠrkezhetne gĂĄz.
Az időpontok ĂśsszevetĂŠsĂŠből nyilvĂĄnvalĂł, hogy az első valĂłban “OroszorszĂĄgtĂłl fĂźggetlen” gĂĄzĂştvonal az LNG-terminĂĄl 2012-es Ăźzembe helyezĂŠsĂŠvel jĂśhet lĂŠtre, megelőzve az orosz DĂŠli ĂĄramlat 2013-ra ĂŠs az “eurĂłpai” Nabucco gĂĄzvezetĂŠk 2013-14-re datĂĄlt beindulĂĄsĂĄt. (Nem is beszĂŠlve arrĂłl, hogy a hazai gĂĄzcsĂśvek gazdĂĄja, a Mol ekĂśzben az ukrĂĄn TestvĂŠrisĂŠg vezetĂŠket bővĂti.)
A horvĂĄtorszĂĄgi beszĂĄllĂtĂĄs jelentősĂŠgĂŠt illetően azonban Kutas IstvĂĄn ĂłvatossĂĄgra intett: mivel a tengeri lefejtőĂĄllomĂĄsok gĂĄza irĂĄnt hatalmas a kereslet, ĂŠs az első Ăźtemben az egĂŠsz tĂŠrsĂŠg ellĂĄtĂĄsĂĄra csak ĂŠvi tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄs ĂĄll majd Ăźzembe (ez viszonylag kis mennyisĂŠg). KĂŠrdĂŠs, hogy mennyi MagyarorszĂĄgra szĂĄllĂtandĂł gĂĄz “fĂŠr be” KrknĂŠl versenykĂŠpes ĂĄron – figyelmeztetett.
A Mol szintĂŠn nem egyeztetett előzetesen OrbĂĄn Viktorral – mondta el kĂŠrdĂŠsĂźnkre Somlyai DĂłra belfĂśldi kommunikĂĄciĂłs igazgatĂł. HozzĂĄtette: a Krk-szigetek irĂĄnyĂĄbĂłl MagyarorszĂĄgra tervezett gĂĄzĂştvonal a Mol szĂĄmĂĄra Ăźzletileg fontos, de vĂĄrhatĂł kapacitĂĄsa miatt a kĂśzeljĂśvőben nem lehet ĂŠrdemi versenytĂĄrsa az egyĂŠb szĂĄrazfĂśldi vezetĂŠkes forrĂĄsoknak. A Mol egyĂŠbkĂŠnt tagja a Nabucco ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat hazai szakaszĂĄt tervező csapatnak, igaz, utĂłbbi tulajdonjogĂĄra magyar rĂŠszről mĂĄst jelĂśltek ki. A krki gĂĄzt beszĂĄllĂtĂł vezetĂŠk horvĂĄt- magyar szakaszĂĄt szintĂŠn a Mol leĂĄnyvĂĄllalata valĂłsĂtja meg.
Â
A folyékony gáz beelőzi a vezetékeket
DĂŠli ĂĄramlat vagy Nabucco? – szĂłl a kĂŠrdĂŠs. LegkorĂĄbban Ukrajna ĂŠs Krk-szigeti gĂĄzlefejtő – hangzik a vĂĄlasz. Katar OrbĂĄn Viktornak mĂĄr ajĂĄnlja is gĂĄzĂĄt, ami 2012-től a tengeri lefejtőn ĂĄt juthatna el hozzĂĄnk. KĂŠrdĂŠs, mennyire gazdasĂĄgosan – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
2012-re valĂłban lĂŠtrejĂśhet a horvĂĄt Krk-szigeten tervezett folyĂŠkonygĂĄz-lefejtő ĂĄllomĂĄs ĂŠs MagyarorszĂĄg kĂśzĂśtti csővezetĂŠkes kapcsolat – mondta lapunknak Kutas IstvĂĄn, a lefejtő-beruhĂĄzĂĄsban ĂŠrdekelt nĂŠmet E.ON hazai gĂĄzcĂŠgĂŠnek szĂłvivője. Annak kapcsĂĄn kĂŠrdeztĂźk, hogy OrbĂĄn Viktor, a Fidesz elnĂśke Katarban az ott termelt gĂĄz magyarorszĂĄgi szĂĄllĂtĂĄsĂĄnak lehetősĂŠgeiről tĂĄrgyalt. (NĂŠmi meglepetĂŠst keltve a KĂźlĂźgyminisztĂŠriumban.)
Katar a vilĂĄg egyik leggazdagabb gĂĄzlelőhelye. Ahmed Abdullah al-Mahmoud kĂźlĂźgyi ĂĄllamminiszter a magyar ellenzĂŠki vezetőnek felvetette: 2012-től MagyarorszĂĄgra is szĂvesen szĂĄllĂtanĂĄnak gĂĄzt. AzĂŠrt nem korĂĄbban, mert akkorra lesz szabad kĂŠszletĂźk. KorĂĄbban egyĂŠbkĂŠnt sem tudnĂĄnk fogadni a szĂĄllĂtmĂĄnyokat. MagyarorszĂĄgnak ugyanis egyelőre nincs az ĂbĂśl menti tĂŠrsĂŠggel csővezetĂŠkes kapcsolata. A hajĂłkon, folyĂŠkony ĂĄllapotban szĂĄllĂtott LNG-gĂĄzt lefejtő Ăźzemekkel szintĂŠn nem ĂĄllunk ĂśsszekĂśttetĂŠsben. Noha OrbĂĄn Viktorral az E.ON előzetesen nem egyeztetett, Kutas IstvĂĄn szerint a lehetősĂŠg 2012-re valĂłban megteremtődhet. BĂĄr a Krk-szigeten tervezett tengeri gĂĄzlefejtő gyĂĄr mĂŠg csak papĂron lĂŠtezik, 2012-ben mĂĄr Ăźzembe ĂĄllhat. Akkorra pedig – legalĂĄbbis GyurcsĂĄny Ferenc miniszterelnĂśk legutĂłbb tett kijelentĂŠsei alapjĂĄn – mĂĄr a HorvĂĄtorszĂĄgot ĂŠs MagyarorszĂĄgot ĂśsszekĂśtő gĂĄzvezetĂŠk is elkĂŠszĂźl.
Kutas IstvĂĄn kijelentette: anyavĂĄllalatuk, a nĂŠmet E.ON Ruhrgas mĂĄr megkezdte azokat a kereskedelmi tĂĄrgyalĂĄsokat, amelyek rĂŠvĂŠn a tĂŠrsĂŠgbe – Ăgy MagyarorszĂĄgra is – a krki lefejtőn keresztĂźl ĂŠrkezhetne gĂĄz.
Az időpontok ĂśsszevetĂŠsĂŠből nyilvĂĄnvalĂł, hogy az első valĂłban “OroszorszĂĄgtĂłl fĂźggetlen” gĂĄzĂştvonal az LNG-terminĂĄl 2012-es Ăźzembe helyezĂŠsĂŠvel jĂśhet lĂŠtre, megelőzve az orosz DĂŠli ĂĄramlat 2013-ra ĂŠs az “eurĂłpai” Nabucco gĂĄzvezetĂŠk 2013-14-re datĂĄlt beindulĂĄsĂĄt. (Nem is beszĂŠlve arrĂłl, hogy a hazai gĂĄzcsĂśvek gazdĂĄja, a Mol ekĂśzben az ukrĂĄn TestvĂŠrisĂŠg vezetĂŠket bővĂti.)
A horvĂĄtorszĂĄgi beszĂĄllĂtĂĄs jelentősĂŠgĂŠt illetően azonban Kutas IstvĂĄn ĂłvatossĂĄgra intett: mivel a tengeri lefejtőĂĄllomĂĄsok gĂĄza irĂĄnt hatalmas a kereslet, ĂŠs az első Ăźtemben az egĂŠsz tĂŠrsĂŠg ellĂĄtĂĄsĂĄra csak ĂŠvi tĂzmilliĂĄrd kĂśbmĂŠteres kapacitĂĄs ĂĄll majd Ăźzembe (ez viszonylag kis mennyisĂŠg). KĂŠrdĂŠs, hogy mennyi MagyarorszĂĄgra szĂĄllĂtandĂł gĂĄz “fĂŠr be” KrknĂŠl versenykĂŠpes ĂĄron – figyelmeztetett.
A Mol szintĂŠn nem egyeztetett előzetesen OrbĂĄn Viktorral – mondta el kĂŠrdĂŠsĂźnkre Somlyai DĂłra belfĂśldi kommunikĂĄciĂłs igazgatĂł. HozzĂĄtette: a Krk-szigetek irĂĄnyĂĄbĂłl MagyarorszĂĄgra tervezett gĂĄzĂştvonal a Mol szĂĄmĂĄra Ăźzletileg fontos, de vĂĄrhatĂł kapacitĂĄsa miatt a kĂśzeljĂśvőben nem lehet ĂŠrdemi versenytĂĄrsa az egyĂŠb szĂĄrazfĂśldi vezetĂŠkes forrĂĄsoknak. A Mol egyĂŠbkĂŠnt tagja a Nabucco ĂŠs a DĂŠli ĂĄramlat hazai szakaszĂĄt tervező csapatnak, igaz, utĂłbbi tulajdonjogĂĄra magyar rĂŠszről mĂĄst jelĂśltek ki. A krki gĂĄzt beszĂĄllĂtĂł vezetĂŠk horvĂĄt- magyar szakaszĂĄt szintĂŠn a Mol leĂĄnyvĂĄllalata valĂłsĂtja meg.
Â