Tavaly folytatĂłdott a benzin magyarorszĂĄgi forgalmĂĄnak visszaesĂŠse, ĂŠs a gĂĄzolajĂŠ is zuhanĂłrepĂźlĂŠsbe kezdett â derĂźl ki a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MĂSZ) tegnap kĂśzzĂŠtett anyagĂĄbĂłl. SzakĂŠrtők az okokat boncolgatjĂĄk – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Tavaly az ĂŠv egĂŠszĂŠre vetĂtve 12 szĂĄzalĂŠkkal esett vissza a hazai benzinforgalom â derĂźl ki a MĂSZ tegnap kĂśzzĂŠtett adataibĂłl â az előző ĂŠvben Ăśsszesen 1,3 milliĂĄrd liter benzint pĂśfĂśgtĂźnk el. A termĂŠk forgalma a 2007-es 1,6 milliĂĄrd literes csĂşcspont utĂĄn az elmĂşlt ĂŠvekben lassĂş csĂśkkenĂŠst mutatott. Ehhez kĂŠpest a tavalyi adatmĂĄrmĂĄr zuhanĂĄskĂŠnt hat. A gĂĄzolaj forgalma â a MĂSZ 1992 Ăłta vezetett statisztikĂĄi Ăłta első Ăzben â szintĂŠn visszaesĂŠsbe fordult. A termĂŠk irĂĄnt a megelőző ĂŠvi, 1,7 milliĂĄrd literes csĂşcspontrĂłl rĂśgtĂśn egy emberes 6 szĂĄzalĂŠkkal csĂśkkent a kereslet.
SzakĂŠrtők tovĂĄbbra is ĂĄllĂtjĂĄk: a jelensĂŠg nem vagy csak kisebbrĂŠszt tudhatĂł be annak, hogy a hazai ĂźzemanyagĂĄrak rendre soha nem lĂĄtott magassĂĄgokat ĂŠrnek el. KismĂŠrtĂŠkben ugyanakkor megdőlni lĂĄtszik az az elmĂŠlet, hogy a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄrrugalmatlan. MindazonĂĄltal a kĂśzgazdĂĄszok tovĂĄbbra is tartjĂĄk magukat ahhoz az ĂĄllĂĄsponthoz, hogy a viszszaesĂŠs alapvetően az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi helyzet kĂśvetkezmĂŠnye. Vagyis bĂĄrmennyibe is kerĂźlnĂŠnek most az Ăźzemanyagok, ilyen gazdasĂĄgi kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt borĂtĂŠkolhatĂł lenne a csĂśkkenĂŠs. Ălesen vitatott kĂŠrdĂŠs ugyanakkor az Ăşgynevezett benzinturizmus, illetve ezzel ĂśsszefĂźggĂŠsben a fuvarozĂłk tankolĂĄsi szokĂĄsai. TudvalĂŠvő, hogy â kĂźlĂśnĂśsen a 2009â2010-es kĂŠt jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠs Ăłta âa magyarorszĂĄgi ĂĄtlagos szintje az ĂźzemanyagĂĄrnak a tĂŠrsĂŠgben az egyik â ha nem a â legmagasabb. A megfigyelĂŠsek szerint a benzinfogyasztĂł lakossĂĄg kĂźlĂśnĂśsebben nem ĂŠrzĂŠkeny a problĂŠmĂĄra: a hatĂĄr menti nĂŠhĂĄny tĂz kilomĂŠteres kĂśrből eddig is sokan ingĂĄztak, ugyanakkor az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg nĂśvekedĂŠsĂŠvel a hatĂłkĂśr jelentősen nem vĂĄltozik. (A jelensĂŠg kĂźlĂśnĂśsen az ukrĂĄnâmagyar hatĂĄron figyelhető meg, ahol a kĂŠt oldal kĂśzĂśtt majdnem 50 szĂĄzalĂŠkos az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg.)
MĂĄs a gĂĄzolaj esete: azt ugyanis ĂĄltalĂĄban olyan fuvarozĂłk hasznĂĄljĂĄk, melyek Ăştvonala eleve tĂśbb orszĂĄgon keresztĂźl vezet. ĂrtesĂźlĂŠsĂźnk szerint sokuknĂĄl az a belső szabĂĄly, hogy ha a sofőr nem az ĂştvonalĂĄra eső legolcsĂłbb kĂşton tankol, a kĂźlĂśnbĂśzetet sajĂĄt zsebből kell fizetnie. Mindemellett a legnagyobb fuvarozĂłk tavaly ĂŠv kĂśzepĂŠn ĂgĂŠretet tettek arra, hogy MagyarorszĂĄgon tankolnak. (EzĂŠrt âcserĂŠbeâ kaptak idĂŠntől 6,5 forintos gĂĄzolaj-ĂĄrkedvezmĂŠnyt.) Hazai kutasok ugyanakkor tavaly ĂŠv vĂŠgĂŠn lapunknak nem igazoltĂĄk vissza a megnĂśvekedett fuvarozĂłi jelenlĂŠtet. Akkor az is kiderĂźlt, az ĂgĂŠrvĂŠny betartĂĄsa nyilvĂĄnos forrĂĄsokbĂłl nem vagy csak igen bonyolultan mĂŠrhető. A gĂĄzolajforgalom hatĂĄrozott visszaesĂŠse szintĂŠn nem tĂĄmasztja alĂĄ az erőfeszĂtĂŠsek eredmĂŠnyessĂŠgĂŠt.
Ugyanakkor Wilde GyĂśrgy, a MĂSZ főtitkĂĄra tapasztalja a fuvarozĂłi vĂĄllalĂĄs kedvező hatĂĄsĂĄt. Ezt azzal tĂĄmasztotta alĂĄ, hogy a mĂĄsodik fĂŠl ĂŠvben lĂŠnyegesen tĂśbb gĂĄzolaj fogyott, mint az elsőben. A főtitkĂĄr a kĂśrnyező orszĂĄgok ĂĄrainak ismeretĂŠben is Ăşgy vĂŠli, a szĂĄllĂtmĂĄnyozĂł cĂŠgeknek ĂŠsszerű is lehet MagyarorszĂĄgon tankolni.
Noha szakĂŠrtők szerint az Ăźzemanyagokra kĂŠt ĂŠve kivetett jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠsek a visszĂĄjukra sĂźltek el â hisz az ebből szĂĄrmazĂł ĂĄllami bevĂŠtelek csĂśkkentek â, az Ăşj kormĂĄny sem fontolgatja az adĂłnem ĂĄltalĂĄnos mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠt.
Zuhant az üzemanyag-forgalom
Tavaly folytatĂłdott a benzin magyarorszĂĄgi forgalmĂĄnak visszaesĂŠse, ĂŠs a gĂĄzolajĂŠ is zuhanĂłrepĂźlĂŠsbe kezdett â derĂźl ki a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MĂSZ) tegnap kĂśzzĂŠtett anyagĂĄbĂłl. SzakĂŠrtők az okokat boncolgatjĂĄk – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
Tavaly az ĂŠv egĂŠszĂŠre vetĂtve 12 szĂĄzalĂŠkkal esett vissza a hazai benzinforgalom â derĂźl ki a MĂSZ tegnap kĂśzzĂŠtett adataibĂłl â az előző ĂŠvben Ăśsszesen 1,3 milliĂĄrd liter benzint pĂśfĂśgtĂźnk el. A termĂŠk forgalma a 2007-es 1,6 milliĂĄrd literes csĂşcspont utĂĄn az elmĂşlt ĂŠvekben lassĂş csĂśkkenĂŠst mutatott. Ehhez kĂŠpest a tavalyi adatmĂĄrmĂĄr zuhanĂĄskĂŠnt hat. A gĂĄzolaj forgalma â a MĂSZ 1992 Ăłta vezetett statisztikĂĄi Ăłta első Ăzben â szintĂŠn visszaesĂŠsbe fordult. A termĂŠk irĂĄnt a megelőző ĂŠvi, 1,7 milliĂĄrd literes csĂşcspontrĂłl rĂśgtĂśn egy emberes 6 szĂĄzalĂŠkkal csĂśkkent a kereslet.
SzakĂŠrtők tovĂĄbbra is ĂĄllĂtjĂĄk: a jelensĂŠg nem vagy csak kisebbrĂŠszt tudhatĂł be annak, hogy a hazai ĂźzemanyagĂĄrak rendre soha nem lĂĄtott magassĂĄgokat ĂŠrnek el. KismĂŠrtĂŠkben ugyanakkor megdőlni lĂĄtszik az az elmĂŠlet, hogy a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄrrugalmatlan. MindazonĂĄltal a kĂśzgazdĂĄszok tovĂĄbbra is tartjĂĄk magukat ahhoz az ĂĄllĂĄsponthoz, hogy a viszszaesĂŠs alapvetően az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi helyzet kĂśvetkezmĂŠnye. Vagyis bĂĄrmennyibe is kerĂźlnĂŠnek most az Ăźzemanyagok, ilyen gazdasĂĄgi kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt borĂtĂŠkolhatĂł lenne a csĂśkkenĂŠs. Ălesen vitatott kĂŠrdĂŠs ugyanakkor az Ăşgynevezett benzinturizmus, illetve ezzel ĂśsszefĂźggĂŠsben a fuvarozĂłk tankolĂĄsi szokĂĄsai. TudvalĂŠvő, hogy â kĂźlĂśnĂśsen a 2009â2010-es kĂŠt jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠs Ăłta âa magyarorszĂĄgi ĂĄtlagos szintje az ĂźzemanyagĂĄrnak a tĂŠrsĂŠgben az egyik â ha nem a â legmagasabb. A megfigyelĂŠsek szerint a benzinfogyasztĂł lakossĂĄg kĂźlĂśnĂśsebben nem ĂŠrzĂŠkeny a problĂŠmĂĄra: a hatĂĄr menti nĂŠhĂĄny tĂz kilomĂŠteres kĂśrből eddig is sokan ingĂĄztak, ugyanakkor az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg nĂśvekedĂŠsĂŠvel a hatĂłkĂśr jelentősen nem vĂĄltozik. (A jelensĂŠg kĂźlĂśnĂśsen az ukrĂĄnâmagyar hatĂĄron figyelhető meg, ahol a kĂŠt oldal kĂśzĂśtt majdnem 50 szĂĄzalĂŠkos az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg.)
MĂĄs a gĂĄzolaj esete: azt ugyanis ĂĄltalĂĄban olyan fuvarozĂłk hasznĂĄljĂĄk, melyek Ăştvonala eleve tĂśbb orszĂĄgon keresztĂźl vezet. ĂrtesĂźlĂŠsĂźnk szerint sokuknĂĄl az a belső szabĂĄly, hogy ha a sofőr nem az ĂştvonalĂĄra eső legolcsĂłbb kĂşton tankol, a kĂźlĂśnbĂśzetet sajĂĄt zsebből kell fizetnie. Mindemellett a legnagyobb fuvarozĂłk tavaly ĂŠv kĂśzepĂŠn ĂgĂŠretet tettek arra, hogy MagyarorszĂĄgon tankolnak. (EzĂŠrt âcserĂŠbeâ kaptak idĂŠntől 6,5 forintos gĂĄzolaj-ĂĄrkedvezmĂŠnyt.) Hazai kutasok ugyanakkor tavaly ĂŠv vĂŠgĂŠn lapunknak nem igazoltĂĄk vissza a megnĂśvekedett fuvarozĂłi jelenlĂŠtet. Akkor az is kiderĂźlt, az ĂgĂŠrvĂŠny betartĂĄsa nyilvĂĄnos forrĂĄsokbĂłl nem vagy csak igen bonyolultan mĂŠrhető. A gĂĄzolajforgalom hatĂĄrozott visszaesĂŠse szintĂŠn nem tĂĄmasztja alĂĄ az erőfeszĂtĂŠsek eredmĂŠnyessĂŠgĂŠt.
Ugyanakkor Wilde GyĂśrgy, a MĂSZ főtitkĂĄra tapasztalja a fuvarozĂłi vĂĄllalĂĄs kedvező hatĂĄsĂĄt. Ezt azzal tĂĄmasztotta alĂĄ, hogy a mĂĄsodik fĂŠl ĂŠvben lĂŠnyegesen tĂśbb gĂĄzolaj fogyott, mint az elsőben. A főtitkĂĄr a kĂśrnyező orszĂĄgok ĂĄrainak ismeretĂŠben is Ăşgy vĂŠli, a szĂĄllĂtmĂĄnyozĂł cĂŠgeknek ĂŠsszerű is lehet MagyarorszĂĄgon tankolni.
Noha szakĂŠrtők szerint az Ăźzemanyagokra kĂŠt ĂŠve kivetett jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠsek a visszĂĄjukra sĂźltek el â hisz az ebből szĂĄrmazĂł ĂĄllami bevĂŠtelek csĂśkkentek â, az Ăşj kormĂĄny sem fontolgatja az adĂłnem ĂĄltalĂĄnos mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠt.