close
Zuhant az üzemanyag-forgalom
Egyéb - Olaj

Zuhant az üzemanyag-forgalom

Tavaly folytatĂłdott a benzin magyarorszĂĄgi forgalmĂĄnak visszaesĂŠse, ĂŠs a gĂĄzolajĂŠ is zuhanĂłrepĂźlĂŠsbe kezdett – derĂźl ki a Magyar ÁsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg (MÁSZ) tegnap kĂśzzĂŠtett anyagĂĄbĂłl. SzakĂŠrtők az okokat boncolgatjĂĄk – Ă­rja a NĂŠpszabadsĂĄg.

Tavaly az ĂŠv egĂŠszĂŠre vetĂ­tve 12 szĂĄzalĂŠkkal esett vissza a hazai benzinforgalom – derĂźl ki a MÁSZ tegnap kĂśzzĂŠtett adataibĂłl – az előző ĂŠvben Ăśsszesen 1,3 milliĂĄrd liter benzint pĂśfĂśgtĂźnk el. A termĂŠk forgalma a 2007-es 1,6 milliĂĄrd literes csĂşcspont utĂĄn az elmĂşlt ĂŠvekben lassĂş csĂśkkenĂŠst mutatott. Ehhez kĂŠpest a tavalyi adatmĂĄrmĂĄr zuhanĂĄskĂŠnt hat. A gĂĄzolaj forgalma – a MÁSZ 1992 Ăłta vezetett statisztikĂĄi Ăłta első Ă­zben – szintĂŠn visszaesĂŠsbe fordult. A termĂŠk irĂĄnt a megelőző ĂŠvi, 1,7 milliĂĄrd literes csĂşcspontrĂłl rĂśgtĂśn egy emberes 6 szĂĄzalĂŠkkal csĂśkkent a kereslet.

SzakĂŠrtők tovĂĄbbra is ĂĄllĂ­tjĂĄk: a jelensĂŠg nem vagy csak kisebbrĂŠszt tudhatĂł be annak, hogy a hazai ĂźzemanyagĂĄrak rendre soha nem lĂĄtott magassĂĄgokat ĂŠrnek el. KismĂŠrtĂŠkben ugyanakkor megdőlni lĂĄtszik az az elmĂŠlet, hogy a benzin ĂŠs a gĂĄzolaj ĂĄrrugalmatlan. MindazonĂĄltal a kĂśzgazdĂĄszok tovĂĄbbra is tartjĂĄk magukat ahhoz az ĂĄllĂĄsponthoz, hogy a viszszaesĂŠs alapvetően az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi helyzet kĂśvetkezmĂŠnye. Vagyis bĂĄrmennyibe is kerĂźlnĂŠnek most az Ăźzemanyagok, ilyen gazdasĂĄgi kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt borĂ­tĂŠkolhatĂł lenne a csĂśkkenĂŠs. Élesen vitatott kĂŠrdĂŠs ugyanakkor az Ăşgynevezett benzinturizmus, illetve ezzel ĂśsszefĂźggĂŠsben a fuvarozĂłk tankolĂĄsi szokĂĄsai. TudvalĂŠvő, hogy – kĂźlĂśnĂśsen a 2009–2010-es kĂŠt jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠs Ăłta –a magyarorszĂĄgi ĂĄtlagos szintje az ĂźzemanyagĂĄrnak a tĂŠrsĂŠgben az egyik – ha nem a – legmagasabb. A megfigyelĂŠsek szerint a benzinfogyasztĂł lakossĂĄg kĂźlĂśnĂśsebben nem ĂŠrzĂŠkeny a problĂŠmĂĄra: a hatĂĄr menti nĂŠhĂĄny tĂ­z kilomĂŠteres kĂśrből eddig is sokan ingĂĄztak, ugyanakkor az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg nĂśvekedĂŠsĂŠvel a hatĂłkĂśr jelentősen nem vĂĄltozik. (A jelensĂŠg kĂźlĂśnĂśsen az ukrĂĄn–magyar hatĂĄron figyelhető meg, ahol a kĂŠt oldal kĂśzĂśtt majdnem 50 szĂĄzalĂŠkos az ĂĄrkĂźlĂśnbsĂŠg.)

MĂĄs a gĂĄzolaj esete: azt ugyanis ĂĄltalĂĄban olyan fuvarozĂłk hasznĂĄljĂĄk, melyek Ăştvonala eleve tĂśbb orszĂĄgon keresztĂźl vezet. ÉrtesĂźlĂŠsĂźnk szerint sokuknĂĄl az a belső szabĂĄly, hogy ha a sofőr nem az ĂştvonalĂĄra eső legolcsĂłbb kĂşton tankol, a kĂźlĂśnbĂśzetet sajĂĄt zsebből kell fizetnie. Mindemellett a legnagyobb fuvarozĂłk tavaly ĂŠv kĂśzepĂŠn Ă­gĂŠretet tettek arra, hogy MagyarorszĂĄgon tankolnak. (EzĂŠrt „cserĂŠbe” kaptak idĂŠntől 6,5 forintos gĂĄzolaj-ĂĄrkedvezmĂŠnyt.) Hazai kutasok ugyanakkor tavaly ĂŠv vĂŠgĂŠn lapunknak nem igazoltĂĄk vissza a megnĂśvekedett fuvarozĂłi jelenlĂŠtet. Akkor az is kiderĂźlt, az Ă­gĂŠrvĂŠny betartĂĄsa nyilvĂĄnos forrĂĄsokbĂłl nem vagy csak igen bonyolultan mĂŠrhető. A gĂĄzolajforgalom hatĂĄrozott visszaesĂŠse szintĂŠn nem tĂĄmasztja alĂĄ az erőfeszĂ­tĂŠsek eredmĂŠnyessĂŠgĂŠt.

Ugyanakkor Wilde GyĂśrgy, a MÁSZ főtitkĂĄra tapasztalja a fuvarozĂłi vĂĄllalĂĄs kedvező hatĂĄsĂĄt. Ezt azzal tĂĄmasztotta alĂĄ, hogy a mĂĄsodik fĂŠl ĂŠvben lĂŠnyegesen tĂśbb gĂĄzolaj fogyott, mint az elsőben. A főtitkĂĄr a kĂśrnyező orszĂĄgok ĂĄrainak ismeretĂŠben is Ăşgy vĂŠli, a szĂĄllĂ­tmĂĄnyozĂł cĂŠgeknek ĂŠsszerű is lehet MagyarorszĂĄgon tankolni.

Noha szakĂŠrtők szerint az Ăźzemanyagokra kĂŠt ĂŠve kivetett jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠsek a visszĂĄjukra sĂźltek el – hisz az ebből szĂĄrmazĂł ĂĄllami bevĂŠtelek csĂśkkentek –, az Ăşj kormĂĄny sem fontolgatja az adĂłnem ĂĄltalĂĄnos mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠt.