KĂźlső szakĂŠrtők szerint nem azĂŠrt hĂĄg az egekig a benzin ĂĄra, mert a piacot uralĂł Mol nĂśvelnĂŠ a haszonkulcsĂĄt. A nemzetkĂśzi drĂĄgulĂĄst a forint gyengĂźlĂŠse ĂŠs az előző kormĂĄny kĂŠtszeri jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠse erősĂti fel – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
LiterenkĂŠnt immĂĄr 350-360 forint fĂślĂŠ emelkedik a hazai benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄr, ĂŠs szakĂŠrtőkmĂĄr kĂśzeledni lĂĄtjĂĄk a 400 forintos lĂŠlektani hatĂĄrt is. Az utca embere ennek okĂĄt leginkĂĄbb a Mol Ăşgymond nĂśvekvő haszonkulcsĂĄban lĂĄtja. E gondolatmenet szerint a kormĂĄny szemet huny a Mol ĂĄrpolitikĂĄja felett, Ăgy kompenzĂĄlva a cĂŠget a kĂźlĂśnadĂł miatt. EzĂŠrt nem nyĂşl a jĂśvedĂŠki adĂłhoz sem, holott ellenzĂŠkben mĂŠg hevesen kĂśvetelte az akkori kormĂĄnytĂłl, hogy tegyen meg mindent az akkor mĂŠg olcsĂłbb benzinĂĄr csĂśkkentĂŠsĂŠĂŠrt.
Noha a Mol ĂĄrkĂŠpzĂŠse titkos, ĂŠs a tĂĄrsasĂĄg rĂŠszleteiben nem is kĂvĂĄnja a kĂŠrdĂŠst kommentĂĄlni, ĂĄm kĂźlső â adott esetben ellenĂŠrdekelt â szakĂŠrtők alapos szĂĄmĂtgatĂĄsok utĂĄn sem talĂĄltak e vĂŠlekedĂŠsre bizonyĂtĂŠkot. HernĂĄdi Zsolt Mol-vezĂŠr ĂĄrkĂŠpzĂŠsĂźkhĂśz ĂĄltalĂĄban azon egyszerű magyarĂĄzatot fűzi, hogy tĂŠrsĂŠgi szinten igenis van verseny, Ăgy kĂŠnytelenek alkalmazkodni a kĂśrnyĂŠk finomĂtĂłihoz, amelyek pedig â hozzĂĄjuk hasonlĂłan â a pillanatnyi ĂĄrutőzsdei ĂĄrakhoz alkalmazkodnak. Ennek megfelelően a Mol heti ĂĄrkĂŠpzĂŠse a kĂźlső szakĂŠrtők egybehangzĂł ĂĄllĂtĂĄsa szerint nagyjĂĄbĂłl kikĂśvetkeztethető az előző napok nemzetkĂśzi gĂĄzolajĂŠs benzinĂĄraibĂłl, illetve a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam vĂĄltozĂĄsĂĄbĂłl.
SzakĂŠrtőnk megismĂŠtelt, rĂŠszletes szĂĄmĂtĂĄsai szerint a Mol elvi nagykereskedelmi ĂĄrrĂŠse â azaz a nemzetkĂśzi ĂŠs a magyar ĂĄrak kĂśzĂśtti kĂźlĂśnbsĂŠg â a benzin esetĂŠn sosem nagyobb 10-20 forintnĂĄl, gĂĄzolaj esetĂŠn pedig 15â25 forintnĂĄl. Erre rakĂłdik a kiskereskedelmi ĂĄrrĂŠs, amely vagy a Molkutakat, vagy a tĂśbbi kĂştmĂĄrkĂĄt illeti, ĂŠs amely szintĂŠn sosem tĂśbb 15â20 forintnĂĄl. Ez az Ăśsszesen 30â45 forint a tĂŠrsĂŠget ellĂĄtĂł nagykereskedők kĂśzĂśtt nem kiugrĂł ĂŠrtĂŠk, ĂŠs ĂŠvek Ăłta nagyjĂĄbĂłl vĂĄltozatlan. A Mol haszna ennĂŠl nagyobb lehet, mivel kĂśltsĂŠgeket a kĂŠt termĂŠk esetĂŠn az orosz nyersolaj beszerzĂŠsi ĂĄra ĂŠs a finomĂtĂĄs jelent szĂĄmĂĄra.
Ez ugyan kevĂŠsbĂŠ becsĂźlhető, de mindazonĂĄltal nem vĂĄltozik ĂŠlesen, ĂŠs szintĂŠn nem lehet hatĂĄssal az alkalmazott â mint hangsĂşlyozzĂĄk, a tĂŠrsĂŠgi verseny diktĂĄlta â ĂĄrra. A szakĂŠrtők Ăşgy vĂŠlik, az Ăźzemanyag ĂĄrĂĄn egyĂŠrtelműen az adĂłk ĂŠs a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam dob. AdĂłdik ugyanis az ĂŠrtelemszerű kĂŠrdĂŠs: ha 2008 kĂśzepĂŠn 150 dollĂĄros hordĂłnkĂŠnti nyersolajĂĄr mellett 290 forint volt a benzin ĂĄra, most 80-90 dollĂĄros olajĂĄrszint mellett miĂŠrt kell 360 forintot fizetni ĂŠrte?
A vĂĄlasz szerint akkor egy dollĂĄr 140-150 forintot ĂŠrt, mĂg most 200â210-et, ĂŠs a beszerzĂŠs dollĂĄrelszĂĄmolĂĄsĂş. Ezen tĂşlmenően akkor nettĂł 103 forint 50 fillĂŠr volt a benzin ĂŠs 85 forint a gĂĄzolaj jĂśvedĂŠki adĂłja (erre rĂĄrakĂłdik az ĂĄfa is). Azonban figyelembe kell venni, hogy kĂŠt ĂŠve jĂşliusban a jĂśvedĂŠki adĂł mindkĂŠt termĂŠk esetĂŠben egyarĂĄnt 5,5-5,5 forinttal emelkedett, rĂĄadĂĄsul ezzel egy időben a 20 szĂĄzalĂŠkos ĂĄfa 25 szĂĄzalĂŠkra nőtt. Tavaly januĂĄrban aztĂĄn nettĂł 11 forinttal tovĂĄbb nőtt a benzin ĂŠs 6,85-tel a gĂĄzolaj jĂśvedĂŠki adĂłja: az immĂĄr nettĂł 120, illetve 97 forint 35 fillĂŠr literenkĂŠnt. A Bajnai-kabinet magyarĂĄzata szerint az Ăşjabb emelĂŠsre a hazĂĄnkat nagyobb mĂŠrtĂŠkben sĂşjtĂł vĂĄlsĂĄg miatt volt szĂźksĂŠg.
Ezzel azonban ismĂŠt megĂŠlĂŠnkĂźlt a benzinturizmus, ami a belfĂśldi eladĂĄsok tovĂĄbbi zuhanĂĄsĂĄval jĂĄrt: a benzinĂŠ 10, a gĂĄzolajĂŠ mintegy 5 szĂĄzalĂŠkkal esett vissza (ezzel egyĂźtt pĂŠldĂĄul SzlovĂĄkiĂĄban 10 szĂĄzalĂŠkkal nőtt a forgalom). SzĂĄmĂtĂĄsok szerint a kĂśltsĂŠgvetĂŠs a jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠssel (illetve az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi helyzet miatt) vĂŠgĂźl is sĂşlyos milliĂĄrdoktĂłl esett el. Az OrbĂĄn-kormĂĄny kĂśztes megoldĂĄst vĂĄlasztott: nem emelte tovĂĄbb, de nem is csĂśkkentette a jĂśvedĂŠki terheket. (Igaz, a fuvarozĂłk szĂĄmĂĄra ez ĂŠv elejĂŠtől bevezettek egy 6,5 forintos kereskedelmi gĂĄzolajĂĄrkedvezmĂŠnyt.) Megjegyzendő, hogy 2009 előtt hosszĂş ĂŠvekig a liberĂĄlisâszocialista kabinetek sem ĂŠltek a jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠs eszkĂśzĂŠvel.
SzakĂŠrtőnk szerint ha a vilĂĄgpiaci ĂĄrak a 2008-as, 150 dollĂĄr kĂśrĂźli szintre emelkednek, az adĂł, illetve a Mol haszonkulcsa nem csĂśkken, ĂŠs a forint tovĂĄbb gyengĂźl, akkor nem elkĂŠpzelhetetlen a 480â550 forintos literĂĄr sem.
Rekord benzinár: nincs alku a Mol és a kormány között
KĂźlső szakĂŠrtők szerint nem azĂŠrt hĂĄg az egekig a benzin ĂĄra, mert a piacot uralĂł Mol nĂśvelnĂŠ a haszonkulcsĂĄt. A nemzetkĂśzi drĂĄgulĂĄst a forint gyengĂźlĂŠse ĂŠs az előző kormĂĄny kĂŠtszeri jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠse erősĂti fel – Ărja a NĂŠpszabadsĂĄg.
LiterenkĂŠnt immĂĄr 350-360 forint fĂślĂŠ emelkedik a hazai benzin- ĂŠs gĂĄzolajĂĄr, ĂŠs szakĂŠrtőkmĂĄr kĂśzeledni lĂĄtjĂĄk a 400 forintos lĂŠlektani hatĂĄrt is. Az utca embere ennek okĂĄt leginkĂĄbb a Mol Ăşgymond nĂśvekvő haszonkulcsĂĄban lĂĄtja. E gondolatmenet szerint a kormĂĄny szemet huny a Mol ĂĄrpolitikĂĄja felett, Ăgy kompenzĂĄlva a cĂŠget a kĂźlĂśnadĂł miatt. EzĂŠrt nem nyĂşl a jĂśvedĂŠki adĂłhoz sem, holott ellenzĂŠkben mĂŠg hevesen kĂśvetelte az akkori kormĂĄnytĂłl, hogy tegyen meg mindent az akkor mĂŠg olcsĂłbb benzinĂĄr csĂśkkentĂŠsĂŠĂŠrt.
Noha a Mol ĂĄrkĂŠpzĂŠse titkos, ĂŠs a tĂĄrsasĂĄg rĂŠszleteiben nem is kĂvĂĄnja a kĂŠrdĂŠst kommentĂĄlni, ĂĄm kĂźlső â adott esetben ellenĂŠrdekelt â szakĂŠrtők alapos szĂĄmĂtgatĂĄsok utĂĄn sem talĂĄltak e vĂŠlekedĂŠsre bizonyĂtĂŠkot. HernĂĄdi Zsolt Mol-vezĂŠr ĂĄrkĂŠpzĂŠsĂźkhĂśz ĂĄltalĂĄban azon egyszerű magyarĂĄzatot fűzi, hogy tĂŠrsĂŠgi szinten igenis van verseny, Ăgy kĂŠnytelenek alkalmazkodni a kĂśrnyĂŠk finomĂtĂłihoz, amelyek pedig â hozzĂĄjuk hasonlĂłan â a pillanatnyi ĂĄrutőzsdei ĂĄrakhoz alkalmazkodnak. Ennek megfelelően a Mol heti ĂĄrkĂŠpzĂŠse a kĂźlső szakĂŠrtők egybehangzĂł ĂĄllĂtĂĄsa szerint nagyjĂĄbĂłl kikĂśvetkeztethető az előző napok nemzetkĂśzi gĂĄzolajĂŠs benzinĂĄraibĂłl, illetve a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam vĂĄltozĂĄsĂĄbĂłl.
SzakĂŠrtőnk megismĂŠtelt, rĂŠszletes szĂĄmĂtĂĄsai szerint a Mol elvi nagykereskedelmi ĂĄrrĂŠse â azaz a nemzetkĂśzi ĂŠs a magyar ĂĄrak kĂśzĂśtti kĂźlĂśnbsĂŠg â a benzin esetĂŠn sosem nagyobb 10-20 forintnĂĄl, gĂĄzolaj esetĂŠn pedig 15â25 forintnĂĄl. Erre rakĂłdik a kiskereskedelmi ĂĄrrĂŠs, amely vagy a Molkutakat, vagy a tĂśbbi kĂştmĂĄrkĂĄt illeti, ĂŠs amely szintĂŠn sosem tĂśbb 15â20 forintnĂĄl. Ez az Ăśsszesen 30â45 forint a tĂŠrsĂŠget ellĂĄtĂł nagykereskedők kĂśzĂśtt nem kiugrĂł ĂŠrtĂŠk, ĂŠs ĂŠvek Ăłta nagyjĂĄbĂłl vĂĄltozatlan. A Mol haszna ennĂŠl nagyobb lehet, mivel kĂśltsĂŠgeket a kĂŠt termĂŠk esetĂŠn az orosz nyersolaj beszerzĂŠsi ĂĄra ĂŠs a finomĂtĂĄs jelent szĂĄmĂĄra.
Ez ugyan kevĂŠsbĂŠ becsĂźlhető, de mindazonĂĄltal nem vĂĄltozik ĂŠlesen, ĂŠs szintĂŠn nem lehet hatĂĄssal az alkalmazott â mint hangsĂşlyozzĂĄk, a tĂŠrsĂŠgi verseny diktĂĄlta â ĂĄrra. A szakĂŠrtők Ăşgy vĂŠlik, az Ăźzemanyag ĂĄrĂĄn egyĂŠrtelműen az adĂłk ĂŠs a forint/dollĂĄr ĂĄrfolyam dob. AdĂłdik ugyanis az ĂŠrtelemszerű kĂŠrdĂŠs: ha 2008 kĂśzepĂŠn 150 dollĂĄros hordĂłnkĂŠnti nyersolajĂĄr mellett 290 forint volt a benzin ĂĄra, most 80-90 dollĂĄros olajĂĄrszint mellett miĂŠrt kell 360 forintot fizetni ĂŠrte?
A vĂĄlasz szerint akkor egy dollĂĄr 140-150 forintot ĂŠrt, mĂg most 200â210-et, ĂŠs a beszerzĂŠs dollĂĄrelszĂĄmolĂĄsĂş. Ezen tĂşlmenően akkor nettĂł 103 forint 50 fillĂŠr volt a benzin ĂŠs 85 forint a gĂĄzolaj jĂśvedĂŠki adĂłja (erre rĂĄrakĂłdik az ĂĄfa is). Azonban figyelembe kell venni, hogy kĂŠt ĂŠve jĂşliusban a jĂśvedĂŠki adĂł mindkĂŠt termĂŠk esetĂŠben egyarĂĄnt 5,5-5,5 forinttal emelkedett, rĂĄadĂĄsul ezzel egy időben a 20 szĂĄzalĂŠkos ĂĄfa 25 szĂĄzalĂŠkra nőtt. Tavaly januĂĄrban aztĂĄn nettĂł 11 forinttal tovĂĄbb nőtt a benzin ĂŠs 6,85-tel a gĂĄzolaj jĂśvedĂŠki adĂłja: az immĂĄr nettĂł 120, illetve 97 forint 35 fillĂŠr literenkĂŠnt. A Bajnai-kabinet magyarĂĄzata szerint az Ăşjabb emelĂŠsre a hazĂĄnkat nagyobb mĂŠrtĂŠkben sĂşjtĂł vĂĄlsĂĄg miatt volt szĂźksĂŠg.
Ezzel azonban ismĂŠt megĂŠlĂŠnkĂźlt a benzinturizmus, ami a belfĂśldi eladĂĄsok tovĂĄbbi zuhanĂĄsĂĄval jĂĄrt: a benzinĂŠ 10, a gĂĄzolajĂŠ mintegy 5 szĂĄzalĂŠkkal esett vissza (ezzel egyĂźtt pĂŠldĂĄul SzlovĂĄkiĂĄban 10 szĂĄzalĂŠkkal nőtt a forgalom). SzĂĄmĂtĂĄsok szerint a kĂśltsĂŠgvetĂŠs a jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠssel (illetve az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi helyzet miatt) vĂŠgĂźl is sĂşlyos milliĂĄrdoktĂłl esett el. Az OrbĂĄn-kormĂĄny kĂśztes megoldĂĄst vĂĄlasztott: nem emelte tovĂĄbb, de nem is csĂśkkentette a jĂśvedĂŠki terheket. (Igaz, a fuvarozĂłk szĂĄmĂĄra ez ĂŠv elejĂŠtől bevezettek egy 6,5 forintos kereskedelmi gĂĄzolajĂĄrkedvezmĂŠnyt.) Megjegyzendő, hogy 2009 előtt hosszĂş ĂŠvekig a liberĂĄlisâszocialista kabinetek sem ĂŠltek a jĂśvedĂŠkiadĂł-emelĂŠs eszkĂśzĂŠvel.
SzakĂŠrtőnk szerint ha a vilĂĄgpiaci ĂĄrak a 2008-as, 150 dollĂĄr kĂśrĂźli szintre emelkednek, az adĂł, illetve a Mol haszonkulcsa nem csĂśkken, ĂŠs a forint tovĂĄbb gyengĂźl, akkor nem elkĂŠpzelhetetlen a 480â550 forintos literĂĄr sem.