Nem egyenletes teljesĂtmĂŠny – ez a nap- ĂŠs a szĂŠlenergia egyik nagy hĂĄtulĂźtője. A megoldĂĄst a problĂŠmĂĄra a hibrid-erőművek jelenthetik, amikor a megĂşjulĂł forrĂĄsbĂłl előĂĄllĂtott elektromos ĂĄramot az erőmű hidrogĂŠnnĂŠ, vagy metĂĄnnĂĄ alakĂtja. A hĂŠten Berlin mellett kezdte meg műkĂśdĂŠsĂŠt az első ilyen nagyobb teljesĂtmĂŠnyű lĂŠtesĂtmĂŠny. A szakemberek nagy jĂśvőt jĂłsolnak a technolĂłgiĂĄnak, pedig csak komoly energiavesztesĂŠggel műkĂśdik.
A nem egyenletes teljesĂtmĂŠny a szĂŠlerőművek ĂŠs a napelemek rĂĄkfenĂŠje, a nagyobb lĂŠtesĂtmĂŠnyek hiĂĄba lennĂŠnek akĂĄr Ăśnmagukban is kĂŠpesek ellĂĄtni kisebb vĂĄrosokat zĂśld ĂĄrammal, ha felhős az ĂŠg, vagy nem fĂşj a szĂŠl, nem termelnek ĂĄramot. Az elektromos energia tĂĄrolĂĄsĂĄnak problĂŠmĂĄjĂĄt korĂĄbban mĂĄr rĂŠszletesebben bemutattuk (Keresd a tĂĄrolĂłt – Energiainfo, 2011. Okt. 03.) nĂŠmet kutatĂłk most Ăşgy hiszik, hogy megoldĂĄst talĂĄltak erre a problĂŠmĂĄra. LegalĂĄbbis Ăgy harangoztĂĄk be a vilĂĄg első nagy teljesĂtmĂŠnyű hibrid-erőművĂŠt, azaz a megĂşjulĂł energiaforrĂĄsbĂłl hidrogĂŠnt előĂĄllĂtĂł lĂŠtesĂtmĂŠnyt, amelyet a hĂŠten avattak fel Berlin mellett.Â
“Egy nagy lĂŠpĂŠst tettĂźnk előre a cĂŠlunkhoz, hogy NĂŠmetorszĂĄg energiaellĂĄtĂĄsĂĄt teljes egĂŠszĂŠben megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl fedezzĂźk” – jelentette ki Matthias Placzek Brandenburg tartomĂĄny miniszterelnĂśke a Prenzlau melletti hibrid-erőmű avatĂĄsakor. A projekt ĂśsszessĂŠgĂŠben 21 milliĂł eurĂłs kĂśltsĂŠgĂŠt a szĂŠlenergia-konszern Enertag, a Total, a Vatenfall ĂŠs a nĂŠmet vasutak kĂśzĂśsen finanszĂroztĂĄk.Â
A technolĂłgia lĂŠnyege, hogy a szĂŠlerőművekkel megtermelt elektromos ĂĄram segĂtsĂŠgĂŠvel a vizet (hidrolĂzis) hidrogĂŠnre ĂŠs oxigĂŠnre bontjĂĄk, az Ăgy keletkezett hidrogĂŠnt pedig nyomĂĄs alatt tĂĄroljĂĄk. A hidrogĂŠn ezutĂĄn akĂĄr ĂĄramtermelĂŠsben, akĂĄr hőtermelĂŠsben, akĂĄr hibrid autĂłk meghajtĂĄsĂĄban is felhasznĂĄlhatĂł. A Total tĂśbbek kĂśzĂśtt azĂŠrt finanszĂrozta a projektet, mert benzinkĂştjainĂĄl rĂŠszben az ilyen, “tiszta forrĂĄsbĂłl” szĂĄrmazĂł hidrogĂŠnnel tĂśltenĂŠ fel a hibrid gĂŠpkocsikat. A Prenzlau-i lĂŠtesĂtmĂŠny ĂłrĂĄnkĂŠnt 120 kĂśbmĂŠter hidrogĂŠnt kĂŠpes termelni, (ez egy hibrid gĂŠpkocsinak mintegy 1000-1200 kilomĂŠter megtĂŠtelĂŠhez elegendő). Az Enertag komoly lehetősĂŠgeket lĂĄt a hibrid-erőművekben, mivel az ilyen lĂŠtesĂtmĂŠnyek csak akkor tĂĄplĂĄlnak be elektromos ĂĄramot a hĂĄlĂłzatba, amikor arra valĂłban szĂźksĂŠg van, ĂŠs a megtermelt hidrogĂŠn elĂŠgetĂŠsĂŠvel a teljesĂtmĂŠnyĂźk egyenletes, a hibrid-erőművek kĂŠpesek lehetnek akĂĄr az atomerőművek szerepĂŠt is ĂĄtvenni NĂŠmetorszĂĄgban.
Ugyanakkor a hidrogĂŠn csak nehezen tĂĄrolhatĂł, ĂŠs nem szĂĄllĂthatĂł a jelenleg mĂĄr kiĂŠpĂtett fĂśldgĂĄz-vezetĂŠkekben. EzĂŠrt Michael Specht a nĂŠmet Nap- ĂŠs SzĂŠlenergia KutatĂłkĂśzpont (ZSW) ĂŠs Michael Sterner a Fraunhofer-intĂŠzet munkatĂĄrsai szerint a megtermelt hidrogĂŠnnel, valamint a lĂŠgkĂśrből kinyert, vagy a biomassza-erőművekben keletkező szĂŠn-dioxiddal metĂĄnt kellene előĂĄllĂtani. VĂĄrhatĂłan a jĂśvő ĂŠvben kezdi meg műkĂśdĂŠsĂŠt az első olyan lĂŠtesĂtmĂŠny Stuttgart mellett, amely a szĂŠlenergiĂĄbĂłl megtermelt hidrogĂŠnből ĂŠs a lĂŠgkĂśri szĂŠn-dioxidbĂłl metĂĄnt (a fĂśldgĂĄz fő alkotĂłelemĂŠt) ĂĄllĂt elő. Az ilyen erőművek segĂtsĂŠgĂŠvel olyan orszĂĄgok, amelyek nem rendelkeznek kellő fĂśldgĂĄzkĂŠszletekkel, akĂĄr sajĂĄt szĂźksĂŠgletĂźk jelentős rĂŠszĂŠt helyben ĂĄllĂthatnĂĄk elő.
A technolĂłgia mellett szĂłl, hogy EurĂłpa legtĂśbb orszĂĄgĂĄban – Ăgy MagyarorszĂĄgon is – kivĂĄlĂłan kiĂŠpĂtett fĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł- ĂŠs tĂĄrolĂł infrastruktĂşra van. Ellene szĂłl azonban, hogy gyalĂĄzatosan rossz a hatĂŠkonysĂĄga, a megtermelt energia alig 30-35 szĂĄzalĂŠka nyerhető vissza, mind a hidrolĂzis, mind a metĂĄn előĂĄllĂtĂĄsa meglehetősen energiaigĂŠnyes feladat. Ugyanakkor tĂśbb konszern is komoly lehetősĂŠgeket lĂĄt a rendszerben, Ăgy pĂŠldĂĄul az Audi, amely lapĂŠrtesĂźlĂŠsek szerint egy Hamburg mellett biomassza-erőmű mellĂŠ tervez egy ilyen hibrid-erőművet lĂŠtrehozni, hogy az ott előĂĄllĂtott fĂśldgĂĄzzal ĂŠs hidrogĂŠnnel ellĂĄthassa a hibrid, vagy gĂĄzĂźzemű Audikat hasznĂĄlĂł Ăźgyfeleit.
Nagy jövő előtt áll a hibrid-erőmű
Nem egyenletes teljesĂtmĂŠny – ez a nap- ĂŠs a szĂŠlenergia egyik nagy hĂĄtulĂźtője. A megoldĂĄst a problĂŠmĂĄra a hibrid-erőművek jelenthetik, amikor a megĂşjulĂł forrĂĄsbĂłl előĂĄllĂtott elektromos ĂĄramot az erőmű hidrogĂŠnnĂŠ, vagy metĂĄnnĂĄ alakĂtja. A hĂŠten Berlin mellett kezdte meg műkĂśdĂŠsĂŠt az első ilyen nagyobb teljesĂtmĂŠnyű lĂŠtesĂtmĂŠny. A szakemberek nagy jĂśvőt jĂłsolnak a technolĂłgiĂĄnak, pedig csak komoly energiavesztesĂŠggel műkĂśdik.
A nem egyenletes teljesĂtmĂŠny a szĂŠlerőművek ĂŠs a napelemek rĂĄkfenĂŠje, a nagyobb lĂŠtesĂtmĂŠnyek hiĂĄba lennĂŠnek akĂĄr Ăśnmagukban is kĂŠpesek ellĂĄtni kisebb vĂĄrosokat zĂśld ĂĄrammal, ha felhős az ĂŠg, vagy nem fĂşj a szĂŠl, nem termelnek ĂĄramot. Az elektromos energia tĂĄrolĂĄsĂĄnak problĂŠmĂĄjĂĄt korĂĄbban mĂĄr rĂŠszletesebben bemutattuk (Keresd a tĂĄrolĂłt – Energiainfo, 2011. Okt. 03.) nĂŠmet kutatĂłk most Ăşgy hiszik, hogy megoldĂĄst talĂĄltak erre a problĂŠmĂĄra. LegalĂĄbbis Ăgy harangoztĂĄk be a vilĂĄg első nagy teljesĂtmĂŠnyű hibrid-erőművĂŠt, azaz a megĂşjulĂł energiaforrĂĄsbĂłl hidrogĂŠnt előĂĄllĂtĂł lĂŠtesĂtmĂŠnyt, amelyet a hĂŠten avattak fel Berlin mellett.Â
“Egy nagy lĂŠpĂŠst tettĂźnk előre a cĂŠlunkhoz, hogy NĂŠmetorszĂĄg energiaellĂĄtĂĄsĂĄt teljes egĂŠszĂŠben megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl fedezzĂźk” – jelentette ki Matthias Placzek Brandenburg tartomĂĄny miniszterelnĂśke a Prenzlau melletti hibrid-erőmű avatĂĄsakor. A projekt ĂśsszessĂŠgĂŠben 21 milliĂł eurĂłs kĂśltsĂŠgĂŠt a szĂŠlenergia-konszern Enertag, a Total, a Vatenfall ĂŠs a nĂŠmet vasutak kĂśzĂśsen finanszĂroztĂĄk.Â
A technolĂłgia lĂŠnyege, hogy a szĂŠlerőművekkel megtermelt elektromos ĂĄram segĂtsĂŠgĂŠvel a vizet (hidrolĂzis) hidrogĂŠnre ĂŠs oxigĂŠnre bontjĂĄk, az Ăgy keletkezett hidrogĂŠnt pedig nyomĂĄs alatt tĂĄroljĂĄk. A hidrogĂŠn ezutĂĄn akĂĄr ĂĄramtermelĂŠsben, akĂĄr hőtermelĂŠsben, akĂĄr hibrid autĂłk meghajtĂĄsĂĄban is felhasznĂĄlhatĂł. A Total tĂśbbek kĂśzĂśtt azĂŠrt finanszĂrozta a projektet, mert benzinkĂştjainĂĄl rĂŠszben az ilyen, “tiszta forrĂĄsbĂłl” szĂĄrmazĂł hidrogĂŠnnel tĂśltenĂŠ fel a hibrid gĂŠpkocsikat. A Prenzlau-i lĂŠtesĂtmĂŠny ĂłrĂĄnkĂŠnt 120 kĂśbmĂŠter hidrogĂŠnt kĂŠpes termelni, (ez egy hibrid gĂŠpkocsinak mintegy 1000-1200 kilomĂŠter megtĂŠtelĂŠhez elegendő). Az Enertag komoly lehetősĂŠgeket lĂĄt a hibrid-erőművekben, mivel az ilyen lĂŠtesĂtmĂŠnyek csak akkor tĂĄplĂĄlnak be elektromos ĂĄramot a hĂĄlĂłzatba, amikor arra valĂłban szĂźksĂŠg van, ĂŠs a megtermelt hidrogĂŠn elĂŠgetĂŠsĂŠvel a teljesĂtmĂŠnyĂźk egyenletes, a hibrid-erőművek kĂŠpesek lehetnek akĂĄr az atomerőművek szerepĂŠt is ĂĄtvenni NĂŠmetorszĂĄgban.
Ugyanakkor a hidrogĂŠn csak nehezen tĂĄrolhatĂł, ĂŠs nem szĂĄllĂthatĂł a jelenleg mĂĄr kiĂŠpĂtett fĂśldgĂĄz-vezetĂŠkekben. EzĂŠrt Michael Specht a nĂŠmet Nap- ĂŠs SzĂŠlenergia KutatĂłkĂśzpont (ZSW) ĂŠs Michael Sterner a Fraunhofer-intĂŠzet munkatĂĄrsai szerint a megtermelt hidrogĂŠnnel, valamint a lĂŠgkĂśrből kinyert, vagy a biomassza-erőművekben keletkező szĂŠn-dioxiddal metĂĄnt kellene előĂĄllĂtani. VĂĄrhatĂłan a jĂśvő ĂŠvben kezdi meg műkĂśdĂŠsĂŠt az első olyan lĂŠtesĂtmĂŠny Stuttgart mellett, amely a szĂŠlenergiĂĄbĂłl megtermelt hidrogĂŠnből ĂŠs a lĂŠgkĂśri szĂŠn-dioxidbĂłl metĂĄnt (a fĂśldgĂĄz fő alkotĂłelemĂŠt) ĂĄllĂt elő. Az ilyen erőművek segĂtsĂŠgĂŠvel olyan orszĂĄgok, amelyek nem rendelkeznek kellő fĂśldgĂĄzkĂŠszletekkel, akĂĄr sajĂĄt szĂźksĂŠgletĂźk jelentős rĂŠszĂŠt helyben ĂĄllĂthatnĂĄk elő.
A technolĂłgia mellett szĂłl, hogy EurĂłpa legtĂśbb orszĂĄgĂĄban – Ăgy MagyarorszĂĄgon is – kivĂĄlĂłan kiĂŠpĂtett fĂśldgĂĄzszĂĄllĂtĂł- ĂŠs tĂĄrolĂł infrastruktĂşra van. Ellene szĂłl azonban, hogy gyalĂĄzatosan rossz a hatĂŠkonysĂĄga, a megtermelt energia alig 30-35 szĂĄzalĂŠka nyerhető vissza, mind a hidrolĂzis, mind a metĂĄn előĂĄllĂtĂĄsa meglehetősen energiaigĂŠnyes feladat. Ugyanakkor tĂśbb konszern is komoly lehetősĂŠgeket lĂĄt a rendszerben, Ăgy pĂŠldĂĄul az Audi, amely lapĂŠrtesĂźlĂŠsek szerint egy Hamburg mellett biomassza-erőmű mellĂŠ tervez egy ilyen hibrid-erőművet lĂŠtrehozni, hogy az ott előĂĄllĂtott fĂśldgĂĄzzal ĂŠs hidrogĂŠnnel ellĂĄthassa a hibrid, vagy gĂĄzĂźzemű Audikat hasznĂĄlĂł Ăźgyfeleit.