close
Hidrogénbuszok jöhetnek Magyarországra
Egyéb - Megújuló

Hidrogénbuszok jöhetnek Magyarországra

SzĂĄndĂŠknyilatkozatot Ă­rt alĂĄ a magyar kormĂĄnnyal a Quantum Energy Kft., az ĂĄltala jegyzett hidrogĂŠn technolĂłgia MagyarorszĂĄgon valĂł meghonosĂ­tĂĄsĂĄhoz. A cĂŠg első kĂśrben hidrogĂŠnnel hajtott buszokat kĂŠszĂźl gyĂĄrtani, a hajtĂłanyagot pedig megĂşjulĂł energiĂĄbĂłl, főleg szĂŠlenergiĂĄbĂłl ĂĄllĂ­tanĂĄ elő. A technolĂłgiĂĄn ugyan mĂŠg dolgoznak a szakemberek, de termĂŠszetesen ĂŠrdeklődőkből nincs hiĂĄny.

A hidrogĂŠn ĂśnmagĂĄban is nagy ĂŠrtĂŠk, de leghasznosabb a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠsben valĂł alkalmazĂĄsa. A megĂşjulĂł eredetű hidrogĂŠnnel hajtott elektromos vĂĄrosi autĂłbuszok legnagyobb előnye, hogy sem szĂŠn-dioxidot, sem mĂĄs ĂźveghĂĄzhatĂĄsĂş anyagot nem bocsĂĄt ki, csak vĂ­zgőzt. TehĂĄt ez a technolĂłgia elĂŠrhető, fenntarthatĂł ĂŠs biztonsĂĄgos kĂśrnyezetet teremt a vĂĄroslakĂłk szĂĄmĂĄra. Nem vĂŠletlen, hogy a hidrogĂŠn meghajtĂĄsĂş kĂśzlekedĂŠsi infrastruktĂşra kiĂŠpĂ­tĂŠse irĂĄnt szĂĄmos eurĂłpai kormĂĄny mellett tĂśbb magyar ĂśnkormĂĄnyzat is ĂŠrdeklődik mĂĄr – tudtuk meg MolnĂĄr LĂĄszlĂł Ăźgyvezető igazgatĂłtĂłl.

A hidrogĂŠn szĂ­ntelen, szagtalan, kĂśnnyű, egĂŠszsĂŠgre ĂĄrtalmatlan gĂĄz, magas nyomĂĄson vagy cseppfolyĂłsĂ­tva tĂĄrolhatĂł elem, amely egyben az Univerzum leggyakoribb anyaga. Az Ăśsszes ismert elem kĂśzĂźl a legmagasabb az ĂŠgĂŠshője, ezĂŠrt kivĂĄlĂł energiahordozĂł. BĂĄr a termĂŠszetben gĂĄzkĂŠnt nem talĂĄljuk meg, de vĂ­zből elektromos Ăşton viszonylag egyszerű technolĂłgiĂĄval, vĂ­zlebontĂĄssal előĂĄllĂ­thatĂł. IgazĂĄn akkor tekinthető a fosszilis energiahordozĂłk alternatĂ­vĂĄjĂĄnak, ha megĂşjulĂł energiĂĄk segĂ­tsĂŠgĂŠvel olcsĂłn tudjuk előĂĄllĂ­tani. A hidrogĂŠn ugyan fĂśldgĂĄzbĂłl is előĂĄllĂ­thatĂł, kĂśrnyezetvĂŠdelmi okok miatt mĂŠgis vĂ­zből a legcĂŠlszerűbb. A folyamat termĂŠszetesen nĂŠmi vesztesĂŠggel jĂĄr, viszont segĂ­tsĂŠgĂŠvel el lehet tĂĄrolni a termĂŠszet megĂşjulĂł energiĂĄit, a szelet, a napenergiĂĄt, ĂŠs a lezĂşdulĂł vĂ­z energiĂĄjĂĄt.

Ennek megfelelően a cĂŠg ĂĄltal tervezett technolĂłgia megvalĂłsulĂĄsa esetĂŠn a tĂśmegkĂśzlekedĂŠsből kiszűrhetővĂŠ vĂĄlnak a kĂśrnyezet felmelegedĂŠsĂŠt okozĂł hatĂĄsok, mikĂśzben megoldhatĂłk a szĂŠlerőművek hĂĄlĂłzatra kapcsolĂĄsĂĄt leginkĂĄbb hĂĄtrĂĄltatĂł rendszerszabĂĄlyozĂĄsi gondok is. Ugyanis a szĂŠlerőművek hĂĄtrĂĄnyakĂŠnt rĂłjĂĄk fel, hogy gyakran olyankor termelnek ĂĄramot, amikor ĂŠppen kicsi a fogyasztĂĄs ĂŠs ezzel ingadozĂĄsokat okoznak az egĂŠsz elektromos hĂĄlĂłzatban, ezĂŠrt kellett korlĂĄtozni a hazai szĂŠlerőmű ĂŠpĂ­tĂŠsi kapacitĂĄst is. Kidolgozott rendszerĂźk segĂ­tsĂŠgĂŠvel viszont ĂŠppen a szĂŠlerőművek terhelĂŠsĂŠnek hĂĄlĂłzati ingadozĂĄsaibĂłl lehet a kĂśzlekedĂŠsi cĂŠlokra megfelelő olcsĂł hidrogĂŠnhez jutni, ipari vĂ­zbontĂĄsi technolĂłgiĂĄval, mĂŠgpedig akkora mĂŠrtĂŠkben, amely a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠs ellĂĄtĂĄsĂĄra elegendő – hangsĂşlyozta MolnĂĄr LĂĄszlĂł.

A hidrogĂŠn a tiszta oxidĂĄciĂłjĂĄn kĂ­vĂźl mĂŠg szĂĄmos olyan tulajdonsĂĄgokkal is rendelkezik, amelyek a vĂĄrosi buszok ellĂĄtĂĄsĂĄban nagyon Ă­gĂŠretessĂŠ teszik. Nem vĂŠletlen, hogy a jĂśvő hidrogĂŠnes infrastruktĂşrĂĄjĂĄnak kiĂŠpĂ­tĂŠsĂŠt a hidrogĂŠnnel meghajtott buszok segĂ­tsĂŠgĂŠvel kezdtĂŠk meg Madridban, Londonban, Stuttgartban, Stockholmban, MĂźnchenben ĂŠs szĂĄmos amerikai vĂĄrosban. Egy kanadai pĂŠlda mutatja, hogy 3,47 dollĂĄros hidrogĂŠnĂĄr mellett a hidrogĂŠnbuszok ĂźzemeltetĂŠse mĂĄr olcsĂłbb az egĂŠsz ĂŠlettartamot tekintve, mint a dĂ­zeljĂĄrművekĂŠ. A mĂźncheni hidrogĂŠntĂśltőnĂŠl 3,30 euróÊrt kapni 1 kilogramm hidrogĂŠnt, ami versenykĂŠpes ĂĄr a benzinhez kĂŠpest, a hidrogĂŠn magasabb fűtőĂŠrtĂŠke miatt olyan, mintha 0,8 euróÊrt tankolhatnĂĄnk a szuperbenzint. Az is fontos azonban, hogy a hidrogĂŠntechnolĂłgia csak akkor előremutatĂł ĂŠs a fenntarthatĂłsĂĄg felĂŠ kĂśzelĂ­tő, ha a hidrogĂŠntermelĂŠs maga is megĂşjulĂł, kifogyhatatlan energiĂĄbĂłl tĂśrtĂŠnik, kĂśrnyezetszennyezĂŠs nĂŠlkĂźl. A jĂśvőbe mutatĂł megoldĂĄs, hogy erre a cĂŠlra szĂŠlenergiĂĄt hasznĂĄljunk, melyre MagyarorszĂĄgon is adottak a feltĂŠtelek.

ElkĂŠszĂźlt a magyar gyĂĄrtmĂĄnyĂş hidrogĂŠn Ăźzemű busz prototĂ­pusa is, amelyet a H2 Bus Kft. gyĂĄrt. A kĂŠsőbbiekben vĂĄrhatĂł, hogy az elektromos hibrid megoldĂĄst felvĂĄltja az ĂźzemanyagcellĂĄs rendszer, ma azonban ezek mĂŠg tĂşlsĂĄgosan drĂĄgĂĄk. Mivel hidrogĂŠn segĂ­tsĂŠgĂŠvel hatĂŠkonyabban lehet energiĂĄt tĂĄrolni cellĂĄs akkumulĂĄtorokban, ezĂŠrt vĂĄrhatĂł, hogy a hidrogĂŠn mĂĄshol is elterjed, ahol szĂźnetmentes ĂĄramforrĂĄsra van szĂźksĂŠg, vagy nincs kiĂŠpĂ­tett elektromos hĂĄlĂłzat (tanyĂĄk, nyaralĂłk, jachtok ĂŠs mopedek stb.). MolnĂĄr LĂĄszlĂł jelezte azt is, hogy a koncepciĂłtervĂźk szerint felĂŠpĂźlő hazai szĂŠlerőművek annyi villamos energiĂĄt termelhetnĂŠnek, ami elegendő a helyi kĂśzlekedĂŠst biztosĂ­tĂł buszok ĂźzemeltetĂŠsĂŠhez szĂźksĂŠges hidrogĂŠn előĂĄllĂ­tĂĄsĂĄhoz.