SzĂĄndĂŠknyilatkozatot Ărt alĂĄ a magyar kormĂĄnnyal a Quantum Energy Kft., az ĂĄltala jegyzett hidrogĂŠn technolĂłgia MagyarorszĂĄgon valĂł meghonosĂtĂĄsĂĄhoz. A cĂŠg első kĂśrben hidrogĂŠnnel hajtott buszokat kĂŠszĂźl gyĂĄrtani, a hajtĂłanyagot pedig megĂşjulĂł energiĂĄbĂłl, főleg szĂŠlenergiĂĄbĂłl ĂĄllĂtanĂĄ elő. A technolĂłgiĂĄn ugyan mĂŠg dolgoznak a szakemberek, de termĂŠszetesen ĂŠrdeklődőkből nincs hiĂĄny.
A hidrogĂŠn ĂśnmagĂĄban is nagy ĂŠrtĂŠk, de leghasznosabb a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠsben valĂł alkalmazĂĄsa. A megĂşjulĂł eredetű hidrogĂŠnnel hajtott elektromos vĂĄrosi autĂłbuszok legnagyobb előnye, hogy sem szĂŠn-dioxidot, sem mĂĄs ĂźveghĂĄzhatĂĄsĂş anyagot nem bocsĂĄt ki, csak vĂzgőzt. TehĂĄt ez a technolĂłgia elĂŠrhető, fenntarthatĂł ĂŠs biztonsĂĄgos kĂśrnyezetet teremt a vĂĄroslakĂłk szĂĄmĂĄra. Nem vĂŠletlen, hogy a hidrogĂŠn meghajtĂĄsĂş kĂśzlekedĂŠsi infrastruktĂşra kiĂŠpĂtĂŠse irĂĄnt szĂĄmos eurĂłpai kormĂĄny mellett tĂśbb magyar ĂśnkormĂĄnyzat is ĂŠrdeklődik mĂĄr – tudtuk meg MolnĂĄr LĂĄszlĂł Ăźgyvezető igazgatĂłtĂłl.
A hidrogĂŠn szĂntelen, szagtalan, kĂśnnyű, egĂŠszsĂŠgre ĂĄrtalmatlan gĂĄz, magas nyomĂĄson vagy cseppfolyĂłsĂtva tĂĄrolhatĂł elem, amely egyben az Univerzum leggyakoribb anyaga. Az Ăśsszes ismert elem kĂśzĂźl a legmagasabb az ĂŠgĂŠshője, ezĂŠrt kivĂĄlĂł energiahordozĂł. BĂĄr a termĂŠszetben gĂĄzkĂŠnt nem talĂĄljuk meg, de vĂzből elektromos Ăşton viszonylag egyszerű technolĂłgiĂĄval, vĂzlebontĂĄssal előĂĄllĂthatĂł. IgazĂĄn akkor tekinthető a fosszilis energiahordozĂłk alternatĂvĂĄjĂĄnak, ha megĂşjulĂł energiĂĄk segĂtsĂŠgĂŠvel olcsĂłn tudjuk előĂĄllĂtani. A hidrogĂŠn ugyan fĂśldgĂĄzbĂłl is előĂĄllĂthatĂł, kĂśrnyezetvĂŠdelmi okok miatt mĂŠgis vĂzből a legcĂŠlszerűbb. A folyamat termĂŠszetesen nĂŠmi vesztesĂŠggel jĂĄr, viszont segĂtsĂŠgĂŠvel el lehet tĂĄrolni a termĂŠszet megĂşjulĂł energiĂĄit, a szelet, a napenergiĂĄt, ĂŠs a lezĂşdulĂł vĂz energiĂĄjĂĄt.
Ennek megfelelően a cĂŠg ĂĄltal tervezett technolĂłgia megvalĂłsulĂĄsa esetĂŠn a tĂśmegkĂśzlekedĂŠsből kiszűrhetővĂŠ vĂĄlnak a kĂśrnyezet felmelegedĂŠsĂŠt okozĂł hatĂĄsok, mikĂśzben megoldhatĂłk a szĂŠlerőművek hĂĄlĂłzatra kapcsolĂĄsĂĄt leginkĂĄbb hĂĄtrĂĄltatĂł rendszerszabĂĄlyozĂĄsi gondok is. Ugyanis a szĂŠlerőművek hĂĄtrĂĄnyakĂŠnt rĂłjĂĄk fel, hogy gyakran olyankor termelnek ĂĄramot, amikor ĂŠppen kicsi a fogyasztĂĄs ĂŠs ezzel ingadozĂĄsokat okoznak az egĂŠsz elektromos hĂĄlĂłzatban, ezĂŠrt kellett korlĂĄtozni a hazai szĂŠlerőmű ĂŠpĂtĂŠsi kapacitĂĄst is. Kidolgozott rendszerĂźk segĂtsĂŠgĂŠvel viszont ĂŠppen a szĂŠlerőművek terhelĂŠsĂŠnek hĂĄlĂłzati ingadozĂĄsaibĂłl lehet a kĂśzlekedĂŠsi cĂŠlokra megfelelő olcsĂł hidrogĂŠnhez jutni, ipari vĂzbontĂĄsi technolĂłgiĂĄval, mĂŠgpedig akkora mĂŠrtĂŠkben, amely a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠs ellĂĄtĂĄsĂĄra elegendő – hangsĂşlyozta MolnĂĄr LĂĄszlĂł.
A hidrogĂŠn a tiszta oxidĂĄciĂłjĂĄn kĂvĂźl mĂŠg szĂĄmos olyan tulajdonsĂĄgokkal is rendelkezik, amelyek a vĂĄrosi buszok ellĂĄtĂĄsĂĄban nagyon ĂgĂŠretessĂŠ teszik. Nem vĂŠletlen, hogy a jĂśvő hidrogĂŠnes infrastruktĂşrĂĄjĂĄnak kiĂŠpĂtĂŠsĂŠt a hidrogĂŠnnel meghajtott buszok segĂtsĂŠgĂŠvel kezdtĂŠk meg Madridban, Londonban, Stuttgartban, Stockholmban, MĂźnchenben ĂŠs szĂĄmos amerikai vĂĄrosban. Egy kanadai pĂŠlda mutatja, hogy 3,47 dollĂĄros hidrogĂŠnĂĄr mellett a hidrogĂŠnbuszok ĂźzemeltetĂŠse mĂĄr olcsĂłbb az egĂŠsz ĂŠlettartamot tekintve, mint a dĂzeljĂĄrművekĂŠ. A mĂźncheni hidrogĂŠntĂśltőnĂŠl 3,30 euróÊrt kapni 1 kilogramm hidrogĂŠnt, ami versenykĂŠpes ĂĄr a benzinhez kĂŠpest, a hidrogĂŠn magasabb fűtőĂŠrtĂŠke miatt olyan, mintha 0,8 euróÊrt tankolhatnĂĄnk a szuperbenzint. Az is fontos azonban, hogy a hidrogĂŠntechnolĂłgia csak akkor előremutatĂł ĂŠs a fenntarthatĂłsĂĄg felĂŠ kĂśzelĂtő, ha a hidrogĂŠntermelĂŠs maga is megĂşjulĂł, kifogyhatatlan energiĂĄbĂłl tĂśrtĂŠnik, kĂśrnyezetszennyezĂŠs nĂŠlkĂźl. A jĂśvőbe mutatĂł megoldĂĄs, hogy erre a cĂŠlra szĂŠlenergiĂĄt hasznĂĄljunk, melyre MagyarorszĂĄgon is adottak a feltĂŠtelek.
ElkĂŠszĂźlt a magyar gyĂĄrtmĂĄnyĂş hidrogĂŠn Ăźzemű busz prototĂpusa is, amelyet a H2 Bus Kft. gyĂĄrt. A kĂŠsőbbiekben vĂĄrhatĂł, hogy az elektromos hibrid megoldĂĄst felvĂĄltja az ĂźzemanyagcellĂĄs rendszer, ma azonban ezek mĂŠg tĂşlsĂĄgosan drĂĄgĂĄk. Mivel hidrogĂŠn segĂtsĂŠgĂŠvel hatĂŠkonyabban lehet energiĂĄt tĂĄrolni cellĂĄs akkumulĂĄtorokban, ezĂŠrt vĂĄrhatĂł, hogy a hidrogĂŠn mĂĄshol is elterjed, ahol szĂźnetmentes ĂĄramforrĂĄsra van szĂźksĂŠg, vagy nincs kiĂŠpĂtett elektromos hĂĄlĂłzat (tanyĂĄk, nyaralĂłk, jachtok ĂŠs mopedek stb.). MolnĂĄr LĂĄszlĂł jelezte azt is, hogy a koncepciĂłtervĂźk szerint felĂŠpĂźlő hazai szĂŠlerőművek annyi villamos energiĂĄt termelhetnĂŠnek, ami elegendő a helyi kĂśzlekedĂŠst biztosĂtĂł buszok ĂźzemeltetĂŠsĂŠhez szĂźksĂŠges hidrogĂŠn előĂĄllĂtĂĄsĂĄhoz.
Hidrogénbuszok jöhetnek Magyarországra
SzĂĄndĂŠknyilatkozatot Ărt alĂĄ a magyar kormĂĄnnyal a Quantum Energy Kft., az ĂĄltala jegyzett hidrogĂŠn technolĂłgia MagyarorszĂĄgon valĂł meghonosĂtĂĄsĂĄhoz. A cĂŠg első kĂśrben hidrogĂŠnnel hajtott buszokat kĂŠszĂźl gyĂĄrtani, a hajtĂłanyagot pedig megĂşjulĂł energiĂĄbĂłl, főleg szĂŠlenergiĂĄbĂłl ĂĄllĂtanĂĄ elő. A technolĂłgiĂĄn ugyan mĂŠg dolgoznak a szakemberek, de termĂŠszetesen ĂŠrdeklődőkből nincs hiĂĄny.
A hidrogĂŠn ĂśnmagĂĄban is nagy ĂŠrtĂŠk, de leghasznosabb a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠsben valĂł alkalmazĂĄsa. A megĂşjulĂł eredetű hidrogĂŠnnel hajtott elektromos vĂĄrosi autĂłbuszok legnagyobb előnye, hogy sem szĂŠn-dioxidot, sem mĂĄs ĂźveghĂĄzhatĂĄsĂş anyagot nem bocsĂĄt ki, csak vĂzgőzt. TehĂĄt ez a technolĂłgia elĂŠrhető, fenntarthatĂł ĂŠs biztonsĂĄgos kĂśrnyezetet teremt a vĂĄroslakĂłk szĂĄmĂĄra. Nem vĂŠletlen, hogy a hidrogĂŠn meghajtĂĄsĂş kĂśzlekedĂŠsi infrastruktĂşra kiĂŠpĂtĂŠse irĂĄnt szĂĄmos eurĂłpai kormĂĄny mellett tĂśbb magyar ĂśnkormĂĄnyzat is ĂŠrdeklődik mĂĄr – tudtuk meg MolnĂĄr LĂĄszlĂł Ăźgyvezető igazgatĂłtĂłl.
A hidrogĂŠn szĂntelen, szagtalan, kĂśnnyű, egĂŠszsĂŠgre ĂĄrtalmatlan gĂĄz, magas nyomĂĄson vagy cseppfolyĂłsĂtva tĂĄrolhatĂł elem, amely egyben az Univerzum leggyakoribb anyaga. Az Ăśsszes ismert elem kĂśzĂźl a legmagasabb az ĂŠgĂŠshője, ezĂŠrt kivĂĄlĂł energiahordozĂł. BĂĄr a termĂŠszetben gĂĄzkĂŠnt nem talĂĄljuk meg, de vĂzből elektromos Ăşton viszonylag egyszerű technolĂłgiĂĄval, vĂzlebontĂĄssal előĂĄllĂthatĂł. IgazĂĄn akkor tekinthető a fosszilis energiahordozĂłk alternatĂvĂĄjĂĄnak, ha megĂşjulĂł energiĂĄk segĂtsĂŠgĂŠvel olcsĂłn tudjuk előĂĄllĂtani. A hidrogĂŠn ugyan fĂśldgĂĄzbĂłl is előĂĄllĂthatĂł, kĂśrnyezetvĂŠdelmi okok miatt mĂŠgis vĂzből a legcĂŠlszerűbb. A folyamat termĂŠszetesen nĂŠmi vesztesĂŠggel jĂĄr, viszont segĂtsĂŠgĂŠvel el lehet tĂĄrolni a termĂŠszet megĂşjulĂł energiĂĄit, a szelet, a napenergiĂĄt, ĂŠs a lezĂşdulĂł vĂz energiĂĄjĂĄt.
Ennek megfelelően a cĂŠg ĂĄltal tervezett technolĂłgia megvalĂłsulĂĄsa esetĂŠn a tĂśmegkĂśzlekedĂŠsből kiszűrhetővĂŠ vĂĄlnak a kĂśrnyezet felmelegedĂŠsĂŠt okozĂł hatĂĄsok, mikĂśzben megoldhatĂłk a szĂŠlerőművek hĂĄlĂłzatra kapcsolĂĄsĂĄt leginkĂĄbb hĂĄtrĂĄltatĂł rendszerszabĂĄlyozĂĄsi gondok is. Ugyanis a szĂŠlerőművek hĂĄtrĂĄnyakĂŠnt rĂłjĂĄk fel, hogy gyakran olyankor termelnek ĂĄramot, amikor ĂŠppen kicsi a fogyasztĂĄs ĂŠs ezzel ingadozĂĄsokat okoznak az egĂŠsz elektromos hĂĄlĂłzatban, ezĂŠrt kellett korlĂĄtozni a hazai szĂŠlerőmű ĂŠpĂtĂŠsi kapacitĂĄst is. Kidolgozott rendszerĂźk segĂtsĂŠgĂŠvel viszont ĂŠppen a szĂŠlerőművek terhelĂŠsĂŠnek hĂĄlĂłzati ingadozĂĄsaibĂłl lehet a kĂśzlekedĂŠsi cĂŠlokra megfelelő olcsĂł hidrogĂŠnhez jutni, ipari vĂzbontĂĄsi technolĂłgiĂĄval, mĂŠgpedig akkora mĂŠrtĂŠkben, amely a vĂĄrosi tĂśmegkĂśzlekedĂŠs ellĂĄtĂĄsĂĄra elegendő – hangsĂşlyozta MolnĂĄr LĂĄszlĂł.
A hidrogĂŠn a tiszta oxidĂĄciĂłjĂĄn kĂvĂźl mĂŠg szĂĄmos olyan tulajdonsĂĄgokkal is rendelkezik, amelyek a vĂĄrosi buszok ellĂĄtĂĄsĂĄban nagyon ĂgĂŠretessĂŠ teszik. Nem vĂŠletlen, hogy a jĂśvő hidrogĂŠnes infrastruktĂşrĂĄjĂĄnak kiĂŠpĂtĂŠsĂŠt a hidrogĂŠnnel meghajtott buszok segĂtsĂŠgĂŠvel kezdtĂŠk meg Madridban, Londonban, Stuttgartban, Stockholmban, MĂźnchenben ĂŠs szĂĄmos amerikai vĂĄrosban. Egy kanadai pĂŠlda mutatja, hogy 3,47 dollĂĄros hidrogĂŠnĂĄr mellett a hidrogĂŠnbuszok ĂźzemeltetĂŠse mĂĄr olcsĂłbb az egĂŠsz ĂŠlettartamot tekintve, mint a dĂzeljĂĄrművekĂŠ. A mĂźncheni hidrogĂŠntĂśltőnĂŠl 3,30 euróÊrt kapni 1 kilogramm hidrogĂŠnt, ami versenykĂŠpes ĂĄr a benzinhez kĂŠpest, a hidrogĂŠn magasabb fűtőĂŠrtĂŠke miatt olyan, mintha 0,8 euróÊrt tankolhatnĂĄnk a szuperbenzint. Az is fontos azonban, hogy a hidrogĂŠntechnolĂłgia csak akkor előremutatĂł ĂŠs a fenntarthatĂłsĂĄg felĂŠ kĂśzelĂtő, ha a hidrogĂŠntermelĂŠs maga is megĂşjulĂł, kifogyhatatlan energiĂĄbĂłl tĂśrtĂŠnik, kĂśrnyezetszennyezĂŠs nĂŠlkĂźl. A jĂśvőbe mutatĂł megoldĂĄs, hogy erre a cĂŠlra szĂŠlenergiĂĄt hasznĂĄljunk, melyre MagyarorszĂĄgon is adottak a feltĂŠtelek.
ElkĂŠszĂźlt a magyar gyĂĄrtmĂĄnyĂş hidrogĂŠn Ăźzemű busz prototĂpusa is, amelyet a H2 Bus Kft. gyĂĄrt. A kĂŠsőbbiekben vĂĄrhatĂł, hogy az elektromos hibrid megoldĂĄst felvĂĄltja az ĂźzemanyagcellĂĄs rendszer, ma azonban ezek mĂŠg tĂşlsĂĄgosan drĂĄgĂĄk. Mivel hidrogĂŠn segĂtsĂŠgĂŠvel hatĂŠkonyabban lehet energiĂĄt tĂĄrolni cellĂĄs akkumulĂĄtorokban, ezĂŠrt vĂĄrhatĂł, hogy a hidrogĂŠn mĂĄshol is elterjed, ahol szĂźnetmentes ĂĄramforrĂĄsra van szĂźksĂŠg, vagy nincs kiĂŠpĂtett elektromos hĂĄlĂłzat (tanyĂĄk, nyaralĂłk, jachtok ĂŠs mopedek stb.). MolnĂĄr LĂĄszlĂł jelezte azt is, hogy a koncepciĂłtervĂźk szerint felĂŠpĂźlő hazai szĂŠlerőművek annyi villamos energiĂĄt termelhetnĂŠnek, ami elegendő a helyi kĂśzlekedĂŠst biztosĂtĂł buszok ĂźzemeltetĂŠsĂŠhez szĂźksĂŠges hidrogĂŠn előĂĄllĂtĂĄsĂĄhoz.