Nem lehet tudĂĄs alapĂş tĂĄrsadalmat ĂŠs ipari termelĂŠsre
alapozott jĂłlĂŠtet teremteni akkor, ha
a termĂŠszettudomĂĄnyokat megalapozĂł fizikaoktatĂĄst ilyen
mĂŠrtĂŠkben visszaszorĂtjĂĄk az ĂĄltalĂĄnos- ĂŠs kĂśzĂŠpiskolĂĄkban â ĂĄll a Magyar
NukleĂĄris TĂĄrsasĂĄg (MNT) szerkesztősĂŠgĂźnkhĂśz eljuttatott kĂśzlemĂŠnyĂŠben. A
szervezet ĂĄllĂĄspontja szerint a termĂŠszettudomĂĄnyok arĂĄnyĂĄnak tovĂĄbbi
csĂśkkentĂŠse az orszĂĄg tervezett fejlődĂŠse szempontjĂĄbĂłl kĂĄros kĂśvetkezmĂŠnyekkel
jĂĄrna.
Az MNT
vezetői ezĂŠrt azt kĂŠrik, hogy ne csĂśkkentsĂŠk, hanem nĂśveljĂŠk a fizika tanĂłrĂĄk
szĂĄmĂĄt az ĂĄltalĂĄnos- ĂŠs kĂśzĂŠpiskolĂĄkban. JavasoljĂĄk tovĂĄbbĂĄ, hogy az ĂŠrettsĂŠgi
vizsgĂĄn egy termĂŠszettudomĂĄnyos tantĂĄrgyat (fizika, kĂŠmia, biolĂłgia vagy
fĂśldrajz) is kĂśtelezően vĂĄlasztani kelljen a jĂśvőben. Az ĂĄltalĂĄnos- ĂŠs
kĂśzĂŠpfokĂş kĂŠpzĂŠsben ĂŠrvĂŠnyes kerettanterv jelenleg egyeztetĂŠs alatt ĂĄllĂł vĂĄltoztatĂĄsai
nyomĂĄn a fizikaĂłrĂĄk szĂĄma ismĂŠt csĂśkkenne az iskolĂĄkban, Ăgy az 1978-as ĂłraszĂĄmnak
mĂĄr csak 57 szĂĄzalĂŠka volna volna a jĂśvőben.
A tanterv bevezetĂŠsĂŠnek ĂŠve |
ĂltalĂĄnos iskola |
GimnĂĄzium |
S |
% |
||||||
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
I. |
II. |
III. |
IV. |
|||
1978. |
– |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
2 |
15 |
100 |
NAT 1995. |
– |
1,5 |
2 |
1,5 |
2 |
2 |
– |
– |
9 |
60 |
Kerettanterv 2000. |
– |
– |
2 |
1,5 |
1,5 |
3 |
2 |
– |
10 |
67 |
Jelenlegi javaslat |
– |
– |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
2 |
2 |
– |
8,5 |
57 |
A nukleĂĄris szektor jelenleg azt tapasztalja, hogy a szakĂŠrtelem
kiĂĄramlik a bĂŠrkĂśltsĂŠgek csĂśkkentĂŠse miatti lĂŠtszĂĄmleĂŠpĂtĂŠsek sorĂĄn az
ĂĄgazatbĂłl, ugyanakkor kutatĂłintĂŠzetek zĂĄrnak be a kĂśltsĂŠgcsĂśkkentĂŠs miatt, ĂŠs
csĂśkken az egyetemek tĂĄmogatĂĄsa â figyelmeztetett nemrĂŠg kĂśzlemĂŠnyben az OECD.
Az atomenergetikai szakemberkĂŠpzĂŠs ĂźgyĂŠben emlĂŠkeztettek, hogy az ipar gyors
műszaki fejlődĂŠse nem lett volna lehetsĂŠges a sok, magas szĂnvonalĂş
kutatĂĄsi-fejlesztĂŠsi program nĂŠlkĂźl, amelyek segĂtettek lĂŠtrehozni a
biztonsĂĄgos ĂźzemeltetĂŠshez szĂźksĂŠges nagy tudĂĄsĂş ĂŠs kompetens Ăźzemeltető
szemĂŠlyzetet.
Az MNT a kerettanterv fizikaoktatĂĄst ĂŠrintő vĂĄltoztatĂĄsaival
kapcsolatban emlĂŠkeztet, hogy âaz elmĂşlt ĂŠvekben ĂłriĂĄsi szakadĂŠk keletkezett a
felsőoktatĂĄs ĂŠs a kĂśzoktatĂĄs kĂśzĂśtt. A kĂśzoktatĂĄs tananyagcsĂśkkentĂŠst hajtott
vĂŠgre, Ăgy a felsőoktatĂĄsba kerĂźlők jelentős rĂŠsze rendkĂvĂźl hiĂĄnyos alapokÂkal ĂŠrkezik.â EzĂŠrt sokan nem tudjĂĄk
mĂĄr az első ĂŠvet sem befejezni az egyetemen, ez a kudarcĂŠlmĂŠny a műszaki ĂŠs
termĂŠszettudomĂĄnyos kĂŠpzĂŠst folytatĂł felsőoktatĂĄsi intĂŠzmĂŠnyek statisztikĂĄi alapjĂĄn
akĂĄr a hallgatĂłk tĂśbb mint felĂŠt is ĂŠrintheti. âEz azĂŠrt is kĂźlĂśnĂśsen fĂĄjdalmas
jelensĂŠg, mert MagyarorszĂĄg a mĂşlt szĂĄzad â70-es, â80-as ĂŠveiben a nemzetkĂśzi
felmĂŠrĂŠsek tanĂşsĂĄga szerint âtermĂŠszettudomĂĄnyi nevelĂŠsi nagyhatalomâ volt, az
orszĂĄgok rangsorĂĄban az elsők kĂśzĂśtt voltunkâ â ĂĄll az MNT kĂśzlemĂŠnyĂŠben.