close
Veszélyben a nukleáris szakemberképzés
Atom - Egyéb

Veszélyben a nukleáris szakemberképzés

Nem lehet tudĂĄs alapĂş tĂĄrsadalmat ĂŠs ipari termelĂŠsre
alapozott jĂłlĂŠtet teremteni akkor, ha
a termĂŠszettudomĂĄnyokat megalapozĂł fizikaoktatĂĄst ilyen
mértékben visszaszorítják az általános- és középiskolákban – áll a Magyar
NukleĂĄris TĂĄrsasĂĄg (MNT) szerkesztősĂŠgĂźnkhĂśz eljuttatott kĂśzlemĂŠnyĂŠben. A
szervezet ĂĄllĂĄspontja szerint a termĂŠszettudomĂĄnyok arĂĄnyĂĄnak tovĂĄbbi
csĂśkkentĂŠse az orszĂĄg tervezett fejlődĂŠse szempontjĂĄbĂłl kĂĄros kĂśvetkezmĂŠnyekkel
jĂĄrna.

Az MNT
vezetői ezĂŠrt azt kĂŠrik, hogy ne csĂśkkentsĂŠk, hanem nĂśveljĂŠk a fizika tanĂłrĂĄk
szĂĄmĂĄt az ĂĄltalĂĄnos- ĂŠs kĂśzĂŠpiskolĂĄkban. JavasoljĂĄk tovĂĄbbĂĄ, hogy az ĂŠrettsĂŠgi
vizsgĂĄn egy termĂŠszettudomĂĄnyos tantĂĄrgyat (fizika, kĂŠmia, biolĂłgia vagy
fĂśldrajz) is kĂśtelezően vĂĄlasztani kelljen a jĂśvőben. Az ĂĄltalĂĄnos- ĂŠs
kĂśzĂŠpfokĂş kĂŠpzĂŠsben ĂŠrvĂŠnyes kerettanterv jelenleg egyeztetĂŠs alatt ĂĄllĂł vĂĄltoztatĂĄsai
nyomĂĄn a fizikaĂłrĂĄk szĂĄma ismĂŠt csĂśkkenne az iskolĂĄkban, Ă­gy az 1978-as ĂłraszĂĄmnak
mĂĄr csak 57 szĂĄzalĂŠka volna volna a jĂśvőben.

A tanterv bevezetĂŠsĂŠnek ĂŠve

Általånos iskola

GimnĂĄzium

S

%

V.

VI.

VII.

VIII.

I.

II.

III.

IV.

1978.

2

2

2

2

2

3

2

15

100

NAT 1995.

1,5

2

1,5

2

2

9

60

Kerettanterv 2000.

2

1,5

1,5

3

2

10

67

Jelenlegi javaslat

1,5

1,5

1,5

2

2

8,5

57

A nukleĂĄris szektor jelenleg azt tapasztalja, hogy a szakĂŠrtelem
kiĂĄramlik a bĂŠrkĂśltsĂŠgek csĂśkkentĂŠse miatti lĂŠtszĂĄmleĂŠpĂ­tĂŠsek sorĂĄn az
ĂĄgazatbĂłl, ugyanakkor kutatĂłintĂŠzetek zĂĄrnak be a kĂśltsĂŠgcsĂśkkentĂŠs miatt, ĂŠs
csökken az egyetemek támogatása – figyelmeztetett nemrég közleményben az OECD.
Az atomenergetikai szakemberkĂŠpzĂŠs ĂźgyĂŠben emlĂŠkeztettek, hogy az ipar gyors
műszaki fejlődĂŠse nem lett volna lehetsĂŠges a sok, magas szĂ­nvonalĂş
kutatĂĄsi-fejlesztĂŠsi program nĂŠlkĂźl, amelyek segĂ­tettek lĂŠtrehozni a
biztonsĂĄgos ĂźzemeltetĂŠshez szĂźksĂŠges nagy tudĂĄsĂş ĂŠs kompetens Ăźzemeltető
szemĂŠlyzetet.

Az MNT a kerettanterv fizikaoktatĂĄst ĂŠrintő vĂĄltoztatĂĄsaival
kapcsolatban emlékeztet, hogy „az elmúlt években óriási szakadék keletkezett a
felsőoktatĂĄs ĂŠs a kĂśzoktatĂĄs kĂśzĂśtt. A kĂśzoktatĂĄs tananyagcsĂśkkentĂŠst hajtott
vĂŠgre, Ă­gy a felsőoktatĂĄsba kerĂźlők jelentős rĂŠsze rendkĂ­vĂźl hiĂĄnyos alapok­kal ĂŠrkezik.” EzĂŠrt sokan nem tudjĂĄk
mĂĄr az első ĂŠvet sem befejezni az egyetemen, ez a kudarcĂŠlmĂŠny a műszaki ĂŠs
termĂŠszettudomĂĄnyos kĂŠpzĂŠst folytatĂł felsőoktatĂĄsi intĂŠzmĂŠnyek statisztikĂĄi alapjĂĄn
akár a hallgatók több mint felét is érintheti. „Ez azért is különösen fájdalmas
jelenség, mert Magyarország a múlt század ’70-es, ’80-as éveiben a nemzetközi
felmérések tanúsága szerint „természettudományi nevelési nagyhatalom” volt, az
orszĂĄgok rangsorĂĄban az elsők kĂśzĂśtt voltunk” – ĂĄll az MNT kĂśzlemĂŠnyĂŠben.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.