Egyre nagyobb kihĂvĂĄsokkal nĂŠz szembe a Nabucco gĂĄzvezetĂŠkprojekt. Az ĂŠpĂtĂŠs nem indulhat el jĂśvőre, csak az eredeti tervekhez kĂŠpest egy ĂŠvvel kĂŠsőbb, 2017-re csĂşsztatva a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs kezdetĂŠt. A beszĂĄllĂtĂłk egyikĂŠvel sem sikerĂźlt eddig megĂĄllapodni, az acĂŠlĂĄrak ĂŠs mĂĄs felmerĂźlő kĂśltsĂŠgek emelkedĂŠse miatt a vĂŠgső szĂĄmla a kezdetekben kalkulĂĄlt Ăśsszeg duplĂĄjĂĄt is mutathatja.
Â
A gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs kezdete az eredetileg tervezetthez kĂŠpest hĂĄrom ĂŠvet kĂŠsik – nyilatkozta Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International vezető igazgatĂłja a hĂŠtvĂŠgĂŠn. Az ĂŠpĂtĂŠs szintĂŠn csĂşszik, egy ĂŠvvel, Ăgy csak 2013-ban indulhat, hogy kĂŠszen legyen az Ăşj tervek szerinti 2017-es megnyitĂĄsra. Mitschek Ăşgy fogalmazott, a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs akkor indulhat el, amikor a rĂŠsztvevő vĂĄllalatok kĂŠszen ĂĄllnak az elkĂśtelezettsĂŠgre, de nem nevezett meg egyetlen lehetsĂŠges beszĂĄllĂtĂłcĂŠget sem. EzĂŠrt mĂşlt hĂŠten Mitschek bejelentette, hogy a vezetĂŠket Ăşgy ĂŠpĂtik meg, hogy az csatlakozhasson mĂĄs vezetĂŠkekhez is adott esetben. A NabuccĂłra mint gerincre tekintenek a beruhĂĄzĂłk, amely, ha elbĂr nagyobb mennyisĂŠg szĂĄllĂtĂĄsĂĄval, szĂvesen fogadja a tovĂĄbbi beszĂĄllĂtĂłkat – fogalmazott az igazgatĂł.
A Nabucco korĂĄbban az azerbajdzsĂĄni Shah Deniz II mezőt nĂŠzte ki magĂĄnak, ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt szeretne a terĂźletről EurĂłpĂĄba szĂĄllĂtani. A tĂĄrgyalĂĄsok mĂŠg folyamatban vannak. TovĂĄbbi lehetsĂŠges partner lehet Irak ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄn. Azonban, ahogy a Nabucco a beszĂĄllĂtĂł felekre vadĂĄszik, a beruhĂĄzĂĄs kĂśltsĂŠgei kezdenek elszĂĄllni. Az eredetileg tervezett 7,9 milliĂĄrd eurĂłs bĂźdzsĂŠ mostanra elĂŠrte a 15 milliĂĄrdot, mondta nemrĂŠg GĂźnther Oettinger, az EurĂłpai UniĂł energiabiztosa. A British Petroleum szerint a 3300 kilomĂŠter hosszĂş vezetĂŠk akĂĄr 14 milliĂĄrd eurĂłba is kerĂźlhet az acĂŠl drĂĄgulĂĄsa miatt. Mindezek miatt kezd kĂŠtsĂŠgessĂŠ vĂĄlni a beruhĂĄzĂĄs megvalĂłsĂthatĂłsĂĄga. RĂĄadĂĄsul a prĂĄgai Wood & Company befektetĂŠsi bank egyik megjegyzĂŠse szerint a tervek legelejĂŠtől fogva akadtak kĂŠtsĂŠgek a megtĂŠrĂźlĂŠst illetően. A projektben TĂśrĂśkorszĂĄg, RomĂĄnia, BulgĂĄria, MagyarorszĂĄg, Ausztria ĂŠs NĂŠmetorszĂĄg olajvĂĄllalatai vesznek rĂŠszt.
Gondban a Nabucco
Egyre nagyobb kihĂvĂĄsokkal nĂŠz szembe a Nabucco gĂĄzvezetĂŠkprojekt. Az ĂŠpĂtĂŠs nem indulhat el jĂśvőre, csak az eredeti tervekhez kĂŠpest egy ĂŠvvel kĂŠsőbb, 2017-re csĂşsztatva a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs kezdetĂŠt. A beszĂĄllĂtĂłk egyikĂŠvel sem sikerĂźlt eddig megĂĄllapodni, az acĂŠlĂĄrak ĂŠs mĂĄs felmerĂźlő kĂśltsĂŠgek emelkedĂŠse miatt a vĂŠgső szĂĄmla a kezdetekben kalkulĂĄlt Ăśsszeg duplĂĄjĂĄt is mutathatja.
Â
A gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs kezdete az eredetileg tervezetthez kĂŠpest hĂĄrom ĂŠvet kĂŠsik – nyilatkozta Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International vezető igazgatĂłja a hĂŠtvĂŠgĂŠn. Az ĂŠpĂtĂŠs szintĂŠn csĂşszik, egy ĂŠvvel, Ăgy csak 2013-ban indulhat, hogy kĂŠszen legyen az Ăşj tervek szerinti 2017-es megnyitĂĄsra. Mitschek Ăşgy fogalmazott, a gĂĄzszĂĄllĂtĂĄs akkor indulhat el, amikor a rĂŠsztvevő vĂĄllalatok kĂŠszen ĂĄllnak az elkĂśtelezettsĂŠgre, de nem nevezett meg egyetlen lehetsĂŠges beszĂĄllĂtĂłcĂŠget sem. EzĂŠrt mĂşlt hĂŠten Mitschek bejelentette, hogy a vezetĂŠket Ăşgy ĂŠpĂtik meg, hogy az csatlakozhasson mĂĄs vezetĂŠkekhez is adott esetben. A NabuccĂłra mint gerincre tekintenek a beruhĂĄzĂłk, amely, ha elbĂr nagyobb mennyisĂŠg szĂĄllĂtĂĄsĂĄval, szĂvesen fogadja a tovĂĄbbi beszĂĄllĂtĂłkat – fogalmazott az igazgatĂł.
A Nabucco korĂĄbban az azerbajdzsĂĄni Shah Deniz II mezőt nĂŠzte ki magĂĄnak, ĂŠvi 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt szeretne a terĂźletről EurĂłpĂĄba szĂĄllĂtani. A tĂĄrgyalĂĄsok mĂŠg folyamatban vannak. TovĂĄbbi lehetsĂŠges partner lehet Irak ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄn. Azonban, ahogy a Nabucco a beszĂĄllĂtĂł felekre vadĂĄszik, a beruhĂĄzĂĄs kĂśltsĂŠgei kezdenek elszĂĄllni. Az eredetileg tervezett 7,9 milliĂĄrd eurĂłs bĂźdzsĂŠ mostanra elĂŠrte a 15 milliĂĄrdot, mondta nemrĂŠg GĂźnther Oettinger, az EurĂłpai UniĂł energiabiztosa. A British Petroleum szerint a 3300 kilomĂŠter hosszĂş vezetĂŠk akĂĄr 14 milliĂĄrd eurĂłba is kerĂźlhet az acĂŠl drĂĄgulĂĄsa miatt. Mindezek miatt kezd kĂŠtsĂŠgessĂŠ vĂĄlni a beruhĂĄzĂĄs megvalĂłsĂthatĂłsĂĄga. RĂĄadĂĄsul a prĂĄgai Wood & Company befektetĂŠsi bank egyik megjegyzĂŠse szerint a tervek legelejĂŠtől fogva akadtak kĂŠtsĂŠgek a megtĂŠrĂźlĂŠst illetően. A projektben TĂśrĂśkorszĂĄg, RomĂĄnia, BulgĂĄria, MagyarorszĂĄg, Ausztria ĂŠs NĂŠmetorszĂĄg olajvĂĄllalatai vesznek rĂŠszt.