close
Drágul az üzemanyag
Egyéb - Olaj

Drágul az üzemanyag

Drágult mától négy forinttal a motorbenzin ára, míg a gázolajár hat forinttal lett magasabb. Az árnövekedést a forint dollárhoz viszonyított gyengülése és a külpiaci jegyzésárak megugrása indokolja – írja a Népszava.Megtörténhet, hogy idehaza a tavalyihoz képest – éves szinten – a benzin esetében nyolc, a gázolaj esetében pedig 12-13 százalékos áremelkedés következik be. Abban az esetben, ha ez megtörténne, akkor az 0,3-0,4 százalékkkal növelhetné az idei inflációt.

A nyersolaj és a késztemékek – benzin, gázolaj – külpiaci árainak növekedése miatt mától idehaza is drágul az üzemanyag. A benzin literenkénti úgynevezett listaárát négy forinttal, a dízel hajtóanyagét pedig hat forinttal emelte a Mol Rt. Így a 95-ös benzin ára 260 forint 50 fillérre növekedett, a dízel üzemanyag literje pedig 250 forintba kerül. Az oljatársaság szerint az árrkorrekció visszafogott, mivel a nemzetközi jegyzésárváltozások és a forint dollárhoz viszonyított gyengélkedése a benzinnél csaknem tíz forint, a gázolaj esetében pedig 15 forintos áremelést tennének indokolttá. (Az Európában mértékadónak tekintett Brent olaj hordókénti ára a napokban 53 dollár fölé emelkedett. A benzin jegyzésára mintegy tíz százalékkal, a gázolajé pedig 17 százalékkal lett magasabb.)

Hegedűs Miklós a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja: elképzelhető, hogy az olaj hordónkénti átlagára a világpiacon az idénre prognosztizált 40 amerikai dollár körüli szint helyett 45-50 dollár körül alakul majd. Ebből kiindulva megtörténhet, hogy idehaza a tavalyihoz képest – éves szinten -a bezin esetében nyolc, a gázolaj esetében pedig 12-13 százalékos áremelkedés következik be. Ez azonban nem tekinthető majd tragikus fordulatnak, hiszen a lakossági kiadások között ma már csak 4-4,5 százalékos súllyal szerepel az üzemanyagvásárlás. Így ebben a szegmensben egy tízszázalékos drágulás kevesebb mint fél százalékos költségnövekedést jelent. Emellett a nemzetgazdaság működésében egyes ágazatok – mint például a szállítás – kivételével egyre kisebb következményei mutakoznak a hajtóanyagár-változásoknak. Ma már ugyanis az üzemanyagdrágulás – egyebek mellett az éleződő piaci verseny miatt – nem jelenik meg teljes mértékben és autómatikusan a termékek, illetve szolgáltatások árában.(A szakember számításai szerint a dízel hajtóanyag árának tíz százalékos emelése átlagosan csak mindössze egy százalék körüli mértékben emeli a közúti szállítási cégek összköltségét.)

Egy tízszázalékos hajtóanyag drágulás az inflációt hozzávetlőleg mindössze 0,3-0,4 százalékkal növelheti. Így az idei pénzromlás mértéke a borúlátó számítások szerint is négy százalék alatt marad majd. Vagyis az üzemanyagdrágulás nem lendíti meg túlzottan az inflációt és nem lassítja észrevehetően a gazdasági növekedést.

A szakértő szerint 300 forintos benzinár csak a legpesszimistább előrejelzések – drasztikus forint árfolyam romlás és külpiaci jegyzésárnövekedés – megvalósulása esetén alakulhat ki. Ekkora áremelkedés viszont visszavetné a fogyasztást, ami ellentétes a hajtóanyagforgalmazók érdekeivel. A magas árak esetén ugyanis megindulna az import. (A versenytársakénál jelentősen olcsóbb árak esetén viszont dömpingár alkalmazásával vádolhatnák a Mol Rt.-t.)

Hegedűs Miklós úgy véli: a jövedéki adó néhány forintos csökkentése nem szüntetné meg a határmenti üzemanyag-turizmust és nem okozna erőteljes fogyasztásnövekedést sem.

Érdemes megjegyezni, hogy a fuvarozók visszagényelhetik a hajtóanyagárban lévő forgalmi adót. A nagyobb szállítási cégek zöme pedig külön szerződést kötött valamelyik üzemanyagforgalmazó céggel, így nem “kútáron” hanem kedvezményes árért tankol az adott hálózat bármely töltőállomásánál.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.