close
A Déli Áramlatból tényleg lesz is valami
Egyéb - Gáz

A Déli Áramlatból tényleg lesz is valami

Nincs ok a kételkedésre, a Déli Áramlat időre elkészül, még az azeri gázt szállító Nabucco vagy TAP előtt. A pénzügyi döntés még az idén megszülethet és minden a tervek szerint halad, reagált a negatív véleményekre a konzorcium vezetője.

Elkészül 2015-re a Déli Áramlat gázvezeték, amelyen orosz gáz érkezik Európába egy újabb útvonalon, közölte Marcel Kramer, a South Stream Transport vezérigazgatója a héten számos interjúban. „Ez valós. A döntés megszületett. A részvényesek utasítottak minket arra, hogy készítsük el az első ágat 2015 végére és ezen az ütemterven dolgozunk.”

Az utóbbi időben számos véleményt lehetett hallani szakértőktől, akik szerint a 39 milliárd dolláros, több, mint 2000 kilométer hosszú vezeték megvalósíthatósága nem reális, vagy legalábbis gazdaságilag nem megtérülő. A cső 900 kilométere a Fekete-tenger alatt fut majd, egyes helyeken 2000 méteres mélységben.

A Déli Áramlatot megépítő konzorcium tagjai az orosz Gazprom, a francia EDF, a német Wintershall és az olasz ENI, a vezeték a Nabucco West és a TAP vetélytársa az európai gázpiacért folytatott küzdelemben. Utóbbi két cső az azeri Sah Deniz gázmezőről szállítana gázt nyugatra, Azerbajdzsán június végén választja ki, melyik vállalakozást bízza meg a feladattal. A Sah Deniz második fejlesztési szakasza 2018-tól vagy 2019-től lesz aktív, addigra kell elkészülnie a szállító útvonalnak; az évi 16 milliárd köbméteres kapacitásból 6 milliárdot Törökország foglalt le.

Addigra a Déli Áramlat rég üzemben lesz Kramer elmondása szerint, hiszen annak finanszírozási tervét még idén, legkésőbb 2014 elején fogadnák el, ez pedig „a megvalósíthatóság végső próbája egy olyan projektnél, mint ez.”A négy részvényesen felül további 20 bank és hitelintézet vesz részt a Déli Áramlatban.

Oroszország nemrég építette meg az Északi Áramlatot, amely közvetlenül Németországba fut, kikerülve a klasszikus transzferországokat. Az ilyen elkerülő útvonalakra az orosz-ukrán gázviták miatt van szükség, mert emiatt az utóbbi években több alkalommal került veszélybe Európa ellátása.