A Janaf és a Jukosz megállapodása értelmében az orosz olajipari társaság 24 millió dollárt fordít a Barátság és az Adria-kőolajvezeték összekapcsolására, és ezzel az orosz kőolaj adriai, omisalji kijáratának megteremtésére — mondta a tegnapi budapesti sajtóbeszélgetésen Andrej Krasznov, az orosz társaság szóvivője – számol be róla keddi számában a Világgazdaság.
Az Adria- és a Barátság vezetékek összekapcsolásának műszaki előkészítése a végéhez közeledik — tudtuk meg a Jukosz szóvivőjétől –, s Ukrajna kivételével valamennyi országgal sikerült megállapodásra jutni a tranzitdíjról is. Az ukránokkal államközi szinten folyik az egyeztetés — válaszolt lapunknak Andrej Krasznov.
A 110 ezer fős Jukosz tavaly mintegy 50 millió tonna kőolajat termelt, ami az előző évihez képest 16 százalékos növekedés, eközben az orosz olajipar átlagosan csak 6,2 százalékkal növelte a termelését. A Jukosz finomítóiban 27 millió tonna kőolajat dolgoztak fel, s a cég tavaly 3 milliárd dolláros adózott eredményt ért el.
A Mol Rt. által feldolgozott kőolaj 70 százalékát a Jukosz adja, s Hanti-Manszkijszkban a magyar olajtársasággal közös mezőfejlesztésen dolgoznak. A terület kőolajvagyona 25 millió tonnára tehető, de a beruházás késik a termelésmegosztásra vonatkozó állami jogszabály késése miatt. A Mol Rt. reményei szerint az idén megkezdődhet a munka.
A társaság erőteljesen fejleszti külföldi kapcsolatait, legjelentősebb külhoni terve egy közel 1000 kilométeres kínai olajvezeték építése. A vezeték kínai oldalának építése 2005-ben várható. Ez a távol-keleti kapcsolat kezdetben évi 20, majd 30 millió tonna olaj exportját tenné lehetővé.
A Világgazdaság érdeklődésére Andrej Krasznov közölte, hogy a Jukosz nem kívánja 3000 oroszországi töltőállomásból álló hálózatát a térség országaiban bővíteni, viszont ismét üzembe kívánják helyezni a Magyarországra vezető gázolajtermék-vezetéket.
Üzembe állhat a gázolajvezeték
A Janaf és a Jukosz megállapodása értelmében az orosz olajipari társaság 24 millió dollárt fordít a Barátság és az Adria-kőolajvezeték összekapcsolására, és ezzel az orosz kőolaj adriai, omisalji kijáratának megteremtésére — mondta a tegnapi budapesti sajtóbeszélgetésen Andrej Krasznov, az orosz társaság szóvivője – számol be róla keddi számában a Világgazdaság.
Az Adria- és a Barátság vezetékek összekapcsolásának műszaki előkészítése a végéhez közeledik — tudtuk meg a Jukosz szóvivőjétől –, s Ukrajna kivételével valamennyi országgal sikerült megállapodásra jutni a tranzitdíjról is. Az ukránokkal államközi szinten folyik az egyeztetés — válaszolt lapunknak Andrej Krasznov.
A 110 ezer fős Jukosz tavaly mintegy 50 millió tonna kőolajat termelt, ami az előző évihez képest 16 százalékos növekedés, eközben az orosz olajipar átlagosan csak 6,2 százalékkal növelte a termelését. A Jukosz finomítóiban 27 millió tonna kőolajat dolgoztak fel, s a cég tavaly 3 milliárd dolláros adózott eredményt ért el.
A Mol Rt. által feldolgozott kőolaj 70 százalékát a Jukosz adja, s Hanti-Manszkijszkban a magyar olajtársasággal közös mezőfejlesztésen dolgoznak. A terület kőolajvagyona 25 millió tonnára tehető, de a beruházás késik a termelésmegosztásra vonatkozó állami jogszabály késése miatt. A Mol Rt. reményei szerint az idén megkezdődhet a munka.
A társaság erőteljesen fejleszti külföldi kapcsolatait, legjelentősebb külhoni terve egy közel 1000 kilométeres kínai olajvezeték építése. A vezeték kínai oldalának építése 2005-ben várható. Ez a távol-keleti kapcsolat kezdetben évi 20, majd 30 millió tonna olaj exportját tenné lehetővé.
A Világgazdaság érdeklődésére Andrej Krasznov közölte, hogy a Jukosz nem kívánja 3000 oroszországi töltőállomásból álló hálózatát a térség országaiban bővíteni, viszont ismét üzembe kívánják helyezni a Magyarországra vezető gázolajtermék-vezetéket.