Újraindítaná kőolajtermék-szállítását Magyarországra az orosz Jukosz, elsősorban gázolajat hozna – mondta Andrej Krasznov, a Jukosz PR-főnöke. Jól állnak a Barátság és az Adria vezeték összekapcsolásának technikai előkészületei, hogy Oroszországból kőolajat szállíthassanak. Még hiányzik azonban a megállapodás az ukrán kormánnyal. A Mollal kötött kitermelési együttműködés engedélyezése is késik – írja a keddi Népszabadság.
Oroszország második legnagyobb olajcége, a Jukosz 24 orosz újságírót hozott Magyarországra azokról a vidékekről, ahol a vállalatnak jelentős érdekeltségei vannak. Szamarában található a legnagyobb feldolgozóüzem, Tomszkban és a Hanti-Manysi területen pedig a legnagyobb lelőhelyeik helyezkednek el. Itt van az a mező is, amelynek kitermelésére a Mollal együttműködési megállapodást kötöttek már korábban, ám a hatósági engedélyek még mindig késnek. Andrej Krasznov szerint bürokratikus formaságokról van szó, s cégük minden eszközt igénybe vesz annak érdekében, hogy meggyőzze a hatóságokat az engedély kiadására.
Már hosszabb ideje folynak tárgyalások arról is, hogy a Barátság és az Adria kőolajvezeték összekapcsolásával orosz olajat szállíthassanak a Földközi-tengerre. A feladat technikailag is nehéz, de ennek az előkészületei jól haladnak, viszont a tranzitdíjról még nem sikerült megállapodniuk az ukrán kormánnyal. A többi érintett ország elfogadta az egységes tarifát. A horvát Omisalj kikötő vezetőivel is létrejött a megállapodás. Ez Magyarország számára is jelentős tranzitbevételt hozhat.
A Jukosz tavaly ötvenmillió tonna kőolajat termelt, az idén 56 millió tonnát tervez. Háromezer benzinkútja van, s 1999-ben hárommilliárd dollár volt a nyeresége. A magyar kőolaj-felhasználás hetven százalékát szállítja. A cég vezetői szeretnék ismét üzembe állítani azt a termékvezetéket, amelyet 1991 óta nem használnak. Ha sikerül az elképzelést megvalósítani, akkor gázolajat szállítanának Magyarországra.
Andrej Krasznov azt is elmondta, hogy legfőbb célkitűzésük a kínai terjeszkedés. Az elkövetkezendő években szeretnének megépíteni egy mintegy ezer kilométer hosszú olajvezetéket Kínába, amelyen évente húsz-harmincmillió tonna kőolajat szállítanának. A kínai tervek szerint a vezeték 2005-re lenne kész.
Gázolajszállítást tervez a Jukosz
Újraindítaná kőolajtermék-szállítását Magyarországra az orosz Jukosz, elsősorban gázolajat hozna – mondta Andrej Krasznov, a Jukosz PR-főnöke. Jól állnak a Barátság és az Adria vezeték összekapcsolásának technikai előkészületei, hogy Oroszországból kőolajat szállíthassanak. Még hiányzik azonban a megállapodás az ukrán kormánnyal. A Mollal kötött kitermelési együttműködés engedélyezése is késik – írja a keddi Népszabadság.
Oroszország második legnagyobb olajcége, a Jukosz 24 orosz újságírót hozott Magyarországra azokról a vidékekről, ahol a vállalatnak jelentős érdekeltségei vannak. Szamarában található a legnagyobb feldolgozóüzem, Tomszkban és a Hanti-Manysi területen pedig a legnagyobb lelőhelyeik helyezkednek el. Itt van az a mező is, amelynek kitermelésére a Mollal együttműködési megállapodást kötöttek már korábban, ám a hatósági engedélyek még mindig késnek. Andrej Krasznov szerint bürokratikus formaságokról van szó, s cégük minden eszközt igénybe vesz annak érdekében, hogy meggyőzze a hatóságokat az engedély kiadására.
Már hosszabb ideje folynak tárgyalások arról is, hogy a Barátság és az Adria kőolajvezeték összekapcsolásával orosz olajat szállíthassanak a Földközi-tengerre. A feladat technikailag is nehéz, de ennek az előkészületei jól haladnak, viszont a tranzitdíjról még nem sikerült megállapodniuk az ukrán kormánnyal. A többi érintett ország elfogadta az egységes tarifát. A horvát Omisalj kikötő vezetőivel is létrejött a megállapodás. Ez Magyarország számára is jelentős tranzitbevételt hozhat.
A Jukosz tavaly ötvenmillió tonna kőolajat termelt, az idén 56 millió tonnát tervez. Háromezer benzinkútja van, s 1999-ben hárommilliárd dollár volt a nyeresége. A magyar kőolaj-felhasználás hetven százalékát szállítja. A cég vezetői szeretnék ismét üzembe állítani azt a termékvezetéket, amelyet 1991 óta nem használnak. Ha sikerül az elképzelést megvalósítani, akkor gázolajat szállítanának Magyarországra.
Andrej Krasznov azt is elmondta, hogy legfőbb célkitűzésük a kínai terjeszkedés. Az elkövetkezendő években szeretnének megépíteni egy mintegy ezer kilométer hosszú olajvezetéket Kínába, amelyen évente húsz-harmincmillió tonna kőolajat szállítanának. A kínai tervek szerint a vezeték 2005-re lenne kész.