MostantĂłl 12 szĂĄzalĂŠk helyett 30 szĂĄzalĂŠk a hazai bĂĄnyajĂĄradĂŠk, a nĂśvekmĂŠny a energia kompenzĂĄciĂłs szĂĄmlĂĄt hĂzlalja. A 30 szĂĄzalĂŠk eurĂłpai szinten mĂŠg minden nem magas, legfeljebb kevĂŠsbĂŠ teszi vonzĂłvĂĄ a magyarorszĂĄgi kutatĂĄst azoknak a kĂźlfĂśldi olaj- ĂŠs gĂĄzcĂŠgeknek, amelyek tĂśbbsĂŠgĂźkben egyĂŠbkĂŠnt sem talĂĄltak itt semmi kitermelhetőt. Ăgy tűnik, a fő befizető Molt nem ĂŠrinti a dĂśntĂŠs, mert vĂŠdi egy 2005-ben az ĂĄllammal kĂśtĂśtt szerződĂŠs, amely 2020-ig fix nagysĂĄgĂş jĂĄradĂŠkot Ăr elő szĂĄmĂĄra 12 bĂĄnyatelkĂŠre. Ărdekes mĂłdon e megĂĄllapodĂĄs felbonthatĂł, ha valaki tĂśbbsĂŠgi ellenőrzĂŠst szerez a cĂŠgben. Nem kell nagyobb jĂĄradĂŠkot fizetnie a Falconnak sem, ha valamikor egyĂĄltalĂĄn felhozza a makĂłi, nem hagyomĂĄnyos gĂĄzkincset.
November 5-ĂŠn az OrszĂĄggyűlĂŠs 196 igen ĂŠs 131 nem szavazattal mĂłdosĂtotta a bĂĄnyĂĄszatrĂłl szĂłlĂł tĂśrvĂŠnyt. A mĂłdosĂtĂĄs szerint a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke a hatĂłsĂĄgi engedĂŠly alapjĂĄn kitermelt ĂĄsvĂĄnyi nyersanyag mennyisĂŠge utĂĄn keletkező ĂŠrtĂŠknek a 30 szĂĄzalĂŠka az 1998. januĂĄr 1. utĂĄn ĂŠs 2008. januĂĄr 1. előtt Ăźzemszerűen termelĂŠsbe ĂĄllĂtott szĂŠnhidrogĂŠn-mezőkĂśn kitermelt kőolaj ĂŠs fĂśldgĂĄz esetĂŠben. A jĂĄradĂŠk eddigi nagysĂĄga 12 szĂĄzalĂŠk volt. Az efĂślĂśtti rĂŠszt mostantĂłl az energia kompenzĂĄciĂłs szĂĄmlĂĄra kell elkĂźlĂśnĂteni.
A befolyĂł bĂĄnyajĂĄradĂŠk mintegy 90 szĂĄzalĂŠka a szĂŠnhidrogĂŠn termelĂŠsből szĂĄrmazik a Magyar BĂĄnyĂĄszati Hivatal adatai szerint. 2005-ben Ăśsszesen nettĂł 25 milliĂĄrd, 2006-ban nettĂł 26 milliĂĄrd forintot lehetett ebből a forrĂĄsbĂłl begyűjteni. A szĂŠnhidrogĂŠn utĂĄn a mĂĄsodik fő forrĂĄs az ĂŠpĂtőiparhoz kĂśtődő bĂĄnyĂĄszat.
Az emelĂŠs alĂłl kivĂŠtelt jelent a szĂŠndioxid ĂŠs a nagy mĂŠlysĂŠgből nem hagyomĂĄnyos eljĂĄrĂĄssal termelt fĂśldgĂĄz. Ismert, hogy ilyenre kĂŠszĂźl MakĂł tĂŠrsĂŠgben a kanadai Falconhoz tartozĂł TXM, valamint a Mol az amerikai ExxonMobillal. A bĂĄnyajĂĄradĂŠkot a kitermelt ĂĄsvĂĄnyi nyersanyag utĂĄn kell fizetni.
A tĂśrvĂŠnyjavaslat indoklĂĄsa szerint a bĂĄnyajĂĄradĂŠkot a tartĂłsan magas vilĂĄgpiaci olajĂĄr miatt kell emelni. Az 1998 előtt termelĂŠsbe ĂĄllĂtott mezők bĂĄnyajĂĄradĂŠkĂĄt 2003-ban az importĂĄrhoz igazodĂłan ĂĄllapĂtotta meg a tĂśrvĂŠny, a jĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke meghaladja a 60 szĂĄzalĂŠkot. Az 1998 utĂĄn megkezdett fĂśldgĂĄzkitermelĂŠs bĂĄnyajĂĄradĂŠkĂĄt viszont a kőolajĂŠval megegyezően 12 szĂĄzalĂŠkban hatĂĄrozta meg akkor a jogszabĂĄly.
A tĂśrvĂŠny tartalmazza, hogy ha a Brent kőolaj tőzsdei jegyzĂŠsĂĄrĂĄnak havi ĂĄtlaga elĂŠri vagy meghaladja a 90 dollĂĄrt, akkor hĂĄrom szĂĄzalĂŠkkal emelkedik a bĂĄnyajĂĄradĂŠk.
A jĂĄradĂŠk pillanatnyilag a Molon kĂvĂźl egyetlen, viszonylag kevĂŠs szĂŠnhidrogĂŠnt felhozĂł hazai termelőt ĂŠrint, bĂĄr a kutatĂĄssal foglalkozĂłk szĂĄma 2003-as bĂĄnyatĂśrvĂŠny megjelenĂŠse Ăłta tucatnyira duzzadt. A terĂźletek vonzerejĂŠt â feltĂŠtelezett szĂŠnhidrogĂŠnkincsĂźk mellett az adta, hogy a tĂĄrsasĂĄgok a 2001-es koncessziĂłs tĂśrvĂŠnyre ĂŠpĂźlt bĂĄnyatĂśrvĂŠnynek kĂśszĂśnhetően lĂŠnyegĂŠben fizetsĂŠg nĂŠlkĂźl jutottak kutatĂĄsi terĂźlethez. A termelĂŠs beindĂtĂĄsa utĂĄn is csak a jĂĄradĂŠk fizetĂŠsĂŠnek terhe vĂĄrt rĂĄjuk. AzĂłta persze mĂĄr le kell tenniĂźk egy bizonyos Ăśsszeget letĂŠtbe, s termelĂŠsĂźk beindulĂĄsĂĄval a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mellett bevĂŠtelĂźk adott hĂĄnyadĂĄt is be kell fizetniĂźk a kĂśltsĂŠgvetĂŠsbe.
NemzetkĂśzi pĂŠldĂĄk alapjĂĄn sem az eddigi 12 szĂĄzalĂŠkos, sem a helyĂŠre ĂĄllĂł 30 szĂĄzalĂŠkos bĂĄnyajĂĄradĂŠk nem szĂĄmĂt magasnak. Az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgban 2005-ben emeltĂŠk a jĂĄradĂŠkot 34-ről 50 szĂĄzalĂŠkra, OroszorszĂĄgban az exportĂĄlt olajat ĂŠs gĂĄzt kĂśzel 80 szĂĄzalĂŠkos jĂĄradĂŠk terheli.
A legnagyobb hazai bĂĄnyajĂĄradĂŠk fizető a Mol, amely azonban nem tart attĂłl, hogy a mostaninĂĄl sokkal tĂśbbet kell majd fizetnie, legalĂĄbbis erre utal az ezzel kapcsolatban nemrĂŠg kĂśzzĂŠtett vĂŠlemĂŠnye. Ebben emlĂŠkeztet, hogy a jĂĄradĂŠkszint emelĂŠse azĂŠrt hat rĂĄ korlĂĄtozottan, mert 12 bĂĄnyatelkĂŠre 2005 decemberĂŠben olyan, 15 ĂŠves szerződĂŠst Ărt alĂĄ a kormĂĄnnyal, amely rĂśgzĂti a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠkĂŠt ĂŠs szĂĄmĂtĂĄsĂĄt minden olyan mező esetĂŠben, amelyet 2005 vĂŠge előtt ĂĄllĂtottak termelĂŠsbe. TehĂĄt ezeken a mezőkĂśn a Mol 2020-ig a szerződĂŠs alĂĄĂrĂĄsakor hatĂĄlyos szabĂĄlyok alapjĂĄn megĂĄllapĂtott bĂĄnyajĂĄradĂŠkot fizeti. A mĂłdosulĂł jĂĄradĂŠk fizetĂŠsi szabĂĄlyok a Mol kutatĂĄs-termelĂŠs ĂźzletĂĄgĂĄnak jĂśvedelmezősĂŠgĂŠre Ăgy nem gyakorolnak jelentős hatĂĄst.
Az alku tartalma pontosan az, hogy 2020-ig a Molnak az akkori bĂĄnyajĂĄradĂŠk 1,02-1,05 szeresĂŠt kell fizetnie minden ĂŠrintett bĂĄnyatelkĂŠn termelt szĂŠnhidrogĂŠn utĂĄn Ăşgy, hogy az 1998. előtt termelĂŠsbe ĂĄllĂtott mezőkről kitermelt fĂśldgĂĄz utĂĄn a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke tovĂĄbbra is folyamatosan csĂśkkenő marad. Tekintettel arra, hogy a bĂĄnyatĂśrvĂŠny szerinti maximĂĄlisan 1,2-szeres szorzĂłnĂĄl a szerződĂŠs kisebb szorzĂłt alkalmaz, a Mol 2005-ben 20 milliĂĄrd forintos egyszeri tĂŠrĂtĂŠst fizetett.
Ărdekes passzusa egyĂŠbkĂŠnt a 2005-Ăśs szerződĂŠsnek, hogy ha a Molban egy meghatĂĄrozĂł tulajdonos irĂĄnyĂtĂĄst szerez, akkor bĂĄrmely fĂŠl egyoldalĂşan felmondhatja a szerződĂŠst. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy ha az OMV megveszi a Molt, rĂśgtĂśn 30 szĂĄzalĂŠkos bĂĄnyajĂĄradĂŠkra szĂĄmĂthat.
Megemelték a bányajáradékot
MostantĂłl 12 szĂĄzalĂŠk helyett 30 szĂĄzalĂŠk a hazai bĂĄnyajĂĄradĂŠk, a nĂśvekmĂŠny a energia kompenzĂĄciĂłs szĂĄmlĂĄt hĂzlalja. A 30 szĂĄzalĂŠk eurĂłpai szinten mĂŠg minden nem magas, legfeljebb kevĂŠsbĂŠ teszi vonzĂłvĂĄ a magyarorszĂĄgi kutatĂĄst azoknak a kĂźlfĂśldi olaj- ĂŠs gĂĄzcĂŠgeknek, amelyek tĂśbbsĂŠgĂźkben egyĂŠbkĂŠnt sem talĂĄltak itt semmi kitermelhetőt. Ăgy tűnik, a fő befizető Molt nem ĂŠrinti a dĂśntĂŠs, mert vĂŠdi egy 2005-ben az ĂĄllammal kĂśtĂśtt szerződĂŠs, amely 2020-ig fix nagysĂĄgĂş jĂĄradĂŠkot Ăr elő szĂĄmĂĄra 12 bĂĄnyatelkĂŠre. Ărdekes mĂłdon e megĂĄllapodĂĄs felbonthatĂł, ha valaki tĂśbbsĂŠgi ellenőrzĂŠst szerez a cĂŠgben. Nem kell nagyobb jĂĄradĂŠkot fizetnie a Falconnak sem, ha valamikor egyĂĄltalĂĄn felhozza a makĂłi, nem hagyomĂĄnyos gĂĄzkincset.
November 5-ĂŠn az OrszĂĄggyűlĂŠs 196 igen ĂŠs 131 nem szavazattal mĂłdosĂtotta a bĂĄnyĂĄszatrĂłl szĂłlĂł tĂśrvĂŠnyt. A mĂłdosĂtĂĄs szerint a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke a hatĂłsĂĄgi engedĂŠly alapjĂĄn kitermelt ĂĄsvĂĄnyi nyersanyag mennyisĂŠge utĂĄn keletkező ĂŠrtĂŠknek a 30 szĂĄzalĂŠka az 1998. januĂĄr 1. utĂĄn ĂŠs 2008. januĂĄr 1. előtt Ăźzemszerűen termelĂŠsbe ĂĄllĂtott szĂŠnhidrogĂŠn-mezőkĂśn kitermelt kőolaj ĂŠs fĂśldgĂĄz esetĂŠben. A jĂĄradĂŠk eddigi nagysĂĄga 12 szĂĄzalĂŠk volt. Az efĂślĂśtti rĂŠszt mostantĂłl az energia kompenzĂĄciĂłs szĂĄmlĂĄra kell elkĂźlĂśnĂteni.
A befolyĂł bĂĄnyajĂĄradĂŠk mintegy 90 szĂĄzalĂŠka a szĂŠnhidrogĂŠn termelĂŠsből szĂĄrmazik a Magyar BĂĄnyĂĄszati Hivatal adatai szerint. 2005-ben Ăśsszesen nettĂł 25 milliĂĄrd, 2006-ban nettĂł 26 milliĂĄrd forintot lehetett ebből a forrĂĄsbĂłl begyűjteni. A szĂŠnhidrogĂŠn utĂĄn a mĂĄsodik fő forrĂĄs az ĂŠpĂtőiparhoz kĂśtődő bĂĄnyĂĄszat.
Az emelĂŠs alĂłl kivĂŠtelt jelent a szĂŠndioxid ĂŠs a nagy mĂŠlysĂŠgből nem hagyomĂĄnyos eljĂĄrĂĄssal termelt fĂśldgĂĄz. Ismert, hogy ilyenre kĂŠszĂźl MakĂł tĂŠrsĂŠgben a kanadai Falconhoz tartozĂł TXM, valamint a Mol az amerikai ExxonMobillal. A bĂĄnyajĂĄradĂŠkot a kitermelt ĂĄsvĂĄnyi nyersanyag utĂĄn kell fizetni.
A tĂśrvĂŠnyjavaslat indoklĂĄsa szerint a bĂĄnyajĂĄradĂŠkot a tartĂłsan magas vilĂĄgpiaci olajĂĄr miatt kell emelni. Az 1998 előtt termelĂŠsbe ĂĄllĂtott mezők bĂĄnyajĂĄradĂŠkĂĄt 2003-ban az importĂĄrhoz igazodĂłan ĂĄllapĂtotta meg a tĂśrvĂŠny, a jĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke meghaladja a 60 szĂĄzalĂŠkot. Az 1998 utĂĄn megkezdett fĂśldgĂĄzkitermelĂŠs bĂĄnyajĂĄradĂŠkĂĄt viszont a kőolajĂŠval megegyezően 12 szĂĄzalĂŠkban hatĂĄrozta meg akkor a jogszabĂĄly.
A tĂśrvĂŠny tartalmazza, hogy ha a Brent kőolaj tőzsdei jegyzĂŠsĂĄrĂĄnak havi ĂĄtlaga elĂŠri vagy meghaladja a 90 dollĂĄrt, akkor hĂĄrom szĂĄzalĂŠkkal emelkedik a bĂĄnyajĂĄradĂŠk.
A jĂĄradĂŠk pillanatnyilag a Molon kĂvĂźl egyetlen, viszonylag kevĂŠs szĂŠnhidrogĂŠnt felhozĂł hazai termelőt ĂŠrint, bĂĄr a kutatĂĄssal foglalkozĂłk szĂĄma 2003-as bĂĄnyatĂśrvĂŠny megjelenĂŠse Ăłta tucatnyira duzzadt. A terĂźletek vonzerejĂŠt â feltĂŠtelezett szĂŠnhidrogĂŠnkincsĂźk mellett az adta, hogy a tĂĄrsasĂĄgok a 2001-es koncessziĂłs tĂśrvĂŠnyre ĂŠpĂźlt bĂĄnyatĂśrvĂŠnynek kĂśszĂśnhetően lĂŠnyegĂŠben fizetsĂŠg nĂŠlkĂźl jutottak kutatĂĄsi terĂźlethez. A termelĂŠs beindĂtĂĄsa utĂĄn is csak a jĂĄradĂŠk fizetĂŠsĂŠnek terhe vĂĄrt rĂĄjuk. AzĂłta persze mĂĄr le kell tenniĂźk egy bizonyos Ăśsszeget letĂŠtbe, s termelĂŠsĂźk beindulĂĄsĂĄval a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mellett bevĂŠtelĂźk adott hĂĄnyadĂĄt is be kell fizetniĂźk a kĂśltsĂŠgvetĂŠsbe.
NemzetkĂśzi pĂŠldĂĄk alapjĂĄn sem az eddigi 12 szĂĄzalĂŠkos, sem a helyĂŠre ĂĄllĂł 30 szĂĄzalĂŠkos bĂĄnyajĂĄradĂŠk nem szĂĄmĂt magasnak. Az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgban 2005-ben emeltĂŠk a jĂĄradĂŠkot 34-ről 50 szĂĄzalĂŠkra, OroszorszĂĄgban az exportĂĄlt olajat ĂŠs gĂĄzt kĂśzel 80 szĂĄzalĂŠkos jĂĄradĂŠk terheli.
A legnagyobb hazai bĂĄnyajĂĄradĂŠk fizető a Mol, amely azonban nem tart attĂłl, hogy a mostaninĂĄl sokkal tĂśbbet kell majd fizetnie, legalĂĄbbis erre utal az ezzel kapcsolatban nemrĂŠg kĂśzzĂŠtett vĂŠlemĂŠnye. Ebben emlĂŠkeztet, hogy a jĂĄradĂŠkszint emelĂŠse azĂŠrt hat rĂĄ korlĂĄtozottan, mert 12 bĂĄnyatelkĂŠre 2005 decemberĂŠben olyan, 15 ĂŠves szerződĂŠst Ărt alĂĄ a kormĂĄnnyal, amely rĂśgzĂti a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠkĂŠt ĂŠs szĂĄmĂtĂĄsĂĄt minden olyan mező esetĂŠben, amelyet 2005 vĂŠge előtt ĂĄllĂtottak termelĂŠsbe. TehĂĄt ezeken a mezőkĂśn a Mol 2020-ig a szerződĂŠs alĂĄĂrĂĄsakor hatĂĄlyos szabĂĄlyok alapjĂĄn megĂĄllapĂtott bĂĄnyajĂĄradĂŠkot fizeti. A mĂłdosulĂł jĂĄradĂŠk fizetĂŠsi szabĂĄlyok a Mol kutatĂĄs-termelĂŠs ĂźzletĂĄgĂĄnak jĂśvedelmezősĂŠgĂŠre Ăgy nem gyakorolnak jelentős hatĂĄst.
Az alku tartalma pontosan az, hogy 2020-ig a Molnak az akkori bĂĄnyajĂĄradĂŠk 1,02-1,05 szeresĂŠt kell fizetnie minden ĂŠrintett bĂĄnyatelkĂŠn termelt szĂŠnhidrogĂŠn utĂĄn Ăşgy, hogy az 1998. előtt termelĂŠsbe ĂĄllĂtott mezőkről kitermelt fĂśldgĂĄz utĂĄn a bĂĄnyajĂĄradĂŠk mĂŠrtĂŠke tovĂĄbbra is folyamatosan csĂśkkenő marad. Tekintettel arra, hogy a bĂĄnyatĂśrvĂŠny szerinti maximĂĄlisan 1,2-szeres szorzĂłnĂĄl a szerződĂŠs kisebb szorzĂłt alkalmaz, a Mol 2005-ben 20 milliĂĄrd forintos egyszeri tĂŠrĂtĂŠst fizetett.
Ărdekes passzusa egyĂŠbkĂŠnt a 2005-Ăśs szerződĂŠsnek, hogy ha a Molban egy meghatĂĄrozĂł tulajdonos irĂĄnyĂtĂĄst szerez, akkor bĂĄrmely fĂŠl egyoldalĂşan felmondhatja a szerződĂŠst. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy ha az OMV megveszi a Molt, rĂśgtĂśn 30 szĂĄzalĂŠkos bĂĄnyajĂĄradĂŠkra szĂĄmĂthat.