NĂŠhĂĄny ĂŠve mĂŠg semmi okunk nem volt azt firtatni, miĂŠrt nem importĂĄlunk cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzt. Minek tettĂźk volna? Előtte voltunk az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄr vitĂĄknak, fel sem merĂźlt, hogy zavarok lehetnek a gĂĄzellĂĄtĂĄsunkban. A cseppfolyĂłsĂtĂĄs ĂŠs a visszagĂĄzosĂtĂĄs kĂśltsĂŠgei miatt viszont annyival drĂĄgĂĄbb volt az LNG, mint a vezetĂŠken hozott gĂĄz, hogy ĂŠsszerűtlen lett volna az előbbit vĂĄsĂĄrolni. Ma azonban az ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgi aggĂĄlyok szĂźksĂŠgessĂŠ tettĂŠk az LNG beszerzĂŠsĂŠnek mĂŠrlegelĂŠsĂŠt, a megnőtt energiaĂĄrak pedig versenypĂŠkessĂŠ tettĂŠk a termĂŠket. Pont Ăşgy, mint a vilĂĄg sok mĂĄs orszĂĄgĂĄban. Ăs pont Ăşgy elkezdtĂźk felfedezni a cseppfolyĂłs gĂĄzzal (CNG) hajtott autĂłkat is.
Â
Elszabadultak az energiaĂĄrak, fĂśldgĂĄz cseppfolyĂłsĂtĂĄsi lĂĄzban ĂŠg a vilĂĄg. A termelők ĂŠs a kereskedők lehűtve ĂŠs kicsire Ăśsszenyomva akarjĂĄk eljuttatni e szĂŠnhidrogĂŠnt az eddig el nem ĂŠrt vevőkhĂśz, a felhasznĂĄlĂłk pedig ezzel a forrĂĄssal is igyekszenek csĂśkkenteni fő szĂĄllĂtĂłjuknak, vagy szĂĄllĂtĂłiknak valĂł kitettsĂŠgĂźket. SzakĂŠrtők szerint magĂĄnak a gĂĄzpiacnak is jĂłt tesz, hogy egyre nő az LNG formĂĄjĂĄban ĂŠrtĂŠkesĂtett gĂĄz mennyisĂŠge. Ezzel pĂĄrhuzamosan ugyanis nő a szabadpiacon eladott gĂĄz arĂĄnya ĂŠs csĂśkken a hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsekben lekĂśtĂśttĂŠ. ĂtlĂĄthatĂłbbĂĄ vĂĄlik a piac, mĂŠrhetőbbĂŠ, ĂśsszehasonlĂthatĂłbbĂĄ a termĂŠk ĂĄra. KĂĄr, hogy ezt az teszi lehetővĂŠ, hogy magas az ĂĄra, s hogy a felhasznĂĄlĂłk nem ĂŠrzik magukat biztonsĂĄgban.
Â
A nĂŠhĂĄny ĂŠve indult LNG konjunktĂşra azonban kapĂłssĂĄ, ezĂĄltal pedig drĂĄgĂĄbbĂĄ tette a gĂĄz cseppfolyĂłsĂtĂł Ăźzemek lĂŠtesĂtĂŠsi kĂśltsĂŠgeit: hat ĂŠv alatt ĂŠppen a korĂĄbbi hĂĄromszorosĂĄra. (Egy ĂŠvvel ezelőtti adat.) Ez viszont visszafogja a fejlesztĂŠsi beruhĂĄzĂĄsokat, ĂŠs tovĂĄbb nĂśvelheti a gĂĄzĂĄrĂĄkat. A vilĂĄg vezető szĂŠnhidrogĂŠn ipari tĂĄrsasĂĄgai tavaly mĂĄr visszafogtĂĄk az LNG irĂĄnti lelkesedĂŠsĂźket.
Â
A brit-holland Shell ĂŠs a szintĂŠn amerikai Exxon Mobil ezĂŠrt olcsĂłbb ĂŠpĂtĂŠsi megoldĂĄsokat keres, a dĂŠl-koreai Korea Gas pedig a speciĂĄlis tartĂĄlyhajĂł kĂśltsĂŠgeiből akar lefaragni. A fejlesztĂŠsek halogatĂĄsa miatt legalĂĄbb 2011-ig globĂĄlis hiĂĄny vĂĄrhatĂł az LNG-ből, mivel a kereslet irĂĄnta tovĂĄbb nő, az ĂŠvtized vĂŠgĂŠig akĂĄr 60 szĂĄzalĂŠkot meghaladĂłan. A mĂnusz 162 Celsius fokon cseppfolyĂłsĂtott fĂśldgĂĄz ugyanis tartĂĄlyhajĂłkon szĂĄllĂthatĂł tengereken, ĂłceĂĄnokon ĂĄt, Ăgy a fogyasztĂłk szĂĄmĂĄra a nagy tĂĄvolsĂĄgra fekvő, csővezetĂŠkkel nehezen ĂśsszekĂśthető, lelőhelyek is elĂŠrhetők.
Â
A gĂĄzĂĄrak 2007-es ĂŠs idei nĂśvekedĂŠse mĂŠgis javĂtja az LNG-projektek versenykĂŠpessĂŠgĂŠt. Magyar szempontbĂłl kĂŠt tervezett eurĂłpai beruhĂĄzĂĄs, a horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs a lengyelorszĂĄgi – de főkĂŠnt az előbbi – ĂgĂŠr pĂłtlĂłlagos gĂĄzforrĂĄst. A horvĂĄtorszĂĄgi kĂŠszĂźlődĂŠst az osztrĂĄk OMV fogja Ăśssze. SzĂŠpsĂŠghibĂĄja a tervnek, hogy mĂg korĂĄbban Ăşgy ĂĄllt, hogy a vĂĄllalkozĂĄsban a Mol Nyrt., vagy legalĂĄbb annak horvĂĄtorszĂĄgi leĂĄnyvĂĄllalata, az INA is beszĂĄll, a legutĂłbb kĂśzĂślt tulajdonosi listĂĄn egyik cĂŠg neve sem szerepelt. A bevont tĂĄrsasĂĄgok az OMV Gas International (25,58%), az E.On Ruhrgas (31,15%), a Total (25,58%), az RWE (16,69%) valamint a Geoplin (1%). E cĂŠgek hoztĂĄk lĂŠtre az Adria LNG d.o.o vegyes-vĂĄllalatot hozott lĂŠtre az LNG fogadĂłterminĂĄl műszaki ĂŠs kivitelezĂŠsi terveink elkĂŠszĂtĂŠsĂŠre.
Â
Ide kapcsolĂłdik, hogy a projektvezető OMV pĂĄr hĂłnapja jĂĄrt IrĂĄnban is, ahol a Nemzeti IrĂĄni OlajtĂĄrsasĂĄggal kĂśzĂśs fĂśldgĂĄztermelĂŠsről Ărtak alĂĄ szĂĄndĂŠknyilatkozatot. Ebben megemlĂtik, hogy vĂĄllalkozĂĄsuk alternatĂvĂĄt nyĂşjtana a vezetĂŠkes gĂĄzszĂĄllĂtĂĄssal szemben, Ăşgy, hogy egy tervezett horvĂĄtorszĂĄgi cseppfolyĂłsgĂĄz-terminĂĄllal kapcsolĂłdna Ăśssze.
Â
Az emlĂtett lengyelorszĂĄgi kezdemĂŠnyezĂŠs a lengyel gĂĄz-monopoltĂĄrsasĂĄghoz, a Polskie Gornictwo Naftowe i Gazownictw-hoz kĂśtődik. (PGNiG) A cĂŠg mintegy 350 milliĂł eurĂłbĂłl ĂŠpĂtenĂŠ meg a Balti-tenger parti cseppfolyĂłsĂtott fĂśldgĂĄz fogadĂł terminĂĄlt. LengyelorszĂĄg csĂśkkentenĂŠ az orosz vezetĂŠkes fĂśldgĂĄztĂłl valĂł fĂźggősĂŠgĂŠt, ezĂŠrt 2011-től ĂŠvi 7,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter LNG-t importĂĄlna, tĂśbbek kĂśzĂśtt NorvĂŠgiĂĄbĂłl.
Â
EurĂłpĂĄban kicsit tĂĄvolabb is folyik a kĂŠszĂźlődĂŠs. Az idĂŠn adjĂĄk ĂĄt az Exxon Mobil egymilliĂĄrd dollĂĄros LNG-kikĂśtőjĂŠt az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgban. A vilĂĄg legnagyobb olajcĂŠge a Milford kikĂśtőben ĂŠpĂti az import terminĂĄlt, amelyen KatarbĂłl ĂŠrkező gĂĄzt tovĂĄbbĂtanak majd a helyi piacra. SzintĂŠn arrafelĂŠ, Ăszakkelet-AngliĂĄban ĂŠpĂtkezne a mĂĄsik amerikai olajĂłriĂĄs, az amerikai ConocoPhillips is. Teesside-ban lĂŠtesĂtene egy cseppfolyĂłsĂtott fĂśldgĂĄz fogadĂł ĂĄllomĂĄst, egy visszagĂĄzosĂtĂł Ăźzemet ĂŠs hozzĂĄ csővezetĂŠkeket. A beruhĂĄzĂĄst az eurĂłpai partnerekkel (Total, ENI, Statoil, Norsk Hydro) egyĂźtt műkĂśdtetett Norsea Pipelines vegyes vĂĄllalata valĂłsĂtanĂĄ meg. Az egyre inkĂĄbb fĂśldgĂĄz-behozatalra szorulĂł szigetorszĂĄgban jelenleg mĂĄr kĂŠt terminĂĄl fogadja az importĂĄlt LNG-t: a 2005-ben a National Grid ĂĄltal Ăźzembe helyezett Isle of Grain-i (LondontĂłl keletre) valamint az emlĂtett Teesside-ban az Excelerate Energy tĂĄrsasĂĄg tavaly februĂĄrban megnyitott ĂĄllomĂĄsa.
Â
De persze, vilĂĄgszerte mindenhonnan ĂŠrkeznek hĂrek. EurĂłpa negyedik legnagyobb olajtĂĄrsasĂĄga, az olasz ENI pĂŠldĂĄul tĂśbb partnerrel NigĂŠriĂĄban ĂŠpĂt cseppfolyĂłsĂtĂł Ăźzemet, ĂŠs mĂĄr tanulmĂĄnyozza egy algĂŠriai beruhĂĄzĂĄs lehetősĂŠgĂŠt is a helyi Sonatrach tĂĄrsasĂĄggal. 2010-11 kĂśrĂźl az olaszorszĂĄgi PanigagliĂĄban kĂśzvetve birtokolt LNG import terminĂĄl ĂŠves kapacitĂĄsĂĄt is 3,5-ről 8 milliĂĄrdra nĂśvelnĂŠ. KazahsztĂĄn is jĂĄtszik a gondolattal, hogy vezetĂŠkĂŠpĂtĂŠs helyett cseppfolyĂłsĂtanĂĄ az eurĂłpai exportra szĂĄnt fĂśldgĂĄzt.
Â
Ehhez persze mostani fő vevőjĂŠnek, az orosz Gazpromnak is lenne szava, amely azonban maga is kĂŠszĂźlődik. A Balti-tenger partjĂĄn ĂŠpĂtene egy olyan LNG terminĂĄlt, amelyben 49 szĂĄzalĂŠkot a technolĂłgiĂĄt hozĂł kĂźlfĂśldi partnereknek engedne ĂĄt. A cĂŠgnek csak kĂśzvetĂtő szerepe volt az LNG Ăźgyletekben, amĂg a Szahalin-2 projekt ellenőrzĂŠse megszerzĂŠsĂŠvel tulajdonosa nem lett egy fĂśldgĂĄz cseppfolyĂłsĂtĂł Ăźzemnek is. A balti-tengeri lĂŠtesĂtmĂŠny megĂŠpĂtĂŠsĂŠvel a gĂĄzt egy mĂĄsik cseppfolyĂłsĂtĂłba tudja juttatni. Az Ăźzemből dĂŠl-EurĂłpĂĄba, tehĂĄt SpanyolorszĂĄgba ĂŠs OlaszorszĂĄgba ĂŠs az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgba jutna a gĂĄz. MĂĄr megĂĄllapodtak a szĂĄllĂtĂĄs feltĂŠteleiről. Az ĂĄtadĂĄs 2011-2012-ben vĂĄrhatĂł. A lĂŠtesĂtmĂŠnyben ĂŠvi ĂśtmilliĂł tonna LNG-t lehet majd előĂĄllĂtani. A beruhĂĄzĂĄs mintegy 3,7 milliĂĄrd dollĂĄrba kerĂźl. (A Szahalin-2 LNG Ăźzem kapacitĂĄsa az ĂŠpĂtendő kĂśzel kĂŠtszerese, 9,6 milliĂł tonna, viszont 2,6 milliĂĄrd dollĂĄrbĂłl ĂŠpĂźlt meg.)
Â
A sűrĂtett fĂśldgĂĄzt (compressed natural gas – CNG) sok orszĂĄgban hasznĂĄljĂĄk gĂŠpjĂĄrmű ĂźzemanyagkĂŠnt ĂŠs MagyarorszĂĄgon sem Ăşj. Ăm itt csak elvĂŠtve lĂĄthatunk fĂśldgĂĄz Ăźzemű gĂŠpjĂĄrműveket, azok is főkĂŠnt utĂłlag ĂĄtalakĂtott motorral Ăźzemelnek. A FőgĂĄz Zrt. ezĂŠrt nagy piaci lehetősĂŠget lĂĄt: a BMGE-vel kĂśzĂśsen nemrĂŠg a fĂśldgĂĄz alapĂş kĂśzlekedĂŠs biztonsĂĄgĂĄra ĂŠs hatĂŠkonysĂĄgĂĄra irĂĄnyulĂł kutatĂĄsi szerződĂŠst Ărt alĂĄ. A gyĂĄrilag kialakĂtott fĂśldgĂĄz Ăźzemű meghajtĂĄs kĂśrnyezetre gyakorolt hatĂĄsĂĄnak vizsgĂĄlata cĂŠljĂĄbĂłl ugyanis olyan tudomĂĄnyos mĂŠrĂŠsi eljĂĄrĂĄsok ĂŠs mĂłdszerek kifejlesztĂŠse szĂźksĂŠges, melyekkel a fĂśldgĂĄzĂźzemű gĂŠpjĂĄrművek orszĂĄgĂşti ĂŠs prĂłbapadi vizsgĂĄlatai elvĂŠgezhetők.
Â
A CNG-Ăźzemű autĂłk nĂŠpszerűsĂŠgĂŠt mutatja, hogy a legutĂłbbi genfi ĂŠs frankfurti autĂłszalon is kĂźlĂśn szekciĂłt adott a âzĂśld” fejlesztĂŠsek bemutatĂĄsĂĄnak. AlternatĂv Ăźzemanyaggal hajtott modellekkel jelent meg a Chevrolet: a folyĂŠkony propĂĄn-butĂĄn meghajtĂĄsĂş Chevrolet HHR tanulmĂĄnyautĂł mellett bemutatta a lĂĄthatĂł a sűrĂtett fĂśldgĂĄzhajtĂĄsĂş Captiva terepjĂĄrĂłt is. A FIAT is vitt gĂĄzĂźzemű autĂłt, a Panda Climbinget, s mellettĂźk tĂśbb kettős, benzin/fĂśldgĂĄz Ăźzemanyag-rendszerű modell is lĂĄthatĂł volt. Frankfurtban elhangzott, hogy a nĂŠmet kormĂĄny tervei szerint a fĂśldgĂĄz Ăźzemanyag-felhasznĂĄlĂĄsi rĂŠszarĂĄnya 2020-ra 4 szĂĄzalĂŠkra nő, s ezt a benzinhez kĂŠpest tĂśbb mint 50 szĂĄzalĂŠkkal kisebb adĂłkulcs meghatĂĄrozĂĄsĂĄval kĂvĂĄnjĂĄk ĂśsztĂśnĂśzni. A fĂśldgĂĄz mĂĄr most is elegendő mennyisĂŠgben ĂĄll rendelkezĂŠsre, ĂĄm belĂĄthatĂł időn belĂźl mĂŠg a benzin ĂŠs a dĂzelolaj lesz a gĂŠpkocsik meghatĂĄrozĂł Ăźzemanyaga.