close
Jót tesz a piacnak az LNG
Egyéb - Gáz

Jót tesz a piacnak az LNG

NĂŠhĂĄny ĂŠve mĂŠg semmi okunk nem volt azt firtatni, miĂŠrt nem importĂĄlunk cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzt. Minek tettĂźk volna? Előtte voltunk az orosz-ukrĂĄn gĂĄzĂĄr vitĂĄknak, fel sem merĂźlt, hogy zavarok lehetnek a gĂĄzellĂĄtĂĄsunkban. A cseppfolyĂłsĂ­tĂĄs ĂŠs a visszagĂĄzosĂ­tĂĄs kĂśltsĂŠgei miatt viszont annyival drĂĄgĂĄbb volt az LNG, mint a vezetĂŠken hozott gĂĄz, hogy ĂŠsszerűtlen lett volna az előbbit vĂĄsĂĄrolni. Ma azonban az ellĂĄtĂĄs biztonsĂĄgi aggĂĄlyok szĂźksĂŠgessĂŠ tettĂŠk az LNG beszerzĂŠsĂŠnek mĂŠrlegelĂŠsĂŠt, a megnőtt energiaĂĄrak pedig versenypĂŠkessĂŠ tettĂŠk a termĂŠket. Pont Ăşgy, mint a vilĂĄg sok mĂĄs orszĂĄgĂĄban. És pont Ăşgy elkezdtĂźk felfedezni a cseppfolyĂłs gĂĄzzal (CNG) hajtott autĂłkat is.

 

Elszabadultak az energiaĂĄrak, fĂśldgĂĄz cseppfolyĂłsĂ­tĂĄsi lĂĄzban ĂŠg a vilĂĄg. A termelők ĂŠs a kereskedők lehűtve ĂŠs kicsire Ăśsszenyomva akarjĂĄk eljuttatni e szĂŠnhidrogĂŠnt az eddig el nem ĂŠrt vevőkhĂśz, a felhasznĂĄlĂłk pedig ezzel a forrĂĄssal is igyekszenek csĂśkkenteni fő szĂĄllĂ­tĂłjuknak, vagy szĂĄllĂ­tĂłiknak valĂł kitettsĂŠgĂźket. SzakĂŠrtők szerint magĂĄnak a gĂĄzpiacnak is jĂłt tesz, hogy egyre nő az LNG formĂĄjĂĄban ĂŠrtĂŠkesĂ­tett gĂĄz mennyisĂŠge. Ezzel pĂĄrhuzamosan ugyanis nő a szabadpiacon eladott gĂĄz arĂĄnya ĂŠs csĂśkken a hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsekben lekĂśtĂśttĂŠ. ÁtlĂĄthatĂłbbĂĄ vĂĄlik a piac, mĂŠrhetőbbĂŠ, ĂśsszehasonlĂ­thatĂłbbĂĄ a termĂŠk ĂĄra. KĂĄr, hogy ezt az teszi lehetővĂŠ, hogy magas az ĂĄra, s hogy a felhasznĂĄlĂłk nem ĂŠrzik magukat biztonsĂĄgban.

 

A nĂŠhĂĄny ĂŠve indult LNG konjunktĂşra azonban kapĂłssĂĄ, ezĂĄltal pedig drĂĄgĂĄbbĂĄ tette a gĂĄz cseppfolyĂłsĂ­tĂł Ăźzemek lĂŠtesĂ­tĂŠsi kĂśltsĂŠgeit: hat ĂŠv alatt ĂŠppen a korĂĄbbi hĂĄromszorosĂĄra. (Egy ĂŠvvel ezelőtti adat.) Ez viszont visszafogja a fejlesztĂŠsi beruhĂĄzĂĄsokat, ĂŠs tovĂĄbb nĂśvelheti a gĂĄzĂĄrĂĄkat. A vilĂĄg vezető szĂŠnhidrogĂŠn ipari tĂĄrsasĂĄgai tavaly mĂĄr visszafogtĂĄk az LNG irĂĄnti lelkesedĂŠsĂźket.

 

A brit-holland Shell ĂŠs a szintĂŠn amerikai Exxon Mobil ezĂŠrt olcsĂłbb ĂŠpĂ­tĂŠsi megoldĂĄsokat keres, a dĂŠl-koreai Korea Gas pedig a speciĂĄlis tartĂĄlyhajĂł kĂśltsĂŠgeiből akar lefaragni. A fejlesztĂŠsek halogatĂĄsa miatt legalĂĄbb 2011-ig globĂĄlis hiĂĄny vĂĄrhatĂł az LNG-ből, mivel a kereslet irĂĄnta tovĂĄbb nő, az ĂŠvtized vĂŠgĂŠig akĂĄr 60 szĂĄzalĂŠkot meghaladĂłan. A mĂ­nusz 162 Celsius fokon cseppfolyĂłsĂ­tott fĂśldgĂĄz ugyanis tartĂĄlyhajĂłkon szĂĄllĂ­thatĂł tengereken, ĂłceĂĄnokon ĂĄt, Ă­gy a fogyasztĂłk szĂĄmĂĄra a nagy tĂĄvolsĂĄgra fekvő, csővezetĂŠkkel nehezen ĂśsszekĂśthető, lelőhelyek is elĂŠrhetők.

 

A gĂĄzĂĄrak 2007-es ĂŠs idei nĂśvekedĂŠse mĂŠgis javĂ­tja az LNG-projektek versenykĂŠpessĂŠgĂŠt. Magyar szempontbĂłl kĂŠt tervezett eurĂłpai beruhĂĄzĂĄs, a horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs a lengyelorszĂĄgi – de főkĂŠnt az előbbi – Ă­gĂŠr pĂłtlĂłlagos gĂĄzforrĂĄst. A horvĂĄtorszĂĄgi kĂŠszĂźlődĂŠst az osztrĂĄk OMV fogja Ăśssze. SzĂŠpsĂŠghibĂĄja a tervnek, hogy mĂ­g korĂĄbban Ăşgy ĂĄllt, hogy a vĂĄllalkozĂĄsban a Mol Nyrt., vagy legalĂĄbb annak horvĂĄtorszĂĄgi leĂĄnyvĂĄllalata, az INA is beszĂĄll, a legutĂłbb kĂśzĂślt tulajdonosi listĂĄn egyik cĂŠg neve sem szerepelt. A bevont tĂĄrsasĂĄgok az OMV Gas International (25,58%), az E.On Ruhrgas (31,15%), a Total (25,58%), az RWE (16,69%) valamint a Geoplin (1%). E cĂŠgek hoztĂĄk lĂŠtre az Adria LNG d.o.o vegyes-vĂĄllalatot hozott lĂŠtre az LNG fogadĂłterminĂĄl műszaki ĂŠs kivitelezĂŠsi terveink elkĂŠszĂ­tĂŠsĂŠre.

 

Ide kapcsolĂłdik, hogy a projektvezető OMV pĂĄr hĂłnapja jĂĄrt IrĂĄnban is, ahol a Nemzeti IrĂĄni OlajtĂĄrsasĂĄggal kĂśzĂśs fĂśldgĂĄztermelĂŠsről Ă­rtak alĂĄ szĂĄndĂŠknyilatkozatot. Ebben megemlĂ­tik, hogy vĂĄllalkozĂĄsuk alternatĂ­vĂĄt nyĂşjtana a vezetĂŠkes gĂĄzszĂĄllĂ­tĂĄssal szemben, Ăşgy, hogy egy tervezett horvĂĄtorszĂĄgi cseppfolyĂłsgĂĄz-terminĂĄllal kapcsolĂłdna Ăśssze.

 

Az emlĂ­tett lengyelorszĂĄgi kezdemĂŠnyezĂŠs a lengyel gĂĄz-monopoltĂĄrsasĂĄghoz, a Polskie Gornictwo Naftowe i Gazownictw-hoz kĂśtődik. (PGNiG) A cĂŠg mintegy 350 milliĂł eurĂłbĂłl ĂŠpĂ­tenĂŠ meg a Balti-tenger parti cseppfolyĂłsĂ­tott fĂśldgĂĄz fogadĂł terminĂĄlt. LengyelorszĂĄg csĂśkkentenĂŠ az orosz vezetĂŠkes fĂśldgĂĄztĂłl valĂł fĂźggősĂŠgĂŠt, ezĂŠrt 2011-től ĂŠvi 7,5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter LNG-t importĂĄlna, tĂśbbek kĂśzĂśtt NorvĂŠgiĂĄbĂłl.

 

EurĂłpĂĄban kicsit tĂĄvolabb is folyik a kĂŠszĂźlődĂŠs. Az idĂŠn adjĂĄk ĂĄt az Exxon Mobil egymilliĂĄrd dollĂĄros LNG-kikĂśtőjĂŠt az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgban. A vilĂĄg legnagyobb olajcĂŠge a Milford kikĂśtőben ĂŠpĂ­ti az import terminĂĄlt, amelyen KatarbĂłl ĂŠrkező gĂĄzt tovĂĄbbĂ­tanak majd a helyi piacra. SzintĂŠn arrafelĂŠ, Északkelet-AngliĂĄban ĂŠpĂ­tkezne a mĂĄsik amerikai olajĂłriĂĄs, az amerikai ConocoPhillips is. Teesside-ban lĂŠtesĂ­tene egy cseppfolyĂłsĂ­tott fĂśldgĂĄz fogadĂł ĂĄllomĂĄst, egy visszagĂĄzosĂ­tĂł Ăźzemet ĂŠs hozzĂĄ csővezetĂŠkeket. A beruhĂĄzĂĄst az eurĂłpai partnerekkel (Total, ENI, Statoil, Norsk Hydro) egyĂźtt műkĂśdtetett Norsea Pipelines vegyes vĂĄllalata valĂłsĂ­tanĂĄ meg. Az egyre inkĂĄbb fĂśldgĂĄz-behozatalra szorulĂł szigetorszĂĄgban jelenleg mĂĄr kĂŠt terminĂĄl fogadja az importĂĄlt LNG-t: a 2005-ben a National Grid ĂĄltal Ăźzembe helyezett Isle of Grain-i (LondontĂłl keletre) valamint az emlĂ­tett Teesside-ban az Excelerate Energy tĂĄrsasĂĄg tavaly februĂĄrban megnyitott ĂĄllomĂĄsa.

 

De persze, vilĂĄgszerte mindenhonnan ĂŠrkeznek hĂ­rek. EurĂłpa negyedik legnagyobb olajtĂĄrsasĂĄga, az olasz ENI pĂŠldĂĄul tĂśbb partnerrel NigĂŠriĂĄban ĂŠpĂ­t cseppfolyĂłsĂ­tĂł Ăźzemet, ĂŠs mĂĄr tanulmĂĄnyozza egy algĂŠriai beruhĂĄzĂĄs lehetősĂŠgĂŠt is a helyi Sonatrach tĂĄrsasĂĄggal. 2010-11 kĂśrĂźl az olaszorszĂĄgi PanigagliĂĄban kĂśzvetve birtokolt LNG import terminĂĄl ĂŠves kapacitĂĄsĂĄt is 3,5-ről 8 milliĂĄrdra nĂśvelnĂŠ. KazahsztĂĄn is jĂĄtszik a gondolattal, hogy vezetĂŠkĂŠpĂ­tĂŠs helyett cseppfolyĂłsĂ­tanĂĄ az eurĂłpai exportra szĂĄnt fĂśldgĂĄzt.

 

Ehhez persze mostani fő vevőjĂŠnek, az orosz Gazpromnak is lenne szava, amely azonban maga is kĂŠszĂźlődik. A Balti-tenger partjĂĄn ĂŠpĂ­tene egy olyan LNG terminĂĄlt, amelyben 49 szĂĄzalĂŠkot a technolĂłgiĂĄt hozĂł kĂźlfĂśldi partnereknek engedne ĂĄt. A cĂŠgnek csak kĂśzvetĂ­tő szerepe volt az LNG Ăźgyletekben, amĂ­g a Szahalin-2 projekt ellenőrzĂŠse megszerzĂŠsĂŠvel tulajdonosa nem lett egy fĂśldgĂĄz cseppfolyĂłsĂ­tĂł Ăźzemnek is. A balti-tengeri lĂŠtesĂ­tmĂŠny megĂŠpĂ­tĂŠsĂŠvel a gĂĄzt egy mĂĄsik cseppfolyĂłsĂ­tĂłba tudja juttatni. Az Ăźzemből dĂŠl-EurĂłpĂĄba, tehĂĄt SpanyolorszĂĄgba ĂŠs OlaszorszĂĄgba ĂŠs az EgyesĂźlt KirĂĄlysĂĄgba jutna a gĂĄz. MĂĄr megĂĄllapodtak a szĂĄllĂ­tĂĄs feltĂŠteleiről. Az ĂĄtadĂĄs 2011-2012-ben vĂĄrhatĂł. A lĂŠtesĂ­tmĂŠnyben ĂŠvi ĂśtmilliĂł tonna LNG-t lehet majd előĂĄllĂ­tani. A beruhĂĄzĂĄs mintegy 3,7 milliĂĄrd dollĂĄrba kerĂźl. (A Szahalin-2 LNG Ăźzem kapacitĂĄsa az ĂŠpĂ­tendő kĂśzel kĂŠtszerese, 9,6 milliĂł tonna, viszont 2,6 milliĂĄrd dollĂĄrbĂłl ĂŠpĂźlt meg.)

 

A sűrĂ­tett fĂśldgĂĄzt (compressed natural gas – CNG) sok orszĂĄgban hasznĂĄljĂĄk gĂŠpjĂĄrmű ĂźzemanyagkĂŠnt ĂŠs MagyarorszĂĄgon sem Ăşj. Ám itt csak elvĂŠtve lĂĄthatunk fĂśldgĂĄz Ăźzemű gĂŠpjĂĄrműveket, azok is főkĂŠnt utĂłlag ĂĄtalakĂ­tott motorral Ăźzemelnek. A FőgĂĄz Zrt. ezĂŠrt nagy piaci lehetősĂŠget lĂĄt: a BMGE-vel kĂśzĂśsen nemrĂŠg a fĂśldgĂĄz alapĂş kĂśzlekedĂŠs biztonsĂĄgĂĄra ĂŠs hatĂŠkonysĂĄgĂĄra irĂĄnyulĂł kutatĂĄsi szerződĂŠst Ă­rt alĂĄ. A gyĂĄrilag kialakĂ­tott fĂśldgĂĄz Ăźzemű meghajtĂĄs kĂśrnyezetre gyakorolt hatĂĄsĂĄnak vizsgĂĄlata cĂŠljĂĄbĂłl ugyanis olyan tudomĂĄnyos mĂŠrĂŠsi eljĂĄrĂĄsok ĂŠs mĂłdszerek kifejlesztĂŠse szĂźksĂŠges, melyekkel a fĂśldgĂĄzĂźzemű gĂŠpjĂĄrművek orszĂĄgĂşti ĂŠs prĂłbapadi vizsgĂĄlatai elvĂŠgezhetők.

 

A CNG-Ăźzemű autĂłk nĂŠpszerűsĂŠgĂŠt mutatja, hogy a legutĂłbbi genfi ĂŠs frankfurti autĂłszalon is kĂźlĂśn szekciĂłt adott a „zĂśld” fejlesztĂŠsek bemutatĂĄsĂĄnak. AlternatĂ­v Ăźzemanyaggal hajtott modellekkel jelent meg a Chevrolet: a folyĂŠkony propĂĄn-butĂĄn meghajtĂĄsĂş Chevrolet HHR tanulmĂĄnyautĂł mellett bemutatta a lĂĄthatĂł a sűrĂ­tett fĂśldgĂĄzhajtĂĄsĂş Captiva terepjĂĄrĂłt is. A FIAT is vitt gĂĄzĂźzemű autĂłt, a Panda Climbinget, s mellettĂźk tĂśbb kettős, benzin/fĂśldgĂĄz Ăźzemanyag-rendszerű modell is lĂĄthatĂł volt. Frankfurtban elhangzott, hogy a nĂŠmet kormĂĄny tervei szerint a fĂśldgĂĄz Ăźzemanyag-felhasznĂĄlĂĄsi rĂŠszarĂĄnya 2020-ra 4 szĂĄzalĂŠkra nő, s ezt a benzinhez kĂŠpest tĂśbb mint 50 szĂĄzalĂŠkkal kisebb adĂłkulcs meghatĂĄrozĂĄsĂĄval kĂ­vĂĄnjĂĄk ĂśsztĂśnĂśzni. A fĂśldgĂĄz mĂĄr most is elegendő mennyisĂŠgben ĂĄll rendelkezĂŠsre, ĂĄm belĂĄthatĂł időn belĂźl mĂŠg a benzin ĂŠs a dĂ­zelolaj lesz a gĂŠpkocsik meghatĂĄrozĂł Ăźzemanyaga.