close
Hidrogenerátorra tesznek a jövő vitorlázói?
Egyéb - Megújuló

Hidrogenerátorra tesznek a jövő vitorlázói?

A modern vitorláshajókon nélkülözhetetlen a megfelelő villamos-energia ellátás, a hajósok mégsem rajonganak a hagyományos üzemanyagokkal működő generátorokért. Kétségtelen, hogy jelentős előnyöket jelentene a vitorlázók számára, ha a hagyományos üzemanyaggal működő generátort ki tudnák váltani egy jóval könnyebb megoldással.

A generátor ugyanis egyes számítások szerint azt jelenti, hogy egy Horn-fok – Sables d’Olonne távon 100 kg üzemanyag súlya fél óra hátrányt jelent, és akkor még nem beszéltünk a motor súlyáról. Nem csoda, hogy különböző megoldásokat keresnek arra nézve, hogy mindezt a súlyt ne kelljen magukkal vinni. Az idei Vendée Globe-on még csak egy olyan hajó van, ami 100%-ig zöld energia működtetett. A többiek vegyes megoldásokat használnak így spórolva a szállítandó üzemanyagon. A többség a különböző zöld energiaforrások mellett még megtartotta a hajóban a motort is, de jóval kevesebb üzemanyagot visznek magukkal az elektromos rendszer töltésére – írta a sailing.hu

Az egyik legújabb megoldás a zöld energiaforrásora a hidrogenerátor. Fejlesztését az előző Vendée Globe alatt kezdték. Ez az eszköz a hajó mozgási energiáját alakítja át elektromos energiával. 7 és 25 csomó között tudják használni. A atesztelések során a hidrogenerátor 42 Ampert termelt 16 csomós sebességnél, ami jóval több, mint amire szüksége van a hajónak, így még jut energia az akkumulátorok töltésére is.

Szerepük főleg a déli óceánokon jelentős, hiszen a napelemek ezen a borongós óceánon már csak korlátozott segítséget adhatnak. Míg trópusokon általában 15-16 A-t termel a napelem, míg a hajó fogyasztása 12 A, tehát itt támaszkodhat a napelemekre a versenyző, de ez a déli óceánokon már nem elég és ott van igazán szükség a hidrogenerátorra.

A hidrogenerátorok propellerének szögét állítani lehet egy hidraulikus pumpával, hogy kisebb sebesség mellett nagyobb ellenállás révén több energiát termeljenek. Az elméleti modellek szerint 10 csomónál 0,4 csomót lassít a hajó sebességén. A hajó farán a kormányhoz a lehető legközelebb lógatják a vízbe, hogy az megvédje az esetleges víz alatti tárgyaktól és a különböző vízbe lógó hajórészek miatt kialakuló áramlások miatt itt a legkisebb az ellenállása. A fő baj, hogy igen sérülékenyek. Habár a generátort nagyobb tárgyak esetén felcsapódással védik, de jég, hínár, akadályozhatja a helyes működést.

A zöld energiák használatára egyre nagyobb az igény, már csak ezért is, mert rengeteg súlyt lehet megspórolni vele, de a működésük még nem stabil és így szükség van a hagyományos módszerekre is. Még így sem garantált a siker, hiszen kevesebb üzemanyagot visznek így magukkal a versenyzők, de ha befuccsolnak az új technológiák, akkor a tartalék általában nem elég, hogy biztonságosan hazaérjen a versenyző.