close
Egyre gázosabb az ország
Egyéb - Emisszió - Gáz

Egyre gázosabb az ország

2014-ben Magyarországon erőteljes, 69 százalékos emelkedést értünk el a sűrített földgáz üzemanyag értékesítésében. Az emelkedésben oroszlánrészt képviselnek a fővárosi járműflották üzembeállásai.

2014 jelentős előrelépés volt a tiszta, alternatív közlekedés terén, elsősorban a Fővárosban. Forgalomba állt a BKV, azóta közel 50 darabra emelkedett CNG üzemű autóbusz flottája, róják köreiket az FKF-nél üzemelő házhoz menő szelektív hulladékgyűjtő 60+3 IVECO alvázú nehézgépjármű és nagyszámban látni füstmentes CNG üzemű taxikat is. Összességében így Budapesten értékesítették tavaly a földgáz üzemanyag felét, a megelőző évihez képest mintegy háromszor annyit.

Az üzemanyagként értékesített 5,13 millió köbméter bio- és földgáz hozzávetőlegesen 2500 t CO2 kibocsátás elkerülését eredményezte. A CNG töltőpontok forgalma lendületes emelkedést mutat, négy év alatt több mint megnégyszereződött, de még így is elhanyagolható a közlekedés összes energiafelhasználásához viszonyítva. de még így is elhanyagolható a közlekedés összes energiafelhasználásához viszonyítva. Ahhoz, hogy eleget tegyünk a dekarbonizációs és kőolaj felhasználás csökkentési, valamint megújuló energia felhasználást sürgető stratégiai céloknak, még nagyon sok éven keresztül kell hasonlóan lendületes növekedést elérnünk.

Az értékesítés növekedésében természetes szerepet játszott tavaly az új töltőpontok megjelenése, valamint a szegedi kút felújítása is. Elmondható, hogy mindkét töltőállomásokkal rendelkező energiaszolgáltató, az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltatóhoz tartozó FŐGÁZ csak úgy, mint a GDF SUEZ kivette részét a beruházásokból, a szolgáltatás bővítéséből. Ezzel együtt is, néhány éven belül 20-40 szeresére kell emelni hazánkban a nyilvános töltőpontok számát ahhoz, hogy a járműtulajdonosok számára széles körben reális lehetőséggé válhasson ez az üzemanyag. Ezt pedig egyetlen módon érhetjük el, olyan jogszabályi környezetre van szükség, amely biztosítja a költséges beruházások megtérülését azáltal, hogy a jármű tulajdonosok számára fenntartja hosszú távon kiszámíthatóan vonzó alternatívaként a gázhajtást.

Példaként érdemes szem előtt tartani Olaszországot, ahol nem csak a nyilvános CNG kutak száma haladja meg az ezret, de 2014-ben az értékesített új autók 5,3 százaléka volt CNG üzemű, köszönhetően a jelentős üzemanyagköltség megtakarítás lehetőségének. Emellett a korábbi CNG-re való átalakítás állami támogatása is nagymértékben hozzájárult a járművek szaporodásához, különös tekintettel arra, hogy az autógyártók még ma is nagyon szűk modellválasztékkal várják a CNG-s változatokra fogékony vásárlókat.