close
Drága mulatság Ukrajnában olajat kitermelni
Egyéb - Gáz - Olaj

Drága mulatság Ukrajnában olajat kitermelni

Ukrajna nyitása a külföldi szénhidrogén-vállalatok számára megkönnyítette a szektor helyzetét, ugyanakkor a lendületes beruházási hullám elmaradt, mivel a kormány a termelés-megosztási szerződések megkötéséhez kemény feltételeket szab. Nem csak a szigorú környezetvédelmi szabályoknak kell megfelelnie egy-egy új projektnek, de gyakran sok pénzt kell letennie annak, aki ukrán szénhidrogént szeretne termelni.

A tavalyi év és 2013 eleje jelentős változásokat hozott az ukrán szénhidrogén termelésben, az események csúcspontját a január 24-én, a Shell-lel kötött termelés-megosztásos szerződés (PSA) jelentette. Ezzel egy új korszak vette kezdetét a szektorban, hiszen elindulhat Ukrajnában a nem-hagyományos szénhidrogén-termelés, illetve nagyobb mértékű beruházások történnek a közeljövőben a fekete-tengeri mélységi lelőhelyeken, írja Dr. Irina Paliashvili, a RULG-Ukrainian Legal Group elemzője az ukrán széhidrogénpiac szabályozását körüljáró esszéjében.

A brit-holland Shellt más külföldi vállalatok is követni fogják a közeljövőben, hasonló, PSA-kkal. A nyitás számos előnnyel és hátránnyal is jár. Erős kampányra volt szükség például ahhoz, hogy az állam és a vállalatok meggyőzzék a civileket arról, hogy a nem-hagyományosok termelése az újabb technológiának köszönhetően nem károsítja a környezetet. Egy időre be is tiltotta a kormány az eljárás alkalmazását, amelyet később, geológiai tanulmányok elvégzése után feloldott. A tiltás helyébe igen szigorú környezetvédelmi szabályozás állt, de a kormány kissé talán túl is lőtt a célon, amikor azt is meghatározta, hogy minden új PSA-t a parlamentnek kell elfogadnia.

Ugyanakkor mindez azt is jelzi, hogy Ukrajna komolyan veszi a helyzetet és támogatja az egyébként modern és minden fél számára pozitív PSA-t. Az ilyen szerződések megkötésére 2012 óta van lehetőség, a szektor szereplőinek kifejezett kérésére kezdett el vele foglalkozni a törvényhozás. Ahhoz, hogy életbe léphessen, meg kellett határozni azt is, hogy a kontinentális talapzaton mik legyenek a működési feltételek.

A befektetők új fajta lehetőséget kaptak a PSA-k megszerzésére. Míg korábban csak tenderek révén juthattak ilyesmihez, jelenleg egy már meglévő termelési engedély is átalakítható PSA-vá. Ez a lehetőség elméletileg adott volt még az új, PSA-törvény előtt is, de nem volt alkalmazható számos hiányossága miatt. Az átalakítási elv lehetőséget nyújt a vállalatoknak arra, hogy közvetlenül tárgyaljanak a kormánnyal az új szerződésről, megkerülve az esetleges tendert. Ez gyorsabb és olcsóbb eljárás is, valamint könnyebben születik megegyezés a felek között.
A könnyített eljárás ellenére nem folynak akkora lendülettel a beruházások, mint várnánk. A gyakorlat azt mutatja, hogy a szárazföldi termelési szerződések feltételeként a kormány egy helyi vállalat 50 százalékos részesedését követeli meg, a tengeri lehetőségek esetén pedig egy helyi vagy külföldi cégnek 50 százalékkal kisebb érdekeltsége lehet csak, viszont hatalmas szerződéskötési pénzt kell letennie.