close
Bontják a fukusimai reaktort
Atom - Egyéb

Bontják a fukusimai reaktort

Egy speciális, távirányítású daruval megkezdték a fukusimai egyes reaktorblokk bontását. Az üzemeltető reményei szerint 2018-ban a sérült fűtőelemeket is kiemelhetik. A gond csak az, hogy senki sem tudja, mi van a reaktor belsejében.

Három és fél évvel a 2011-es fukusimai katasztrófa után a Tepco megkezdte a négy blokkos Fukusima Daichi egyes blokkjának bontását. Az üzemeltető Tepco szerdán kezdte meg az ideiglenes védőszarkofág tetejének elmozdítását egy speciális, távirányítható emelődaruval.

Az így keletkezett réseken keresztül a tervek szerint négyezer liter kötőanyagot öntenek a reaktortérre, hogy megakadályozzák a sugárzás kiszabadulását. Jövő márciusban teljesen elbontják majd a védőköpenyt, majd megkezdik a reaktortér maradványainak eltávolítását is. 2018-ban kerülhet sor a megolvadt sugárzó fűtőelemek eltávolítására. Azonban ehhez először tudni kellene, hogy milyen állapotok uralkodnak odabent. Ezt pedig teljes bizonyossággal még senki sem képes megmondani. A fűtőelemeket mind a mai napig, több tonnányi vízzel kell hűteni, mert a forróság miatt újra beindulhatna a reakció a megolvadt magban. A mentést nehezíti, hogy ennek következtében mintegy 4-5 ezer tonnányi erősen sugárszennyezett víz gyülemlett fel a reaktor alatti tárolókban és alagutakban. Így vagy úgy, a 2020-as tokiói olimpia megnyitójára a japán kormányzat midnenképpen be akarja fejezni a fűtőelemek eltávolítását. 

A katasztrófa hátteréről itt olvashat részletesebben!

A japán Fukusima Daichi atomerőműben 2011. március 11-én, az írott történelem egyik legerősebb földrengése és az azt követő szökőár okozott súlyos károkat. A hat reaktorblokk kisegítő áramellátása leállt, ezért a hűtőrendszer felmondta a szolgálatot. A felforrósodó reaktortérben keletkező gyúlékony gázok miatt a blokkokban több robbanás is történt, miközben súlyos sugárszennyezés érte az erőmű körüli területet, ezért mintegy 60 ezer embert kellett 32 kilométeres körzetben kitelepíteni. A kárelhárítás még most is zajlik, de a teljes kárösszeget, járulékos költségekkel együtt 200 milliárd euróra becsülik (mintegy 58 ezer milliárd forintra) becslik.