close
Az EU-ban nem okoz üzemanyaghiányt a Marseilles-i kikötősztrájk
Egyéb - Olaj

Az EU-ban nem okoz üzemanyaghiányt a Marseilles-i kikötősztrájk

Feltehetően nem okoz majd komolyabb üzemanyag-ellátási zavarokat a világ harmadik legnagyobb kikötőjében tizedik napja tartó sztrájk Európában – közölte az energiainfo.hu-val az ING iparági elemzője. Pletser Tamás véleménye szerint a 13 kőoljafinomítót nyersanyaggal ellátó Marseilles-i kikötőben zajló munkabeszüntetés feltehetőleg nem húzódik el annyira, hogy a kiesés érezhető legyen, az európai országok ugyanis jelentős üzemanyag- és nyersolajtartalékokkal rendelkeznek, és arra sem kell számítani, hogy a sztrájk miatt felkúsznának az árak a térségünkben irányadó mediterrán tőzsdéken sem.

Egyelőre még Franciaországban sem rossz a helyzet, a Bloomberg hírügynökség által megszólaltatott Michael Crochet-Vourey, a Total szóvivője legalábbis azt közölte, hogy egyelőre csupán két finomítójukban lassult le a termelés. Ezeket a keleti országrészben található egységek kizárólag a Marseilles-i terminálokon keresztül jutnak nyersolajhoz. Üzemanyag-ellátási problémák egyelőre csak Korzikán merültek fel, ahol már több töltőállomást is lezártak, további kettőt pedig lefoglaltak a rendőrség, a tűoltóság és a mentők számára. A helyzet azonban ott is hamarosan javulni fog, mert befutott már a korzikai kikötőbe az a szír tanker, amelyből újratölthetik az olajtárolókat.

Mint arról korábban már beszámoltunk, a Marseilles-i kikötőben a CTG szakszervezeti tömörülés hirdetett sztrájkot, így tiltakozva nyugdíjkorhatár felemelése és a kikötői reform ellen. Az utas- és teherszállító terminálokon már folyik a munka, az olajszállító hajókat fogadó terminálok dolgozói azonban úgy döntöttek, hogy nem hagynak fel a sztrájkkal. A kikötői igazgatóság keddi tájékoztatása szerint már több mint 44 hajó várakozik a tengeren, ebből 15 szállít nyersolajat. A Francia Olajipari Unió elnöke úgy véli, még két és fél hét kellene ahhoz, hogy Franciaország megérezze a munkabeszüntetés hatását. Ebből a szempontból jó hír, hogy Pascal Galeote, a CTG vezetője az ellátási aggodalmakkal kapcsolatos hírekre reagálva az egyik francia rádiónak kijelentette: „Nem célunk az üzemanyaghiány fokozása, illetve fenntartása.”

A Port Marseilles a világ egyik legnagyobb forgalmú kikötője, egyebek között az Esso, a BP, a Shell és a Total szállítja innen egyes finomítóiba a kőolajat.