Azzal mindenki egyetĂŠrt, hogy szĂźksĂŠg van a megĂşjulĂł energiaforrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsĂĄra. Sőt, mĂŠg abban is, hogy mindezt egyre nagyobb mĂŠrtĂŠkben, egyre szĂŠlesebb kĂśrben kellene kiaknĂĄzni. Mindehhez azonban egy olyan komplex, hosszĂş tĂĄvra elkĂśtelezett stratĂŠgiĂĄra lenne szĂźksĂŠg, amely ma mĂŠg egyelőre nem lĂĄtszik a kĂśzigazgatĂĄs lassan őrlő malmainak kerekei kĂśzt. Ăgy pĂŠldĂĄul ma mĂŠg egyelőre a kĂŠrdĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂvĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt sem egyĂŠrtelmű.
Napjainkra meghatĂĄrozĂł kĂŠrdĂŠsekkĂŠ vĂĄltak az energiagazdĂĄlkodĂĄs problĂŠmĂĄi, a gazdasĂĄgossĂĄg ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelem szempontrendszerĂŠben. A tĂĄgan ĂŠrtelmezett gazdasĂĄgossĂĄg kĂśrĂŠbe tartoznak a termĂŠszeti erőforrĂĄsokkal valĂł gazdĂĄlkodĂĄs kĂŠrdĂŠsei, az energiaĂĄtalakĂtĂĄs folyamatai ĂŠs hatĂŠkonysĂĄga, a szolgĂĄltatĂĄsok folyamatossĂĄga ĂŠs minősĂŠge. A kĂśrnyezetvĂŠdelmi – ezen belĂźl egyre hangsĂşlyosabban klĂmavĂŠdelmi – megfontolĂĄsok nyomĂĄn az energiahordozĂłk ĂŠs energiafĂŠlesĂŠgek kereslet-kĂnĂĄlat viszonyaiban megjelenik az eddig szĂĄmĂtĂĄsba nem vett kĂśltsĂŠgek (negatĂv externĂĄliĂĄk) elismerĂŠse is.
HazĂĄnkban ez a kĂŠrdĂŠskĂśr – ĂŠppĂşgy, mint mĂĄs EU tagĂĄllamokban, vagy egyĂŠb orszĂĄgokban -az ĂĄllam jelentős tĂŠnyezője e folyamatok befolyĂĄsolĂĄsĂĄnak, de szerepĂŠnek ĂĄtalakulĂĄsa tovĂĄbb komplikĂĄlja a kĂŠrdĂŠskĂśrt.
A nĂśvekvő kihĂvĂĄsokra kizĂĄrĂłlag a nĂśvekvő tudatossĂĄg birtokĂĄban adhatĂł adekvĂĄt vĂĄlasz. Ezzel kapcsolatban joggal merĂźl fel a stratĂŠgiai szemlĂŠlet, ĂŠs kezelĂŠsi mĂłd kĂŠrdĂŠse. Hiszen ĂŠppen a hosszĂştĂĄvĂş cĂŠlok ĂĄllandĂł szemmel tartĂĄsa biztosĂthatja azt, hogy az egyes lĂŠpĂŠsek Ăśsszhangja a kĂvĂĄnt eredmĂŠnyhez vezessen. MagyarorszĂĄgon napirenden van az ĂĄtfogĂł hosszĂştĂĄvĂş energiapolitikai koncepciĂł kialakĂtĂĄsa, illetve nemzeti ĂŠghajlatvĂĄltozĂĄsi stratĂŠgia elfogadĂĄsa, ezek kereteiben pedig a megĂşjulĂł energiaforrĂĄs felhasznĂĄlĂĄs nĂśvelĂŠsĂŠnek stratĂŠgiĂĄja ĂŠs energiahatĂŠkonysĂĄgi cselekvĂŠsi terv elfogadĂĄsa. Ugyanakkor az eddigi tervezetekből ĂŠs javaslatokbĂłl nem mindig lĂĄtszik megnyugtatĂłan a valĂłdi stratĂŠgiai koncepciĂł a villamosenergia-termelĂŠs tekintetĂŠben.
A veszĂŠly egyrĂŠszt az, hogy a klĂmavĂĄltozĂĄs kezelĂŠse (szĂŠndioxid-kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkenĂŠs) automatikusan nem teljesĂźl a megĂşjulĂł energia rĂŠszarĂĄnyok nĂśvelĂŠsĂŠtől. A kĂŠszletvĂĄltozĂĄssal nem jĂĄrĂł megĂşjulĂł forrĂĄsok (nap, szĂŠl, vĂz) jelentős mĂŠrtĂŠkben időjĂĄrĂĄstĂłl fĂźggőek, felhasznĂĄlĂĄsuk tovĂĄbbi kĂśltsĂŠgekkel jĂĄr akkor is, ha nem meglĂŠvő kapacitĂĄsok helyĂŠre lĂŠpnek, hanem tĂśbbletigĂŠnyek kielĂŠgĂtĂŠsĂŠt szolgĂĄljĂĄk.
Az ĂĄllami szabĂĄlyozĂĄsi rendszer ĂŠs tĂĄmogatĂĄsi politika konzisztens stratĂŠgiĂĄjĂĄra volna szĂźksĂŠg ahhoz, hogy a tĂĄmogatĂĄsok Ăşgy eredmĂŠnyezzenek magasabb kĂśrnyezetvĂŠdelmi szintet, hogy a negatĂv – versenytorzĂtĂł – hatĂĄsokat felĂźlmĂşljĂĄk. TovĂĄbbĂĄ a tĂĄmogatĂĄsok hatĂŠkonysĂĄga nĂŠlkĂźl a tĂĄrsadalom sĂşlyos tĂśbbletkĂśltsĂŠgekkel szembesĂźlhet.
ValĂłdi Ăśsszhangot kellene teremteni a vĂŠgső cĂŠlok – gazdasĂĄgos kĂśrnyezetvĂŠdelem – elĂŠrĂŠsĂŠre szolgĂĄlĂł eszkĂśzĂśk kĂśzĂśtt. Jelenleg nem lĂĄtszik megnyugtatĂł Ăśsszhang ĂŠs szerves ĂśsszefĂźggĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂvĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt, illetve mĂĄsfelől a szĂŠndioxidkibocsĂĄtĂĄs-szabĂĄlyozĂĄs, az energiahatĂŠkonysĂĄgi intĂŠzkedĂŠsek ĂŠs a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa kĂśzĂśtt.
A megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsĂĄt cĂŠlzĂł koncepcionĂĄlis munka 2004-ben megkezdődĂśtt, de 2005-ben Ăşj munkaanyagot kellett kĂŠszĂteni, miutĂĄn az OrszĂĄggyűlĂŠs elfogadta azt a tĂśrvĂŠnyi rendelkezĂŠst, amely 23 forintos kilowattĂłrĂĄnkĂŠnti kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel dĂjat ĂĄllapĂtott meg, teljesen Ăşj helyzetet teremtve. Ezt kĂśvetően egyĂŠbkĂŠnt a Magyar Energia Hivatal – a GKM rendelete alapjĂĄn – mennyisĂŠgi korlĂĄtozĂĄsokat ĂĄllapĂthat meg a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel alĂĄ eső, időjĂĄrĂĄsfĂźggő energiafĂŠlesĂŠgek tekintetĂŠben. Ez a pĂŠlda jelzi, hogy sokkal inkĂĄbb az impulzĂv szabĂĄlyalkotĂĄs sorĂĄn kialakulĂł lĂŠpĂŠsek sorozatakĂŠnt adĂłdik megvalĂłsult energiapolitika, semmint kĂśrĂźltekintő ĂŠs megfontolt politikai tervezĂŠs eredmĂŠnyekĂŠppen.
NyilvĂĄnvalĂłan nincsen kĂśnnyű helyzetben az energiaĂźgyek politikai-kormĂĄnyzati felelőse ĂŠs az ĂĄllamigazgatĂĄsi szakapparĂĄtus sem. Az EurĂłpai UniĂł jelenleg is kialakĂtĂĄs alatt ĂĄllĂł intĂŠzkedĂŠscsomagjĂĄhoz igazodĂłan kellene szĂĄmos mĂĄs, nehezen prognosztizĂĄlhatĂł gazdasĂĄgi ĂŠs politikai kĂśrĂźlmĂŠnyt szĂĄmba venni ĂŠs ĂŠrtĂŠkelni.
Az uniĂłs szabĂĄlyalkotĂĄsbĂłl elegendő arra utalni, hogy kĂŠszĂźl az EurĂłpai Parlament ĂŠs a TanĂĄcs irĂĄnyelve a megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl előĂĄllĂtott energia tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl, tovĂĄbbĂĄ KĂśzĂśssĂŠgi irĂĄnymutatĂĄs a kĂśrnyezetvĂŠdelem ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl. Ezek a vĂŠglegesĂtĂŠs előtt ĂĄllĂł dokumentumok jelentősen befolyĂĄsoljĂĄk a hazai szabĂĄlyozĂĄs kereteit, lehetősĂŠgeit.
Ugyanakkor a vilĂĄgpiaci energiaĂĄrak mozgĂĄsa, az energiaszektor jelentős piaci szereplőinek tranzakciĂłi, tovĂĄbbĂĄ kĂźlpolitikai fejlemĂŠnyek mind olyan tĂŠnyezők, amelyeket rĂśvidebb tĂĄvon is nehĂŠz előre jelezni.
Mindebből arra lehetne kĂśvetkeztetni, hogy az adott kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt egyszerűen nem lehetsĂŠges stratĂŠgiĂĄt kĂŠszĂteni, vagy kĂŠnytelenek vagyunk stratĂŠgiĂĄnak nevezni egy olyan szĂŠleskĂśrű felhatalmazĂĄst, amely elvileg kellő flexibilitĂĄst biztosĂt bĂĄrmilyen lĂŠpĂŠshez. Ezzel szemben az igazsĂĄg az, hogy stratĂŠgiĂĄra pontosan akkor van szĂźksĂŠg, amikor irĂĄnytű kell a hosszabb Ăşton tĂśrtĂŠnő tĂĄjĂŠkozĂłdĂĄshoz. A stratĂŠgia ebben az ĂŠrtelemben az a vezĂŠrfonal, amely biztosĂtja a gyorsan vĂĄltozĂł kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt a cĂŠltudatos ĂŠs hatĂŠkony cselekvĂŠs tudatos feltĂŠteleit.
Ezzel szemben a javaslatkĂŠnt a kormĂĄny ĂŠs az OrszĂĄggyűlĂŠs előtt lĂŠvő anyagokbĂłl nem lĂĄtszik, hogy a tervezett intĂŠzkedĂŠsek cĂŠlĂŠrtĂŠkei milyen megfontolĂĄsokbĂłl alakulnak ki. Nem vilĂĄgos, hogy a jĂśvőbeli rĂĄfordĂtĂĄsok milyen eltĂŠrő hozadĂŠkot produkĂĄlnak az energiahatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠse, illetve a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa esetĂŠn. KĂŠrdĂŠses, hogy viszonylag alacsony egy főre jutĂł energiafogyasztĂĄsunk – amely a jĂśvőben nyilvĂĄn nőni fog – meglehetősen csekĂŠly energiahatĂŠkonysĂĄg mellett nem kĂnĂĄl-e az utĂłbbi terĂźleten jelentősebb megtakarĂtĂĄsi potenciĂĄlt, mint a megĂşjulĂłk, vagy a kapcsolt termelĂŠs tĂĄmogatĂĄsa.
A kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel rendszerĂŠnek szabĂĄlyai a tavaly ĂŠv vĂŠgi tĂśrvĂŠnymĂłdosĂtĂĄs sorĂĄn szintĂŠn rĂśgzĂtĂŠsre kerĂźltek. Ezek utĂĄn illuzĂłrikus lenne felvetni, hogy a tĂĄmogatĂĄs ilyen rendszere esetleg lĂŠnyeges finomĂtĂĄsokra szorulhat.
FelmerĂźl tovĂĄbbĂĄ a kĂŠrdĂŠs, hogy miutĂĄn immĂĄr ĂĄllandĂłsult gyakorlattĂĄ vĂĄlt a vĂŠgfogyasztĂłi energiaĂĄrak (fĂśldgĂĄz, ĂĄram) politikai cĂŠlĂş eltĂŠrĂtĂŠse a kĂśltsĂŠgektől, a megĂşjulĂłk ĂĄrtĂĄmogatĂĄsa hogyan tud legitim mĂłdon beĂŠpĂźlni az ĂĄrakba. SajĂĄtos helyzet, hogy az energiaadĂł alkalmazĂĄsa alĂłl felmentĂŠst kĂŠrtĂźnk a lakossĂĄgi fogyasztĂĄs tekintetĂŠben, holott az adĂł – amennyiben a befizetĂŠseket a kĂśrnyezeti cĂŠlokra fordĂtjĂĄk – a leghatĂŠkonyabb eszkĂśz. LĂĄtni kell, hogy ehhez kĂŠpest a betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa alkalmazĂĄsĂĄval termelt energia mennyisĂŠge rendkĂvĂźl ĂĄttĂŠtelesen hozhatĂł ĂśsszefĂźggĂŠsbe a kĂśrnyezeti externĂĄliĂĄk csĂśkkentĂŠsĂŠvel.
A megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl tĂśrtĂŠnő ĂĄramtermelĂŠs elmĂşlt Ăśt esztendejĂŠben a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel keretĂŠben műkĂśdő betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa rĂŠvĂŠn a fogyasztĂłk mintegy 35 milliĂĄrd forintot, adĂłfizetőkĂŠnt a kĂśzvetlen ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsok (KIOP) keretĂŠben tovĂĄbbi 4-5 milliĂĄrd forintot ĂĄldoztak a megĂşjulĂł energia mai rĂŠszarĂĄnyĂĄnak elĂŠrĂŠsĂŠre. Az uniĂłs forrĂĄsok 2013-ig tĂśbb mint 203 milliĂł eurĂłt irĂĄnyoznak elő szĂĄmunkra ebben a kĂśrben, amelyek a fenti forrĂĄsokhoz kapcsolĂłdva vehetőek majd igĂŠnybe.
Ezek az Ăśsszegek relatĂve alacsonyak az ĂĄrampiac ĂŠvi mintegy 1 200 milliĂĄrd forintos nagysĂĄgĂĄhoz kĂŠpest, de elĂŠg nagyok ahhoz, hogy elkĂśltĂŠsĂźkről ĂŠsszerűen gondoskodjunk, az ok- ĂŠs cĂŠlszerűsĂŠg tĂźkrĂŠben.
A tĂĄmogatĂĄsi rendszerek eddigi tapasztalatai komoly problĂŠmĂĄkra utalnak. A mĂĄr ĂŠletbe lĂŠptetett mechanizmusok korrigĂĄlĂĄsa azonban befektetői ĂŠrdekeket sĂŠrti, illetve a bizalmat rombolja. A megĂşjulĂł forrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsa tĂĄmogatĂĄsĂĄnĂĄl a technolĂłgiai fejlődĂŠst is ĂŠrtĂŠkelni kell, kĂźlĂśnben hosszĂş időre rĂśgzĂźlhetnek relatĂve csekĂŠly hatĂŠkonysĂĄgĂş berendezĂŠsek. Ebben a kĂśrben megemlĂthetjĂźk, hogy a zĂśldĂĄram termelĂŠs forrĂĄsainak 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt kitevő biomassza tĂĄmogatĂĄsa ĂĄttĂŠtelesen elavult erőművi technolĂłgiĂĄk tovĂĄbbĂŠlĂŠsĂŠt tĂĄmogathatja, illetve a szĂŠlenergia hasznosĂtĂĄsa kĂśrĂŠben is telepĂthetnek hosszĂş tĂĄvĂş tĂĄmogatĂĄs remĂŠnyĂŠben mĂĄr ma is elavultnak tekinthető berendezĂŠseket.
Figyelemmel kellene lenni a hazai adottsĂĄgokra, ĂŠs tĂĄvlatilag olyan technolĂłgiĂĄkat tĂĄmogatni, amelyek fejlesztĂŠs utĂĄn esetleg exportkĂŠpesek lehetnek (geotermia), ellenkező esetben a munkahelyteremtĂŠst kĂźlfĂśldĂśn tĂĄmogatjuk. HazĂĄnk ugyanis a megĂşjulĂłk rĂŠvĂŠn elmĂŠletileg a teljes primer energiaigĂŠny sokszorosĂĄt tudnĂĄ kielĂŠgĂteni, a gazdasĂĄgosan hasznosĂthatĂł potenciĂĄl ellenben meglehetősen szerĂŠny.Â
TermĂŠszetesen a tĂĄrsadalmi tehervĂĄllalĂĄshoz tĂĄrsadalmi kĂśzmegegyezĂŠs szĂźksĂŠges, tovĂĄbbĂĄ a – kormĂĄnyciklusokon ĂĄtĂvelő – stratĂŠgiai szemlĂŠlethez a politikai elit megegyezĂŠse a cĂŠlok ĂŠs eszkĂśzĂśk tekintetĂŠben. Ellenkező esetben a kĂśtelező rĂŠszarĂĄny-vĂĄllalĂĄsok megvalĂłsĂtĂĄsĂĄnak kĂśltsĂŠges tĂĄmogatĂĄsa – a fő cĂŠlok elĂŠrĂŠse nĂŠlkĂźl – egyes vĂĄllalkozĂłi csoportok tĂĄmogatĂĄsĂĄt jelentheti.
Stratégiai szintű döntésekre lenne szükség a megújulók terén
Azzal mindenki egyetĂŠrt, hogy szĂźksĂŠg van a megĂşjulĂł energiaforrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsĂĄra. Sőt, mĂŠg abban is, hogy mindezt egyre nagyobb mĂŠrtĂŠkben, egyre szĂŠlesebb kĂśrben kellene kiaknĂĄzni. Mindehhez azonban egy olyan komplex, hosszĂş tĂĄvra elkĂśtelezett stratĂŠgiĂĄra lenne szĂźksĂŠg, amely ma mĂŠg egyelőre nem lĂĄtszik a kĂśzigazgatĂĄs lassan őrlő malmainak kerekei kĂśzt. Ăgy pĂŠldĂĄul ma mĂŠg egyelőre a kĂŠrdĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂvĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt sem egyĂŠrtelmű.
Napjainkra meghatĂĄrozĂł kĂŠrdĂŠsekkĂŠ vĂĄltak az energiagazdĂĄlkodĂĄs problĂŠmĂĄi, a gazdasĂĄgossĂĄg ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelem szempontrendszerĂŠben. A tĂĄgan ĂŠrtelmezett gazdasĂĄgossĂĄg kĂśrĂŠbe tartoznak a termĂŠszeti erőforrĂĄsokkal valĂł gazdĂĄlkodĂĄs kĂŠrdĂŠsei, az energiaĂĄtalakĂtĂĄs folyamatai ĂŠs hatĂŠkonysĂĄga, a szolgĂĄltatĂĄsok folyamatossĂĄga ĂŠs minősĂŠge. A kĂśrnyezetvĂŠdelmi – ezen belĂźl egyre hangsĂşlyosabban klĂmavĂŠdelmi – megfontolĂĄsok nyomĂĄn az energiahordozĂłk ĂŠs energiafĂŠlesĂŠgek kereslet-kĂnĂĄlat viszonyaiban megjelenik az eddig szĂĄmĂtĂĄsba nem vett kĂśltsĂŠgek (negatĂv externĂĄliĂĄk) elismerĂŠse is.
HazĂĄnkban ez a kĂŠrdĂŠskĂśr – ĂŠppĂşgy, mint mĂĄs EU tagĂĄllamokban, vagy egyĂŠb orszĂĄgokban -az ĂĄllam jelentős tĂŠnyezője e folyamatok befolyĂĄsolĂĄsĂĄnak, de szerepĂŠnek ĂĄtalakulĂĄsa tovĂĄbb komplikĂĄlja a kĂŠrdĂŠskĂśrt.
A nĂśvekvő kihĂvĂĄsokra kizĂĄrĂłlag a nĂśvekvő tudatossĂĄg birtokĂĄban adhatĂł adekvĂĄt vĂĄlasz. Ezzel kapcsolatban joggal merĂźl fel a stratĂŠgiai szemlĂŠlet, ĂŠs kezelĂŠsi mĂłd kĂŠrdĂŠse. Hiszen ĂŠppen a hosszĂştĂĄvĂş cĂŠlok ĂĄllandĂł szemmel tartĂĄsa biztosĂthatja azt, hogy az egyes lĂŠpĂŠsek Ăśsszhangja a kĂvĂĄnt eredmĂŠnyhez vezessen. MagyarorszĂĄgon napirenden van az ĂĄtfogĂł hosszĂştĂĄvĂş energiapolitikai koncepciĂł kialakĂtĂĄsa, illetve nemzeti ĂŠghajlatvĂĄltozĂĄsi stratĂŠgia elfogadĂĄsa, ezek kereteiben pedig a megĂşjulĂł energiaforrĂĄs felhasznĂĄlĂĄs nĂśvelĂŠsĂŠnek stratĂŠgiĂĄja ĂŠs energiahatĂŠkonysĂĄgi cselekvĂŠsi terv elfogadĂĄsa. Ugyanakkor az eddigi tervezetekből ĂŠs javaslatokbĂłl nem mindig lĂĄtszik megnyugtatĂłan a valĂłdi stratĂŠgiai koncepciĂł a villamosenergia-termelĂŠs tekintetĂŠben.
A veszĂŠly egyrĂŠszt az, hogy a klĂmavĂĄltozĂĄs kezelĂŠse (szĂŠndioxid-kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkenĂŠs) automatikusan nem teljesĂźl a megĂşjulĂł energia rĂŠszarĂĄnyok nĂśvelĂŠsĂŠtől. A kĂŠszletvĂĄltozĂĄssal nem jĂĄrĂł megĂşjulĂł forrĂĄsok (nap, szĂŠl, vĂz) jelentős mĂŠrtĂŠkben időjĂĄrĂĄstĂłl fĂźggőek, felhasznĂĄlĂĄsuk tovĂĄbbi kĂśltsĂŠgekkel jĂĄr akkor is, ha nem meglĂŠvő kapacitĂĄsok helyĂŠre lĂŠpnek, hanem tĂśbbletigĂŠnyek kielĂŠgĂtĂŠsĂŠt szolgĂĄljĂĄk.
Az ĂĄllami szabĂĄlyozĂĄsi rendszer ĂŠs tĂĄmogatĂĄsi politika konzisztens stratĂŠgiĂĄjĂĄra volna szĂźksĂŠg ahhoz, hogy a tĂĄmogatĂĄsok Ăşgy eredmĂŠnyezzenek magasabb kĂśrnyezetvĂŠdelmi szintet, hogy a negatĂv – versenytorzĂtĂł – hatĂĄsokat felĂźlmĂşljĂĄk. TovĂĄbbĂĄ a tĂĄmogatĂĄsok hatĂŠkonysĂĄga nĂŠlkĂźl a tĂĄrsadalom sĂşlyos tĂśbbletkĂśltsĂŠgekkel szembesĂźlhet.
ValĂłdi Ăśsszhangot kellene teremteni a vĂŠgső cĂŠlok – gazdasĂĄgos kĂśrnyezetvĂŠdelem – elĂŠrĂŠsĂŠre szolgĂĄlĂł eszkĂśzĂśk kĂśzĂśtt. Jelenleg nem lĂĄtszik megnyugtatĂł Ăśsszhang ĂŠs szerves ĂśsszefĂźggĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂvĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt, illetve mĂĄsfelől a szĂŠndioxidkibocsĂĄtĂĄs-szabĂĄlyozĂĄs, az energiahatĂŠkonysĂĄgi intĂŠzkedĂŠsek ĂŠs a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa kĂśzĂśtt.
A megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsĂĄt cĂŠlzĂł koncepcionĂĄlis munka 2004-ben megkezdődĂśtt, de 2005-ben Ăşj munkaanyagot kellett kĂŠszĂteni, miutĂĄn az OrszĂĄggyűlĂŠs elfogadta azt a tĂśrvĂŠnyi rendelkezĂŠst, amely 23 forintos kilowattĂłrĂĄnkĂŠnti kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel dĂjat ĂĄllapĂtott meg, teljesen Ăşj helyzetet teremtve. Ezt kĂśvetően egyĂŠbkĂŠnt a Magyar Energia Hivatal – a GKM rendelete alapjĂĄn – mennyisĂŠgi korlĂĄtozĂĄsokat ĂĄllapĂthat meg a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel alĂĄ eső, időjĂĄrĂĄsfĂźggő energiafĂŠlesĂŠgek tekintetĂŠben. Ez a pĂŠlda jelzi, hogy sokkal inkĂĄbb az impulzĂv szabĂĄlyalkotĂĄs sorĂĄn kialakulĂł lĂŠpĂŠsek sorozatakĂŠnt adĂłdik megvalĂłsult energiapolitika, semmint kĂśrĂźltekintő ĂŠs megfontolt politikai tervezĂŠs eredmĂŠnyekĂŠppen.
NyilvĂĄnvalĂłan nincsen kĂśnnyű helyzetben az energiaĂźgyek politikai-kormĂĄnyzati felelőse ĂŠs az ĂĄllamigazgatĂĄsi szakapparĂĄtus sem. Az EurĂłpai UniĂł jelenleg is kialakĂtĂĄs alatt ĂĄllĂł intĂŠzkedĂŠscsomagjĂĄhoz igazodĂłan kellene szĂĄmos mĂĄs, nehezen prognosztizĂĄlhatĂł gazdasĂĄgi ĂŠs politikai kĂśrĂźlmĂŠnyt szĂĄmba venni ĂŠs ĂŠrtĂŠkelni.
Az uniĂłs szabĂĄlyalkotĂĄsbĂłl elegendő arra utalni, hogy kĂŠszĂźl az EurĂłpai Parlament ĂŠs a TanĂĄcs irĂĄnyelve a megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl előĂĄllĂtott energia tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl, tovĂĄbbĂĄ KĂśzĂśssĂŠgi irĂĄnymutatĂĄs a kĂśrnyezetvĂŠdelem ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl. Ezek a vĂŠglegesĂtĂŠs előtt ĂĄllĂł dokumentumok jelentősen befolyĂĄsoljĂĄk a hazai szabĂĄlyozĂĄs kereteit, lehetősĂŠgeit.
Ugyanakkor a vilĂĄgpiaci energiaĂĄrak mozgĂĄsa, az energiaszektor jelentős piaci szereplőinek tranzakciĂłi, tovĂĄbbĂĄ kĂźlpolitikai fejlemĂŠnyek mind olyan tĂŠnyezők, amelyeket rĂśvidebb tĂĄvon is nehĂŠz előre jelezni.
Mindebből arra lehetne kĂśvetkeztetni, hogy az adott kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt egyszerűen nem lehetsĂŠges stratĂŠgiĂĄt kĂŠszĂteni, vagy kĂŠnytelenek vagyunk stratĂŠgiĂĄnak nevezni egy olyan szĂŠleskĂśrű felhatalmazĂĄst, amely elvileg kellő flexibilitĂĄst biztosĂt bĂĄrmilyen lĂŠpĂŠshez. Ezzel szemben az igazsĂĄg az, hogy stratĂŠgiĂĄra pontosan akkor van szĂźksĂŠg, amikor irĂĄnytű kell a hosszabb Ăşton tĂśrtĂŠnő tĂĄjĂŠkozĂłdĂĄshoz. A stratĂŠgia ebben az ĂŠrtelemben az a vezĂŠrfonal, amely biztosĂtja a gyorsan vĂĄltozĂł kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt a cĂŠltudatos ĂŠs hatĂŠkony cselekvĂŠs tudatos feltĂŠteleit.
Ezzel szemben a javaslatkĂŠnt a kormĂĄny ĂŠs az OrszĂĄggyűlĂŠs előtt lĂŠvő anyagokbĂłl nem lĂĄtszik, hogy a tervezett intĂŠzkedĂŠsek cĂŠlĂŠrtĂŠkei milyen megfontolĂĄsokbĂłl alakulnak ki. Nem vilĂĄgos, hogy a jĂśvőbeli rĂĄfordĂtĂĄsok milyen eltĂŠrő hozadĂŠkot produkĂĄlnak az energiahatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠse, illetve a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa esetĂŠn. KĂŠrdĂŠses, hogy viszonylag alacsony egy főre jutĂł energiafogyasztĂĄsunk – amely a jĂśvőben nyilvĂĄn nőni fog – meglehetősen csekĂŠly energiahatĂŠkonysĂĄg mellett nem kĂnĂĄl-e az utĂłbbi terĂźleten jelentősebb megtakarĂtĂĄsi potenciĂĄlt, mint a megĂşjulĂłk, vagy a kapcsolt termelĂŠs tĂĄmogatĂĄsa.
A kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel rendszerĂŠnek szabĂĄlyai a tavaly ĂŠv vĂŠgi tĂśrvĂŠnymĂłdosĂtĂĄs sorĂĄn szintĂŠn rĂśgzĂtĂŠsre kerĂźltek. Ezek utĂĄn illuzĂłrikus lenne felvetni, hogy a tĂĄmogatĂĄs ilyen rendszere esetleg lĂŠnyeges finomĂtĂĄsokra szorulhat.
FelmerĂźl tovĂĄbbĂĄ a kĂŠrdĂŠs, hogy miutĂĄn immĂĄr ĂĄllandĂłsult gyakorlattĂĄ vĂĄlt a vĂŠgfogyasztĂłi energiaĂĄrak (fĂśldgĂĄz, ĂĄram) politikai cĂŠlĂş eltĂŠrĂtĂŠse a kĂśltsĂŠgektől, a megĂşjulĂłk ĂĄrtĂĄmogatĂĄsa hogyan tud legitim mĂłdon beĂŠpĂźlni az ĂĄrakba. SajĂĄtos helyzet, hogy az energiaadĂł alkalmazĂĄsa alĂłl felmentĂŠst kĂŠrtĂźnk a lakossĂĄgi fogyasztĂĄs tekintetĂŠben, holott az adĂł – amennyiben a befizetĂŠseket a kĂśrnyezeti cĂŠlokra fordĂtjĂĄk – a leghatĂŠkonyabb eszkĂśz. LĂĄtni kell, hogy ehhez kĂŠpest a betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa alkalmazĂĄsĂĄval termelt energia mennyisĂŠge rendkĂvĂźl ĂĄttĂŠtelesen hozhatĂł ĂśsszefĂźggĂŠsbe a kĂśrnyezeti externĂĄliĂĄk csĂśkkentĂŠsĂŠvel.
A megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl tĂśrtĂŠnő ĂĄramtermelĂŠs elmĂşlt Ăśt esztendejĂŠben a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel keretĂŠben műkĂśdő betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa rĂŠvĂŠn a fogyasztĂłk mintegy 35 milliĂĄrd forintot, adĂłfizetőkĂŠnt a kĂśzvetlen ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsok (KIOP) keretĂŠben tovĂĄbbi 4-5 milliĂĄrd forintot ĂĄldoztak a megĂşjulĂł energia mai rĂŠszarĂĄnyĂĄnak elĂŠrĂŠsĂŠre. Az uniĂłs forrĂĄsok 2013-ig tĂśbb mint 203 milliĂł eurĂłt irĂĄnyoznak elő szĂĄmunkra ebben a kĂśrben, amelyek a fenti forrĂĄsokhoz kapcsolĂłdva vehetőek majd igĂŠnybe.
Ezek az Ăśsszegek relatĂve alacsonyak az ĂĄrampiac ĂŠvi mintegy 1 200 milliĂĄrd forintos nagysĂĄgĂĄhoz kĂŠpest, de elĂŠg nagyok ahhoz, hogy elkĂśltĂŠsĂźkről ĂŠsszerűen gondoskodjunk, az ok- ĂŠs cĂŠlszerűsĂŠg tĂźkrĂŠben.
A tĂĄmogatĂĄsi rendszerek eddigi tapasztalatai komoly problĂŠmĂĄkra utalnak. A mĂĄr ĂŠletbe lĂŠptetett mechanizmusok korrigĂĄlĂĄsa azonban befektetői ĂŠrdekeket sĂŠrti, illetve a bizalmat rombolja. A megĂşjulĂł forrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsa tĂĄmogatĂĄsĂĄnĂĄl a technolĂłgiai fejlődĂŠst is ĂŠrtĂŠkelni kell, kĂźlĂśnben hosszĂş időre rĂśgzĂźlhetnek relatĂve csekĂŠly hatĂŠkonysĂĄgĂş berendezĂŠsek. Ebben a kĂśrben megemlĂthetjĂźk, hogy a zĂśldĂĄram termelĂŠs forrĂĄsainak 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt kitevő biomassza tĂĄmogatĂĄsa ĂĄttĂŠtelesen elavult erőművi technolĂłgiĂĄk tovĂĄbbĂŠlĂŠsĂŠt tĂĄmogathatja, illetve a szĂŠlenergia hasznosĂtĂĄsa kĂśrĂŠben is telepĂthetnek hosszĂş tĂĄvĂş tĂĄmogatĂĄs remĂŠnyĂŠben mĂĄr ma is elavultnak tekinthető berendezĂŠseket.
Figyelemmel kellene lenni a hazai adottsĂĄgokra, ĂŠs tĂĄvlatilag olyan technolĂłgiĂĄkat tĂĄmogatni, amelyek fejlesztĂŠs utĂĄn esetleg exportkĂŠpesek lehetnek (geotermia), ellenkező esetben a munkahelyteremtĂŠst kĂźlfĂśldĂśn tĂĄmogatjuk. HazĂĄnk ugyanis a megĂşjulĂłk rĂŠvĂŠn elmĂŠletileg a teljes primer energiaigĂŠny sokszorosĂĄt tudnĂĄ kielĂŠgĂteni, a gazdasĂĄgosan hasznosĂthatĂł potenciĂĄl ellenben meglehetősen szerĂŠny.Â
TermĂŠszetesen a tĂĄrsadalmi tehervĂĄllalĂĄshoz tĂĄrsadalmi kĂśzmegegyezĂŠs szĂźksĂŠges, tovĂĄbbĂĄ a – kormĂĄnyciklusokon ĂĄtĂvelő – stratĂŠgiai szemlĂŠlethez a politikai elit megegyezĂŠse a cĂŠlok ĂŠs eszkĂśzĂśk tekintetĂŠben. Ellenkező esetben a kĂśtelező rĂŠszarĂĄny-vĂĄllalĂĄsok megvalĂłsĂtĂĄsĂĄnak kĂśltsĂŠges tĂĄmogatĂĄsa – a fő cĂŠlok elĂŠrĂŠse nĂŠlkĂźl – egyes vĂĄllalkozĂłi csoportok tĂĄmogatĂĄsĂĄt jelentheti.