close
Stratégiai szintű döntésekre lenne szükség a megújulók terén
Egyéb - Megújuló

Stratégiai szintű döntésekre lenne szükség a megújulók terén

Azzal mindenki egyetĂŠrt, hogy szĂźksĂŠg van a megĂşjulĂł energiaforrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsĂĄra. Sőt, mĂŠg abban is, hogy mindezt egyre nagyobb mĂŠrtĂŠkben, egyre szĂŠlesebb kĂśrben kellene kiaknĂĄzni. Mindehhez azonban egy olyan komplex, hosszĂş tĂĄvra elkĂśtelezett stratĂŠgiĂĄra lenne szĂźksĂŠg, amely ma mĂŠg egyelőre nem lĂĄtszik a kĂśzigazgatĂĄs lassan őrlő malmainak kerekei kĂśzt. Így pĂŠldĂĄul ma mĂŠg egyelőre a kĂŠrdĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂ­vĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt sem egyĂŠrtelmű.

Napjainkra meghatĂĄrozĂł kĂŠrdĂŠsekkĂŠ vĂĄltak az energiagazdĂĄlkodĂĄs problĂŠmĂĄi, a gazdasĂĄgossĂĄg ĂŠs kĂśrnyezetvĂŠdelem szempontrendszerĂŠben. A tĂĄgan ĂŠrtelmezett gazdasĂĄgossĂĄg kĂśrĂŠbe tartoznak a termĂŠszeti erőforrĂĄsokkal valĂł gazdĂĄlkodĂĄs kĂŠrdĂŠsei, az energiaĂĄtalakĂ­tĂĄs folyamatai ĂŠs hatĂŠkonysĂĄga, a szolgĂĄltatĂĄsok folyamatossĂĄga ĂŠs minősĂŠge. A kĂśrnyezetvĂŠdelmi – ezen belĂźl egyre hangsĂşlyosabban klĂ­mavĂŠdelmi – megfontolĂĄsok nyomĂĄn az energiahordozĂłk ĂŠs energiafĂŠlesĂŠgek kereslet-kĂ­nĂĄlat viszonyaiban megjelenik az eddig szĂĄmĂ­tĂĄsba nem vett kĂśltsĂŠgek (negatĂ­v externĂĄliĂĄk) elismerĂŠse is.

HazĂĄnkban ez a kĂŠrdĂŠskĂśr – ĂŠppĂşgy, mint mĂĄs EU tagĂĄllamokban, vagy egyĂŠb orszĂĄgokban -az ĂĄllam jelentős tĂŠnyezője e folyamatok befolyĂĄsolĂĄsĂĄnak, de szerepĂŠnek ĂĄtalakulĂĄsa tovĂĄbb komplikĂĄlja a kĂŠrdĂŠskĂśrt.

A nĂśvekvő kihĂ­vĂĄsokra kizĂĄrĂłlag a nĂśvekvő tudatossĂĄg birtokĂĄban adhatĂł adekvĂĄt vĂĄlasz. Ezzel kapcsolatban joggal merĂźl fel a stratĂŠgiai szemlĂŠlet, ĂŠs kezelĂŠsi mĂłd kĂŠrdĂŠse. Hiszen ĂŠppen a hosszĂştĂĄvĂş cĂŠlok ĂĄllandĂł szemmel tartĂĄsa biztosĂ­thatja azt, hogy az egyes lĂŠpĂŠsek Ăśsszhangja a kĂ­vĂĄnt eredmĂŠnyhez vezessen. MagyarorszĂĄgon napirenden van az ĂĄtfogĂł hosszĂştĂĄvĂş energiapolitikai koncepciĂł kialakĂ­tĂĄsa, illetve nemzeti ĂŠghajlatvĂĄltozĂĄsi stratĂŠgia elfogadĂĄsa, ezek kereteiben pedig a megĂşjulĂł energiaforrĂĄs felhasznĂĄlĂĄs nĂśvelĂŠsĂŠnek stratĂŠgiĂĄja ĂŠs energiahatĂŠkonysĂĄgi cselekvĂŠsi terv elfogadĂĄsa. Ugyanakkor az eddigi tervezetekből ĂŠs javaslatokbĂłl nem mindig lĂĄtszik megnyugtatĂłan a valĂłdi stratĂŠgiai koncepciĂł a villamosenergia-termelĂŠs tekintetĂŠben.

A veszĂŠly egyrĂŠszt az, hogy a klĂ­mavĂĄltozĂĄs kezelĂŠse (szĂŠndioxid-kibocsĂĄtĂĄs csĂśkkenĂŠs) automatikusan nem teljesĂźl a megĂşjulĂł energia rĂŠszarĂĄnyok nĂśvelĂŠsĂŠtől. A kĂŠszletvĂĄltozĂĄssal nem jĂĄrĂł megĂşjulĂł forrĂĄsok (nap, szĂŠl, vĂ­z) jelentős mĂŠrtĂŠkben időjĂĄrĂĄstĂłl fĂźggőek, felhasznĂĄlĂĄsuk tovĂĄbbi kĂśltsĂŠgekkel jĂĄr akkor is, ha nem meglĂŠvő kapacitĂĄsok helyĂŠre lĂŠpnek, hanem tĂśbbletigĂŠnyek kielĂŠgĂ­tĂŠsĂŠt szolgĂĄljĂĄk.

Az ĂĄllami szabĂĄlyozĂĄsi rendszer ĂŠs tĂĄmogatĂĄsi politika konzisztens stratĂŠgiĂĄjĂĄra volna szĂźksĂŠg ahhoz, hogy a tĂĄmogatĂĄsok Ăşgy eredmĂŠnyezzenek magasabb kĂśrnyezetvĂŠdelmi szintet, hogy a negatĂ­v – versenytorzĂ­tĂł – hatĂĄsokat felĂźlmĂşljĂĄk. TovĂĄbbĂĄ a tĂĄmogatĂĄsok hatĂŠkonysĂĄga nĂŠlkĂźl a tĂĄrsadalom sĂşlyos tĂśbbletkĂśltsĂŠgekkel szembesĂźlhet.

ValĂłdi Ăśsszhangot kellene teremteni a vĂŠgső cĂŠlok – gazdasĂĄgos kĂśrnyezetvĂŠdelem – elĂŠrĂŠsĂŠre szolgĂĄlĂł eszkĂśzĂśk kĂśzĂśtt. Jelenleg nem lĂĄtszik megnyugtatĂł Ăśsszhang ĂŠs szerves ĂśsszefĂźggĂŠs az ĂĄltalĂĄnos energiapolitikai kĂ­vĂĄnalmak ĂŠs a tĂŠteles energetikai tĂĄrgyĂş jogalkotĂĄs kĂśzĂśtt, illetve mĂĄsfelől a szĂŠndioxidkibocsĂĄtĂĄs-szabĂĄlyozĂĄs, az energiahatĂŠkonysĂĄgi intĂŠzkedĂŠsek ĂŠs a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa kĂśzĂśtt.

A megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsĂĄt cĂŠlzĂł koncepcionĂĄlis munka 2004-ben megkezdődĂśtt, de 2005-ben Ăşj munkaanyagot kellett kĂŠszĂ­teni, miutĂĄn az OrszĂĄggyűlĂŠs elfogadta azt a tĂśrvĂŠnyi rendelkezĂŠst, amely 23 forintos kilowattĂłrĂĄnkĂŠnti kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel dĂ­jat ĂĄllapĂ­tott meg, teljesen Ăşj helyzetet teremtve. Ezt kĂśvetően egyĂŠbkĂŠnt a Magyar Energia Hivatal – a GKM rendelete alapjĂĄn – mennyisĂŠgi korlĂĄtozĂĄsokat ĂĄllapĂ­that meg a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel alĂĄ eső, időjĂĄrĂĄsfĂźggő energiafĂŠlesĂŠgek tekintetĂŠben. Ez a pĂŠlda jelzi, hogy sokkal inkĂĄbb az impulzĂ­v szabĂĄlyalkotĂĄs sorĂĄn kialakulĂł lĂŠpĂŠsek sorozatakĂŠnt adĂłdik megvalĂłsult energiapolitika, semmint kĂśrĂźltekintő ĂŠs megfontolt politikai tervezĂŠs eredmĂŠnyekĂŠppen.

NyilvĂĄnvalĂłan nincsen kĂśnnyű helyzetben az energiaĂźgyek politikai-kormĂĄnyzati felelőse ĂŠs az ĂĄllamigazgatĂĄsi szakapparĂĄtus sem. Az EurĂłpai UniĂł jelenleg is kialakĂ­tĂĄs alatt ĂĄllĂł intĂŠzkedĂŠscsomagjĂĄhoz igazodĂłan kellene szĂĄmos mĂĄs, nehezen prognosztizĂĄlhatĂł gazdasĂĄgi ĂŠs politikai kĂśrĂźlmĂŠnyt szĂĄmba venni ĂŠs ĂŠrtĂŠkelni.

Az uniĂłs szabĂĄlyalkotĂĄsbĂłl elegendő arra utalni, hogy kĂŠszĂźl az EurĂłpai Parlament ĂŠs a TanĂĄcs irĂĄnyelve a megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl előĂĄllĂ­tott energia tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl, tovĂĄbbĂĄ KĂśzĂśssĂŠgi irĂĄnymutatĂĄs a kĂśrnyezetvĂŠdelem ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl. Ezek a vĂŠglegesĂ­tĂŠs előtt ĂĄllĂł dokumentumok jelentősen befolyĂĄsoljĂĄk a hazai szabĂĄlyozĂĄs kereteit, lehetősĂŠgeit.

Ugyanakkor a vilĂĄgpiaci energiaĂĄrak mozgĂĄsa, az energiaszektor jelentős piaci szereplőinek tranzakciĂłi, tovĂĄbbĂĄ kĂźlpolitikai fejlemĂŠnyek mind olyan tĂŠnyezők, amelyeket rĂśvidebb tĂĄvon is nehĂŠz előre jelezni.

Mindebből arra lehetne kĂśvetkeztetni, hogy az adott kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt egyszerűen nem lehetsĂŠges stratĂŠgiĂĄt kĂŠszĂ­teni, vagy kĂŠnytelenek vagyunk stratĂŠgiĂĄnak nevezni egy olyan szĂŠleskĂśrű felhatalmazĂĄst, amely elvileg kellő flexibilitĂĄst biztosĂ­t bĂĄrmilyen lĂŠpĂŠshez. Ezzel szemben az igazsĂĄg az, hogy stratĂŠgiĂĄra pontosan akkor van szĂźksĂŠg, amikor irĂĄnytű kell a hosszabb Ăşton tĂśrtĂŠnő tĂĄjĂŠkozĂłdĂĄshoz. A stratĂŠgia ebben az ĂŠrtelemben az a vezĂŠrfonal, amely biztosĂ­tja a gyorsan vĂĄltozĂł kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt a cĂŠltudatos ĂŠs hatĂŠkony cselekvĂŠs tudatos feltĂŠteleit.

Ezzel szemben a javaslatkĂŠnt a kormĂĄny ĂŠs az OrszĂĄggyűlĂŠs előtt lĂŠvő anyagokbĂłl nem lĂĄtszik, hogy a tervezett intĂŠzkedĂŠsek cĂŠlĂŠrtĂŠkei milyen megfontolĂĄsokbĂłl alakulnak ki. Nem vilĂĄgos, hogy a jĂśvőbeli rĂĄfordĂ­tĂĄsok milyen eltĂŠrő hozadĂŠkot produkĂĄlnak az energiahatĂŠkonysĂĄg nĂśvelĂŠse, illetve a megĂşjulĂłk tĂĄmogatĂĄsa esetĂŠn. KĂŠrdĂŠses, hogy viszonylag alacsony egy főre jutĂł energiafogyasztĂĄsunk – amely a jĂśvőben nyilvĂĄn nőni fog – meglehetősen csekĂŠly energiahatĂŠkonysĂĄg mellett nem kĂ­nĂĄl-e az utĂłbbi terĂźleten jelentősebb megtakarĂ­tĂĄsi potenciĂĄlt, mint a megĂşjulĂłk, vagy a kapcsolt termelĂŠs tĂĄmogatĂĄsa.

A kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel rendszerĂŠnek szabĂĄlyai a tavaly ĂŠv vĂŠgi tĂśrvĂŠnymĂłdosĂ­tĂĄs sorĂĄn szintĂŠn rĂśgzĂ­tĂŠsre kerĂźltek. Ezek utĂĄn illuzĂłrikus lenne felvetni, hogy a tĂĄmogatĂĄs ilyen rendszere esetleg lĂŠnyeges finomĂ­tĂĄsokra szorulhat.

FelmerĂźl tovĂĄbbĂĄ a kĂŠrdĂŠs, hogy miutĂĄn immĂĄr ĂĄllandĂłsult gyakorlattĂĄ vĂĄlt a vĂŠgfogyasztĂłi energiaĂĄrak (fĂśldgĂĄz, ĂĄram) politikai cĂŠlĂş eltĂŠrĂ­tĂŠse a kĂśltsĂŠgektől, a megĂşjulĂłk ĂĄrtĂĄmogatĂĄsa hogyan tud legitim mĂłdon beĂŠpĂźlni az ĂĄrakba. SajĂĄtos helyzet, hogy az energiaadĂł alkalmazĂĄsa alĂłl felmentĂŠst kĂŠrtĂźnk a lakossĂĄgi fogyasztĂĄs tekintetĂŠben, holott az adĂł – amennyiben a befizetĂŠseket a kĂśrnyezeti cĂŠlokra fordĂ­tjĂĄk – a leghatĂŠkonyabb eszkĂśz. LĂĄtni kell, hogy ehhez kĂŠpest a betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa alkalmazĂĄsĂĄval termelt energia mennyisĂŠge rendkĂ­vĂźl ĂĄttĂŠtelesen hozhatĂł ĂśsszefĂźggĂŠsbe a kĂśrnyezeti externĂĄliĂĄk csĂśkkentĂŠsĂŠvel.

A megĂşjulĂł forrĂĄsokbĂłl tĂśrtĂŠnő ĂĄramtermelĂŠs elmĂşlt Ăśt esztendejĂŠben a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel keretĂŠben műkĂśdő betĂĄplĂĄlĂĄsi tarifa rĂŠvĂŠn a fogyasztĂłk mintegy 35 milliĂĄrd forintot, adĂłfizetőkĂŠnt a kĂśzvetlen ĂĄllami tĂĄmogatĂĄsok (KIOP) keretĂŠben tovĂĄbbi 4-5 milliĂĄrd forintot ĂĄldoztak a megĂşjulĂł energia mai rĂŠszarĂĄnyĂĄnak elĂŠrĂŠsĂŠre. Az uniĂłs forrĂĄsok 2013-ig tĂśbb mint 203 milliĂł eurĂłt irĂĄnyoznak elő szĂĄmunkra ebben a kĂśrben, amelyek a fenti forrĂĄsokhoz kapcsolĂłdva vehetőek majd igĂŠnybe.

Ezek az Ăśsszegek relatĂ­ve alacsonyak az ĂĄrampiac ĂŠvi mintegy 1 200 milliĂĄrd forintos nagysĂĄgĂĄhoz kĂŠpest, de elĂŠg nagyok ahhoz, hogy elkĂśltĂŠsĂźkről ĂŠsszerűen gondoskodjunk, az ok- ĂŠs cĂŠlszerűsĂŠg tĂźkrĂŠben.

A tĂĄmogatĂĄsi rendszerek eddigi tapasztalatai komoly problĂŠmĂĄkra utalnak. A mĂĄr ĂŠletbe lĂŠptetett mechanizmusok korrigĂĄlĂĄsa azonban befektetői ĂŠrdekeket sĂŠrti, illetve a bizalmat rombolja. A megĂşjulĂł forrĂĄsok felhasznĂĄlĂĄsa tĂĄmogatĂĄsĂĄnĂĄl a technolĂłgiai fejlődĂŠst is ĂŠrtĂŠkelni kell, kĂźlĂśnben hosszĂş időre rĂśgzĂźlhetnek relatĂ­ve csekĂŠly hatĂŠkonysĂĄgĂş berendezĂŠsek. Ebben a kĂśrben megemlĂ­thetjĂźk, hogy a zĂśldĂĄram termelĂŠs forrĂĄsainak 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt kitevő biomassza tĂĄmogatĂĄsa ĂĄttĂŠtelesen elavult erőművi technolĂłgiĂĄk tovĂĄbbĂŠlĂŠsĂŠt tĂĄmogathatja, illetve a szĂŠlenergia hasznosĂ­tĂĄsa kĂśrĂŠben is telepĂ­thetnek hosszĂş tĂĄvĂş tĂĄmogatĂĄs remĂŠnyĂŠben mĂĄr ma is elavultnak tekinthető berendezĂŠseket.

Figyelemmel kellene lenni a hazai adottsĂĄgokra, ĂŠs tĂĄvlatilag olyan technolĂłgiĂĄkat tĂĄmogatni, amelyek fejlesztĂŠs utĂĄn esetleg exportkĂŠpesek lehetnek (geotermia), ellenkező esetben a munkahelyteremtĂŠst kĂźlfĂśldĂśn tĂĄmogatjuk. HazĂĄnk ugyanis a megĂşjulĂłk rĂŠvĂŠn elmĂŠletileg a teljes primer energiaigĂŠny sokszorosĂĄt tudnĂĄ kielĂŠgĂ­teni, a gazdasĂĄgosan hasznosĂ­thatĂł potenciĂĄl ellenben meglehetősen szerĂŠny. 

TermĂŠszetesen a tĂĄrsadalmi tehervĂĄllalĂĄshoz tĂĄrsadalmi kĂśzmegegyezĂŠs szĂźksĂŠges, tovĂĄbbĂĄ a – kormĂĄnyciklusokon ĂĄtĂ­velő – stratĂŠgiai szemlĂŠlethez a politikai elit megegyezĂŠse a cĂŠlok ĂŠs eszkĂśzĂśk tekintetĂŠben. Ellenkező esetben a kĂśtelező rĂŠszarĂĄny-vĂĄllalĂĄsok megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄnak kĂśltsĂŠges tĂĄmogatĂĄsa – a fő cĂŠlok elĂŠrĂŠse nĂŠlkĂźl – egyes vĂĄllalkozĂłi csoportok tĂĄmogatĂĄsĂĄt jelentheti.