close
Gáz lehet a hálózattal
Egyéb - Gáz

Gáz lehet a hálózattal

Szakértők szerint a jelenleginél lényegesen nagyobb összeget kellene a magyarországi gázelosztó hálózat fejlesztésére fordítani. A Mol Rt. jelenleg évi 3-4 milliárd forintot fordít a karbantartására. Az energiahivatal (MEH) a jövő nyáron a tározás és szállítás költségeit önállóan kezelő tarifarendszert tervez – olvasható a keddi Világgazdaságban.

A jelenlegi gázárak mellett sem a Mol Rt., sem a gázszolgáltató társaságok nem igazán érdekeltek a gázvezeték-hálózat, a szállítóvezetékek, illetve a tározók fejlesztésében — állapították meg szakértők az utóbbi időben több szakmai fórumon is. Az olajtársaság esetében nem egyszerűen az érdekeltség hiányáról, hanem a gázüzlet vesztesége miatt keletkező fedezethiányáról van szó.

A jelenlegi tarifarendszer egyben kezeli ugyanis a gázüzlet valamennyi költségét, a szállítástól a tározáson át a hazai gáz kitermelési és az importgáz beszerzési áráig — mondta lapunknak Varró László, a MEH vezető közgazdásza. Hozzátette: a gázüzletág 100 milliárdos vesztesége miatt a Mol Rt. érthető módon visszafogja a gázszállítással, -tározással kapcsolatos fejlesztéseit. Felkai Györgytől, az olajcég kommunikációs igazgatójától megtudtuk, hogy a cég évente 3-4 milliárd forintot fordít a gázelosztó hálózat karbantartására. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint azonban ennél lényegesen nagyobb összegű beruházásra volna szükség. A kommunikációs igazgató hozzátette, a gázüzlet sorsának bizonytalansága és vesztesége miatt egyelőre nem tervezik a hálózat fejlesztését.

Az alulfinanszírozás Varró László szerint egyrészt azért veszélyes, mert folyamatosan romlik a meglévő infrastruktúra állapota, másrészt az igények várható növekedését sem lesz képes kielégíteni a rendszer. A MEH vezető közgazdásza emlékeztetett, hogy a lakossági földgázfelhasználás stagnálása mellett folyamatosan nő az energetikai gázigény. A selejtezésre kerülő szenes erőművi blokkok helyébe kivétel nélkül gáztüzelésű egységeket állítanak.

A Mol jelenlegi elosztórendszere évi 18 milliárd köbméteres gázforgalom kiszolgálására képes, szemben a mostani 12 milliárd köbméterrel. Ugyanakkor a piacnyitás szükségessé tehet bizonyos informatikai, illetve méréstechnikai fejlesztéseket. Ezek költsége szakértők szerint több milliárd forintra tehető.

A MEH vezető közgazdásza szerint az önálló tározási és szállítási tarifa bevezetése megoldhatja ezt a helyzetet. A jelenleg érvényes gáztarifarendszer 2002. június 31-én lejár. Az energiahivatal szándéka szerint a jövő év július 1-jén — fél évvel a tervezett gázpiaci nyitás első lépését megelőzően –, a most folyó költség-felülvizsgálat alapján, az egyes költségelemeket önállóan kezelő rendszert vezetnének be. Ez egyrészt szükségtelenné tenné, hogy a piacnyitás során folyamatosan aktualizálni kelljen az árszabályozás mechanizmusát, másrészt egyértelmű helyzetet teremtene a Mol Rt. által jogilag már önállósított szállító- és tározótársaságok esetében. Jelentősen megkönnyítené az érintett cégek értékelését, a befektetők bevonását, illetve értékesítésüket. Varró László úgy vélte, ezt megelőzően a lehetséges befektetők komoly szabályozási kockázatot vállalnak, aminek ugyan vannak hagyományai a magyar energiaiparban, de nyilván kedvezőtlenül befolyásolja az egyes társaságok esetében elérhető árat.


Többnyire kérdőmondatokat használok, csillagásznak, atomfizikusnak készültem, de végül újságíró lettem. Húsz éve foglalkozom energiaügyekkel. Tizenhét éve, egy programozó barátommal alapítottuk az energiainfo-t, mindazoknak, akiket nemcsak a "mi" érdekel, hanem a "hogyan" is. Hiszek benne, hogy a kételkedés, és a nyitottság visz előbbre.