EurĂłpĂĄban 2009-ben a fĂśldgĂĄz felhasznĂĄlĂĄs 6%-kal, 32 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel csĂśkkent. Emellett az EU 20%-os primerenergia felhasznĂĄlĂĄs csĂśkkenĂŠst tűzĂśtt ki cĂŠlul, aminek az egyik fő cĂŠlja a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs, ĂŠs Ăgy a fĂśldgĂĄz fĂźggĂŠs mĂŠrsĂŠklĂŠse. MĂŠgis hĂĄrom nagy gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźl, a forrĂĄsoldal, ĂŠs a kereskedők optimistĂĄk, bĂznak abban, hogy a kĂśvetkező 2-3 ĂŠvtizedben mindezek ellenĂŠre nĂśvekszik a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs. A megvalĂłsulĂĄst tekintve az Ăszaki-Ăramlat lĂŠpĂŠselőnybe kerĂźlt azzal, hogy a kĂśzelmĂşltban megkezdődĂśtt a vezetĂŠk fektetĂŠse. A DĂŠli-Ăramlat ĂŠs a Nabucco ezzel szemben mĂŠg csak előkĂŠszĂtő fĂĄzisban van.Â
Az Ăszaki Ăramlat ĂŠpĂtĂŠse jĂłl halad, megvan az utolsĂł engedĂŠly is, ĂĄprilistĂłl ĂŠpĂźlhet a gĂĄzvezetĂŠk, mely elkerĂźli majd a Baltikumot ĂŠs LengyelorszĂĄgot, vagyis a Balti-tenger alatt kĂśzvetlenĂźl juttat majd orosz gĂĄzt Nyugat-EurĂłpĂĄba.
Az UniĂł 2008-ban 520 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt fogyasztott, ennek 42%-a OroszorszĂĄgbĂłl jĂśtt, 2020-ra az EU 600 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres fogyasztĂĄst prognosztizĂĄl. A Nabucco ezt a kiszolgĂĄltatottsĂĄgot csĂśkkenti 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel. De jelenleg nincs forrĂĄsa ĂŠs vevője sem ennek a gĂĄznak, ĂŠs a finanszĂrozĂĄs sincs megoldva. A forrĂĄsok kĂśrĂźl nagy a bizonytalansĂĄg: az RWE bejelentette, IrĂĄnnal, amely egyĂŠbkĂŠnt nettĂł gĂĄzimpotőr, nem műkĂśdik egyĂźtt, Irak bizonytalan, bĂĄr akar szĂĄllĂtani. A volt szovjet ĂĄllamok (AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn) nem kĂśtelezik el magukat. A 3300 km-es vezetĂŠk 7,9 milliĂĄrd EurĂłs kĂśltsĂŠgei alulbecsĂźltek. Nem tisztĂĄzott, ki fizeti a kompresszor-gĂĄzt (10-15%-a teljes gĂĄznak). A szĂĄllĂtĂĄsi kĂśltsĂŠg 1,7 Euro/1000 m3/100km. SzakĂŠrtői vĂŠlemĂŠnyek szerint a tĂśrĂśk tranzit legalĂĄbb annyira kockĂĄzatos, mint az ukrĂĄn, Ăgy kĂŠrdĂŠses, mennyivel biztonsĂĄgosabb a Nabucco az UkrajnĂĄt keresztező TestvĂŠrisĂŠgnĂŠl. A Nabucco rĂŠszĂŠre AzerbajdzsĂĄn ĂgĂŠr gĂĄzt. De nem tisztĂĄzott, milyen Ăştvonalon lehet onnan szĂĄllĂtani: A tranzit Ăşton GrĂşzia instabil ĂŠs kiszĂĄmĂthatatlan, ĂrmĂŠnyorszĂĄg ellensĂŠges, a Kaszpi tenger felosztĂĄsa jogilag nem tisztĂĄzott.Â
A DĂŠli Ăramlatnak az Ăźzleti modellje komoly: Gazprom ĂŠs az olasz ENI, de mĂĄr beszĂĄllt a francia EDF is. A DĂ forrĂĄsa biztos, a Gazprom tud gĂĄzt szĂĄllĂtani. Ăs nem mindegy, hogy Putyin lobbyzik a DĂŠli ĂramlatĂŠrt, mĂg a NabuccoĂŠrt Piebalgs ill. GĂźnther Ăttinger,a rĂŠgi ĂŠs az Ăşj EU energia biztos. Ăttinger nĂŠmet biztos ĂŠppen a kĂśzelmĂşltban nyilatkozott arrĂłl, hogy az EU a Nabucco tervezĂŠsĂŠre szĂĄnt 200 milliĂł eurĂłt elvonja. TovĂĄbb bonyolĂtja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt az, hogy az amerikai piacra tĂśrtĂŠnő LNG export visszaesett az amerikai belfĂśldi termelĂŠs felfutĂĄsa miatt. Ăgy EurĂłpĂĄban fĂśldgĂĄz tĂşlkĂnĂĄlat jelentkezik.Â
A Gazprom ĂŠs kĂŠt partnere, a norvĂŠg Statoil ĂŠs a francia Total a Stockmanon felhozandĂł gĂĄz 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt eredetileg Ăszak-AmerikĂĄban akartĂĄk eladni, ahovĂĄ cseppfolyĂłs formĂĄban (LNG), speciĂĄlis tartĂĄlyhajĂłn szĂĄllĂtottĂĄk volna. GĂĄzuknak azonban erős versenyt tĂĄmasztott az ĂŠszak-amerikai nem hagyomĂĄnyos gĂĄztermelĂŠs felfutĂĄsa, amivel a helyi termelők lenyomtĂĄk az ĂĄrakat, s ami miatt az AmerikĂĄba exportĂĄlĂł cĂŠgek, kĂŠnytelenek olyan Ăşj piacokat keresni, ahol tĂśbb pĂŠnzt fizetnek a gĂĄzĂŠrt.
Itt jĂśhet szĂłba EurĂłpa. A tavalyi gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg, az eurĂłpai gĂĄzfogyasztĂĄs erőteljes visszaesĂŠse is befolyĂĄsolja a 3 vezetĂŠk versenyĂŠt. A Gazprom eurĂłpai eladĂĄsai nagymĂŠrtĂŠkben csĂśkkentek, ĂŠs ezzel arĂĄnyban estek vissza bevĂŠtelei is. Aki tehette, inkĂĄbb a szabadpiacrĂłl vĂĄsĂĄrolt, mert mĂg az ottani ĂĄrak kĂśvettĂŠk a vĂĄlsĂĄg hatĂĄsait, azaz zuhantak, az orosz cĂŠggel kĂśtĂśtt take-or-pay hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsek ezt nem tettĂŠk lehetővĂŠ. Ez ĂŠv tavaszĂĄn a Gazprom diszkont ĂĄron adja a fĂśldgĂĄzt hĂĄrom legnagyobb eurĂłpai vevőjĂŠnek, a nagyon alacsony spotpiaci ĂĄrak miatt.
A kedvezmĂŠnyezett cĂŠgek a nĂŠmet E.On Ruhrgas, az olasz ENI ĂŠs a francia GDF Suez. Ez is mutatja, hogy a Gazprom mennyire ragaszkodik vevőihez. BefolyĂĄsolhatja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt a kĂśzelmĂşltban Budapesten 11 eurĂłpai orszĂĄg ĂĄltal alĂĄĂrt, “RĂŠgiĂłs ĂśsszefogĂĄs az energiĂĄban” cĂmű kĂśzĂśs nyilatkozat is. Ebben a felek megĂĄllapodtak a kĂśvetkezőkben: “TĂĄmogatjĂĄk gĂĄzhĂĄlĂłzataik tovĂĄbbi integrĂĄlĂĄsĂĄt ĂŠs tovĂĄbb diverzifikĂĄljĂĄk forrĂĄsaikat. Ezek fő eszkĂśze a V4-es orszĂĄgokon keresztĂźl haladĂł, a tervezett horvĂĄt ĂŠs lengyel LNG terminĂĄlokat ĂśsszekĂśtő, ĂŠszak-dĂŠli energiafolyosĂł, a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠs a NETS projektek megvalĂłsĂtĂĄsa, valamint a konstancai, a horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs a lengyelorszĂĄgi LNG ĂŠs CNG projektek.”
Vagyis a helyzet rendkĂvĂźl bonyolult. De a vĂŠgső dĂśntĂŠs a “Nabucco vagy DĂŠli Ăramlat” kĂŠrdĂŠsben az eurĂłpai gĂĄzigĂŠny nĂśvekedĂŠsĂŠtől ĂŠs az alternatĂv szĂĄllĂtĂłktĂłl (Ăszak-Afrika, LNG, Qatar, DĂŠl-Amerika) fĂźgg.
Â
Gázvezeték-verseny
EurĂłpĂĄban 2009-ben a fĂśldgĂĄz felhasznĂĄlĂĄs 6%-kal, 32 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel csĂśkkent. Emellett az EU 20%-os primerenergia felhasznĂĄlĂĄs csĂśkkenĂŠst tűzĂśtt ki cĂŠlul, aminek az egyik fő cĂŠlja a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs, ĂŠs Ăgy a fĂśldgĂĄz fĂźggĂŠs mĂŠrsĂŠklĂŠse. MĂŠgis hĂĄrom nagy gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźl, a forrĂĄsoldal, ĂŠs a kereskedők optimistĂĄk, bĂznak abban, hogy a kĂśvetkező 2-3 ĂŠvtizedben mindezek ellenĂŠre nĂśvekszik a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs. A megvalĂłsulĂĄst tekintve az Ăszaki-Ăramlat lĂŠpĂŠselőnybe kerĂźlt azzal, hogy a kĂśzelmĂşltban megkezdődĂśtt a vezetĂŠk fektetĂŠse. A DĂŠli-Ăramlat ĂŠs a Nabucco ezzel szemben mĂŠg csak előkĂŠszĂtő fĂĄzisban van.Â
Az Ăszaki Ăramlat ĂŠpĂtĂŠse jĂłl halad, megvan az utolsĂł engedĂŠly is, ĂĄprilistĂłl ĂŠpĂźlhet a gĂĄzvezetĂŠk, mely elkerĂźli majd a Baltikumot ĂŠs LengyelorszĂĄgot, vagyis a Balti-tenger alatt kĂśzvetlenĂźl juttat majd orosz gĂĄzt Nyugat-EurĂłpĂĄba.
Az UniĂł 2008-ban 520 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt fogyasztott, ennek 42%-a OroszorszĂĄgbĂłl jĂśtt, 2020-ra az EU 600 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres fogyasztĂĄst prognosztizĂĄl. A Nabucco ezt a kiszolgĂĄltatottsĂĄgot csĂśkkenti 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel. De jelenleg nincs forrĂĄsa ĂŠs vevője sem ennek a gĂĄznak, ĂŠs a finanszĂrozĂĄs sincs megoldva. A forrĂĄsok kĂśrĂźl nagy a bizonytalansĂĄg: az RWE bejelentette, IrĂĄnnal, amely egyĂŠbkĂŠnt nettĂł gĂĄzimpotőr, nem műkĂśdik egyĂźtt, Irak bizonytalan, bĂĄr akar szĂĄllĂtani. A volt szovjet ĂĄllamok (AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn) nem kĂśtelezik el magukat. A 3300 km-es vezetĂŠk 7,9 milliĂĄrd EurĂłs kĂśltsĂŠgei alulbecsĂźltek. Nem tisztĂĄzott, ki fizeti a kompresszor-gĂĄzt (10-15%-a teljes gĂĄznak). A szĂĄllĂtĂĄsi kĂśltsĂŠg 1,7 Euro/1000 m3/100km. SzakĂŠrtői vĂŠlemĂŠnyek szerint a tĂśrĂśk tranzit legalĂĄbb annyira kockĂĄzatos, mint az ukrĂĄn, Ăgy kĂŠrdĂŠses, mennyivel biztonsĂĄgosabb a Nabucco az UkrajnĂĄt keresztező TestvĂŠrisĂŠgnĂŠl. A Nabucco rĂŠszĂŠre AzerbajdzsĂĄn ĂgĂŠr gĂĄzt. De nem tisztĂĄzott, milyen Ăştvonalon lehet onnan szĂĄllĂtani: A tranzit Ăşton GrĂşzia instabil ĂŠs kiszĂĄmĂthatatlan, ĂrmĂŠnyorszĂĄg ellensĂŠges, a Kaszpi tenger felosztĂĄsa jogilag nem tisztĂĄzott.Â
A DĂŠli Ăramlatnak az Ăźzleti modellje komoly: Gazprom ĂŠs az olasz ENI, de mĂĄr beszĂĄllt a francia EDF is. A DĂ forrĂĄsa biztos, a Gazprom tud gĂĄzt szĂĄllĂtani. Ăs nem mindegy, hogy Putyin lobbyzik a DĂŠli ĂramlatĂŠrt, mĂg a NabuccoĂŠrt Piebalgs ill. GĂźnther Ăttinger,a rĂŠgi ĂŠs az Ăşj EU energia biztos. Ăttinger nĂŠmet biztos ĂŠppen a kĂśzelmĂşltban nyilatkozott arrĂłl, hogy az EU a Nabucco tervezĂŠsĂŠre szĂĄnt 200 milliĂł eurĂłt elvonja. TovĂĄbb bonyolĂtja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt az, hogy az amerikai piacra tĂśrtĂŠnő LNG export visszaesett az amerikai belfĂśldi termelĂŠs felfutĂĄsa miatt. Ăgy EurĂłpĂĄban fĂśldgĂĄz tĂşlkĂnĂĄlat jelentkezik.Â
A Gazprom ĂŠs kĂŠt partnere, a norvĂŠg Statoil ĂŠs a francia Total a Stockmanon felhozandĂł gĂĄz 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt eredetileg Ăszak-AmerikĂĄban akartĂĄk eladni, ahovĂĄ cseppfolyĂłs formĂĄban (LNG), speciĂĄlis tartĂĄlyhajĂłn szĂĄllĂtottĂĄk volna. GĂĄzuknak azonban erős versenyt tĂĄmasztott az ĂŠszak-amerikai nem hagyomĂĄnyos gĂĄztermelĂŠs felfutĂĄsa, amivel a helyi termelők lenyomtĂĄk az ĂĄrakat, s ami miatt az AmerikĂĄba exportĂĄlĂł cĂŠgek, kĂŠnytelenek olyan Ăşj piacokat keresni, ahol tĂśbb pĂŠnzt fizetnek a gĂĄzĂŠrt.
Itt jĂśhet szĂłba EurĂłpa. A tavalyi gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg, az eurĂłpai gĂĄzfogyasztĂĄs erőteljes visszaesĂŠse is befolyĂĄsolja a 3 vezetĂŠk versenyĂŠt. A Gazprom eurĂłpai eladĂĄsai nagymĂŠrtĂŠkben csĂśkkentek, ĂŠs ezzel arĂĄnyban estek vissza bevĂŠtelei is. Aki tehette, inkĂĄbb a szabadpiacrĂłl vĂĄsĂĄrolt, mert mĂg az ottani ĂĄrak kĂśvettĂŠk a vĂĄlsĂĄg hatĂĄsait, azaz zuhantak, az orosz cĂŠggel kĂśtĂśtt take-or-pay hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsek ezt nem tettĂŠk lehetővĂŠ. Ez ĂŠv tavaszĂĄn a Gazprom diszkont ĂĄron adja a fĂśldgĂĄzt hĂĄrom legnagyobb eurĂłpai vevőjĂŠnek, a nagyon alacsony spotpiaci ĂĄrak miatt.
A kedvezmĂŠnyezett cĂŠgek a nĂŠmet E.On Ruhrgas, az olasz ENI ĂŠs a francia GDF Suez. Ez is mutatja, hogy a Gazprom mennyire ragaszkodik vevőihez. BefolyĂĄsolhatja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt a kĂśzelmĂşltban Budapesten 11 eurĂłpai orszĂĄg ĂĄltal alĂĄĂrt, “RĂŠgiĂłs ĂśsszefogĂĄs az energiĂĄban” cĂmű kĂśzĂśs nyilatkozat is. Ebben a felek megĂĄllapodtak a kĂśvetkezőkben: “TĂĄmogatjĂĄk gĂĄzhĂĄlĂłzataik tovĂĄbbi integrĂĄlĂĄsĂĄt ĂŠs tovĂĄbb diverzifikĂĄljĂĄk forrĂĄsaikat. Ezek fő eszkĂśze a V4-es orszĂĄgokon keresztĂźl haladĂł, a tervezett horvĂĄt ĂŠs lengyel LNG terminĂĄlokat ĂśsszekĂśtő, ĂŠszak-dĂŠli energiafolyosĂł, a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠs a NETS projektek megvalĂłsĂtĂĄsa, valamint a konstancai, a horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs a lengyelorszĂĄgi LNG ĂŠs CNG projektek.”
Vagyis a helyzet rendkĂvĂźl bonyolult. De a vĂŠgső dĂśntĂŠs a “Nabucco vagy DĂŠli Ăramlat” kĂŠrdĂŠsben az eurĂłpai gĂĄzigĂŠny nĂśvekedĂŠsĂŠtől ĂŠs az alternatĂv szĂĄllĂtĂłktĂłl (Ăszak-Afrika, LNG, Qatar, DĂŠl-Amerika) fĂźgg.
Â