close
Gázvezeték-verseny
Egyéb - Gáz - Interjúk

Gázvezeték-verseny

EurĂłpĂĄban 2009-ben a fĂśldgĂĄz felhasznĂĄlĂĄs 6%-kal, 32 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel csĂśkkent. Emellett az EU 20%-os primerenergia felhasznĂĄlĂĄs csĂśkkenĂŠst tűzĂśtt ki cĂŠlul, aminek az egyik fő cĂŠlja a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs, ĂŠs Ă­gy a fĂśldgĂĄz fĂźggĂŠs mĂŠrsĂŠklĂŠse. MĂŠgis hĂĄrom nagy gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂźl, a forrĂĄsoldal, ĂŠs a kereskedők optimistĂĄk, bĂ­znak abban, hogy a kĂśvetkező 2-3 ĂŠvtizedben mindezek ellenĂŠre nĂśvekszik a fĂśldgĂĄz fogyasztĂĄs. A megvalĂłsulĂĄst tekintve az Északi-Áramlat lĂŠpĂŠselőnybe kerĂźlt azzal, hogy a kĂśzelmĂşltban megkezdődĂśtt a vezetĂŠk fektetĂŠse. A DĂŠli-Áramlat ĂŠs a Nabucco ezzel szemben mĂŠg csak előkĂŠszĂ­tő fĂĄzisban van. 

Az Északi Áramlat építése jól halad, megvan az utolsó engedély is, áprilistól épülhet a gázvezeték, mely elkerüli majd a Baltikumot és Lengyelországot, vagyis a Balti-tenger alatt közvetlenül juttat majd orosz gázt Nyugat-Európába.

Az UniĂł 2008-ban 520 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt fogyasztott, ennek 42%-a OroszorszĂĄgbĂłl jĂśtt, 2020-ra az EU 600 milliĂĄrd kĂśbmĂŠteres fogyasztĂĄst prognosztizĂĄl. A Nabucco ezt a kiszolgĂĄltatottsĂĄgot csĂśkkenti 31 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterrel. De jelenleg nincs forrĂĄsa ĂŠs vevője sem ennek a gĂĄznak, ĂŠs a finanszĂ­rozĂĄs sincs megoldva. A forrĂĄsok kĂśrĂźl nagy a bizonytalansĂĄg: az RWE bejelentette, IrĂĄnnal, amely egyĂŠbkĂŠnt nettĂł gĂĄzimpotőr, nem műkĂśdik egyĂźtt, Irak bizonytalan, bĂĄr akar szĂĄllĂ­tani. A volt szovjet ĂĄllamok (AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn) nem kĂśtelezik el magukat. A 3300 km-es vezetĂŠk 7,9 milliĂĄrd EurĂłs kĂśltsĂŠgei alulbecsĂźltek. Nem tisztĂĄzott, ki fizeti a kompresszor-gĂĄzt (10-15%-a teljes gĂĄznak). A szĂĄllĂ­tĂĄsi kĂśltsĂŠg 1,7 Euro/1000 m3/100km. SzakĂŠrtői vĂŠlemĂŠnyek szerint a tĂśrĂśk tranzit legalĂĄbb annyira kockĂĄzatos, mint az ukrĂĄn, Ă­gy kĂŠrdĂŠses, mennyivel biztonsĂĄgosabb a Nabucco az UkrajnĂĄt keresztező TestvĂŠrisĂŠgnĂŠl. A Nabucco rĂŠszĂŠre AzerbajdzsĂĄn Ă­gĂŠr gĂĄzt. De nem tisztĂĄzott, milyen Ăştvonalon lehet onnan szĂĄllĂ­tani: A tranzit Ăşton GrĂşzia instabil ĂŠs kiszĂĄmĂ­thatatlan, ÖrmĂŠnyorszĂĄg ellensĂŠges, a Kaszpi tenger felosztĂĄsa jogilag nem tisztĂĄzott. 

A DĂŠli Áramlatnak az Ăźzleti modellje komoly: Gazprom ĂŠs az olasz ENI, de mĂĄr beszĂĄllt a francia EDF is. A DÁ forrĂĄsa biztos, a Gazprom tud gĂĄzt szĂĄllĂ­tani. És nem mindegy, hogy Putyin lobbyzik a DĂŠli ÁramlatĂŠrt, mĂ­g a NabuccoĂŠrt Piebalgs ill. GĂźnther Öttinger,a rĂŠgi ĂŠs az Ăşj EU energia biztos. Öttinger nĂŠmet biztos ĂŠppen a kĂśzelmĂşltban nyilatkozott arrĂłl, hogy az EU a Nabucco tervezĂŠsĂŠre szĂĄnt 200 milliĂł eurĂłt elvonja. TovĂĄbb bonyolĂ­tja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt az, hogy az amerikai piacra tĂśrtĂŠnő LNG export visszaesett az amerikai belfĂśldi termelĂŠs felfutĂĄsa miatt. Így EurĂłpĂĄban fĂśldgĂĄz tĂşlkĂ­nĂĄlat jelentkezik. 

A Gazprom ĂŠs kĂŠt partnere, a norvĂŠg Statoil ĂŠs a francia Total a Stockmanon felhozandĂł gĂĄz 90 szĂĄzalĂŠkĂĄt eredetileg Észak-AmerikĂĄban akartĂĄk eladni, ahovĂĄ cseppfolyĂłs formĂĄban (LNG), speciĂĄlis tartĂĄlyhajĂłn szĂĄllĂ­tottĂĄk volna. GĂĄzuknak azonban erős versenyt tĂĄmasztott az ĂŠszak-amerikai nem hagyomĂĄnyos gĂĄztermelĂŠs felfutĂĄsa, amivel a helyi termelők lenyomtĂĄk az ĂĄrakat, s ami miatt az AmerikĂĄba exportĂĄlĂł cĂŠgek, kĂŠnytelenek olyan Ăşj piacokat keresni, ahol tĂśbb pĂŠnzt fizetnek a gĂĄzĂŠrt.

Itt jĂśhet szĂłba EurĂłpa. A tavalyi gazdasĂĄgi vĂĄlsĂĄg, az eurĂłpai gĂĄzfogyasztĂĄs erőteljes visszaesĂŠse is befolyĂĄsolja a 3 vezetĂŠk versenyĂŠt. A Gazprom eurĂłpai eladĂĄsai nagymĂŠrtĂŠkben csĂśkkentek, ĂŠs ezzel arĂĄnyban estek vissza bevĂŠtelei is. Aki tehette, inkĂĄbb a szabadpiacrĂłl vĂĄsĂĄrolt, mert mĂ­g az ottani ĂĄrak kĂśvettĂŠk a vĂĄlsĂĄg hatĂĄsait, azaz zuhantak, az orosz cĂŠggel kĂśtĂśtt take-or-pay hosszĂş tĂĄvĂş szerződĂŠsek ezt nem tettĂŠk lehetővĂŠ. Ez ĂŠv tavaszĂĄn a Gazprom diszkont ĂĄron adja a fĂśldgĂĄzt hĂĄrom legnagyobb eurĂłpai vevőjĂŠnek, a nagyon alacsony spotpiaci ĂĄrak miatt.

A kedvezmĂŠnyezett cĂŠgek a nĂŠmet E.On Ruhrgas, az olasz ENI ĂŠs a francia GDF Suez. Ez is mutatja, hogy a Gazprom mennyire ragaszkodik vevőihez. BefolyĂĄsolhatja a hĂĄrom vezetĂŠk versenyĂŠt a kĂśzelmĂşltban Budapesten 11 eurĂłpai orszĂĄg ĂĄltal alĂĄĂ­rt, “RĂŠgiĂłs ĂśsszefogĂĄs az energiĂĄban” cĂ­mű kĂśzĂśs nyilatkozat is. Ebben a felek megĂĄllapodtak a kĂśvetkezőkben: “TĂĄmogatjĂĄk gĂĄzhĂĄlĂłzataik tovĂĄbbi integrĂĄlĂĄsĂĄt ĂŠs tovĂĄbb diverzifikĂĄljĂĄk forrĂĄsaikat. Ezek fő eszkĂśze a V4-es orszĂĄgokon keresztĂźl haladĂł, a tervezett horvĂĄt ĂŠs lengyel LNG terminĂĄlokat ĂśsszekĂśtő, ĂŠszak-dĂŠli energiafolyosĂł, a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠs a NETS projektek megvalĂłsĂ­tĂĄsa, valamint a konstancai, a horvĂĄtorszĂĄgi ĂŠs a lengyelorszĂĄgi LNG ĂŠs CNG projektek.”

Vagyis a helyzet rendkĂ­vĂźl bonyolult. De a vĂŠgső dĂśntĂŠs a “Nabucco vagy DĂŠli Áramlat” kĂŠrdĂŠsben az eurĂłpai gĂĄzigĂŠny nĂśvekedĂŠsĂŠtől ĂŠs az alternatĂ­v szĂĄllĂ­tĂłktĂłl (Észak-Afrika, LNG, Qatar, DĂŠl-Amerika) fĂźgg.

Â