A Netflix-modell az autópiacon

Egyre több vásárló használja Németországban az autó-előfizetéses ajánlatokat.
A Netflix-modell az autópiacon

Az elmúlt évek – a koronavírus-járvány, az ellátási problémák és az elektromos járművek fellendülése – teljesen felforgatták az autópiacot, és új üzleti modellek megjelenéséhez vezettek. Németországban az úgynevezett autó-előfizetések (Auto-Abos) is egyre népszerűbbek – bár még mindig alacsony szintről. Tavaly a Center Automotive Research (CAR) adatai szerint 63 000 előfizetés történt, szemben az előző évi 48 500-zal. Ezzel a magánvásárlók új autóvásárlásainak 6,6 százalékát tették ki.

Fix havidíj alapdíjjal

Az autó-előfizetés a Netflix-modell útját járja: egy fix díj ellenében a felhasználók gyorsan és egyszerűen juthatnak gépjárműhöz, anélkül hogy hosszú távra elköteleznék magukat. Az árban rendszerint benne foglaltatik az adó, a biztosítás, a szerviz, a gumiabroncsok, sőt, még a kopóalkatrészek is. Az üzemanyag vagy az elektromos töltés viszont a felhasználót terheli. A bérleti idő általában 1 hónaptól több évig terjedhet, attól függően, melyik platformról van szó.

Egyes becslések szerint a piac Európában és az USA-ban 2030-ra elérheti a 30–50 milliárd dollárt. Ez 15 százalékos részesedést jelentene az újautó-vásárlásokból.

Az előfizetéses modell iránti érdeklődést több tényező hajtja: a vásárlók sokszor rugalmasabb használatot keresnek, mint amit a carsharing vagy a hagyományos lízing nyújt. Néhányan csak rövid időre szeretnének autót, mások különféle márkákat próbálnának ki. Emellett sokan kivárnak, míg új modell vagy technológia megjelenik.

Svájcban is hasonló trend figyelhető meg. A svájci autóklub (TCS) összehasonlító platformot fejlesztett ki, amely több mint 40 szolgáltató előfizetéses ajánlatait gyűjti össze. Az elemzők szerint a piac még mindig egyszámjegyű részesedést képvisel az újautó-piacból, de folyamatosan nő.

A költségek havonta körülbelül 200 eurótól indulnak, de egyes modelleknél az ár elérheti az 1500 eurót is – különösen a prémium márkáknál. A legnépszerűbbek az elektromos autók és a sportos SUV-k.

A cégek inkább maradnak a lízingnél

A céges vásárlók egyelőre inkább a lízinget részesítik előnyben, mivel az nagyobb rugalmasságot, átláthatóságot és jobb költségelszámolást kínál. Az autó-előfizetés jelenleg még főként a magánszemélyek körében elterjedt, akik gyorsan és komplikációmentesen szeretnének járművet.

Az autó-előfizetés az új piaci igényekre válaszol, és tovább növekedhet, különösen, ha az újautó-vásárlás még bonyolultabbá és drágábbá válik. Ha az árak és elérhetőségek továbbra is problémát jelentenek – például az elektromos járműveknél –, az előfizetéses modell valódi alternatívát kínálhat a Logisztika.com szakértője szerint.

Kapcsolódó cikkek

A Netflix-modell az autópiacon

A Netflix-modell az autópiacon

Egyre több vásárló használja Németországban az autó-előfizetéses ajánlatokat.