TĂśbb ĂŠvtized utĂĄn az eddigivel ellentĂŠtes irĂĄnyba ĂĄramlik a gĂĄz egy nĂŠmetorszĂĄgi vezetĂŠken: a csĂśvĂśn dĂĄniai felhasznĂĄlĂłkat lĂĄtnak el a hannoveri Gasunie Deutschland kĂśzlemĂŠnye szerint. A dĂĄnok azĂŠrt importĂĄlnak dĂŠl felĂľl a jeges idĂľben, mert mĂĄr egy ideje csĂśkken a sajĂĄt, ĂŠszaki-tengeri lelĂľhelyeikrĂľl ĂŠrkezĂľ energiahordozĂł mennyisĂŠge. A megszokottĂłl eltĂŠrĂľ – azeri forrĂĄsbĂłl szerezne be gĂĄzt Ukrajna is, amelynek hagyomĂĄnyos szĂĄllĂtĂłja, OroszorszĂĄg most nem vele, hanem FehĂŠroroszorszĂĄggal bonyolĂłdott ĂŠv vĂŠgi gĂĄzĂĄrvitĂĄba.
“MegfordĂtottuk az eddigi szĂĄllĂtĂĄsi irĂĄnyt. DĂĄnia termelĂŠse ugyanis esik, ezĂŠrt ki szeretnĂŠnk bĂľvĂteni ĂŠszaki irĂĄnyĂş szĂĄllĂtĂłrendszerĂźnket, de ez hosszabb fejlesztĂŠs lesz” – idĂŠzi a tĂĄrsasĂĄgot a Reuters. November 24-ĂŠn a Gasunie rekord mennyisĂŠgĂť, 200 ezer kĂśbmĂŠter gĂĄzt kĂźldĂśtt ĂłrĂĄnkĂŠnt DĂĄniĂĄba, hogy kisegĂtse a korĂĄn bekĂśszĂśntĂśtt eurĂłpai tĂŠlben. Ez a mennyisĂŠg elvben egymilliĂł hĂĄztartĂĄs ellĂĄtĂĄsĂĄra elĂŠg, de persze nemcsak a lakossĂĄg kapott belĂľle, hanem az ipar is.
A Gasuine oktĂłberben szerelte fel Deudan nevĂť gĂĄzvezetĂŠkĂŠt olyan berendezĂŠsekkel, hogy a korĂĄbbival ellenĂŠtes irĂĄnyĂş szĂĄllĂtĂĄsra is lehessen hasznĂĄlni. A Deudan a Gasunie Deutschland, az Open Grid Europe (korĂĄbbi E.ON Gastransport) ĂŠs a Dong Energy Pipelines kĂśzĂśs tulajdona.
Nem kizĂĄrt, hogy a jĂśvĂľben tovĂĄbbi eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠken is megfordul a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnya, mert mĂĄs, pĂŠldĂĄul brit ĂŠszaki-tengeri gĂĄzlelĂľhelyek is apadĂłban vannak. A mostaninĂĄl tĂśbb gĂĄz ĂŠrkezne majd HollandiĂĄbĂłl ĂŠs NorvĂŠgiĂĄbĂłl, hogy ellensĂşlyozni lehessen a mĂĄs szĂĄrazfĂśldi ĂŠs tengeri terĂźleteken folyĂł szĂŠnhidrogĂŠn-bĂĄnyĂĄszat visszaesĂŠsĂŠt. VĂĄrhatĂłan nagyobb szerep jut az orosz ĂŠs a kĂśzelkeleti cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzra is. A Gasunie Deutschland nagynyomĂĄsĂş gĂĄzhĂĄlĂłzata 3200 kilomĂŠter hosszĂş az ĂŠszak-nĂŠmet terĂźleteken. Hollandiai anyavĂĄllalata a nĂŠmet ĂŠrdekeltsĂŠggel kĂśzĂśsen Ăśsszesen olyan 15 ezer kilomĂŠternyi nagynyomĂĄsĂş vezetĂŠket Ăźzemeltet, amely az ĂŠszak- ĂŠs a nyugat-eurĂłpai piacok kĂśzĂśtti fordĂtĂłkorong szerepĂŠt tĂślti be.
Ukrajna is mĂĄs forrĂĄsok utĂŠn nĂŠz, de nem sajĂĄt tartalĂŠkai apadĂĄsa miatt, hanem mert szeretne minĂŠl kevĂŠsbĂŠ fĂźggni az orosz gĂĄztĂłl. VĂĄrhatĂłan hamarosan megĂĄllapodik AzerbajdzsĂĄnnal, hogy onnan szĂĄrmazĂł olajimportjĂĄt ĂŠvi 39,5 milliĂł tonnĂĄra nĂśveli, ĂŠs ĂŠvi 5-7 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternek megfelelĂľ mennyisĂŠgĂť cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzt is ĂĄtvesz. A tervekrĂľl Natig Alijev azeri energiaminiszter beszĂŠlt a hivatalos ukrĂĄn Urjadovi KurĂr cĂmĂť lapnak adott interjĂşjĂĄban a Reuters pĂŠnteki hĂre szerint. A megĂĄllapodĂĄst mĂĄr mind a kĂŠt ĂŠrintett kormĂĄny megvizsgĂĄlta, s jĂł esĂŠllyel mĂŠg az idĂŠn alĂĄ is ĂrjĂĄk.
Ukrajna szinte kizĂĄrĂłlag OroszorszĂĄgbĂłl importĂĄl olajat ĂŠs gĂĄzt. Az ĂŠv elsĂľ 10 hĂłnapjĂĄban mintegy 7 milliĂł hordĂł azeri olajat szerzett be, mĂg 2009 egĂŠszĂŠben Ăśsszesen csak 1,3 milliĂł hordĂłt. ElsĂľ cseppfolyĂłs gĂĄzt fogadĂł kikĂśtĂľjĂŠt 2015-ben szeretnĂŠ megnyitni a Fekete-tenger partjĂĄn. A lĂŠtesĂtmĂŠny ĂŠves indulĂł kapacitĂĄsa 5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne, de 2016-ban mĂĄr 10 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterre bĂľvĂtenĂŠk. GĂĄzigĂŠnye mintegy 60 szĂĄzalĂŠkĂĄt orosz forrĂĄsbĂłl elĂŠgĂti ki. Ismert, hogy szĂĄllĂtĂłja folyamatosan emeli a gĂĄz ĂĄrĂĄt – amely mĂŠg Ăgy is jĂłval alacsonyabb annĂĄl mint amennyit MagyarorszĂĄg fizet ĂŠrte -, a drĂĄgulĂł gĂĄz pedig rontja a felhasznĂĄlĂĄsĂĄval elþållĂtott ukrĂĄn termĂŠkek nemzetkĂśzi versenykĂŠpessĂŠgĂŠt. Ha AzerbajdzsĂĄnbĂłl importĂĄl, akkor a gĂĄznak mintegy 2300 kilomĂŠtert kell majd megtennie az ukrajnai felhasznĂĄlĂłkig. EnnĂŠl csak tĂśbb, 7800 kilomĂŠter lenne, ha KatartĂłl vagy az EgyesĂźlt Arab EmĂrsĂŠgtĂľl vĂĄsĂĄrolna.
OroszorszĂĄgnak Ukrajna nĂŠlkĂźl is megvan az idei gĂĄzĂĄrvitĂĄja. FehĂŠrorosz vevĂľjĂŠvel szeretne ĂĄremelĂŠst elfogadtatni, egyelĂľre hiĂĄba. A jĂśvĂľ ĂŠvi szĂĄllĂtĂĄsok ĂĄrĂĄrĂłl ĂŠs a tranzitdĂjarĂłl szintĂŠn pĂŠnteken egyeztetett Andrej Kobjakov fehĂŠrorosz miniszterelnĂśk-helyettes orosz vendĂŠgeivel. EmlĂŠkezetes, hogy jĂşliusban hasonlĂł vitĂĄk miatt OroszorszĂĄg nĂŠgy napra leĂĄllĂtotta a fehĂŠroroszorszĂĄgi gĂĄzszĂĄllĂtĂĄst, gĂĄz nĂŠlkĂźl maradt vevĂľje befagyasztotta a LengyelorszĂĄgba ĂŠs LitvĂĄniĂĄba irĂĄnyulĂł tranzitot. Az orosz Gazprom tavaly tĂśbb mint 17 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt adott el FehĂŠroroszorszĂĄgnak, az ĂĄrrĂłl pedig megĂĄllapodott a Beltransgaz vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄggal. De csak 2010-re. Pillanatnyilag a 2011-2014-es ĂŠvek ĂĄrai vannak terĂtĂŠken. A Gazprom mĂĄris jelezte a Reuters szerint, hogy nem szĂĄllĂt, amĂg nem jutnak egyezsĂŠgre a jĂśvĂľ ĂŠvi ĂĄrakrĂłl. A Gazprom egyĂŠbkĂŠnt ĂŠpp FehĂŠroroszorszĂĄgnak adja el a legolcsĂłbban a gĂĄzt. Az EurĂłpĂĄnak szĂĄnt orosz gĂĄz ĂśtĂśde FehĂŠroroszorszĂĄgon keresztĂźl ĂŠrkezik, a tĂśbb Ukrajna traanzitĂĄlja.
Változóban a gázszállítás európai irányai
TĂśbb ĂŠvtized utĂĄn az eddigivel ellentĂŠtes irĂĄnyba ĂĄramlik a gĂĄz egy nĂŠmetorszĂĄgi vezetĂŠken: a csĂśvĂśn dĂĄniai felhasznĂĄlĂłkat lĂĄtnak el a hannoveri Gasunie Deutschland kĂśzlemĂŠnye szerint. A dĂĄnok azĂŠrt importĂĄlnak dĂŠl felĂľl a jeges idĂľben, mert mĂĄr egy ideje csĂśkken a sajĂĄt, ĂŠszaki-tengeri lelĂľhelyeikrĂľl ĂŠrkezĂľ energiahordozĂł mennyisĂŠge. A megszokottĂłl eltĂŠrĂľ – azeri forrĂĄsbĂłl szerezne be gĂĄzt Ukrajna is, amelynek hagyomĂĄnyos szĂĄllĂtĂłja, OroszorszĂĄg most nem vele, hanem FehĂŠroroszorszĂĄggal bonyolĂłdott ĂŠv vĂŠgi gĂĄzĂĄrvitĂĄba.
“MegfordĂtottuk az eddigi szĂĄllĂtĂĄsi irĂĄnyt. DĂĄnia termelĂŠse ugyanis esik, ezĂŠrt ki szeretnĂŠnk bĂľvĂteni ĂŠszaki irĂĄnyĂş szĂĄllĂtĂłrendszerĂźnket, de ez hosszabb fejlesztĂŠs lesz” – idĂŠzi a tĂĄrsasĂĄgot a Reuters. November 24-ĂŠn a Gasunie rekord mennyisĂŠgĂť, 200 ezer kĂśbmĂŠter gĂĄzt kĂźldĂśtt ĂłrĂĄnkĂŠnt DĂĄniĂĄba, hogy kisegĂtse a korĂĄn bekĂśszĂśntĂśtt eurĂłpai tĂŠlben. Ez a mennyisĂŠg elvben egymilliĂł hĂĄztartĂĄs ellĂĄtĂĄsĂĄra elĂŠg, de persze nemcsak a lakossĂĄg kapott belĂľle, hanem az ipar is.
A Gasuine oktĂłberben szerelte fel Deudan nevĂť gĂĄzvezetĂŠkĂŠt olyan berendezĂŠsekkel, hogy a korĂĄbbival ellenĂŠtes irĂĄnyĂş szĂĄllĂtĂĄsra is lehessen hasznĂĄlni. A Deudan a Gasunie Deutschland, az Open Grid Europe (korĂĄbbi E.ON Gastransport) ĂŠs a Dong Energy Pipelines kĂśzĂśs tulajdona.
Nem kizĂĄrt, hogy a jĂśvĂľben tovĂĄbbi eurĂłpai gĂĄzvezetĂŠken is megfordul a szĂĄllĂtĂĄs irĂĄnya, mert mĂĄs, pĂŠldĂĄul brit ĂŠszaki-tengeri gĂĄzlelĂľhelyek is apadĂłban vannak. A mostaninĂĄl tĂśbb gĂĄz ĂŠrkezne majd HollandiĂĄbĂłl ĂŠs NorvĂŠgiĂĄbĂłl, hogy ellensĂşlyozni lehessen a mĂĄs szĂĄrazfĂśldi ĂŠs tengeri terĂźleteken folyĂł szĂŠnhidrogĂŠn-bĂĄnyĂĄszat visszaesĂŠsĂŠt. VĂĄrhatĂłan nagyobb szerep jut az orosz ĂŠs a kĂśzelkeleti cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzra is. A Gasunie Deutschland nagynyomĂĄsĂş gĂĄzhĂĄlĂłzata 3200 kilomĂŠter hosszĂş az ĂŠszak-nĂŠmet terĂźleteken. Hollandiai anyavĂĄllalata a nĂŠmet ĂŠrdekeltsĂŠggel kĂśzĂśsen Ăśsszesen olyan 15 ezer kilomĂŠternyi nagynyomĂĄsĂş vezetĂŠket Ăźzemeltet, amely az ĂŠszak- ĂŠs a nyugat-eurĂłpai piacok kĂśzĂśtti fordĂtĂłkorong szerepĂŠt tĂślti be.
Ukrajna is mĂĄs forrĂĄsok utĂŠn nĂŠz, de nem sajĂĄt tartalĂŠkai apadĂĄsa miatt, hanem mert szeretne minĂŠl kevĂŠsbĂŠ fĂźggni az orosz gĂĄztĂłl. VĂĄrhatĂłan hamarosan megĂĄllapodik AzerbajdzsĂĄnnal, hogy onnan szĂĄrmazĂł olajimportjĂĄt ĂŠvi 39,5 milliĂł tonnĂĄra nĂśveli, ĂŠs ĂŠvi 5-7 milliĂĄrd kĂśbmĂŠternek megfelelĂľ mennyisĂŠgĂť cseppfolyĂłs fĂśldgĂĄzt is ĂĄtvesz. A tervekrĂľl Natig Alijev azeri energiaminiszter beszĂŠlt a hivatalos ukrĂĄn Urjadovi KurĂr cĂmĂť lapnak adott interjĂşjĂĄban a Reuters pĂŠnteki hĂre szerint. A megĂĄllapodĂĄst mĂĄr mind a kĂŠt ĂŠrintett kormĂĄny megvizsgĂĄlta, s jĂł esĂŠllyel mĂŠg az idĂŠn alĂĄ is ĂrjĂĄk.
Ukrajna szinte kizĂĄrĂłlag OroszorszĂĄgbĂłl importĂĄl olajat ĂŠs gĂĄzt. Az ĂŠv elsĂľ 10 hĂłnapjĂĄban mintegy 7 milliĂł hordĂł azeri olajat szerzett be, mĂg 2009 egĂŠszĂŠben Ăśsszesen csak 1,3 milliĂł hordĂłt. ElsĂľ cseppfolyĂłs gĂĄzt fogadĂł kikĂśtĂľjĂŠt 2015-ben szeretnĂŠ megnyitni a Fekete-tenger partjĂĄn. A lĂŠtesĂtmĂŠny ĂŠves indulĂł kapacitĂĄsa 5 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter lenne, de 2016-ban mĂĄr 10 milliĂĄrd kĂśbmĂŠterre bĂľvĂtenĂŠk. GĂĄzigĂŠnye mintegy 60 szĂĄzalĂŠkĂĄt orosz forrĂĄsbĂłl elĂŠgĂti ki. Ismert, hogy szĂĄllĂtĂłja folyamatosan emeli a gĂĄz ĂĄrĂĄt – amely mĂŠg Ăgy is jĂłval alacsonyabb annĂĄl mint amennyit MagyarorszĂĄg fizet ĂŠrte -, a drĂĄgulĂł gĂĄz pedig rontja a felhasznĂĄlĂĄsĂĄval elþållĂtott ukrĂĄn termĂŠkek nemzetkĂśzi versenykĂŠpessĂŠgĂŠt. Ha AzerbajdzsĂĄnbĂłl importĂĄl, akkor a gĂĄznak mintegy 2300 kilomĂŠtert kell majd megtennie az ukrajnai felhasznĂĄlĂłkig. EnnĂŠl csak tĂśbb, 7800 kilomĂŠter lenne, ha KatartĂłl vagy az EgyesĂźlt Arab EmĂrsĂŠgtĂľl vĂĄsĂĄrolna.
OroszorszĂĄgnak Ukrajna nĂŠlkĂźl is megvan az idei gĂĄzĂĄrvitĂĄja. FehĂŠrorosz vevĂľjĂŠvel szeretne ĂĄremelĂŠst elfogadtatni, egyelĂľre hiĂĄba. A jĂśvĂľ ĂŠvi szĂĄllĂtĂĄsok ĂĄrĂĄrĂłl ĂŠs a tranzitdĂjarĂłl szintĂŠn pĂŠnteken egyeztetett Andrej Kobjakov fehĂŠrorosz miniszterelnĂśk-helyettes orosz vendĂŠgeivel. EmlĂŠkezetes, hogy jĂşliusban hasonlĂł vitĂĄk miatt OroszorszĂĄg nĂŠgy napra leĂĄllĂtotta a fehĂŠroroszorszĂĄgi gĂĄzszĂĄllĂtĂĄst, gĂĄz nĂŠlkĂźl maradt vevĂľje befagyasztotta a LengyelorszĂĄgba ĂŠs LitvĂĄniĂĄba irĂĄnyulĂł tranzitot. Az orosz Gazprom tavaly tĂśbb mint 17 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter gĂĄzt adott el FehĂŠroroszorszĂĄgnak, az ĂĄrrĂłl pedig megĂĄllapodott a Beltransgaz vezetĂŠki tĂĄrsasĂĄggal. De csak 2010-re. Pillanatnyilag a 2011-2014-es ĂŠvek ĂĄrai vannak terĂtĂŠken. A Gazprom mĂĄris jelezte a Reuters szerint, hogy nem szĂĄllĂt, amĂg nem jutnak egyezsĂŠgre a jĂśvĂľ ĂŠvi ĂĄrakrĂłl. A Gazprom egyĂŠbkĂŠnt ĂŠpp FehĂŠroroszorszĂĄgnak adja el a legolcsĂłbban a gĂĄzt. Az EurĂłpĂĄnak szĂĄnt orosz gĂĄz ĂśtĂśde FehĂŠroroszorszĂĄgon keresztĂźl ĂŠrkezik, a tĂśbb Ukrajna traanzitĂĄlja.