close
Testvére születik a Boszporusznak, fellélegezhet
Egyéb - Gáz - Olaj

Testvére születik a Boszporusznak, fellélegezhet

Gigantikus csatorna épülhet Isztambulon át, segítségül a túlterhelt Boszporusz-szorosnak, hogy megoszoljon a teherforgalom kettejük között. Erdogan török miniszterelnök pár éve “őrült projektnek” nevezte, most megvalósíthatónak látszik egy új csatorna a Márvány- és a Fekete-tenger között.

Túlterhelt és sok szempontból veszélyes, ezért egyre drágább is a hajóközlekedés a Boszporusz-szoroson. Ezt súlyosbítanák azok az LNG-projektek, amelyek a Fekete-tengeren épülnek, hiszen egyetlen út vezet a világtengerekre, Törökországon át. Tayyip Erdogan török miniszerelnök és Okan Yardimci, a török energiapiaci felügyelet szakértője egy radikális ötlettel állt elő: új csatornát építenének Isztambulon keresztül.

Számos LNG-beruházás indult a közelmúltban a Fekete-tenger környékén. Ezek egyike az AGRI (Azerbajdzsán-Grúzia-Románia Interkonnektor) amely a Kaszpi-térségből juttatna Európába cseppfolyósíott földgázt, s tagja a magyar MVM Zrt. is. Az ukrajnai Odesszában és az orosz parton is létesülnek üzemek, utóbbi a Vlagyimir Putyin orosz elnök közelmúltbeli megjegyzése szerint akár fel is válthatná a Déli Áramlatot. A gond a szakértő szerint az, hogy a projektek “beszorulnak” a Fekete-tengerbe, hiszen a Boszporusz terhelhetősége véges.

“A Boszporusz a legforgalmasabb és legveszélyesebb átjáró a világon, több, mint 50 ezer hajó úszik át rajta évente. Félretéve a biztonsági és környezetvédelmi tényezőket, leginkább a gazdasági korlátozások állnak a Fekete-tenger környékén létesítendő LNG-beruházások útjába. Az LNG-tankerek bérlése egyre drágább, és a hajóálláspénz is nagy versenyt gerjeszt. Hidegebb teleken, amikor több gázra van szükségünk, a tenger és az időjárás lelassítja és meg is zavarja a hajók átkelését a Boszporuszon. A jelenlegi hajóbérleti díjak mellett már egy 3 napos késés is jelentősen megnöveli a CIF (szállítási és biztosítási) árat. Az ilyen hatás jobban sújtja a kisebb hajókat, mint a nagyobbakat. Ha egy baleset lehetőségét is beszámítjuk, egy LNG-projekt létrejötte a Boszporuszon gazdaságilag lehetetlenné válik”, vezette fel a török ötletet Yardimci a Független Államok Közösségének 14-edik éves olaj- és gázipari találkozóján.

A Fekete-tengert a Márvány-tengerrel összekötő csatorna 45-50 kilométer hosszú és 150 méter széles lenne, és enyhíthetne a Boszporusz terhén. Az előzetes tanulmányok elkészítése két évig tarthat, az építési költség pedig elérheti a 20 milliárd dollárt. Segítségével az LNG-piac is felpöröghetne a térségben.

Először 1994-ben született egy hasonló ötlet, az Izmit-Karaszu csatornáé, de az akkor még megvalósíthatatlannak tűnt. 2008-ban Erdogan újra felvetette a megoldást, 2011 áprilisában pedig megerősítő nyilatkozatot tett a beruházási szándékról. Yardimci szerint a megvalósítás finanszírozása nem lehet gond, azonban a környezetvédelmi hatásokat szem előtt kívánják tartani.