close
Szigorúbb kibocsátási normák a kamionokra
Egyéb - Emisszió

Szigorúbb kibocsátási normák a kamionokra

Miközben 2021-ig meghosszabbítaná a személyautókra vonatkozó jelenlegi kibocsátási szabályoakt az EU, a teherautókra, hasznongépjárművekre vonatkozóan új szabályokat tervez bevezetni, amelyek lényegesen szigorúbbak lesznek a maiaknál, és már 2020-tól, vagyis négy éven belüól életbe léphetnek. Ezekkel az unió közelebb kerüleht az USA 2025-ig kiterkesztett, úgynevezett Corporate Average Fuel Economy(CAFE) szabályaihoz.

A készülőben lévő, szigorításokról ebben az évben már nem várható döntés a Bloomberg értesülséei szerint. Ugyanakkor már konkrét elképzeléseket vetettek papírra, amelyeket az Európai Bizottság a napokban nyilvánosságra is hozott. A jelenléegi szabályok az 1990-es kibocsátási szinthez képes 20 százalékos csökkenést irányoznak elő, 2020-ig. A széndioxid kibocsátást 130 grammban maximálták kilométerenként 2015-től, 2020-ra pedig legfeljebb csak 95 gramm lehet ugyanez az érték. Az úgynevezett könnyű haszongépjárművek esetében 175 gramm a határérték 2017-re, és 147 gramm 2020-ra.

Ugyanakkor az EU határozott célja, hogy 2030-ra, 1990-hez képest 40 százalékos csökkenést érjen el a közlekedésben az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően. A most tervezett szigorítás a szabályozásban ezt a célt segíti majd elérni, ugyanakor az autógyárak nyilvánvalóan bizonyos mértékben ellenállást tanúsítanak majd, és a szigorúbb szabályokat az uniós kormányoknak is vá kell hagyniuk, így a ma ismert tzervezet életbe lépése egyelőre még erősen kérdéses – vélik szakértők.