SzĂĄmos talĂĄlgatĂĄs ĂŠs jĂłslĂĄs lĂĄtott napvilĂĄgot az utĂłbbi hetekben-hĂłnapokban a villamosenergia-piac teljes megnyitĂĄsa utĂĄn vĂĄrhatĂł ĂĄramĂĄrakrĂłl. MĂŠg a jĂşnius vĂŠgĂŠn sĂźrgőssĂŠggel elfogadott Ăşj villamos energia tĂśrvĂŠny (VET) ismeretĂŠben sem javult a helyzet, hiszen a kerettĂśrvĂŠny ĂśnmagĂĄban nem tisztĂĄzza a januĂĄrtĂłl majd a kĂśzĂźzemi szolgĂĄltatĂĄs helyĂŠbe lĂŠpő egyetemes szolgĂĄltatĂĄs ĂĄrviszonyait. A szerkesztősĂŠgĂźnk birtokĂĄba jutott rendelettervezet mĂĄr tĂśbb fogĂłdzĂłt kĂnĂĄl az izgalmas kĂŠrdĂŠs megvilĂĄgĂtĂĄsĂĄhoz.
SzĂĄmos elemző vĂŠlekedett Ăşgy, hogy akĂĄr ĂĄremelkedĂŠssel is jĂĄrhat a piacnyitĂĄs az adott kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt. Az ĂŠrvelĂŠs szerint az Ăşj VET alapjĂĄn a hatĂłsĂĄgi ĂĄrazĂĄs megszĂźntetĂŠse, a hosszĂş tĂĄvĂş ĂĄramvĂĄsĂĄrlĂĄsi szerződĂŠsekből kĂśvetkező monopolpozĂciĂł fenntartĂĄsa (HTM-ek, illetve MAVIR helyzete nem vĂĄltoznak), illetve a monopĂłlium (MVM) privatizĂĄlĂĄsa (100-rĂłl 75 szĂĄzalĂŠk -1 ĂĄllami rĂŠszesedĂŠs) a fogyasztĂłi szempontbĂłl legrosszabb kombinĂĄciĂł.
Ugyanakkor a gazdasĂĄgi miniszter jĂşlius 2-ai beszĂŠdĂŠben mĂĄskĂŠnt ĂtĂŠlte meg a VET szerepĂŠt ĂŠs hatĂĄsĂĄt. A jĂśvőben a hatĂłsĂĄgi ĂĄrak megszűnnek, s a szolgĂĄltatĂłk 2008 elejĂŠtől maguk ĂĄllapĂthatjĂĄk meg tarifĂĄikat, ĂĄm a Magyar Energia Hivatal szigorĂş felĂźgyeletet gyakorol majd az ĂĄramdĂjak felett – mondotta. A mostani terĂźleti ĂĄramszolgĂĄltatĂłk a jĂśvő ĂŠv elejĂŠtől Ăşgynevezett egyetemes szolgĂĄltatĂłvĂĄ alakulnak, ami azt jelenti, hogy a kĂŠsőbbiekben is kĂśtelesek lesznek kiszolgĂĄlni a terĂźletĂźkĂśn lĂŠvő hĂĄztartĂĄsokat, illetve kisvĂĄllalkozĂłkat. A miniszter tovĂĄbbĂĄ kijelentette: a piacnyitĂĄs nem jĂĄrhat az ĂĄramtarifĂĄk emelkedĂŠsĂŠvel, mivel lehetővĂŠ teszi, hogy meginduljon a kĂźzdelem a fogyasztĂłkĂŠrt. A verseny pedig az ĂĄrak mĂŠrsĂŠklődĂŠsĂŠhez ĂŠs a szolgĂĄltatĂĄsi minősĂŠg javulĂĄsĂĄhoz vezet majd.
Azt nem tudni, hogy mekkora verseny indul majd a fogyasztĂłkĂŠrt, de az egyetemes szolgĂĄltatĂĄs ĂĄrkĂŠpzĂŠsi szabĂĄlyairĂłl szĂłlĂł GKM rendelet jelenlegi tervezete nem bĂzza a vĂŠletlenre az ĂĄrkĂŠrdĂŠst.
Az egyetemes szolgĂĄltatĂłnak (ESz) a mostani elkĂŠpzelĂŠsek szerint ĂĄltalĂĄnos (ezen belĂźl egy ĂŠs kĂŠt zĂłnaidős) ĂĄrszabĂĄsra, valamint időszakos ĂĄrszabĂĄsra, vagyis kĂśtelezően felkĂnĂĄlt termĂŠkcsomagokra kell ajĂĄnlatot tennie az ilyen szolgĂĄltatĂĄsra jogosult fogyasztĂłk felĂŠ. UtĂłbbiak az Ăşj VET ĂŠrtelmĂŠben a lakossĂĄgi fogyasztĂłk, valamint a kisfeszĂźltsĂŠgen vĂŠtelező, Ăśsszes felhasznĂĄlĂĄsi helyĂźk tekintetĂŠben egyĂźttesen 3*25 A-nĂĄl nem nagyobb csatlakozĂĄsi teljesĂtmĂŠnyű felhasznĂĄlĂłk. Az egy zĂłnaidős ĂĄltalĂĄnos ĂĄrszabĂĄs lĂŠp a mai lakossĂĄgi ĂĄltalĂĄnos (tĂśmb) tarifa, ĂŠs a kisfeszĂźltsĂŠgű alapdĂjas egytarifĂĄs dĂjszabĂĄsok helyĂŠbe, mĂg a kĂŠt zĂłnaidős ĂĄltalĂĄnos tarifa a mai kisfeszĂźltsĂŠgű alapdĂjas kĂŠttarifĂĄs ĂŠs a teljesĂtmĂŠnydĂjas dĂjszabĂĄsok ĂśsszeolvadĂĄsĂĄt jelenti. Az időszakos ĂĄrszabĂĄs a vezĂŠrelt, kĂźlĂśn mĂŠrt (magyarul ĂŠjszakai) kĂśzĂźzemi fogyasztĂĄs utĂłda lesz az egyetemes szolgĂĄltatĂĄs zsargonjĂĄban.
Az ESz-ek szolgĂĄltatĂĄsi alapĂĄra â mint maximĂĄlis ĂĄr â a forrĂĄsokat sĂşlyozĂł ĂĄrkĂŠplet nĂŠmi leegyszerűsĂtĂŠsĂŠvel Ăgy fest: a piaci alapon beszerzett energia ĂśsszehasonlĂtĂł ĂĄra plusz a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel keretĂŠben beszerzett energia ĂĄtlagos ĂĄra plusz kereskedelmi ĂĄrrĂŠs.
A piaci alapon beszerzett energia egyrĂŠszt a HTM-ek majdani piacra vitele sorĂĄn vĂĄsĂĄrolt energia, amelynek ĂĄra a vonatkozĂł â mĂŠg nem teljesen ismert â eljĂĄrĂĄs sorĂĄn alakul ki. MĂĄsrĂŠszt az ESz elvileg bĂĄrmilyen mĂĄs forrĂĄsbĂłl is fedezheti viszonteladĂłi igĂŠnyĂŠt, ekkor az ĂśsszehasonlĂtĂł ĂĄr kosarĂĄban 80%-ban a hazai energiakereskedők piaci beszerzĂŠsi ĂĄrainak sĂşlyozott ĂĄtlaga szerepel (a MEH ĂĄltal havonta kĂśzzĂŠteendő jelentĂŠs szerint), tovĂĄbbĂĄ 14%-os sĂşllyal az EEX zsinĂłrtermĂŠk ĂĄra, vĂŠgĂźl 6%-os sĂşllyal az EEX csĂşcsidőszaki termĂŠkeinek az ĂĄra (mindkĂŠt tőzsdei ĂĄr a hatĂĄrkapacitĂĄsok becsĂźlt kĂśltsĂŠgĂŠt is tartalmazza).
VĂĄrhatĂłan januĂĄrtĂłl â az ESz-ek ĂĄrszabĂĄsainak MEH ĂĄltal tĂśrtĂŠnő jĂłvĂĄhagyĂĄsĂĄig â ĂĄtmenetileg Ăşgy szĂĄmolhatunk, hogy az egyetemes szolgĂĄltatĂĄsi alapĂĄr piaci ĂśsszehasonlĂtĂł ĂĄra a jelenlegi kĂśzĂźzemi nagykereskedelmi ĂĄtlagĂĄr, plusz a kĂśtelező ĂĄtvĂŠtel kĂśrĂźlbelĂźl 2 Ft/kWh tĂśbblete, plusz 1,5 Ft/kWh legnagyobb engedĂŠlyezett ĂĄrrĂŠs. Ennek alapjĂĄn az egy zĂłnaidős ĂĄltalĂĄnos ĂĄrszabĂĄs 18-19 Ft/kWh kĂśrĂźli alapĂĄrat jelent, ami a rendszerhasznĂĄlati dĂjakkal (ĂFA ĂŠs energiaadĂł nĂŠlkĂźl) 32-33 Ft/kWh vĂŠgfogyasztĂłi ĂĄrat eredmĂŠnyez.
Ezek a szĂĄmok termĂŠszetesen mĂŠg vĂĄltozhatnak a jogszabĂĄly tervezet csiszolĂĄsa sorĂĄn decemberig. A lĂŠnyeg azonban vilĂĄgos: Ăşgy lĂĄtszik, nem tĂŠvedtĂźnk nagyot előző elemzĂŠsĂźnkben, amikor arra utaltunk, hogy valĂłjĂĄban nem feltĂŠtlenĂźl ĂĄll messze egymĂĄstĂłl a âhatĂłsĂĄgi maximĂĄlt ĂĄrâ ĂŠs a âhatĂłsĂĄg ĂĄltal jĂłvĂĄhagyott szolgĂĄltatĂłi tarifaâ ĂĄrkĂŠpzĂŠsi gyakorlata. Hogy mennyire tĂĄvolodik majd el az utĂłbbi, az hosszĂş kĂźzdelmek eredmĂŠnyekĂŠppen derĂźl ki jĂśvő ĂŠv elejĂŠre.