close
Pénz már van a Nabucco startjához, de lesz-e gáz a vezetékbe?
Blog - Egyéb - Gáz - Interjúk

Pénz már van a Nabucco startjához, de lesz-e gáz a vezetékbe?

A budapesti csĂşcstalĂĄlkozĂłn a Nabucco vezetĂŠk erős politikai tĂĄmogatĂĄst kapott EU-s, tovĂĄbbĂĄ kĂśzĂŠp- ĂŠs kelet-eurĂłpai vezetőktől. A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂ­tana gĂĄzt. Egyelőre mindegyik szĂĄllĂ­tĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. Az elemzők a csĂşcs utĂĄn rĂĄmutattak: egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről.

A konferenciĂĄn GyurcsĂĄny Ferenc kifejtette, az a cĂŠl, hogy kĂŠtmilliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst kapjon a Nabucco-projekt. A kormĂĄnyfő szerint jĂşnius vĂŠgĂŠig alĂĄ kell Ă­rni a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄst a projektről. RemĂŠli, az EU a legrĂśvidebb időn belĂźl 200-300 milliĂł eurĂłt ad a projekt megindĂ­tĂĄsĂĄhoz. A vezetĂŠk megĂŠpĂ­tĂŠsĂŠhez GyurcsĂĄny tĂĄvlatilag Ăśsszesen 2 milliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst lĂĄt szĂźksĂŠgesnek, mely Ăśsszeget mĂŠg kiegĂŠszĂ­thetik az EurĂłpai BefektetĂŠsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ÚjjĂĄĂŠpĂ­tĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank hitelei. A magyar miniszterelnĂśk azzal ĂŠrvelt a Nabucco vezetĂŠk uniĂłs tĂĄmogatĂĄsa mellett, hogy az nem csak Ăźzleti kĂŠrdĂŠs, hanem biztonsĂĄgi is. EzĂŠrt nem szabad csak Ăźzleti alapon kezelni ezt a kĂŠrdĂŠst, ĂŠs a nagy energetikai cĂŠgekre ĂŠs a bankokra bĂ­zni a dĂśntĂŠst a beruhĂĄzĂĄsrĂłl.

GyurcsĂĄny Ferenc optimistĂĄn nyilatkozott a lehetsĂŠges szĂĄllĂ­tĂłkrĂłl, AzerbajdzsĂĄnrĂłl ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnrĂłl, feltevĂŠse szerint a kĂŠt orszĂĄg kĂŠsz gĂĄzt pumpĂĄlni a Nabucco vezetĂŠkbe. Szerinti a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont is vĂĄltozhat. A gĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂ­tĂŠsĂŠvel kapcsolatban GyurcsĂĄny Ferenc szerint nagy az esĂŠly a sikerre. AzerbajdzsĂĄn kifejezte, hogy kĂŠsz szĂĄllĂ­tani, TĂźrkmenisztĂĄn pedig a hatĂĄrĂĄn kĂŠsz eladni a gĂĄzt. TĂśrĂśkorszĂĄg ĂĄllĂĄspontja ugyan eddig tĂśbbszĂśr nem segĂ­tette a Nabucco-projekt gyors előrehaladĂĄsĂĄt, a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont azonban vĂĄltozik – hangsĂşlyozta GyurcsĂĄny Ferenc.

A konferenciĂĄn rĂŠsztvevő Andris Piebalgs EU energia biztos tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl biztosĂ­totta a projektet. Az EurĂłpai BizottsĂĄg egy nappal a konferencia utĂĄn hivatalosan javasolta, hogy a gazdasĂĄgĂŠlĂŠnkĂ­tĂŠsi program keretĂŠben az EurĂłpai UniĂł tĂĄmogassa 250 milliĂł eurĂłval a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠt. Ezt az Ăśsszeget azonban mĂŠg az EurĂłpa TanĂĄcsnak ĂŠs az EurĂłpai Parlamentnek is jĂłvĂĄ kell hagynia. A Nabucco-konzorcium elnĂśke, Reinhard Mitschek szerint azonban nem a pĂŠnz a problĂŠma, hanem a jogi keretek, illetve a TĂśrĂśkorszĂĄggal ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂ­tĂł orszĂĄgokkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄsok megszĂźletĂŠse. A konferenciĂĄn rĂŠszt vett a cseh miniszterelnĂśk, Mirek Topolanek is – jelenleg CsehorszĂĄg az EU elnĂśke – ĂŠs kiĂĄllt a Nabucco projekt mellett. Topolanek hangsĂşlyozta, a Nabucco nem egy “orosz ellenes” projekt.

OroszorszĂĄg az ukrĂĄn tranzitproblĂŠma enyhĂ­tĂŠsĂŠre kĂŠt Ăşj vezetĂŠket is tervez ĂŠpĂ­teni. Az Északi Áramlatot a balti tenger mĂŠlyĂŠn vezetik NĂŠmetorszĂĄgba, LengyelorszĂĄg ĂŠs LitvĂĄnia megkerĂźlĂŠsĂŠvel. A DĂŠli Áramlat a Fekete tengeren keresztĂźl ĂŠrkezik BulgĂĄriĂĄba, elkerĂźlve Ă­gy TĂśrĂśkorszĂĄgot, majd halad onnan tovĂĄbb RomĂĄnia, MagyarorszĂĄg ĂŠs Ausztria irĂĄnyĂĄba, illetve egy leĂĄgazĂĄsa GĂśrĂśgorszĂĄg felĂŠ haladhat. Topolanek szerint a kĂŠt orosz projekt tovĂĄbbra is fenntartja az EU magas energia-importfĂźggősĂŠgĂŠt OroszorszĂĄgtĂłl, ĂŠs kĂśzvetlen fenyegetĂŠst jelentenek a Nabucco projekt rĂŠszĂŠre. (OroszorszĂĄg emellett mĂŠg tervezi egy, a Fekete tengert keresztező, TĂśrĂśkorszĂĄgba irĂĄnyulĂł vezetĂŠk, a KĂŠk Áramlat ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠt is.)

Mindezen pozitĂ­v megĂĄllapĂ­tĂĄs ellenĂŠre londoni elemzők Ăşgy ĂŠrtĂŠkelik a budapesti konferenciĂĄt, hogy a Nabucco projekt megindult, azonban tĂŠnyleges dĂśntĂŠs nem szĂźletett a projektről. NĂŠhĂĄny tĂŠnyadat a NabuccĂłval kapcsolatban EurĂłpa ĂŠvek Ăłta kĂźzd az erős orosz gĂĄzfĂźggősĂŠg (jelenleg ĂŠvi 140-150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter import) csĂśkkentĂŠsĂŠre. A legambĂ­ciĂłzusabb megoldĂĄs egy Ăşj gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂ­tĂŠse, mely nem orosz fĂśldgĂĄzt szĂĄllĂ­t, nem keresztezi a problĂŠmĂĄs tranzitorszĂĄgot, UkrajnĂĄt, ĂŠs Ă­gy teljesen fĂźggetlen az orosz ĂłriĂĄs-monopoliumtĂłl, a Gazprom-tĂłl.

A Verdi operĂĄrĂłl elnevezett Nabucco gĂĄzvezetĂŠk – egyelőre nem tisztĂĄzott forrĂĄsokbĂłl – TĂśrĂśkorszĂĄgon, BulgĂĄriĂĄn, RomĂĄniĂĄn ĂŠs MagyarorszĂĄgon keresztĂźl szĂĄllĂ­tana 31 milliĂĄrd m3 gĂĄzt az ausztriai Baumgartenig, EurĂłpa egyik legnagyobb gĂĄzkĂśzpontjĂĄig, majd onnan tovĂĄbb NĂŠmetorszĂĄg felĂŠ. Az orosz gĂĄzszĂĄllĂ­tĂĄsoknak alternatĂ­vĂĄt nyĂşjtĂł 2400 km-es vezetĂŠk gondolata 2002-ben szĂźletett, ĂŠs rĂśviddel kĂŠsőbb megszĂźletett a bĂŠcsi szĂŠkhelyű Nabucco-konzorcium, melynek rĂŠszvĂŠnyesei az osztrĂĄk OMV, a MOL, a nĂŠmet RWE, a romĂĄn TransgĂĄz, a bulgĂĄr BEH ĂŠs a tĂśrĂśk BOTAS.

A Nabucco vezetĂŠk tervezett, mĂŠg nem vĂŠgleges ĂştvonalĂĄt mutatja az alĂĄbbi ĂĄbra:

 

A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂ­tana gĂĄzt. Mindegyik szĂĄllĂ­tĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. A hĂĄrom Kaszpi-tenger mellĂŠki orszĂĄg erős orosz befolyĂĄs alatt ĂĄll, a Gazprom mĂĄr hosszĂş tĂĄvra lekĂśtĂśtte termelĂŠsĂźket. ProblĂŠmĂĄs a szĂĄllĂ­tĂĄs is TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl ĂŠs KazahsztĂĄnbĂłl, mert a vitatott felsĂŠgjogi Kaszpi-tengeren illetve az oroszokkal hĂĄborĂşs konfliktusban ĂĄllĂł GrĂşziĂĄn keresztĂźl kellene szĂĄllĂ­tani. Irak ĂŠs IrĂĄn politikai instabilitĂĄsa ĂŠs a nyugattal szembeni bizalmatlansĂĄga kĂśzismert. Nem mellĂŠkesen IrĂĄn jelenleg nettĂł gĂĄzimportőr is. Az egyiptomi vezetĂŠk is politikailag instabil, hĂĄborĂşs terĂźleteket keresztez.

De TĂśrĂśkorszĂĄg is problĂŠmĂĄs tranzit-orszĂĄg. A tĂśrĂśk kormĂĄny jĂśvendő EU tagsĂĄgĂĄval kapcsolatban zsarolja EurĂłpĂĄt, szeretne jelentős fĂśldgĂĄz mennyisĂŠget (15%-ot) levenni – mĂŠghozzĂĄ kedvezmĂŠnyes ĂĄron – a Nabucco vezetĂŠkből. Ha ez megvalĂłsul, akkor anyagilag ellehetetlenĂźl a Nabucco projekt. A Nabucco ĂŠpĂ­tĂŠsi kĂśltsĂŠgĂŠt az ĂĄbrĂĄn mĂŠg 5 milliĂĄrd eurĂłnak mondtĂĄk, jelenleg 8 milliĂĄrd eurĂłs illetve Ăşjabban 10 milliĂĄrdos kĂśltsĂŠggel szĂĄmolnak, mely valĂłszĂ­nűleg mĂŠg mindig alĂĄbecsĂźlt ĂŠrtĂŠk. A Nabucco ĂŠpĂ­tĂŠse 2011-ben indulhat, ĂŠs 2015-től szĂĄllĂ­that gĂĄzt. A Nabucco az EU gĂĄzfogyasztĂĄsĂĄnak mintegy 5%-ĂĄt fogja szĂĄllĂ­tani, ĂŠs a becsĂźlt orosz import 15-18%-aval egyenĂŠrtĂŠkű mennyisĂŠgű gĂĄz ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Így egyĂŠrtelmű, a Nabucco nem nyĂşjt ĂŠrdemi alternatĂ­vĂĄt az UkrajnĂĄt keresztező gĂĄzvezetĂŠkeknek. 

Milyen akadålyok ållnak a Nabucco megÊpítÊsÊnek útjåban? 

Egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről. Ennek okĂĄt talĂĄn az alĂĄbbiak foglalhatjuk Ăśssze:

1. nincs aki gĂĄzt pumpĂĄlna bele

2. nincs, aki finanszĂ­roznĂĄ a megĂŠpĂ­tĂŠsĂŠt.

EzĂŠrt kell az EU-nak kezĂŠbe venni a gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂ­tĂŠsĂŠt. De az EU gĂĄzvezetĂŠket ĂŠpĂ­t a Ruhrgasnak, az OMV-nek ĂŠs a tĂśbbi magĂĄn gĂĄztĂĄrsasĂĄgnak? Ez Ă­gy persze egyszerűsĂ­tĂŠs. LĂĄssuk, mit Ă­rnak a szakĂŠrtők. 

Alan Riley (Centre for European Policy Studies (CEPS)): IrĂĄnban van a 3. legnagyobb gĂĄzkĂŠszlet a vilĂĄgon, de a hiĂĄnyzĂł befektetĂŠsek miatt IrĂĄn nettĂł gĂĄz-importőr, emellett az IrĂĄn ellen jelenleg fennĂĄllĂł szankciĂłk miatt az orszĂĄg csak nagyon sokĂĄra vehető szĂĄllĂ­tĂłkĂŠnt szĂĄmĂ­tĂĄsba. TĂźrkmenisztĂĄn nem favorizĂĄlja az EurĂłpĂĄba menő exportot, inkĂĄbb OroszorszĂĄggal ĂŠs KĂ­nĂĄval akar kereskedni a jĂśvőben. A tranzit tekintetĂŠben kulcsszerepet betĂśltő TĂśrĂśkorszĂĄg elĂŠg problematikus, mivel az orszĂĄg maga is nagy gĂĄzfogyasztĂł, ĂŠs szeretnĂŠ a sajĂĄt belfĂśldi fogyasztĂĄsĂĄt a Nabucco rĂŠvĂŠn is biztosĂ­tani.

Andrew Monaghan (NATO Defence College): Ő a szerzője a Nabucco projektről kĂŠszĂ­tett riportnak, melyben kĂŠtsĂŠgeit fejezi ki a projekttal kapcsolatban, hangsĂşlyozva, hogy nem tisztĂĄzottak a szĂĄllĂ­tĂłk, ĂŠs nincs eldĂśntve az Ăştvonal sem. TĂśrĂśkorszĂĄggal kapcsolatban megjegyzi, hogy nehezen bizonyĂ­thatĂł, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg kisebb kockĂĄzatot jelent, mint OroszorszĂĄg. A bizonytalan szĂĄllĂ­tĂłi hĂĄttĂŠr ĂŠs TĂśrĂśkorszĂĄg, mint tranzit-orszĂĄg miatt Ăşgy vĂŠli, hogy bĂĄr OroszorszĂĄg nem kĂśnnyű partner, mĂŠgis fel kell tenni a kĂŠrdĂŠst, hogy a Nabucco komoly ĂŠs reĂĄlis alternatĂ­va-e. 

Az eurĂłpai gĂĄzipar vezetői azon panaszkodnak, hogy az EU a gazdasĂĄgi logikĂĄtĂłl elszakadva, “fordĂ­tva” gondolkodik. ElőszĂśr meg kellene talĂĄlni a gĂĄzszĂĄllĂ­tĂłkat, ĂŠs azutĂĄn kellene vezetĂŠket ĂŠpĂ­teni.

Pierre NoĂŤl, az EurĂłpa TanĂĄcs energia elemzője szerint a bĂźrokratĂĄk azt hiszik, ĂŠpĂ­tenek egy gĂĄzvezetĂŠket, ĂŠs a gĂĄz mĂĄris ĂĄramlik a csőben. GĂĄzipari forrĂĄsok szerint minden Ăşj kĂśzĂŠpĂĄzsiai lelőhelyen megjelenik a Gazprom, ĂŠs tĂźzzel-vassal kĂźzd a lelőhely termelĂŠsĂŠnek hosszĂştĂĄvĂş lekĂśtĂŠsĂŠĂŠrt.

Â