A budapesti csĂşcstalĂĄlkozĂłn a Nabucco vezetĂŠk erős politikai tĂĄmogatĂĄst kapott EU-s, tovĂĄbbĂĄ kĂśzĂŠp- ĂŠs kelet-eurĂłpai vezetőktől. A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂtana gĂĄzt. Egyelőre mindegyik szĂĄllĂtĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. Az elemzők a csĂşcs utĂĄn rĂĄmutattak: egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről.
A konferenciĂĄn GyurcsĂĄny Ferenc kifejtette, az a cĂŠl, hogy kĂŠtmilliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst kapjon a Nabucco-projekt. A kormĂĄnyfő szerint jĂşnius vĂŠgĂŠig alĂĄ kell Ărni a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄst a projektről. RemĂŠli, az EU a legrĂśvidebb időn belĂźl 200-300 milliĂł eurĂłt ad a projekt megindĂtĂĄsĂĄhoz. A vezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez GyurcsĂĄny tĂĄvlatilag Ăśsszesen 2 milliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst lĂĄt szĂźksĂŠgesnek, mely Ăśsszeget mĂŠg kiegĂŠszĂthetik az EurĂłpai BefektetĂŠsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank hitelei. A magyar miniszterelnĂśk azzal ĂŠrvelt a Nabucco vezetĂŠk uniĂłs tĂĄmogatĂĄsa mellett, hogy az nem csak Ăźzleti kĂŠrdĂŠs, hanem biztonsĂĄgi is. EzĂŠrt nem szabad csak Ăźzleti alapon kezelni ezt a kĂŠrdĂŠst, ĂŠs a nagy energetikai cĂŠgekre ĂŠs a bankokra bĂzni a dĂśntĂŠst a beruhĂĄzĂĄsrĂłl.
GyurcsĂĄny Ferenc optimistĂĄn nyilatkozott a lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂłkrĂłl, AzerbajdzsĂĄnrĂłl ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnrĂłl, feltevĂŠse szerint a kĂŠt orszĂĄg kĂŠsz gĂĄzt pumpĂĄlni a Nabucco vezetĂŠkbe. Szerinti a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont is vĂĄltozhat. A gĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠvel kapcsolatban GyurcsĂĄny Ferenc szerint nagy az esĂŠly a sikerre. AzerbajdzsĂĄn kifejezte, hogy kĂŠsz szĂĄllĂtani, TĂźrkmenisztĂĄn pedig a hatĂĄrĂĄn kĂŠsz eladni a gĂĄzt. TĂśrĂśkorszĂĄg ĂĄllĂĄspontja ugyan eddig tĂśbbszĂśr nem segĂtette a Nabucco-projekt gyors előrehaladĂĄsĂĄt, a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont azonban vĂĄltozik – hangsĂşlyozta GyurcsĂĄny Ferenc.
A konferenciĂĄn rĂŠsztvevő Andris Piebalgs EU energia biztos tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl biztosĂtotta a projektet. Az EurĂłpai BizottsĂĄg egy nappal a konferencia utĂĄn hivatalosan javasolta, hogy a gazdasĂĄgĂŠlĂŠnkĂtĂŠsi program keretĂŠben az EurĂłpai UniĂł tĂĄmogassa 250 milliĂł eurĂłval a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠt. Ezt az Ăśsszeget azonban mĂŠg az EurĂłpa TanĂĄcsnak ĂŠs az EurĂłpai Parlamentnek is jĂłvĂĄ kell hagynia. A Nabucco-konzorcium elnĂśke, Reinhard Mitschek szerint azonban nem a pĂŠnz a problĂŠma, hanem a jogi keretek, illetve a TĂśrĂśkorszĂĄggal ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂtĂł orszĂĄgokkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄsok megszĂźletĂŠse. A konferenciĂĄn rĂŠszt vett a cseh miniszterelnĂśk, Mirek Topolanek is – jelenleg CsehorszĂĄg az EU elnĂśke – ĂŠs kiĂĄllt a Nabucco projekt mellett. Topolanek hangsĂşlyozta, a Nabucco nem egy “orosz ellenes” projekt.
OroszorszĂĄg az ukrĂĄn tranzitproblĂŠma enyhĂtĂŠsĂŠre kĂŠt Ăşj vezetĂŠket is tervez ĂŠpĂteni. Az Ăszaki Ăramlatot a balti tenger mĂŠlyĂŠn vezetik NĂŠmetorszĂĄgba, LengyelorszĂĄg ĂŠs LitvĂĄnia megkerĂźlĂŠsĂŠvel. A DĂŠli Ăramlat a Fekete tengeren keresztĂźl ĂŠrkezik BulgĂĄriĂĄba, elkerĂźlve Ăgy TĂśrĂśkorszĂĄgot, majd halad onnan tovĂĄbb RomĂĄnia, MagyarorszĂĄg ĂŠs Ausztria irĂĄnyĂĄba, illetve egy leĂĄgazĂĄsa GĂśrĂśgorszĂĄg felĂŠ haladhat. Topolanek szerint a kĂŠt orosz projekt tovĂĄbbra is fenntartja az EU magas energia-importfĂźggősĂŠgĂŠt OroszorszĂĄgtĂłl, ĂŠs kĂśzvetlen fenyegetĂŠst jelentenek a Nabucco projekt rĂŠszĂŠre. (OroszorszĂĄg emellett mĂŠg tervezi egy, a Fekete tengert keresztező, TĂśrĂśkorszĂĄgba irĂĄnyulĂł vezetĂŠk, a KĂŠk Ăramlat ĂŠpĂtĂŠsĂŠt is.)
Mindezen pozitĂv megĂĄllapĂtĂĄs ellenĂŠre londoni elemzők Ăşgy ĂŠrtĂŠkelik a budapesti konferenciĂĄt, hogy a Nabucco projekt megindult, azonban tĂŠnyleges dĂśntĂŠs nem szĂźletett a projektről. NĂŠhĂĄny tĂŠnyadat a NabuccĂłval kapcsolatban EurĂłpa ĂŠvek Ăłta kĂźzd az erős orosz gĂĄzfĂźggősĂŠg (jelenleg ĂŠvi 140-150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter import) csĂśkkentĂŠsĂŠre. A legambĂciĂłzusabb megoldĂĄs egy Ăşj gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠse, mely nem orosz fĂśldgĂĄzt szĂĄllĂt, nem keresztezi a problĂŠmĂĄs tranzitorszĂĄgot, UkrajnĂĄt, ĂŠs Ăgy teljesen fĂźggetlen az orosz ĂłriĂĄs-monopoliumtĂłl, a Gazprom-tĂłl.
A Verdi operĂĄrĂłl elnevezett Nabucco gĂĄzvezetĂŠk – egyelőre nem tisztĂĄzott forrĂĄsokbĂłl – TĂśrĂśkorszĂĄgon, BulgĂĄriĂĄn, RomĂĄniĂĄn ĂŠs MagyarorszĂĄgon keresztĂźl szĂĄllĂtana 31 milliĂĄrd m3 gĂĄzt az ausztriai Baumgartenig, EurĂłpa egyik legnagyobb gĂĄzkĂśzpontjĂĄig, majd onnan tovĂĄbb NĂŠmetorszĂĄg felĂŠ. Az orosz gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsoknak alternatĂvĂĄt nyĂşjtĂł 2400 km-es vezetĂŠk gondolata 2002-ben szĂźletett, ĂŠs rĂśviddel kĂŠsőbb megszĂźletett a bĂŠcsi szĂŠkhelyű Nabucco-konzorcium, melynek rĂŠszvĂŠnyesei az osztrĂĄk OMV, a MOL, a nĂŠmet RWE, a romĂĄn TransgĂĄz, a bulgĂĄr BEH ĂŠs a tĂśrĂśk BOTAS.
A Nabucco vezetĂŠk tervezett, mĂŠg nem vĂŠgleges ĂştvonalĂĄt mutatja az alĂĄbbi ĂĄbra:
Â
A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂtana gĂĄzt. Mindegyik szĂĄllĂtĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. A hĂĄrom Kaszpi-tenger mellĂŠki orszĂĄg erős orosz befolyĂĄs alatt ĂĄll, a Gazprom mĂĄr hosszĂş tĂĄvra lekĂśtĂśtte termelĂŠsĂźket. ProblĂŠmĂĄs a szĂĄllĂtĂĄs is TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl ĂŠs KazahsztĂĄnbĂłl, mert a vitatott felsĂŠgjogi Kaszpi-tengeren illetve az oroszokkal hĂĄborĂşs konfliktusban ĂĄllĂł GrĂşziĂĄn keresztĂźl kellene szĂĄllĂtani. Irak ĂŠs IrĂĄn politikai instabilitĂĄsa ĂŠs a nyugattal szembeni bizalmatlansĂĄga kĂśzismert. Nem mellĂŠkesen IrĂĄn jelenleg nettĂł gĂĄzimportőr is. Az egyiptomi vezetĂŠk is politikailag instabil, hĂĄborĂşs terĂźleteket keresztez.
De TĂśrĂśkorszĂĄg is problĂŠmĂĄs tranzit-orszĂĄg. A tĂśrĂśk kormĂĄny jĂśvendő EU tagsĂĄgĂĄval kapcsolatban zsarolja EurĂłpĂĄt, szeretne jelentős fĂśldgĂĄz mennyisĂŠget (15%-ot) levenni – mĂŠghozzĂĄ kedvezmĂŠnyes ĂĄron – a Nabucco vezetĂŠkből. Ha ez megvalĂłsul, akkor anyagilag ellehetetlenĂźl a Nabucco projekt. A Nabucco ĂŠpĂtĂŠsi kĂśltsĂŠgĂŠt az ĂĄbrĂĄn mĂŠg 5 milliĂĄrd eurĂłnak mondtĂĄk, jelenleg 8 milliĂĄrd eurĂłs illetve Ăşjabban 10 milliĂĄrdos kĂśltsĂŠggel szĂĄmolnak, mely valĂłszĂnűleg mĂŠg mindig alĂĄbecsĂźlt ĂŠrtĂŠk. A Nabucco ĂŠpĂtĂŠse 2011-ben indulhat, ĂŠs 2015-től szĂĄllĂthat gĂĄzt. A Nabucco az EU gĂĄzfogyasztĂĄsĂĄnak mintegy 5%-ĂĄt fogja szĂĄllĂtani, ĂŠs a becsĂźlt orosz import 15-18%-aval egyenĂŠrtĂŠkű mennyisĂŠgű gĂĄz ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Ăgy egyĂŠrtelmű, a Nabucco nem nyĂşjt ĂŠrdemi alternatĂvĂĄt az UkrajnĂĄt keresztező gĂĄzvezetĂŠkeknek.Â
Milyen akadĂĄlyok ĂĄllnak a Nabucco megĂŠpĂtĂŠsĂŠnek ĂştjĂĄban?Â
Egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről. Ennek okĂĄt talĂĄn az alĂĄbbiak foglalhatjuk Ăśssze:
1. nincs aki gĂĄzt pumpĂĄlna bele
2. nincs, aki finanszĂroznĂĄ a megĂŠpĂtĂŠsĂŠt.
EzĂŠrt kell az EU-nak kezĂŠbe venni a gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠt. De az EU gĂĄzvezetĂŠket ĂŠpĂt a Ruhrgasnak, az OMV-nek ĂŠs a tĂśbbi magĂĄn gĂĄztĂĄrsasĂĄgnak? Ez Ăgy persze egyszerűsĂtĂŠs. LĂĄssuk, mit Ărnak a szakĂŠrtők.Â
Alan Riley (Centre for European Policy Studies (CEPS)): IrĂĄnban van a 3. legnagyobb gĂĄzkĂŠszlet a vilĂĄgon, de a hiĂĄnyzĂł befektetĂŠsek miatt IrĂĄn nettĂł gĂĄz-importőr, emellett az IrĂĄn ellen jelenleg fennĂĄllĂł szankciĂłk miatt az orszĂĄg csak nagyon sokĂĄra vehető szĂĄllĂtĂłkĂŠnt szĂĄmĂtĂĄsba. TĂźrkmenisztĂĄn nem favorizĂĄlja az EurĂłpĂĄba menő exportot, inkĂĄbb OroszorszĂĄggal ĂŠs KĂnĂĄval akar kereskedni a jĂśvőben. A tranzit tekintetĂŠben kulcsszerepet betĂśltő TĂśrĂśkorszĂĄg elĂŠg problematikus, mivel az orszĂĄg maga is nagy gĂĄzfogyasztĂł, ĂŠs szeretnĂŠ a sajĂĄt belfĂśldi fogyasztĂĄsĂĄt a Nabucco rĂŠvĂŠn is biztosĂtani.
Andrew Monaghan (NATO Defence College): Ő a szerzője a Nabucco projektről kĂŠszĂtett riportnak, melyben kĂŠtsĂŠgeit fejezi ki a projekttal kapcsolatban, hangsĂşlyozva, hogy nem tisztĂĄzottak a szĂĄllĂtĂłk, ĂŠs nincs eldĂśntve az Ăştvonal sem. TĂśrĂśkorszĂĄggal kapcsolatban megjegyzi, hogy nehezen bizonyĂthatĂł, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg kisebb kockĂĄzatot jelent, mint OroszorszĂĄg. A bizonytalan szĂĄllĂtĂłi hĂĄttĂŠr ĂŠs TĂśrĂśkorszĂĄg, mint tranzit-orszĂĄg miatt Ăşgy vĂŠli, hogy bĂĄr OroszorszĂĄg nem kĂśnnyű partner, mĂŠgis fel kell tenni a kĂŠrdĂŠst, hogy a Nabucco komoly ĂŠs reĂĄlis alternatĂva-e.Â
Az eurĂłpai gĂĄzipar vezetői azon panaszkodnak, hogy az EU a gazdasĂĄgi logikĂĄtĂłl elszakadva, “fordĂtva” gondolkodik. ElőszĂśr meg kellene talĂĄlni a gĂĄzszĂĄllĂtĂłkat, ĂŠs azutĂĄn kellene vezetĂŠket ĂŠpĂteni.
Pierre NoĂŤl, az EurĂłpa TanĂĄcs energia elemzője szerint a bĂźrokratĂĄk azt hiszik, ĂŠpĂtenek egy gĂĄzvezetĂŠket, ĂŠs a gĂĄz mĂĄris ĂĄramlik a csőben. GĂĄzipari forrĂĄsok szerint minden Ăşj kĂśzĂŠpĂĄzsiai lelőhelyen megjelenik a Gazprom, ĂŠs tĂźzzel-vassal kĂźzd a lelőhely termelĂŠsĂŠnek hosszĂştĂĄvĂş lekĂśtĂŠsĂŠĂŠrt.
Â
Pénz már van a Nabucco startjához, de lesz-e gáz a vezetékbe?
A budapesti csĂşcstalĂĄlkozĂłn a Nabucco vezetĂŠk erős politikai tĂĄmogatĂĄst kapott EU-s, tovĂĄbbĂĄ kĂśzĂŠp- ĂŠs kelet-eurĂłpai vezetőktől. A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂtana gĂĄzt. Egyelőre mindegyik szĂĄllĂtĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. Az elemzők a csĂşcs utĂĄn rĂĄmutattak: egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről.
A konferenciĂĄn GyurcsĂĄny Ferenc kifejtette, az a cĂŠl, hogy kĂŠtmilliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst kapjon a Nabucco-projekt. A kormĂĄnyfő szerint jĂşnius vĂŠgĂŠig alĂĄ kell Ărni a kormĂĄnykĂśzi megĂĄllapodĂĄst a projektről. RemĂŠli, az EU a legrĂśvidebb időn belĂźl 200-300 milliĂł eurĂłt ad a projekt megindĂtĂĄsĂĄhoz. A vezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠhez GyurcsĂĄny tĂĄvlatilag Ăśsszesen 2 milliĂĄrd eurĂłs uniĂłs tĂĄmogatĂĄst lĂĄt szĂźksĂŠgesnek, mely Ăśsszeget mĂŠg kiegĂŠszĂthetik az EurĂłpai BefektetĂŠsi Bank ĂŠs az EurĂłpai ĂjjĂĄĂŠpĂtĂŠsi ĂŠs FejlesztĂŠsi Bank hitelei. A magyar miniszterelnĂśk azzal ĂŠrvelt a Nabucco vezetĂŠk uniĂłs tĂĄmogatĂĄsa mellett, hogy az nem csak Ăźzleti kĂŠrdĂŠs, hanem biztonsĂĄgi is. EzĂŠrt nem szabad csak Ăźzleti alapon kezelni ezt a kĂŠrdĂŠst, ĂŠs a nagy energetikai cĂŠgekre ĂŠs a bankokra bĂzni a dĂśntĂŠst a beruhĂĄzĂĄsrĂłl.
GyurcsĂĄny Ferenc optimistĂĄn nyilatkozott a lehetsĂŠges szĂĄllĂtĂłkrĂłl, AzerbajdzsĂĄnrĂłl ĂŠs TĂźrkmenisztĂĄnrĂłl, feltevĂŠse szerint a kĂŠt orszĂĄg kĂŠsz gĂĄzt pumpĂĄlni a Nabucco vezetĂŠkbe. Szerinti a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont is vĂĄltozhat. A gĂĄzvezetĂŠk megĂŠpĂtĂŠsĂŠvel kapcsolatban GyurcsĂĄny Ferenc szerint nagy az esĂŠly a sikerre. AzerbajdzsĂĄn kifejezte, hogy kĂŠsz szĂĄllĂtani, TĂźrkmenisztĂĄn pedig a hatĂĄrĂĄn kĂŠsz eladni a gĂĄzt. TĂśrĂśkorszĂĄg ĂĄllĂĄspontja ugyan eddig tĂśbbszĂśr nem segĂtette a Nabucco-projekt gyors előrehaladĂĄsĂĄt, a tĂśrĂśk ĂĄllĂĄspont azonban vĂĄltozik – hangsĂşlyozta GyurcsĂĄny Ferenc.
A konferenciĂĄn rĂŠsztvevő Andris Piebalgs EU energia biztos tĂĄmogatĂĄsĂĄrĂłl biztosĂtotta a projektet. Az EurĂłpai BizottsĂĄg egy nappal a konferencia utĂĄn hivatalosan javasolta, hogy a gazdasĂĄgĂŠlĂŠnkĂtĂŠsi program keretĂŠben az EurĂłpai UniĂł tĂĄmogassa 250 milliĂł eurĂłval a Nabucco gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠt. Ezt az Ăśsszeget azonban mĂŠg az EurĂłpa TanĂĄcsnak ĂŠs az EurĂłpai Parlamentnek is jĂłvĂĄ kell hagynia. A Nabucco-konzorcium elnĂśke, Reinhard Mitschek szerint azonban nem a pĂŠnz a problĂŠma, hanem a jogi keretek, illetve a TĂśrĂśkorszĂĄggal ĂŠs a gĂĄzszĂĄllĂtĂł orszĂĄgokkal kĂśtendő megĂĄllapodĂĄsok megszĂźletĂŠse. A konferenciĂĄn rĂŠszt vett a cseh miniszterelnĂśk, Mirek Topolanek is – jelenleg CsehorszĂĄg az EU elnĂśke – ĂŠs kiĂĄllt a Nabucco projekt mellett. Topolanek hangsĂşlyozta, a Nabucco nem egy “orosz ellenes” projekt.
OroszorszĂĄg az ukrĂĄn tranzitproblĂŠma enyhĂtĂŠsĂŠre kĂŠt Ăşj vezetĂŠket is tervez ĂŠpĂteni. Az Ăszaki Ăramlatot a balti tenger mĂŠlyĂŠn vezetik NĂŠmetorszĂĄgba, LengyelorszĂĄg ĂŠs LitvĂĄnia megkerĂźlĂŠsĂŠvel. A DĂŠli Ăramlat a Fekete tengeren keresztĂźl ĂŠrkezik BulgĂĄriĂĄba, elkerĂźlve Ăgy TĂśrĂśkorszĂĄgot, majd halad onnan tovĂĄbb RomĂĄnia, MagyarorszĂĄg ĂŠs Ausztria irĂĄnyĂĄba, illetve egy leĂĄgazĂĄsa GĂśrĂśgorszĂĄg felĂŠ haladhat. Topolanek szerint a kĂŠt orosz projekt tovĂĄbbra is fenntartja az EU magas energia-importfĂźggősĂŠgĂŠt OroszorszĂĄgtĂłl, ĂŠs kĂśzvetlen fenyegetĂŠst jelentenek a Nabucco projekt rĂŠszĂŠre. (OroszorszĂĄg emellett mĂŠg tervezi egy, a Fekete tengert keresztező, TĂśrĂśkorszĂĄgba irĂĄnyulĂł vezetĂŠk, a KĂŠk Ăramlat ĂŠpĂtĂŠsĂŠt is.)
Mindezen pozitĂv megĂĄllapĂtĂĄs ellenĂŠre londoni elemzők Ăşgy ĂŠrtĂŠkelik a budapesti konferenciĂĄt, hogy a Nabucco projekt megindult, azonban tĂŠnyleges dĂśntĂŠs nem szĂźletett a projektről. NĂŠhĂĄny tĂŠnyadat a NabuccĂłval kapcsolatban EurĂłpa ĂŠvek Ăłta kĂźzd az erős orosz gĂĄzfĂźggősĂŠg (jelenleg ĂŠvi 140-150 milliĂĄrd kĂśbmĂŠter import) csĂśkkentĂŠsĂŠre. A legambĂciĂłzusabb megoldĂĄs egy Ăşj gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠse, mely nem orosz fĂśldgĂĄzt szĂĄllĂt, nem keresztezi a problĂŠmĂĄs tranzitorszĂĄgot, UkrajnĂĄt, ĂŠs Ăgy teljesen fĂźggetlen az orosz ĂłriĂĄs-monopoliumtĂłl, a Gazprom-tĂłl.
A Verdi operĂĄrĂłl elnevezett Nabucco gĂĄzvezetĂŠk – egyelőre nem tisztĂĄzott forrĂĄsokbĂłl – TĂśrĂśkorszĂĄgon, BulgĂĄriĂĄn, RomĂĄniĂĄn ĂŠs MagyarorszĂĄgon keresztĂźl szĂĄllĂtana 31 milliĂĄrd m3 gĂĄzt az ausztriai Baumgartenig, EurĂłpa egyik legnagyobb gĂĄzkĂśzpontjĂĄig, majd onnan tovĂĄbb NĂŠmetorszĂĄg felĂŠ. Az orosz gĂĄzszĂĄllĂtĂĄsoknak alternatĂvĂĄt nyĂşjtĂł 2400 km-es vezetĂŠk gondolata 2002-ben szĂźletett, ĂŠs rĂśviddel kĂŠsőbb megszĂźletett a bĂŠcsi szĂŠkhelyű Nabucco-konzorcium, melynek rĂŠszvĂŠnyesei az osztrĂĄk OMV, a MOL, a nĂŠmet RWE, a romĂĄn TransgĂĄz, a bulgĂĄr BEH ĂŠs a tĂśrĂśk BOTAS.
A Nabucco vezetĂŠk tervezett, mĂŠg nem vĂŠgleges ĂştvonalĂĄt mutatja az alĂĄbbi ĂĄbra:
Â
A vezetĂŠkbe tervek szerint a volt szovjet kĂśztĂĄrsasĂĄgok: AzerbajdzsĂĄn, TĂźrkmenisztĂĄn, KazahsztĂĄn tovĂĄbbĂĄ Irak, IrĂĄn ĂŠs Egyiptom szĂĄllĂtana gĂĄzt. Mindegyik szĂĄllĂtĂłval kapcsolatban azonban komoly kĂŠtsĂŠgek vannak. A hĂĄrom Kaszpi-tenger mellĂŠki orszĂĄg erős orosz befolyĂĄs alatt ĂĄll, a Gazprom mĂĄr hosszĂş tĂĄvra lekĂśtĂśtte termelĂŠsĂźket. ProblĂŠmĂĄs a szĂĄllĂtĂĄs is TĂźrkmenisztĂĄnbĂłl ĂŠs KazahsztĂĄnbĂłl, mert a vitatott felsĂŠgjogi Kaszpi-tengeren illetve az oroszokkal hĂĄborĂşs konfliktusban ĂĄllĂł GrĂşziĂĄn keresztĂźl kellene szĂĄllĂtani. Irak ĂŠs IrĂĄn politikai instabilitĂĄsa ĂŠs a nyugattal szembeni bizalmatlansĂĄga kĂśzismert. Nem mellĂŠkesen IrĂĄn jelenleg nettĂł gĂĄzimportőr is. Az egyiptomi vezetĂŠk is politikailag instabil, hĂĄborĂşs terĂźleteket keresztez.
De TĂśrĂśkorszĂĄg is problĂŠmĂĄs tranzit-orszĂĄg. A tĂśrĂśk kormĂĄny jĂśvendő EU tagsĂĄgĂĄval kapcsolatban zsarolja EurĂłpĂĄt, szeretne jelentős fĂśldgĂĄz mennyisĂŠget (15%-ot) levenni – mĂŠghozzĂĄ kedvezmĂŠnyes ĂĄron – a Nabucco vezetĂŠkből. Ha ez megvalĂłsul, akkor anyagilag ellehetetlenĂźl a Nabucco projekt. A Nabucco ĂŠpĂtĂŠsi kĂśltsĂŠgĂŠt az ĂĄbrĂĄn mĂŠg 5 milliĂĄrd eurĂłnak mondtĂĄk, jelenleg 8 milliĂĄrd eurĂłs illetve Ăşjabban 10 milliĂĄrdos kĂśltsĂŠggel szĂĄmolnak, mely valĂłszĂnűleg mĂŠg mindig alĂĄbecsĂźlt ĂŠrtĂŠk. A Nabucco ĂŠpĂtĂŠse 2011-ben indulhat, ĂŠs 2015-től szĂĄllĂthat gĂĄzt. A Nabucco az EU gĂĄzfogyasztĂĄsĂĄnak mintegy 5%-ĂĄt fogja szĂĄllĂtani, ĂŠs a becsĂźlt orosz import 15-18%-aval egyenĂŠrtĂŠkű mennyisĂŠgű gĂĄz ĂŠrkezhet a NabuccĂłn. Ăgy egyĂŠrtelmű, a Nabucco nem nyĂşjt ĂŠrdemi alternatĂvĂĄt az UkrajnĂĄt keresztező gĂĄzvezetĂŠkeknek.Â
Milyen akadĂĄlyok ĂĄllnak a Nabucco megĂŠpĂtĂŠsĂŠnek ĂştjĂĄban?Â
Egy biztos profitot hozĂł befektetĂŠs esetĂŠn a nagy energia tĂĄrsasĂĄgok tĂźlekednek a projekt elnyerĂŠsĂŠĂŠrt. A NabuccĂłnĂĄl azonban nagy a hallgatĂĄs a privĂĄtszektor rĂŠszĂŠről. Ennek okĂĄt talĂĄn az alĂĄbbiak foglalhatjuk Ăśssze:
1. nincs aki gĂĄzt pumpĂĄlna bele
2. nincs, aki finanszĂroznĂĄ a megĂŠpĂtĂŠsĂŠt.
EzĂŠrt kell az EU-nak kezĂŠbe venni a gĂĄzvezetĂŠk ĂŠpĂtĂŠsĂŠt. De az EU gĂĄzvezetĂŠket ĂŠpĂt a Ruhrgasnak, az OMV-nek ĂŠs a tĂśbbi magĂĄn gĂĄztĂĄrsasĂĄgnak? Ez Ăgy persze egyszerűsĂtĂŠs. LĂĄssuk, mit Ărnak a szakĂŠrtők.Â
Alan Riley (Centre for European Policy Studies (CEPS)): IrĂĄnban van a 3. legnagyobb gĂĄzkĂŠszlet a vilĂĄgon, de a hiĂĄnyzĂł befektetĂŠsek miatt IrĂĄn nettĂł gĂĄz-importőr, emellett az IrĂĄn ellen jelenleg fennĂĄllĂł szankciĂłk miatt az orszĂĄg csak nagyon sokĂĄra vehető szĂĄllĂtĂłkĂŠnt szĂĄmĂtĂĄsba. TĂźrkmenisztĂĄn nem favorizĂĄlja az EurĂłpĂĄba menő exportot, inkĂĄbb OroszorszĂĄggal ĂŠs KĂnĂĄval akar kereskedni a jĂśvőben. A tranzit tekintetĂŠben kulcsszerepet betĂśltő TĂśrĂśkorszĂĄg elĂŠg problematikus, mivel az orszĂĄg maga is nagy gĂĄzfogyasztĂł, ĂŠs szeretnĂŠ a sajĂĄt belfĂśldi fogyasztĂĄsĂĄt a Nabucco rĂŠvĂŠn is biztosĂtani.
Andrew Monaghan (NATO Defence College): Ő a szerzője a Nabucco projektről kĂŠszĂtett riportnak, melyben kĂŠtsĂŠgeit fejezi ki a projekttal kapcsolatban, hangsĂşlyozva, hogy nem tisztĂĄzottak a szĂĄllĂtĂłk, ĂŠs nincs eldĂśntve az Ăştvonal sem. TĂśrĂśkorszĂĄggal kapcsolatban megjegyzi, hogy nehezen bizonyĂthatĂł, hogy TĂśrĂśkorszĂĄg kisebb kockĂĄzatot jelent, mint OroszorszĂĄg. A bizonytalan szĂĄllĂtĂłi hĂĄttĂŠr ĂŠs TĂśrĂśkorszĂĄg, mint tranzit-orszĂĄg miatt Ăşgy vĂŠli, hogy bĂĄr OroszorszĂĄg nem kĂśnnyű partner, mĂŠgis fel kell tenni a kĂŠrdĂŠst, hogy a Nabucco komoly ĂŠs reĂĄlis alternatĂva-e.Â
Az eurĂłpai gĂĄzipar vezetői azon panaszkodnak, hogy az EU a gazdasĂĄgi logikĂĄtĂłl elszakadva, “fordĂtva” gondolkodik. ElőszĂśr meg kellene talĂĄlni a gĂĄzszĂĄllĂtĂłkat, ĂŠs azutĂĄn kellene vezetĂŠket ĂŠpĂteni.
Pierre NoĂŤl, az EurĂłpa TanĂĄcs energia elemzője szerint a bĂźrokratĂĄk azt hiszik, ĂŠpĂtenek egy gĂĄzvezetĂŠket, ĂŠs a gĂĄz mĂĄris ĂĄramlik a csőben. GĂĄzipari forrĂĄsok szerint minden Ăşj kĂśzĂŠpĂĄzsiai lelőhelyen megjelenik a Gazprom, ĂŠs tĂźzzel-vassal kĂźzd a lelőhely termelĂŠsĂŠnek hosszĂştĂĄvĂş lekĂśtĂŠsĂŠĂŠrt.
Â