Nem szĂĄllunk ki a hajĂłbĂłl, nem, nem, nem, nem – a Neoton Familia ĂśrĂśkbecsű szĂĄmĂĄt idĂŠzik tĂĄvolrĂłl a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg statisztikĂĄi, amelyek azt mutatjĂĄk, egyelőre ĂŠrzĂŠketlenek vagyunk az Ăźzemanyagok ĂĄremelkedĂŠsĂŠre. Ugyanez a helyzet az eurĂłpai Ăźzemanyagok piacĂĄn is, vĂĄltozatlan intenzitĂĄssal fogyasztjuk a motorbenzint ĂŠs főleg a gĂĄzolajat, de kĂśzben a lelkĂźnk mĂŠlyĂŠn nyilvĂĄn szurkolunk a spanyol ĂŠs francia kamionsofőrĂśknek, hogy elĂŠrjĂŠk a jĂśvedĂŠkiadĂł akĂĄr legcsekĂŠlyebb mĂŠrtĂŠkű mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠt is.
A vilĂĄg, mintha daccal igyekezne letĂśrni az olajĂĄrak emelkedĂŠsĂŠt, ĂŠs csak azĂŠrt sem fogyasztana kevesebbet az olajtermĂŠkekből. A mĂĄsodik negyedĂŠvre vonatkozĂł statisztikĂĄk ugyan mĂŠg nem ismertek, de valĂłszĂnűleg ugyanĂşgy nem esett vissza az Ăźzemanyag forgalom az ĂŠvnek ebben az időszakĂĄban sem, ahogyan az elsőben sem. Csak emlĂŠkeztetőĂźl, a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg akkori statisztikĂĄi azt mutattĂĄk, hogy szerĂŠny mĂŠrtĂŠkben mĂŠg a motorbenzin eladĂĄsok is nőttek, viszont a gĂĄzolajpiac majdnem 5 szĂĄzalĂŠkkal bővĂźlt. Ez aligha fordult ĂĄt hirtelen csĂśkkenĂŠsbe, hiszen a dĂzel Ăźzemanyag mĂĄr az ĂŠv első hĂĄrom hĂłnapjĂĄban sem volt igazĂĄn olcsĂł, aligha azĂŠrt vettĂźnk belőle tĂśbbet.
SzakĂŠrtők szerint a vilĂĄg, kivĂĄlt a fejlett vilĂĄg, benne EurĂłpĂĄval ma sokkal kevĂŠsbĂŠ ĂŠrzĂŠkeny a magas olajĂĄrra, mint a hetvennyolcas olajvĂĄlsĂĄg idejĂŠn volt. EzĂŠrt nem reagĂĄlt azonnali fogyasztĂĄscsĂśkkenĂŠssel, ĂŠs ezĂŠrt nem rengette meg a vilĂĄggazdasĂĄgot egyelőre. BĂĄr kĂŠtsĂŠgtelen, hogy ettől fĂźggetlenĂźl, vagy ĂŠpp ezĂŠrt – ezt majd a makrokĂśzgazdĂĄszok kutatjĂĄk a jĂśvendőben – a vilĂĄggazdasĂĄg nincs tĂşl jĂł ĂĄllapotban. Azt egyelőre nem tudni mĂŠg, hogy a magas olajĂĄrak csak fĂŠkezik, vagy egyenesen akadĂĄlyozzĂĄk-e a fellendĂźlĂŠst.
Mindenesetre a nemzetkĂśzi piaci hĂreket figyelve nem tapasztalni kĂźlĂśnĂśsebb kapkodĂĄst az alternatĂv hajtĂłanyagok fejlesztőinĂŠl. Ăgy tűnik mĂŠg nem szĂĄmolnak a korszakvĂĄltĂĄs kĂśzeledtĂŠvel, ĂŠs az elemzők tĂśbbsĂŠgĂŠvel egyetemben Ăşgy vĂŠlik: a szĂŠnhidrogĂŠnek kora mĂŠg nem ĂŠrt vĂŠget. Mi tĂśbb, nem tudunk rĂłla, hogy kĂźlĂśnleges mĂŠrtĂŠkben fellendĂźlt volna a kereslet a hibrid, vagy etanol hajtĂĄsĂş autĂłk irĂĄnt az eurĂłpai piacon. UtĂłbbiak piaci szereplĂŠsĂŠt nyilvĂĄn nem segĂti az a vita, ami az ENSZ ĂŠlelmezĂŠsĂźgyi ĂŠs mezőgazdasĂĄgi szervezetĂŠnek, a FAO-nak a rĂłmai csĂşcstalĂĄlkozĂłja apropĂłjĂĄn, a bioĂźzemanyagok terjedĂŠse, ĂŠs az ĂŠlelmiszerĂĄrak emelkedĂŠse, illetve az ĂŠlelmiszerhiĂĄny ĂźgyĂŠben kirobbant.
A konzervatĂv eurĂłpaiak, beleĂŠrtve a magyar autĂłsokat is, egyelőre veszik a drĂĄga motorbenzint ĂŠs gĂĄzolajat, ha nem is, mint a cukrot, de azĂŠrt ugyanolyan tempĂłban, mint az előző hetekben, hĂłnapokban. Igaz a benzinkutasok azt tapasztaljĂĄk, egyre tĂśbben tankolnak tĂśbbszĂśr, kisebb tĂŠtelekben, főleg a hivatĂĄsforgalomban jellemző, hogy mondjuk egy vĂzvezetĂŠkszerelő mester ĂŠpp csak annyi dĂzelt tankol, amennyi a kĂśvetkező munka elvĂŠgzĂŠsĂŠhez feltĂŠtlenĂźl kell. A piac szűkĂźlĂŠsĂŠre ezĂŠrt egyelőre nem szĂĄmĂtanak a magyar elemzők, ĂŠs olajtĂĄrsasĂĄgok sem. A fuvarozĂłk pedig Ăşgy is kapnak valamilyen kompenzĂĄciĂłt a kormĂĄnytĂłl, valĂłszĂnűnek lĂĄtszik, hogy a gĂŠpjĂĄrműadĂłn keresztĂźl. A jĂśvedĂŠki adĂł mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠről mĂŠg csak tĂĄrgyalni sem volt hajlandĂł a pĂŠnzĂźgyi tĂĄrca, ami rĂŠszben ĂŠrthető, hiszen a magas olajĂĄr tĂśbblet ĂĄllami bevĂŠtellel is jĂĄr.
Nem szállunk ki, egyelőre mindegy milyen drága
Nem szĂĄllunk ki a hajĂłbĂłl, nem, nem, nem, nem – a Neoton Familia ĂśrĂśkbecsű szĂĄmĂĄt idĂŠzik tĂĄvolrĂłl a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg statisztikĂĄi, amelyek azt mutatjĂĄk, egyelőre ĂŠrzĂŠketlenek vagyunk az Ăźzemanyagok ĂĄremelkedĂŠsĂŠre. Ugyanez a helyzet az eurĂłpai Ăźzemanyagok piacĂĄn is, vĂĄltozatlan intenzitĂĄssal fogyasztjuk a motorbenzint ĂŠs főleg a gĂĄzolajat, de kĂśzben a lelkĂźnk mĂŠlyĂŠn nyilvĂĄn szurkolunk a spanyol ĂŠs francia kamionsofőrĂśknek, hogy elĂŠrjĂŠk a jĂśvedĂŠkiadĂł akĂĄr legcsekĂŠlyebb mĂŠrtĂŠkű mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠt is.
A vilĂĄg, mintha daccal igyekezne letĂśrni az olajĂĄrak emelkedĂŠsĂŠt, ĂŠs csak azĂŠrt sem fogyasztana kevesebbet az olajtermĂŠkekből. A mĂĄsodik negyedĂŠvre vonatkozĂł statisztikĂĄk ugyan mĂŠg nem ismertek, de valĂłszĂnűleg ugyanĂşgy nem esett vissza az Ăźzemanyag forgalom az ĂŠvnek ebben az időszakĂĄban sem, ahogyan az elsőben sem. Csak emlĂŠkeztetőĂźl, a Magyar ĂsvĂĄnyolaj SzĂśvetsĂŠg akkori statisztikĂĄi azt mutattĂĄk, hogy szerĂŠny mĂŠrtĂŠkben mĂŠg a motorbenzin eladĂĄsok is nőttek, viszont a gĂĄzolajpiac majdnem 5 szĂĄzalĂŠkkal bővĂźlt. Ez aligha fordult ĂĄt hirtelen csĂśkkenĂŠsbe, hiszen a dĂzel Ăźzemanyag mĂĄr az ĂŠv első hĂĄrom hĂłnapjĂĄban sem volt igazĂĄn olcsĂł, aligha azĂŠrt vettĂźnk belőle tĂśbbet.
SzakĂŠrtők szerint a vilĂĄg, kivĂĄlt a fejlett vilĂĄg, benne EurĂłpĂĄval ma sokkal kevĂŠsbĂŠ ĂŠrzĂŠkeny a magas olajĂĄrra, mint a hetvennyolcas olajvĂĄlsĂĄg idejĂŠn volt. EzĂŠrt nem reagĂĄlt azonnali fogyasztĂĄscsĂśkkenĂŠssel, ĂŠs ezĂŠrt nem rengette meg a vilĂĄggazdasĂĄgot egyelőre. BĂĄr kĂŠtsĂŠgtelen, hogy ettől fĂźggetlenĂźl, vagy ĂŠpp ezĂŠrt – ezt majd a makrokĂśzgazdĂĄszok kutatjĂĄk a jĂśvendőben – a vilĂĄggazdasĂĄg nincs tĂşl jĂł ĂĄllapotban. Azt egyelőre nem tudni mĂŠg, hogy a magas olajĂĄrak csak fĂŠkezik, vagy egyenesen akadĂĄlyozzĂĄk-e a fellendĂźlĂŠst.
Mindenesetre a nemzetkĂśzi piaci hĂreket figyelve nem tapasztalni kĂźlĂśnĂśsebb kapkodĂĄst az alternatĂv hajtĂłanyagok fejlesztőinĂŠl. Ăgy tűnik mĂŠg nem szĂĄmolnak a korszakvĂĄltĂĄs kĂśzeledtĂŠvel, ĂŠs az elemzők tĂśbbsĂŠgĂŠvel egyetemben Ăşgy vĂŠlik: a szĂŠnhidrogĂŠnek kora mĂŠg nem ĂŠrt vĂŠget. Mi tĂśbb, nem tudunk rĂłla, hogy kĂźlĂśnleges mĂŠrtĂŠkben fellendĂźlt volna a kereslet a hibrid, vagy etanol hajtĂĄsĂş autĂłk irĂĄnt az eurĂłpai piacon. UtĂłbbiak piaci szereplĂŠsĂŠt nyilvĂĄn nem segĂti az a vita, ami az ENSZ ĂŠlelmezĂŠsĂźgyi ĂŠs mezőgazdasĂĄgi szervezetĂŠnek, a FAO-nak a rĂłmai csĂşcstalĂĄlkozĂłja apropĂłjĂĄn, a bioĂźzemanyagok terjedĂŠse, ĂŠs az ĂŠlelmiszerĂĄrak emelkedĂŠse, illetve az ĂŠlelmiszerhiĂĄny ĂźgyĂŠben kirobbant.
A konzervatĂv eurĂłpaiak, beleĂŠrtve a magyar autĂłsokat is, egyelőre veszik a drĂĄga motorbenzint ĂŠs gĂĄzolajat, ha nem is, mint a cukrot, de azĂŠrt ugyanolyan tempĂłban, mint az előző hetekben, hĂłnapokban. Igaz a benzinkutasok azt tapasztaljĂĄk, egyre tĂśbben tankolnak tĂśbbszĂśr, kisebb tĂŠtelekben, főleg a hivatĂĄsforgalomban jellemző, hogy mondjuk egy vĂzvezetĂŠkszerelő mester ĂŠpp csak annyi dĂzelt tankol, amennyi a kĂśvetkező munka elvĂŠgzĂŠsĂŠhez feltĂŠtlenĂźl kell. A piac szűkĂźlĂŠsĂŠre ezĂŠrt egyelőre nem szĂĄmĂtanak a magyar elemzők, ĂŠs olajtĂĄrsasĂĄgok sem. A fuvarozĂłk pedig Ăşgy is kapnak valamilyen kompenzĂĄciĂłt a kormĂĄnytĂłl, valĂłszĂnűnek lĂĄtszik, hogy a gĂŠpjĂĄrműadĂłn keresztĂźl. A jĂśvedĂŠki adĂł mĂŠrsĂŠklĂŠsĂŠről mĂŠg csak tĂĄrgyalni sem volt hajlandĂł a pĂŠnzĂźgyi tĂĄrca, ami rĂŠszben ĂŠrthető, hiszen a magas olajĂĄr tĂśbblet ĂĄllami bevĂŠtellel is jĂĄr.